REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Zmiany w akcyzie od 1 stycznia 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać istotne zmiany w akcyzie. Zasadniczym celem ich wprowadzenia było uproszczenie przepisów o podatku akcyzowym oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych. Dogłębna analiza części nowych rozwiązań rodzi jednak wątpliwości, czy ustawodawca faktycznie działał z zamiarem ułatwienia życia przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie objętym ustawą akcyzową.

Jako korzystną z pewnością należy ocenić możliwość wyboru organu podatkowego przez podatników prowadzących działalność opodatkowaną akcyzą we właściwości miejscowej co najmniej dwóch różnych naczelników urzędów celnych. Wybór ten będzie ograniczony do organów podatkowych, we właściwości których jest wykonywana działalność opodatkowana akcyzą. Niestety mniejsi podatnicy, którzy posiadają siedzibę (miejsce zamieszkania) i wykonują działalność opodatkowaną akcyzą we właściwości tylko jednego naczelnika urzędu celnego, nie będą mieć żadnego wyboru.

REKLAMA

Ewidencja wyrobów zwolnionych z akcyzy – zmiany od 2016 r.

REKLAMA

Właściwą zmianą jest także dodanie regulacji nakładającej na sprzedawcę (będącego podatnikiem akcyzy przy sprzedaży danych wyrobów) obowiązek wykazania w fakturze lub w odrębnym od faktury oświadczeniu kwoty akcyzy zawartej w cenie sprzedawanych wyrobów akcyzowych. Obowiązek ten będzie istniał tylko na żądanie nabywcy. Do tej pory nabywca nie miał żadnej prawnej możliwości wymuszenia na sprzedawcy, który jest podatnikiem akcyzy, podania informacji o kwocie akcyzy zawartej w cenie sprzedawanych wyrobów. Możliwość żądania informacji o kwocie akcyzy zawartej w cenie wyrobów akcyzowych zwiększy bezpieczeństwo nabywców.

Pozytywnie należy też ocenić wprowadzenie od 2016 r. kilku dodatkowych zwolnień od akcyzy (np. zwolnienie dla zakładów energochłonnych wykorzystujących energię elektryczną). Niestety zwolnienia te nie zawsze zostały określone w sposób wystarczająco precyzyjny i w wielu wypadkach przedsiębiorcy mogą mieć poważne trudności w ustaleniu, czy są uprawnieni do zwolnienia od podatku akcyzowego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto od nowego roku będą obowiązywać dodatkowe wymogi przy rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych (dalej: PPT) oraz konieczność składania przez te podmioty zabezpieczenia akcyzowego. Zwiększy to z pewnością koszty prowadzenia działalności jako PPT, a zapewne część, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców, będzie zmuszona ograniczyć lub nawet zakończyć działalność prowadzoną dotychczas jako PPT.


Niekorzystną zmianą jest też stworzenie wielu dodatkowych wymogów przy transakcjach dotyczących wyrobów energetycznych z załącznika nr 2 do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Do tej pory nie było żadnych ograniczeń w obrocie takimi wyrobami dokonywanym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast od stycznia 2016 r. zasadą będzie, że na terytorium kraju wyroby te będą mogły być przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na dokumencie dostawy tylko pomiędzy składem podatkowym i podmiotem zużywającym je na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Zmiany te mogą więc wyeliminować z rynku wiele firm zajmujących się handlem takimi wyrobami.

Zmiany w ustawie o akcyzie od 2016 roku uchwalone

REKLAMA

Ustawodawca usystematyzował w jednym dziale zatytułowanym „Ewidencje i inne dokumentacje” przepisy dotyczące wszelkich ewidencji prowadzonych dla potrzeb podatku akcyzowego. Niestety regulacje tam zawarte będą uzupełnione rozporządzeniem wykonawczym, które może utrzymać w mocy wiele niekorzystnych dla przedsiębiorców rozwiązań. Z opublikowanego projektu rozporządzenia ministra finansów (projekt z 10 listopada 2015 r.) w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy wynika przykładowo, że w 2016 r. ewidencje akcyzowe prowadzone w formie papierowej mają być plombowane przez właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem ich prowadzenia. Tymczasem plombowanie ewidencji jest dla przedsiębiorców uciążliwym obowiązkiem, który w myśl wcześniejszych zapowiedzi miał być od 1 stycznia 2016 r. zniesiony.

Okazuje się więc, że zmiany w akcyzie, które wchodzą od nowego roku, mogą być faktycznie korzystne dla części podatników. Wielu jednak na tych zmianach straci. O tym, w której grupie znajdzie się dane przedsiębiorstwo, zdecyduje przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności objętej akcyzą.

Marcelina Fabia

konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Piotr Paszek

doradca podatkowy, kierownik zespołu ds. VAT i akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA