REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak określić kwotę wadium w różnych (jednakowej) kwotach dla każdej części zamówienia lub jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia?

Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) zamawiający określa kwotę wadium w granicach od 0,5% do 3% wartości zamówienia. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady ustalania wartości zamówienia zostały uregulowane w:

1) art. 32 ust. 1 i 2 upzp - zasady ogólne,

2) art. 32 ust. 3 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających,

REKLAMA

3) art. 32 ust. 4 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) art. 32 ust. 5 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością,

5) art. 32 ust. 6 upzp - ustalenie wartości dynamicznego systemu zakupów,

6) art. 32 ust. 7 upzp - ustalenie wartości umowy ramowej,

7) art. 33 ust. 1 pkt 1 upzp - ustalenie wartości zamówienia na wykonanie robót budowlanych albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,

8) art. 34 ust. 1 i 2 upzp - ustalenie wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo,

9) art. 34 ust. 3 upzp - ustalenie wartości zamówień udzielanych na czas:

a) nieoznaczony (pkt 1),

b) oznaczony nie dłuższy niż 12 miesięcy [pkt 2 lit. a)],

c) oznaczony dłuższy niż 12 miesięcy [pkt 2 lit. b)],

10) art. 34 ust. 4 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe,

11) art. 34 ust. 5 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji,

12) art. 35 upzp - termin ustalenia wartości zamówienia.

Jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych, a wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (dalej: rozporządzenie), jest obowiązany określić (patrz przykład) kwotę wadium w:

1) różnych kwotach dla każdej części zamówienia (1), lub

2) jednakowej kwocie dla każdej części zamówienia (2 i 4), lub

3) jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia (3).

Jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu, zamawiający nie ma obowiązku żądania wadium.

Przykład

Określenie wadium w przypadku udzielania zamówienia na dostawy o wartości 140 000 euro (614 180,00 zł bez VAT) przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

1. Określenie wadium w różnych kwotach dla każdej część zamówienia o różnej wartości.

Część 1 zamówienia - 20 000 euro (87 740,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (87 740,00 zł × 2% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 30 000 euro (131 610,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (131 610,00 zł × 2% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 3509,60 zł (175 480,00 zł × 2% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 50 000 euro (219 350,00 zł bez VAT)

Wadium: 4387,00 zł (219 350,00 zł × 2% wartości części 4 zamówienia)

2. Określenie wadium w jednakowej kwocie dla każdej części zamówienia o różnej wartości.

Część 1 zamówienia - 20 000 euro (87 740,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (ok. 1,7% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 30 000 euro (131 610,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (ok. 1,14% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 50 000 euro (219 350,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,68% wartości części 4 zamówienia)

3. Określenie wadium w jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia.

Część 1 zamówienia - 20 000 euro (87 740,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (87 740,00 zł × ok. 1,71% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 30 000 euro (131 610,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (131 610,00 zł × ok. 1,14% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 3509,60 zł (175 480,00 zł × 2% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 50 000 euro (219 350,00 zł bez VAT)

Wadium: 4387,00 zł (219 350,00 zł × 2% wartości części 4 zamówienia)

Określenie wadium w przypadku udzielania zamówienia na dostawy o wartości 160 000 euro (701 920,00 zł bez VAT) przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

4. Określenie wadium w jednakowej kwocie dla każdej części zamówienia o takiej samej wartości

Część 1 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 4 zamówienia)

W przykładach średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 4,3870 zł zgodnie z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 maja 2006 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych.

O formie wnoszonego wadium decyduje wyłącznie wykonawca, który ma prawo wybrać najbardziej korzystną dla siebie formę wadium. Wykonawca może wnieść wadium w jednej lub kilku formach, jednak łączna kwota wnoszonego wadium w kilku formach nie może być mniejsza niż kwota wadium określona przez zamawiającego.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. Nr 87, poz. 604; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 228)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 22 maja 2006 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. Nr 87, poz. 610)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA