Podatki związane z alkoholem – czym jest podatek piwny
REKLAMA
REKLAMA
- Logo na parasolu to reklama?
- Podatek piwny – jaka stawka?
- Jak zapłacić podatek piwny
- Reklama alkoholu w kosztach uzyskania przychodu
Logo na parasolu to reklama?
W pierwszej kolejności musimy się zastanowić, czy umieszczanie znaków towarowych napojów alkoholowych na różnych przedmiotach to już reklama. W opinii wielu jest to przecież tylko umieszczanie logo, a nie zachęcanie do zakupu. Z odpowiedzią przychodzi do nas również ww. ustawa, gdzie wprost wskazuje definicję reklamy napojów alkoholowych. Z przepisów tych wynika, że jest to “publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych”. Dlatego, jeżeli w ramach świadczonych przez nas usług umieszczamy logo alkoholu na kuflu, parasolu, podkładce, lodówce czy w innym miejscu i otrzymujemy za to wynagrodzenie – musimy się zastanowić, czy nie ciąży na nas dodatkowy obowiązek, jakim jest podatek piwny.
REKLAMA
Podatek piwny – jaka stawka?
Stawka podatku piwnego wynosi 10%. Tyle zapłacimy od wartości (netto) świadczonych usług reklamowych. Wskazuje się również, że nawet jeżeli usługi te świadczymy bezpłatnie, nie uciekniemy od tej opłaty. Podatek piwny należy wówczas zapłacić w drodze szacowania za tę usługę.
Jak zapłacić podatek piwny
Skoro wiemy już, kto musi zapłacić podatek piwny i w jakiej wysokości – musimy dowiedzieć się, kiedy i gdzie musimy go zapłacić. Obowiązek złożenia deklaracji na formularzu DRA-2 podatku piwnego ciąży na nas do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniał obowiązek wystawienia faktury za usługi zareklamowania napojów procentowych. Natomiast opłatę musimy uiścić samodzielnie do ostatniego dnia tego miesiąca.
Reklama alkoholu w kosztach uzyskania przychodu
Ustawodawca jednak zlitował się nad przedsiębiorcami i ustanowił, że taka opłata za reklamę alkoholu może mimo wszystko stanowić koszt uzyskania przychodu w działalności. Mówi o tym wprost w art. 13(2) ust. 6.
Jak widać, Państwo skutecznie zniechęca obywateli nie tylko do spożywania, ale i też samego reklamowania napojów alkoholowych. I mówimy tutaj nie tylko o wysokoprocentowych napojach, ale i tych słabszych. Złośliwi mogliby spytać, co w Polsce bardziej szkodzi – piwo, z 5% zawartości alkoholu czy podatki – odbierające większość naszych dochodów.
Daria Pawłowska, Kancelaria Mentzen
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat