REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek do komornika o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego
Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Twój kontrahent nie płacił. Sąd rozstrzygnął sprawę na twoją korzyść. Co dalej? Czas na wszczęcie postepowania egzekucyjnego. Dowiedz się jak przygotować wniosek do komornika i co z nim zrobić.

W celu odzyskania należności stwierdzonej tytułem wykonawczym należy wysłać wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego do komornika sądowego. Wniosek ten ma istotne znaczenie, ponieważ komornik ma obowiązek wypełnić żądania zawarte we wniosku]. Zarówno, co do świadczenia, które ma być spełnione jak i co do sposobu przeprowadzenia egzekucji z majątku dłużnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do kogo należy wysłać wniosek egzekucyjny?

Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego składa się do właściwego sądu lub komornika. Wierzyciel może również wysłać wniosek do wybranego przez siebie komornika działającego na terytorium Polski. Wyjątkiem jest egzekucja z nieruchomości - właściwy jest wtedy komornik działający przy sądzie, w okręgu w którym położona jest nieruchomość. Wniosek może być złożony na piśmie lub ustnie do protokołu spisywanego przez komornika. W praktyce preferowana jest raczej forma pisemna. Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego na podstawie elektronicznego tytułu wykonawczego może być złożony do komornika także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego elektroniczne postępowanie upominawcze.

Co powinien zawierać wniosek egzekucyjny?

Pamiętaj, że wniosek powinien spełniać wymogi pisma procesowego. Musi zawierać oznaczenie komornika, wierzyciela oraz rodzaju pisma. Istotne jest dokładne określenie identyfikatorów dłużnika takich jak PESEL, NIP, REGON, (jeżeli prowadzi działalność gospodarczą), data urodzenia oraz adres zamieszkania dłużnika. Ponadto we wniosku egzekucyjnym wskazujemy świadczenie, które ma być spełnione oraz sposoby egzekucji. Wniosek należy podpisać oraz wymienić załączniki. Jako załączniki wymieniamy tytuł wykonawczy - a w sytuacji, kiedy wierzyciel jest reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika - pełnomocnictwo oraz KRS wierzyciela.

Do wniosku załączamy także tytuł wykonawczy, który otrzymaliśmy z sądu. Jeżeli podstawą egzekucji jest elektroniczny tytuł wykonawczy, do wniosku należy dołączyć dokument uzyskany z systemu teleinformatycznego (np. dokument, który otrzymaliśmy pocztą elektroniczną, przesyłany zazwyczaj w formie pliku pdf). Ma on umożliwić komornikowi weryfikację istnienia i treści tego tytułu.

REKLAMA

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak określić świadczenie, które ma spełnić dłużnik?

Musisz wiedzieć, że świadczenie jest to najczęściej kwota pieniężna, którą dłużnik ma zapłacić wierzycielowi zgodnie z tytułem wykonawczym. Powinieneś je, zatem dokładnie oznaczyć zarówno, co do wysokości należności głównej, jak i odsetek i kosztów procesu. W przypadku żądania odsetek za zwłokę, należy podać ich wysokość i datę, od której mają być liczone. Należy pamiętać, że nie można żądać więcej ponad to, co wynika z tytułu wykonawczego.

Jak oznaczyć sposób egzekucji?

Wierzyciel zobowiązany jest do wskazania składników majątku, z których ma zostać przeprowadzona egzekucja. Egzekucja może być prowadzona z ruchomości, wynagrodzenia za pracę, rachunków bankowych, innych wierzytelności i praw majątkowych, nieruchomości czy też statków morskich.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Powinieneś wiedzieć, że wierzyciel nie musi wskazywać konkretnych składników majątku. Z reguły jednak najlepiej zna sytuację swojego dłużnika, wie, w jakim banku posiada konto i gdzie pracuje. Wiedzą tą należy podzielić się z komornikiem. Nasze doświadczenie wskazuje na to, że przyspieszy to i ułatwi przeprowadzenie egzekucji. A co za tym idzie umożliwi szybkie odzyskanie należności.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Anna Jabłońska, prawnik Kancelaria Prawnicza Forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA