REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza 2023. Nowa definicja płynu do papierosów elektronicznych

Akcyza 2023. Nowa definicja płynu do papierosów elektronicznych
Akcyza 2023. Nowa definicja płynu do papierosów elektronicznych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przyjętą nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym od 1 stycznia 2023 r. definicja opodatkowanego akcyzą płynu do papierosów elektronicznych uległa zmianie. Każdy roztwór, który ze względu na skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych będzie klasyfikowany jako płyn do papierosów elektronicznych.

Płyn do e-papierosów. Zmiany w definicji od 2023 roku

Na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (tj. Dz. U. 2022 r. poz. 2707) z dniem 1 stycznia 2023 r. definicja płynu do papierosów elektronicznych zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym otrzymała nowe brzmienie.

Po zmianie przywołany przepis wskazuje, że płynem do papierosów elektronicznych jest roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Zmiana ta, jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej, stanowi wypadkową doświadczeń zebranych w czasie funkcjonowania dotychczasowej definicji płynu do papierosów elektronicznych i wynika wprost ze stwierdzonych przez organy KAS przypadków unikania opodatkowania.  W praktyce pojawiały się bowiem sytuacje sprzedaży wyrobów akcyzowych jako nieopodatkowanych np. aromatów do kominków czy też odświeżaczy powietrza, pomimo używania ich przez nabywców w papierosach elektronicznych. Wkłady do kominków mają bowiem w składzie roztwór z gliceryny, glikolu i olejków zapachowych. 

W założeniu rozszerzenie definicji ma ukrócić ten proceder i umożliwić organom kontrolnym wykazanie, że sprzedawca jedynie dla pozoru wskazuje przeznaczenie wyrobów do celów nieopodatkowanych. Z uwagi na wprowadzoną modyfikację o klasyfikacji produktu jako wyrobu akcyzowego nie będzie decydować deklaracja sprzedawcy czy też stosowna informacja na opakowaniu lub jej brak tylko fakt, że produkt może zostać wykorzystany jako płyn do papierosów elektronicznych. W dalszym ciągu wymagana jest postać wyrobu jako roztworu, a więc mieszaniny przynajmniej dwóch substancji. Baza do roztworu również niezmiennie powinna zawierać glikol lub glicerynę.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowym kryterium klasyfikacji będzie określenie z góry celu, któremu wyrób ma służyć. Jednocześnie w nowej definicji użyto zwrotów niedookreślonych wskazujących, że każda możliwość użycia danego produktu pozwala na uznanie wyrobu za płyn do papierosów elektronicznych. Istnieje zatem ryzyko, że organy podatkowe będą wprowadzony przepis interpretować szeroko. 

Czego dotyczą wątpliwości?

Wskutek powyższego, wśród podatników powstają wątpliwości, czy potencjalnie każdy wyrób posiadający odpowiednie właściwości fizykochemiczne, pomimo niezwiązanego z papierosami elektronicznymi przeznaczenia, może zostać uznany za wyrób akcyzowy.  Obawy budzi również kwestia możliwości uznania za wyrób akcyzowy jedynie tylko półproduktów służących do wytwarzania płynów do papierosów elektronicznych (np. samego glikolu lub gliceryny). Należy wyjaśnić, że sam glikol i gliceryna nie nadają się do użycia w papierosach elektronicznych. Takie wykorzystanie umożliwia dopiero zmieszanie z innymi substancjami takimi jak nikotyna lub aromaty.

W związku z licznymi zastrzeżeniami należy zwrócić uwagę na opublikowany 1 grudnia 2022 r. komunikat Ministerstwa Finansów[1]. W którym to MF tłumaczy, że: „Poszczególne komponenty, które nie stanowią roztworu lub ich skład i właściwości fizykochemiczne nie wskazują na użycie w papierosach elektronicznych w celu efektywnej konsumpcji, jak np. sama gliceryna czy glikol, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Podobnie nie będzie podlegała akcyzie produkcja i dystrybucja glikolu propylenowego czy gliceryny oraz ich użycie np. w branżach farmaceutycznej, kosmetycznej, budowlanej, motoryzacyjnej.” Natomiast jak wskazano w treści komunikatu, zmieszanie gliceryny lub glikolu z innymi substancjami może stanowić przesłankę do uznania takiego roztworu jako płyn do papierosów elektronicznych, jeśli z okoliczności sprzedaży będzie wynikać przeznaczenie do użycia w papierosach elektronicznych.

W związku z tym MF jako przykład wskazało, że gliceryna oferowana na sprzedaż w aptece zarówno obecnie, jak i po zmianach nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą. Jednak sprzedaż wyrobu oferowanego jako aromat do kominka, zawierający mieszaninę glikolu, gliceryny, substancji zapachowej i nikotyny, będzie podlegała akcyzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak dopiero praktyka, w tym przyszła linia interpretacyjna organów podatkowych oraz sądów administracyjnych pokaże jaki będzie rzeczywisty zakres zastosowania przepisu w nowym brzemieniu.

Kamila Gancarz, starszy konsultant podatkowy TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

[1] https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/zmiana-definicji-plynu-do-e-papierosow/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA