REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać istotne zmiany w akcyzie. Zasadniczym celem ich wprowadzenia było uproszczenie przepisów o podatku akcyzowym oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych. Dogłębna analiza części nowych rozwiązań rodzi jednak wątpliwości, czy ustawodawca faktycznie działał z zamiarem ułatwienia życia przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie objętym ustawą akcyzową.

Jako korzystną z pewnością należy ocenić możliwość wyboru organu podatkowego przez podatników prowadzących działalność opodatkowaną akcyzą we właściwości miejscowej co najmniej dwóch różnych naczelników urzędów celnych. Wybór ten będzie ograniczony do organów podatkowych, we właściwości których jest wykonywana działalność opodatkowana akcyzą. Niestety mniejsi podatnicy, którzy posiadają siedzibę (miejsce zamieszkania) i wykonują działalność opodatkowaną akcyzą we właściwości tylko jednego naczelnika urzędu celnego, nie będą mieć żadnego wyboru.

REKLAMA

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

REKLAMA

Właściwą zmianą jest także dodanie regulacji nakładającej na sprzedawcę (będącego podatnikiem akcyzy przy sprzedaży danych wyrobów) obowiązek wykazania w fakturze lub w odrębnym od faktury oświadczeniu kwoty akcyzy zawartej w cenie sprzedawanych wyrobów akcyzowych. Obowiązek ten będzie istniał tylko na żądanie nabywcy. Do tej pory nabywca nie miał żadnej prawnej możliwości wymuszenia na sprzedawcy, który jest podatnikiem akcyzy, podania informacji o kwocie akcyzy zawartej w cenie sprzedawanych wyrobów. Możliwość żądania informacji o kwocie akcyzy zawartej w cenie wyrobów akcyzowych zwiększy bezpieczeństwo nabywców.

Pozytywnie należy też ocenić wprowadzenie od 2016 r. kilku dodatkowych zwolnień od akcyzy (np. zwolnienie dla zakładów energochłonnych wykorzystujących energię elektryczną). Niestety zwolnienia te nie zawsze zostały określone w sposób wystarczająco precyzyjny i w wielu wypadkach przedsiębiorcy mogą mieć poważne trudności w ustaleniu, czy są uprawnieni do zwolnienia od podatku akcyzowego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto od nowego roku będą obowiązywać dodatkowe wymogi przy rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych (dalej: PPT) oraz konieczność składania przez te podmioty zabezpieczenia akcyzowego. Zwiększy to z pewnością koszty prowadzenia działalności jako PPT, a zapewne część, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców, będzie zmuszona ograniczyć lub nawet zakończyć działalność prowadzoną dotychczas jako PPT.


Niekorzystną zmianą jest też stworzenie wielu dodatkowych wymogów przy transakcjach dotyczących wyrobów energetycznych z załącznika nr 2 do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Do tej pory nie było żadnych ograniczeń w obrocie takimi wyrobami dokonywanym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast od stycznia 2016 r. zasadą będzie, że na terytorium kraju wyroby te będą mogły być przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na dokumencie dostawy tylko pomiędzy składem podatkowym i podmiotem zużywającym je na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Zmiany te mogą więc wyeliminować z rynku wiele firm zajmujących się handlem takimi wyrobami.

Zmiany w ustawie o akcyzie od 2016 roku uchwalone

REKLAMA

Ustawodawca usystematyzował w jednym dziale zatytułowanym „Ewidencje i inne dokumentacje” przepisy dotyczące wszelkich ewidencji prowadzonych dla potrzeb podatku akcyzowego. Niestety regulacje tam zawarte będą uzupełnione rozporządzeniem wykonawczym, które może utrzymać w mocy wiele niekorzystnych dla przedsiębiorców rozwiązań. Z opublikowanego projektu rozporządzenia ministra finansów (projekt z 10 listopada 2015 r.) w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy wynika przykładowo, że w 2016 r. ewidencje akcyzowe prowadzone w formie papierowej mają być plombowane przez właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem ich prowadzenia. Tymczasem plombowanie ewidencji jest dla przedsiębiorców uciążliwym obowiązkiem, który w myśl wcześniejszych zapowiedzi miał być od 1 stycznia 2016 r. zniesiony.

Okazuje się więc, że zmiany w akcyzie, które wchodzą od nowego roku, mogą być faktycznie korzystne dla części podatników. Wielu jednak na tych zmianach straci. O tym, w której grupie znajdzie się dane przedsiębiorstwo, zdecyduje przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności objętej akcyzą.

Marcelina Fabia

konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Piotr Paszek

doradca podatkowy, kierownik zespołu ds. VAT i akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA