REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać istotne zmiany w akcyzie. Zasadniczym celem ich wprowadzenia było uproszczenie przepisów o podatku akcyzowym oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych. Dogłębna analiza części nowych rozwiązań rodzi jednak wątpliwości, czy ustawodawca faktycznie działał z zamiarem ułatwienia życia przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie objętym ustawą akcyzową.

Jako korzystną z pewnością należy ocenić możliwość wyboru organu podatkowego przez podatników prowadzących działalność opodatkowaną akcyzą we właściwości miejscowej co najmniej dwóch różnych naczelników urzędów celnych. Wybór ten będzie ograniczony do organów podatkowych, we właściwości których jest wykonywana działalność opodatkowana akcyzą. Niestety mniejsi podatnicy, którzy posiadają siedzibę (miejsce zamieszkania) i wykonują działalność opodatkowaną akcyzą we właściwości tylko jednego naczelnika urzędu celnego, nie będą mieć żadnego wyboru.

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

Właściwą zmianą jest także dodanie regulacji nakładającej na sprzedawcę (będącego podatnikiem akcyzy przy sprzedaży danych wyrobów) obowiązek wykazania w fakturze lub w odrębnym od faktury oświadczeniu kwoty akcyzy zawartej w cenie sprzedawanych wyrobów akcyzowych. Obowiązek ten będzie istniał tylko na żądanie nabywcy. Do tej pory nabywca nie miał żadnej prawnej możliwości wymuszenia na sprzedawcy, który jest podatnikiem akcyzy, podania informacji o kwocie akcyzy zawartej w cenie sprzedawanych wyrobów. Możliwość żądania informacji o kwocie akcyzy zawartej w cenie wyrobów akcyzowych zwiększy bezpieczeństwo nabywców.

Pozytywnie należy też ocenić wprowadzenie od 2016 r. kilku dodatkowych zwolnień od akcyzy (np. zwolnienie dla zakładów energochłonnych wykorzystujących energię elektryczną). Niestety zwolnienia te nie zawsze zostały określone w sposób wystarczająco precyzyjny i w wielu wypadkach przedsiębiorcy mogą mieć poważne trudności w ustaleniu, czy są uprawnieni do zwolnienia od podatku akcyzowego.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto od nowego roku będą obowiązywać dodatkowe wymogi przy rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych (dalej: PPT) oraz konieczność składania przez te podmioty zabezpieczenia akcyzowego. Zwiększy to z pewnością koszty prowadzenia działalności jako PPT, a zapewne część, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców, będzie zmuszona ograniczyć lub nawet zakończyć działalność prowadzoną dotychczas jako PPT.


Niekorzystną zmianą jest też stworzenie wielu dodatkowych wymogów przy transakcjach dotyczących wyrobów energetycznych z załącznika nr 2 do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Do tej pory nie było żadnych ograniczeń w obrocie takimi wyrobami dokonywanym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast od stycznia 2016 r. zasadą będzie, że na terytorium kraju wyroby te będą mogły być przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na dokumencie dostawy tylko pomiędzy składem podatkowym i podmiotem zużywającym je na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Zmiany te mogą więc wyeliminować z rynku wiele firm zajmujących się handlem takimi wyrobami.

Zmiany w ustawie o akcyzie od 2016 roku uchwalone

Ustawodawca usystematyzował w jednym dziale zatytułowanym „Ewidencje i inne dokumentacje” przepisy dotyczące wszelkich ewidencji prowadzonych dla potrzeb podatku akcyzowego. Niestety regulacje tam zawarte będą uzupełnione rozporządzeniem wykonawczym, które może utrzymać w mocy wiele niekorzystnych dla przedsiębiorców rozwiązań. Z opublikowanego projektu rozporządzenia ministra finansów (projekt z 10 listopada 2015 r.) w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy wynika przykładowo, że w 2016 r. ewidencje akcyzowe prowadzone w formie papierowej mają być plombowane przez właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem ich prowadzenia. Tymczasem plombowanie ewidencji jest dla przedsiębiorców uciążliwym obowiązkiem, który w myśl wcześniejszych zapowiedzi miał być od 1 stycznia 2016 r. zniesiony.

Okazuje się więc, że zmiany w akcyzie, które wchodzą od nowego roku, mogą być faktycznie korzystne dla części podatników. Wielu jednak na tych zmianach straci. O tym, w której grupie znajdzie się dane przedsiębiorstwo, zdecyduje przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności objętej akcyzą.

Marcelina Fabia

konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Piotr Paszek

doradca podatkowy, kierownik zespołu ds. VAT i akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA