REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oferent może wpływać na prowadzenie postępowania o zamówienie publiczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

MAREK LUBIENIECKI, ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych wyjaśnia:

Najnowsza nowelizacja prawa zamówień publicznych znacznie ogranicza możliwość wnoszenia odwołań i skarg do sądów okręgowych. Co poradziłby pan przedsiębiorcom, którym będzie przysługiwał jedynie protest rozstrzygany przez zamawiającego?
- Zalecałbym umiejętnie skorzystać z przysługujących im - co prawda już w ograniczonym zakresie - uprawnień. Poczynając od najczęściej stosowanych możliwości bezpośredniego wpływania na prowadzenie postępowania, czyli żądania wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.), korzystania z prawa dostępu do jawnej części dokumentacji oraz z prawa złożenia protestu. Zapewne w nielicznych tylko przypadkach zamawiający uzna protest i przychyli się do stanowiska przedsiębiorcy. Niemniej jednak warto próbować. Zamawiający, nie uwzględniając protestu swoje odmienne stanowisko będzie musiał odpowiednio uzasadnić. Złożenie protestu, w sytuacji kiedy przedsiębiorca i tak nie ma możliwości dalszego udowodnienia swojej racji, może mieć sens. Po pierwsze, przedsiębiorcy zostawiają istotny ślad w dokumentacji, ich pogląd na temat prawidłowości prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego - ślad, który z pewnością nie będzie pominięty, a nawet może być wskazówką dla przyszłych kontroli. Po drugie, nieprawidłowości te mogą stanowić okoliczności wskazujące na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, co w przypadku zawiadomienia jednostki nadrzędnej lub rzecznika dyscypliny może ostatecznie zakończyć się ukaraniem osób odpowiedzialnych. Podobne w skutkach może być zawiadomienie prezesa Urzędu o istotnych naruszeniach dostrzeżonych w trakcie postępowania. Co prawda, ustawa wprost nie wskazuje uprawnień dla przedsiębiorcy do złożenia takiego zawiadomienia, jednakże można domniemywać, iż organ, który czuwa nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień, w przypadku powzięcia wiadomości o istotnych okolicznościach naruszających ustawę, nie pozostanie w tej sytuacji bezczynny. W przypadku ujawnienia naruszeń prezes Urzędu może m.in. nałożyć karę pieniężną, zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie do właściwej komisji orzekającej czy też wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub części. Są to więc w konsekwencji dotkliwe skutki naruszeń ustawy przez zamawiających i trzeba mieć tego świadomość, jednakże cel, który zostanie osiągnięty, zazwyczaj nie będzie wprost przedkładał się na konkretne postępowanie, może jednak i powinien wpłynąć na postawę zamawiających w kolejnych postępowaniach.

W jakim zakresie po nowelizacji będzie można uzupełniać brakujące dokumenty lub dokumenty zawierające błędy?

Rozszerza się zakres uzupełnianych dokumentów lub oświadczeń. W porównaniu ze stanem poprzednim będzie można uzupełniać również dokumenty lub oświadczenia potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, a nie wyłącznie warunków udziału w postępowaniu. Ponadto nowelizacja rozstrzygnęła wątpliwość co do daty wystawienia uzupełnianego dokumentu lub oświadczenia potwierdzającego spełnianie warunków, określając, iż powinien potwierdzać stan nie później niż w dniu wyznaczonym przez zamawiającego jako termin uzupełnienia. Poważne wątpliwości można jednak mieć, czy można uzupełnić dokument złożony przez wykonawcę wskazujący np. na zaległość podatkową w dniu składania ofert. Z literalnego brzmienia przepisu wynikałoby, że nie można uzupełnić. Jednakże w identycznej sytuacji inny wykonawca, który nie złożyłby takiego dokumentu, byłby wezwany do jego uzupełnienia, potwierdzając stan faktyczny np. na dzień uzupełnienia dokumentu. Uzupełniony dokument mógłby już nie wskazywać zaległości, tym samym wykonawcy posiadający zaległość podatkową na dzień składania ofert zostaliby różnie potraktowani na dalszym etapie tego postępowania. Stąd bardzo istotne jest ustalenie przez zamawiającego, na jaki dzień uzupełniane dokumenty powinny potwierdzać określony stan - z pewnością określenie dnia nie może naruszać równego traktowania wykonawców.

Nowelizacja ustawy, dodatkowo oprócz sytuacji, które i tak prowadzą do unieważnienia postępowania wyłącza obowiązek uzupełniania dokumentów, w przypadku kiedy ofertę wykonawcy należałoby odrzucić. Rozwiązanie jak najbardziej racjonalne, które zaoszczędzi zamawiającym niecelowej pracy.

Rozmawiała EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA