REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców

Rafał Jankowski
Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców
Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest coraz chętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finansowania zakupu urządzeń, czy pojazdów firmowych. Jak wynika z raportu Konfederacji Lewiatan, już ponad 14% środków pozyskiwanych przez polskie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw na finansowanie inwestycji pochodzi właśnie w leasingu, co zbliża nas do środkowoeuropejskiej normy w tym zakresie. Nie ma się czemu dziwić – ta forma finansowania niesie ze sobą bardzo duże korzyści dla przedsiębiorców – szczególnie tych związanych z odliczeniami podatkowymi.

Bezpieczniejszy i łatwiejszy do uzyskania niż kredyt inwestycyjny

Leasing jest chętnie wybierany przez firmy przede wszystkim z uwagi na dwie zalety.

REKLAMA

Autopromocja

Po pierwsze, uzyskać go można o wiele łatwiej i szybciej niż tradycyjny kredyt inwestycyjny w banku. Uproszczone i sprowadzone do minimum procedury i brak konieczności prezentowania dodatkowego zabezpieczenia sprzyjają przede wszystkim małym oraz średnim firmom. Leasingodawcy zapewniają możliwość pozyskania środków nawet w ciągu 1 – 2 dni od złożenia wniosku – także na finansowanie start-upów, czy rozwoju firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność biznesową. Model ten bowiem niesie ze sobą dobre zabezpieczenie – leasingodawca, do czasu spłacenia przez leasingobiorcę ostatniej raty zobowiązania finansowego pozostaje właścicielem pojazdów, czy urządzeń, które zostały nabyte tym sposobem.

 Dodatkowo, niedawna zmiana prawa przynosi zabezpieczenie w postaci możliwości przeniesienia zobowiązań leasingowych na innego przedsiębiorcę (wraz z prawem do odpisów podatkowych) w przypadku, gdy leasingobiorca utraci płynność finansową. Jak zatem widać, ryzyko związane z tą formą wsparcia przy finansowaniu środków trwałych firmy jest niewielkie.

Duże korzyści podatkowe

Argumentem, który przekonuje przedsiębiorców do skorzystania z leasingu przy zakupie środków trwałych w największym stopniu są niewątpliwie korzyści podatkowe wynikające z tego rozwiązania. Leasing, w uproszczeniu, daje szerokie pole do popisu redukowaniu obciążeń podatkowych. Wydatki ponoszone z tytułu spłacania leasingu bowiem można wliczyć w koszty i odliczyć od podatku dochodowego. Zasady odliczeń są odmienne w przypadku leasingu finansowego i leasingu operacyjnego.

Większość klientów zainteresowanych leasingiem – w szczególności zaś mali i średni przedsiębiorcy decydują się na leasing operacyjny. Jest on korzystniejszą formą finansowania dla szukających niższych kosztów początkowych. W tym przypadku przedmiot leasingu wlicza się w majątek leasingodawcy. Dlatego też leasingobiorca może wpisać w koszty uzyskania przychodu całą ratę – zarówno część kapitałową, jak i odsetkową, jak również opłatę wstępną poniesioną z tytułu tej formy finansowania. Dodatkową korzyścią jest możliwość rozłożenia podatku VAT od sumy płatności leasingowych na raty i spłacać je zgodnie z harmonogramem opłat wynikających z wzięcia urządzeń czy pojazdów w leasing. Podkreślić jednak warto, że w przypadku tej formy leasingu, koszty amortyzacji pozostają po stronie leasingodawcy i to on wpisuje je w swoje koszty. Po zakończeniu spłaty rat, klient ma prawo wybrać, czy decyduje się na wykup sprzętu po określonej uprzednio stawce, czy też rezygnuje z niego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Inaczej sytuacja wygląda, jeśli zdecydujemy się na leasing finansowy – wybierany przede wszystkim przez przedsiębiorców o stabilnej i ugruntowanej sytuacji finansowej, nie obawiających się konieczności poniesienia kosztów na początku umowy. Wybierając tę formę finansowania, leasingobiorca jest zobowiązany do opłacenia podatku VAT z tego tytułu w całości wraz z pierwszą ratą zobowiązania. Stawka VAT jednak jest w tym przypadku naliczana adekwatnie do przedmiotu leasingu, a to korzystne m.in. dla firm oferujących towary i usługi zwolnione z VAT lub inwestujące w produkty objęte niższą niż 23% stawką tego podatku.

Podkreślić warto, że leasingobiorca nie może zrezygnować z leasingowanego sprzętu po zakończeniu spłaty tej formy finansowania. Jednocześnie jednak, nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z wykupem. Ta forma leasingu – podobnie jak leasing operacyjny - pozwala włączyć wydatki związane z obsługą leasingu w koszty uzyskania przychodu, jednakże sposób rozliczania jest inny. W tym przypadku, odliczyć możemy jedynie koszt odsetkowej części raty, a także – jako, że przedmiot leasingu zalicza się do majątku leasingobiorcy – także koszty amortyzacji z nim związane.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Dodatkowe korzyści z leasingu

Leasing niesie ze sobą również szereg dodatkowych korzyści finansowych dla przedsiębiorców. Wspomnieć warto choćby o korzyściach bilansowych przy leasingu operacyjnym – nie jest on wliczany ani do aktywów firmy ani uwidaczniany jako zobowiązanie, co pomaga podtrzymać silny wizerunek firmy. Z uwagi zaś za możliwość wliczenia leasingu w koszty uzyskania przychodów, sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa zawsze prezentują się korzystniej.

Rafał Jankowski, Partner zarządzający Cafe Finance,

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczenie ESG w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Od kiedy i jak wdrażać nowe przepisy?

Od 2024 roku duże przedsiębiorstwa publiczne w Unii Europejskiej, takie jak spółki giełdowe, banki oraz zakłady ubezpieczeń, zostaną zobligowane do raportowania kwestii środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem (ESG) na mocy nowych wytycznych dyrektywy CSRD. 

Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

REKLAMA

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

REKLAMA