REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na papierosy elektroniczne i wyroby nowatorskie od 1 stycznia 2018 r.

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Akcyza na e-papierosy od 1 stycznia 2018 r.
Akcyza na e-papierosy od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace nad projektem z 14 czerwca 2017 r. nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten zakłada poszerzenie definicji wyrobów akcyzowych o płyny do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie. Tym samym wyroby te zostaną od początku 2018 r. objęte podatkiem akcyzowym. Zaproponowane w projekcie rozwiązania (konieczność produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym, wysoka stawka akcyzy, konieczność oznaczania wyrobów znakami akcyzy) mogą budzić kontrowersje wielu podmiotów działających w branży e-papierosów.

Jako uzasadnienie dla planowanej nowelizacji podniesiono argument, że papierosy elektroniczne działające z wykorzystaniem płynów oraz wyroby nowatorskie stanowią substytuty tradycyjnych wyrobów tytoniowych w związku z czym podobnie jak wyroby tytoniowe winny zostać objęte opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt ustawy wprowadza do ustawy o podatku akcyzowym definicję papierosów elektronicznych,  płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich. Planowana nowelizacja przewiduje, że w stosunku do płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, w tym przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, opodatkowania ubytków, właściwości organów podatkowych, rejestracji podmiotów, deklaracji podatkowych, terminów płatności akcyzy oraz importu.

W zakresie produkcji i przemieszczania płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich przyjęte zostaną rozwiązania, zakładające stosowanie w odniesieniu do tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym produkcja płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich będzie musiała odbywać się w składzie podatkowym. Spowoduje to, że na podmiotach działających w  branży e-papierosów spoczywać będą dodatkowe obowiązki formalne (jak uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – po spełnieniu szeregu wymagań, stosowanie systemu EMCS, składanie zabezpieczenia akcyzowego). Przewidziana zostanie również możliwość produkcji płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich poza składem podatkowym, w systemie przedpłaty akcyzy. Projekt przewiduje także objęcie płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wskazać należy, że zdaniem Autora projektodawca zaproponował, bardzo wysoką stawkę akcyzy na płyny do papierosów elektronicznych – kształtując ją na poziomie 70 groszy za mililitr. W związku z czym znacznie wzrosną ceny ww. wyrobów. Spowodować to może powstanie szarej strefy i w konsekwencji pojawienie się płynów do papierosów wytwarzanych domowymi sposobami. Przyniesie to odwrotny do planowanego skutek -  w postaci zmniejszenia wpływów do budżetu. Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie natomiast 141,29 zł za każdy kilogram i 31,41% średniej ważonej detalicznej sprzedaży tytoniu do palenia.

Negatywnie zdaniem Autora należy ocenić także fakt, że akcyzą objęte zostaną również płyny do e-papierosów nie zawierające w swym składzie tytoniu. W tej sytuacji o tym czy dany produkt ma być opodatkowany czy nie decydować będzie deklarowane przeznaczenie. Biorąc pod uwagę, że większość składników płynów beznikotynowych są powszechnie dostępne i używane w wielu branżach (np. chemicznej, kosmetycznej, spożywczej) niemożliwe będzie rozgraniczenie które mieszaniny chemiczne opodatkować. 

Reasumując, planowana nowelizacja nałoży na podmioty produkujące czy tez dokonuje obrotu  wskazanymi wyrobami szereg nowych obowiązków administracyjnych. W wyniku czego wzrosną koszty działalności tych przedsiębiorstw. Małe podmioty często nie posiadają zasobów ludzkich dysponujących specjalistyczną wiedzą podatkową, w konsekwencji trudno im będzie samodzielnie sprostać nowym wymaganiom. 

Trzeba również zaznaczyć, że w wielu państwach europejskich podobne reformy nie dały spodziewanych efektów. Rozwinęła się szara strefa, która zdominowała rynek, duża część legalnie funkcjonujących firm wypadła z rynku a wiele osób straciło pracę. Wpływy to budżetu okazały się znacznie niższe niż zakładano.

Niemniej omawiane regulacje stanowią w chwili obecnej jedynie projekt, zatem istnieje spora szansa, że projektodawca wsłuchując się w głosy przedsiębiorców zaproponuje korzystniejsze rozwiązania.

Projekt zakłada, że nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2018r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o. 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA