REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Jankowski
Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców
Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest coraz chętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finansowania zakupu urządzeń, czy pojazdów firmowych. Jak wynika z raportu Konfederacji Lewiatan, już ponad 14% środków pozyskiwanych przez polskie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw na finansowanie inwestycji pochodzi właśnie w leasingu, co zbliża nas do środkowoeuropejskiej normy w tym zakresie. Nie ma się czemu dziwić – ta forma finansowania niesie ze sobą bardzo duże korzyści dla przedsiębiorców – szczególnie tych związanych z odliczeniami podatkowymi.

Bezpieczniejszy i łatwiejszy do uzyskania niż kredyt inwestycyjny

Leasing jest chętnie wybierany przez firmy przede wszystkim z uwagi na dwie zalety.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze, uzyskać go można o wiele łatwiej i szybciej niż tradycyjny kredyt inwestycyjny w banku. Uproszczone i sprowadzone do minimum procedury i brak konieczności prezentowania dodatkowego zabezpieczenia sprzyjają przede wszystkim małym oraz średnim firmom. Leasingodawcy zapewniają możliwość pozyskania środków nawet w ciągu 1 – 2 dni od złożenia wniosku – także na finansowanie start-upów, czy rozwoju firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność biznesową. Model ten bowiem niesie ze sobą dobre zabezpieczenie – leasingodawca, do czasu spłacenia przez leasingobiorcę ostatniej raty zobowiązania finansowego pozostaje właścicielem pojazdów, czy urządzeń, które zostały nabyte tym sposobem.

 Dodatkowo, niedawna zmiana prawa przynosi zabezpieczenie w postaci możliwości przeniesienia zobowiązań leasingowych na innego przedsiębiorcę (wraz z prawem do odpisów podatkowych) w przypadku, gdy leasingobiorca utraci płynność finansową. Jak zatem widać, ryzyko związane z tą formą wsparcia przy finansowaniu środków trwałych firmy jest niewielkie.

Duże korzyści podatkowe

Argumentem, który przekonuje przedsiębiorców do skorzystania z leasingu przy zakupie środków trwałych w największym stopniu są niewątpliwie korzyści podatkowe wynikające z tego rozwiązania. Leasing, w uproszczeniu, daje szerokie pole do popisu redukowaniu obciążeń podatkowych. Wydatki ponoszone z tytułu spłacania leasingu bowiem można wliczyć w koszty i odliczyć od podatku dochodowego. Zasady odliczeń są odmienne w przypadku leasingu finansowego i leasingu operacyjnego.

REKLAMA

Większość klientów zainteresowanych leasingiem – w szczególności zaś mali i średni przedsiębiorcy decydują się na leasing operacyjny. Jest on korzystniejszą formą finansowania dla szukających niższych kosztów początkowych. W tym przypadku przedmiot leasingu wlicza się w majątek leasingodawcy. Dlatego też leasingobiorca może wpisać w koszty uzyskania przychodu całą ratę – zarówno część kapitałową, jak i odsetkową, jak również opłatę wstępną poniesioną z tytułu tej formy finansowania. Dodatkową korzyścią jest możliwość rozłożenia podatku VAT od sumy płatności leasingowych na raty i spłacać je zgodnie z harmonogramem opłat wynikających z wzięcia urządzeń czy pojazdów w leasing. Podkreślić jednak warto, że w przypadku tej formy leasingu, koszty amortyzacji pozostają po stronie leasingodawcy i to on wpisuje je w swoje koszty. Po zakończeniu spłaty rat, klient ma prawo wybrać, czy decyduje się na wykup sprzętu po określonej uprzednio stawce, czy też rezygnuje z niego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Inaczej sytuacja wygląda, jeśli zdecydujemy się na leasing finansowy – wybierany przede wszystkim przez przedsiębiorców o stabilnej i ugruntowanej sytuacji finansowej, nie obawiających się konieczności poniesienia kosztów na początku umowy. Wybierając tę formę finansowania, leasingobiorca jest zobowiązany do opłacenia podatku VAT z tego tytułu w całości wraz z pierwszą ratą zobowiązania. Stawka VAT jednak jest w tym przypadku naliczana adekwatnie do przedmiotu leasingu, a to korzystne m.in. dla firm oferujących towary i usługi zwolnione z VAT lub inwestujące w produkty objęte niższą niż 23% stawką tego podatku.

Podkreślić warto, że leasingobiorca nie może zrezygnować z leasingowanego sprzętu po zakończeniu spłaty tej formy finansowania. Jednocześnie jednak, nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z wykupem. Ta forma leasingu – podobnie jak leasing operacyjny - pozwala włączyć wydatki związane z obsługą leasingu w koszty uzyskania przychodu, jednakże sposób rozliczania jest inny. W tym przypadku, odliczyć możemy jedynie koszt odsetkowej części raty, a także – jako, że przedmiot leasingu zalicza się do majątku leasingobiorcy – także koszty amortyzacji z nim związane.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Dodatkowe korzyści z leasingu

Leasing niesie ze sobą również szereg dodatkowych korzyści finansowych dla przedsiębiorców. Wspomnieć warto choćby o korzyściach bilansowych przy leasingu operacyjnym – nie jest on wliczany ani do aktywów firmy ani uwidaczniany jako zobowiązanie, co pomaga podtrzymać silny wizerunek firmy. Z uwagi zaś za możliwość wliczenia leasingu w koszty uzyskania przychodów, sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa zawsze prezentują się korzystniej.

Rafał Jankowski, Partner zarządzający Cafe Finance,

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA