REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Jankowski
Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców
Korzyści podatkowe z leasingu dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest coraz chętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finansowania zakupu urządzeń, czy pojazdów firmowych. Jak wynika z raportu Konfederacji Lewiatan, już ponad 14% środków pozyskiwanych przez polskie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw na finansowanie inwestycji pochodzi właśnie w leasingu, co zbliża nas do środkowoeuropejskiej normy w tym zakresie. Nie ma się czemu dziwić – ta forma finansowania niesie ze sobą bardzo duże korzyści dla przedsiębiorców – szczególnie tych związanych z odliczeniami podatkowymi.

Bezpieczniejszy i łatwiejszy do uzyskania niż kredyt inwestycyjny

Leasing jest chętnie wybierany przez firmy przede wszystkim z uwagi na dwie zalety.

REKLAMA

Autopromocja

Po pierwsze, uzyskać go można o wiele łatwiej i szybciej niż tradycyjny kredyt inwestycyjny w banku. Uproszczone i sprowadzone do minimum procedury i brak konieczności prezentowania dodatkowego zabezpieczenia sprzyjają przede wszystkim małym oraz średnim firmom. Leasingodawcy zapewniają możliwość pozyskania środków nawet w ciągu 1 – 2 dni od złożenia wniosku – także na finansowanie start-upów, czy rozwoju firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność biznesową. Model ten bowiem niesie ze sobą dobre zabezpieczenie – leasingodawca, do czasu spłacenia przez leasingobiorcę ostatniej raty zobowiązania finansowego pozostaje właścicielem pojazdów, czy urządzeń, które zostały nabyte tym sposobem.

 Dodatkowo, niedawna zmiana prawa przynosi zabezpieczenie w postaci możliwości przeniesienia zobowiązań leasingowych na innego przedsiębiorcę (wraz z prawem do odpisów podatkowych) w przypadku, gdy leasingobiorca utraci płynność finansową. Jak zatem widać, ryzyko związane z tą formą wsparcia przy finansowaniu środków trwałych firmy jest niewielkie.

Duże korzyści podatkowe

Argumentem, który przekonuje przedsiębiorców do skorzystania z leasingu przy zakupie środków trwałych w największym stopniu są niewątpliwie korzyści podatkowe wynikające z tego rozwiązania. Leasing, w uproszczeniu, daje szerokie pole do popisu redukowaniu obciążeń podatkowych. Wydatki ponoszone z tytułu spłacania leasingu bowiem można wliczyć w koszty i odliczyć od podatku dochodowego. Zasady odliczeń są odmienne w przypadku leasingu finansowego i leasingu operacyjnego.

Większość klientów zainteresowanych leasingiem – w szczególności zaś mali i średni przedsiębiorcy decydują się na leasing operacyjny. Jest on korzystniejszą formą finansowania dla szukających niższych kosztów początkowych. W tym przypadku przedmiot leasingu wlicza się w majątek leasingodawcy. Dlatego też leasingobiorca może wpisać w koszty uzyskania przychodu całą ratę – zarówno część kapitałową, jak i odsetkową, jak również opłatę wstępną poniesioną z tytułu tej formy finansowania. Dodatkową korzyścią jest możliwość rozłożenia podatku VAT od sumy płatności leasingowych na raty i spłacać je zgodnie z harmonogramem opłat wynikających z wzięcia urządzeń czy pojazdów w leasing. Podkreślić jednak warto, że w przypadku tej formy leasingu, koszty amortyzacji pozostają po stronie leasingodawcy i to on wpisuje je w swoje koszty. Po zakończeniu spłaty rat, klient ma prawo wybrać, czy decyduje się na wykup sprzętu po określonej uprzednio stawce, czy też rezygnuje z niego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Inaczej sytuacja wygląda, jeśli zdecydujemy się na leasing finansowy – wybierany przede wszystkim przez przedsiębiorców o stabilnej i ugruntowanej sytuacji finansowej, nie obawiających się konieczności poniesienia kosztów na początku umowy. Wybierając tę formę finansowania, leasingobiorca jest zobowiązany do opłacenia podatku VAT z tego tytułu w całości wraz z pierwszą ratą zobowiązania. Stawka VAT jednak jest w tym przypadku naliczana adekwatnie do przedmiotu leasingu, a to korzystne m.in. dla firm oferujących towary i usługi zwolnione z VAT lub inwestujące w produkty objęte niższą niż 23% stawką tego podatku.

Podkreślić warto, że leasingobiorca nie może zrezygnować z leasingowanego sprzętu po zakończeniu spłaty tej formy finansowania. Jednocześnie jednak, nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z wykupem. Ta forma leasingu – podobnie jak leasing operacyjny - pozwala włączyć wydatki związane z obsługą leasingu w koszty uzyskania przychodu, jednakże sposób rozliczania jest inny. W tym przypadku, odliczyć możemy jedynie koszt odsetkowej części raty, a także – jako, że przedmiot leasingu zalicza się do majątku leasingobiorcy – także koszty amortyzacji z nim związane.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Dodatkowe korzyści z leasingu

Leasing niesie ze sobą również szereg dodatkowych korzyści finansowych dla przedsiębiorców. Wspomnieć warto choćby o korzyściach bilansowych przy leasingu operacyjnym – nie jest on wliczany ani do aktywów firmy ani uwidaczniany jako zobowiązanie, co pomaga podtrzymać silny wizerunek firmy. Z uwagi zaś za możliwość wliczenia leasingu w koszty uzyskania przychodów, sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa zawsze prezentują się korzystniej.

Rafał Jankowski, Partner zarządzający Cafe Finance,

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA