REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego
Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Twój kontrahent nie płacił. Sąd rozstrzygnął sprawę na twoją korzyść. Co dalej? Czas na wszczęcie postepowania egzekucyjnego. Dowiedz się jak przygotować wniosek do komornika i co z nim zrobić.

W celu odzyskania należności stwierdzonej tytułem wykonawczym należy wysłać wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego do komornika sądowego. Wniosek ten ma istotne znaczenie, ponieważ komornik ma obowiązek wypełnić żądania zawarte we wniosku]. Zarówno, co do świadczenia, które ma być spełnione jak i co do sposobu przeprowadzenia egzekucji z majątku dłużnika.

REKLAMA

Autopromocja

Do kogo należy wysłać wniosek egzekucyjny?

Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego składa się do właściwego sądu lub komornika. Wierzyciel może również wysłać wniosek do wybranego przez siebie komornika działającego na terytorium Polski. Wyjątkiem jest egzekucja z nieruchomości - właściwy jest wtedy komornik działający przy sądzie, w okręgu w którym położona jest nieruchomość. Wniosek może być złożony na piśmie lub ustnie do protokołu spisywanego przez komornika. W praktyce preferowana jest raczej forma pisemna. Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego na podstawie elektronicznego tytułu wykonawczego może być złożony do komornika także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego elektroniczne postępowanie upominawcze.

Co powinien zawierać wniosek egzekucyjny?

Pamiętaj, że wniosek powinien spełniać wymogi pisma procesowego. Musi zawierać oznaczenie komornika, wierzyciela oraz rodzaju pisma. Istotne jest dokładne określenie identyfikatorów dłużnika takich jak PESEL, NIP, REGON, (jeżeli prowadzi działalność gospodarczą), data urodzenia oraz adres zamieszkania dłużnika. Ponadto we wniosku egzekucyjnym wskazujemy świadczenie, które ma być spełnione oraz sposoby egzekucji. Wniosek należy podpisać oraz wymienić załączniki. Jako załączniki wymieniamy tytuł wykonawczy - a w sytuacji, kiedy wierzyciel jest reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika - pełnomocnictwo oraz KRS wierzyciela.

Do wniosku załączamy także tytuł wykonawczy, który otrzymaliśmy z sądu. Jeżeli podstawą egzekucji jest elektroniczny tytuł wykonawczy, do wniosku należy dołączyć dokument uzyskany z systemu teleinformatycznego (np. dokument, który otrzymaliśmy pocztą elektroniczną, przesyłany zazwyczaj w formie pliku pdf). Ma on umożliwić komornikowi weryfikację istnienia i treści tego tytułu.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak określić świadczenie, które ma spełnić dłużnik?

Musisz wiedzieć, że świadczenie jest to najczęściej kwota pieniężna, którą dłużnik ma zapłacić wierzycielowi zgodnie z tytułem wykonawczym. Powinieneś je, zatem dokładnie oznaczyć zarówno, co do wysokości należności głównej, jak i odsetek i kosztów procesu. W przypadku żądania odsetek za zwłokę, należy podać ich wysokość i datę, od której mają być liczone. Należy pamiętać, że nie można żądać więcej ponad to, co wynika z tytułu wykonawczego.

Jak oznaczyć sposób egzekucji?

Wierzyciel zobowiązany jest do wskazania składników majątku, z których ma zostać przeprowadzona egzekucja. Egzekucja może być prowadzona z ruchomości, wynagrodzenia za pracę, rachunków bankowych, innych wierzytelności i praw majątkowych, nieruchomości czy też statków morskich.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Powinieneś wiedzieć, że wierzyciel nie musi wskazywać konkretnych składników majątku. Z reguły jednak najlepiej zna sytuację swojego dłużnika, wie, w jakim banku posiada konto i gdzie pracuje. Wiedzą tą należy podzielić się z komornikiem. Nasze doświadczenie wskazuje na to, że przyspieszy to i ułatwi przeprowadzenie egzekucji. A co za tym idzie umożliwi szybkie odzyskanie należności.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Anna Jabłońska, prawnik Kancelaria Prawnicza Forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA