REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego
Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Twój kontrahent nie płacił. Sąd rozstrzygnął sprawę na twoją korzyść. Co dalej? Czas na wszczęcie postepowania egzekucyjnego. Dowiedz się jak przygotować wniosek do komornika i co z nim zrobić.

W celu odzyskania należności stwierdzonej tytułem wykonawczym należy wysłać wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego do komornika sądowego. Wniosek ten ma istotne znaczenie, ponieważ komornik ma obowiązek wypełnić żądania zawarte we wniosku]. Zarówno, co do świadczenia, które ma być spełnione jak i co do sposobu przeprowadzenia egzekucji z majątku dłużnika.

REKLAMA

Autopromocja

Do kogo należy wysłać wniosek egzekucyjny?

Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego składa się do właściwego sądu lub komornika. Wierzyciel może również wysłać wniosek do wybranego przez siebie komornika działającego na terytorium Polski. Wyjątkiem jest egzekucja z nieruchomości - właściwy jest wtedy komornik działający przy sądzie, w okręgu w którym położona jest nieruchomość. Wniosek może być złożony na piśmie lub ustnie do protokołu spisywanego przez komornika. W praktyce preferowana jest raczej forma pisemna. Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego na podstawie elektronicznego tytułu wykonawczego może być złożony do komornika także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego elektroniczne postępowanie upominawcze.

Co powinien zawierać wniosek egzekucyjny?

Pamiętaj, że wniosek powinien spełniać wymogi pisma procesowego. Musi zawierać oznaczenie komornika, wierzyciela oraz rodzaju pisma. Istotne jest dokładne określenie identyfikatorów dłużnika takich jak PESEL, NIP, REGON, (jeżeli prowadzi działalność gospodarczą), data urodzenia oraz adres zamieszkania dłużnika. Ponadto we wniosku egzekucyjnym wskazujemy świadczenie, które ma być spełnione oraz sposoby egzekucji. Wniosek należy podpisać oraz wymienić załączniki. Jako załączniki wymieniamy tytuł wykonawczy - a w sytuacji, kiedy wierzyciel jest reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika - pełnomocnictwo oraz KRS wierzyciela.

Do wniosku załączamy także tytuł wykonawczy, który otrzymaliśmy z sądu. Jeżeli podstawą egzekucji jest elektroniczny tytuł wykonawczy, do wniosku należy dołączyć dokument uzyskany z systemu teleinformatycznego (np. dokument, który otrzymaliśmy pocztą elektroniczną, przesyłany zazwyczaj w formie pliku pdf). Ma on umożliwić komornikowi weryfikację istnienia i treści tego tytułu.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak określić świadczenie, które ma spełnić dłużnik?

Musisz wiedzieć, że świadczenie jest to najczęściej kwota pieniężna, którą dłużnik ma zapłacić wierzycielowi zgodnie z tytułem wykonawczym. Powinieneś je, zatem dokładnie oznaczyć zarówno, co do wysokości należności głównej, jak i odsetek i kosztów procesu. W przypadku żądania odsetek za zwłokę, należy podać ich wysokość i datę, od której mają być liczone. Należy pamiętać, że nie można żądać więcej ponad to, co wynika z tytułu wykonawczego.

Jak oznaczyć sposób egzekucji?

Wierzyciel zobowiązany jest do wskazania składników majątku, z których ma zostać przeprowadzona egzekucja. Egzekucja może być prowadzona z ruchomości, wynagrodzenia za pracę, rachunków bankowych, innych wierzytelności i praw majątkowych, nieruchomości czy też statków morskich.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Powinieneś wiedzieć, że wierzyciel nie musi wskazywać konkretnych składników majątku. Z reguły jednak najlepiej zna sytuację swojego dłużnika, wie, w jakim banku posiada konto i gdzie pracuje. Wiedzą tą należy podzielić się z komornikiem. Nasze doświadczenie wskazuje na to, że przyspieszy to i ułatwi przeprowadzenie egzekucji. A co za tym idzie umożliwi szybkie odzyskanie należności.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Anna Jabłońska, prawnik Kancelaria Prawnicza Forum

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA