REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Określenie kwoty wadium

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak określić kwotę wadium w różnych (jednakowej) kwotach dla każdej części zamówienia lub jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia?

Zgodnie z art. 45 ust. 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) zamawiający określa kwotę wadium w granicach od 0,5% do 3% wartości zamówienia. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ustalania wartości zamówienia zostały uregulowane w:

1) art. 32 ust. 1 i 2 upzp - zasady ogólne,

2) art. 32 ust. 3 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających,

REKLAMA

3) art. 32 ust. 4 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) art. 32 ust. 5 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością,

5) art. 32 ust. 6 upzp - ustalenie wartości dynamicznego systemu zakupów,

6) art. 32 ust. 7 upzp - ustalenie wartości umowy ramowej,

7) art. 33 ust. 1 pkt 1 upzp - ustalenie wartości zamówienia na wykonanie robót budowlanych albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,

8) art. 34 ust. 1 i 2 upzp - ustalenie wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo,

9) art. 34 ust. 3 upzp - ustalenie wartości zamówień udzielanych na czas:

a) nieoznaczony (pkt 1),

b) oznaczony nie dłuższy niż 12 miesięcy [pkt 2 lit. a)],

c) oznaczony dłuższy niż 12 miesięcy [pkt 2 lit. b)],

10) art. 34 ust. 4 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe,

11) art. 34 ust. 5 upzp - ustalenie wartości zamówienia, jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji,

12) art. 35 upzp - termin ustalenia wartości zamówienia.

Jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych, a wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (dalej: rozporządzenie), jest obowiązany określić (patrz przykład) kwotę wadium w:

1) różnych kwotach dla każdej części zamówienia (1), lub

2) jednakowej kwocie dla każdej części zamówienia (2 i 4), lub

3) jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia (3).

Jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu, zamawiający nie ma obowiązku żądania wadium.

Przykład

Określenie wadium w przypadku udzielania zamówienia na dostawy o wartości 140 000 euro (614 180,00 zł bez VAT) przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

1. Określenie wadium w różnych kwotach dla każdej część zamówienia o różnej wartości.

Część 1 zamówienia - 20 000 euro (87 740,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (87 740,00 zł × 2% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 30 000 euro (131 610,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (131 610,00 zł × 2% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 3509,60 zł (175 480,00 zł × 2% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 50 000 euro (219 350,00 zł bez VAT)

Wadium: 4387,00 zł (219 350,00 zł × 2% wartości części 4 zamówienia)

2. Określenie wadium w jednakowej kwocie dla każdej części zamówienia o różnej wartości.

Część 1 zamówienia - 20 000 euro (87 740,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (ok. 1,7% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 30 000 euro (131 610,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (ok. 1,14% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 50 000 euro (219 350,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,68% wartości części 4 zamówienia)

3. Określenie wadium w jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia.

Część 1 zamówienia - 20 000 euro (87 740,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (87 740,00 zł × ok. 1,71% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 30 000 euro (131 610,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500,00 zł (131 610,00 zł × ok. 1,14% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 3509,60 zł (175 480,00 zł × 2% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 50 000 euro (219 350,00 zł bez VAT)

Wadium: 4387,00 zł (219 350,00 zł × 2% wartości części 4 zamówienia)

Określenie wadium w przypadku udzielania zamówienia na dostawy o wartości 160 000 euro (701 920,00 zł bez VAT) przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

4. Określenie wadium w jednakowej kwocie dla każdej części zamówienia o takiej samej wartości

Część 1 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 1 zamówienia)

Część 2 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 2 zamówienia)

Część 3 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 3 zamówienia)

Część 4 zamówienia - 40 000 euro (175 480,00 zł bez VAT)

Wadium: 1500 zł (0,85% wartości części 4 zamówienia)

W przykładach średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 4,3870 zł zgodnie z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 maja 2006 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych.

O formie wnoszonego wadium decyduje wyłącznie wykonawca, który ma prawo wybrać najbardziej korzystną dla siebie formę wadium. Wykonawca może wnieść wadium w jednej lub kilku formach, jednak łączna kwota wnoszonego wadium w kilku formach nie może być mniejsza niż kwota wadium określona przez zamawiającego.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. Nr 87, poz. 604; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 228)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 22 maja 2006 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. Nr 87, poz. 610)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne będą zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

REKLAMA

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

REKLAMA