REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na papierosy elektroniczne i wyroby nowatorskie od 1 stycznia 2018 r.

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Akcyza na e-papierosy od 1 stycznia 2018 r.
Akcyza na e-papierosy od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace nad projektem z 14 czerwca 2017 r. nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten zakłada poszerzenie definicji wyrobów akcyzowych o płyny do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie. Tym samym wyroby te zostaną od początku 2018 r. objęte podatkiem akcyzowym. Zaproponowane w projekcie rozwiązania (konieczność produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym, wysoka stawka akcyzy, konieczność oznaczania wyrobów znakami akcyzy) mogą budzić kontrowersje wielu podmiotów działających w branży e-papierosów.

Jako uzasadnienie dla planowanej nowelizacji podniesiono argument, że papierosy elektroniczne działające z wykorzystaniem płynów oraz wyroby nowatorskie stanowią substytuty tradycyjnych wyrobów tytoniowych w związku z czym podobnie jak wyroby tytoniowe winny zostać objęte opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy wprowadza do ustawy o podatku akcyzowym definicję papierosów elektronicznych,  płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich. Planowana nowelizacja przewiduje, że w stosunku do płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, w tym przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, opodatkowania ubytków, właściwości organów podatkowych, rejestracji podmiotów, deklaracji podatkowych, terminów płatności akcyzy oraz importu.

REKLAMA

W zakresie produkcji i przemieszczania płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich przyjęte zostaną rozwiązania, zakładające stosowanie w odniesieniu do tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym produkcja płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich będzie musiała odbywać się w składzie podatkowym. Spowoduje to, że na podmiotach działających w  branży e-papierosów spoczywać będą dodatkowe obowiązki formalne (jak uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – po spełnieniu szeregu wymagań, stosowanie systemu EMCS, składanie zabezpieczenia akcyzowego). Przewidziana zostanie również możliwość produkcji płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich poza składem podatkowym, w systemie przedpłaty akcyzy. Projekt przewiduje także objęcie płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wskazać należy, że zdaniem Autora projektodawca zaproponował, bardzo wysoką stawkę akcyzy na płyny do papierosów elektronicznych – kształtując ją na poziomie 70 groszy za mililitr. W związku z czym znacznie wzrosną ceny ww. wyrobów. Spowodować to może powstanie szarej strefy i w konsekwencji pojawienie się płynów do papierosów wytwarzanych domowymi sposobami. Przyniesie to odwrotny do planowanego skutek -  w postaci zmniejszenia wpływów do budżetu. Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie natomiast 141,29 zł za każdy kilogram i 31,41% średniej ważonej detalicznej sprzedaży tytoniu do palenia.

Negatywnie zdaniem Autora należy ocenić także fakt, że akcyzą objęte zostaną również płyny do e-papierosów nie zawierające w swym składzie tytoniu. W tej sytuacji o tym czy dany produkt ma być opodatkowany czy nie decydować będzie deklarowane przeznaczenie. Biorąc pod uwagę, że większość składników płynów beznikotynowych są powszechnie dostępne i używane w wielu branżach (np. chemicznej, kosmetycznej, spożywczej) niemożliwe będzie rozgraniczenie które mieszaniny chemiczne opodatkować. 

Reasumując, planowana nowelizacja nałoży na podmioty produkujące czy tez dokonuje obrotu  wskazanymi wyrobami szereg nowych obowiązków administracyjnych. W wyniku czego wzrosną koszty działalności tych przedsiębiorstw. Małe podmioty często nie posiadają zasobów ludzkich dysponujących specjalistyczną wiedzą podatkową, w konsekwencji trudno im będzie samodzielnie sprostać nowym wymaganiom. 

Trzeba również zaznaczyć, że w wielu państwach europejskich podobne reformy nie dały spodziewanych efektów. Rozwinęła się szara strefa, która zdominowała rynek, duża część legalnie funkcjonujących firm wypadła z rynku a wiele osób straciło pracę. Wpływy to budżetu okazały się znacznie niższe niż zakładano.

Niemniej omawiane regulacje stanowią w chwili obecnej jedynie projekt, zatem istnieje spora szansa, że projektodawca wsłuchując się w głosy przedsiębiorców zaproponuje korzystniejsze rozwiązania.

Projekt zakłada, że nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2018r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o. 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA