REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na papierosy elektroniczne i wyroby nowatorskie od 1 stycznia 2018 r.

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Akcyza na e-papierosy od 1 stycznia 2018 r.
Akcyza na e-papierosy od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace nad projektem z 14 czerwca 2017 r. nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten zakłada poszerzenie definicji wyrobów akcyzowych o płyny do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie. Tym samym wyroby te zostaną od początku 2018 r. objęte podatkiem akcyzowym. Zaproponowane w projekcie rozwiązania (konieczność produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym, wysoka stawka akcyzy, konieczność oznaczania wyrobów znakami akcyzy) mogą budzić kontrowersje wielu podmiotów działających w branży e-papierosów.

Jako uzasadnienie dla planowanej nowelizacji podniesiono argument, że papierosy elektroniczne działające z wykorzystaniem płynów oraz wyroby nowatorskie stanowią substytuty tradycyjnych wyrobów tytoniowych w związku z czym podobnie jak wyroby tytoniowe winny zostać objęte opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt ustawy wprowadza do ustawy o podatku akcyzowym definicję papierosów elektronicznych,  płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich. Planowana nowelizacja przewiduje, że w stosunku do płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, w tym przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, opodatkowania ubytków, właściwości organów podatkowych, rejestracji podmiotów, deklaracji podatkowych, terminów płatności akcyzy oraz importu.

REKLAMA

W zakresie produkcji i przemieszczania płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich przyjęte zostaną rozwiązania, zakładające stosowanie w odniesieniu do tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym produkcja płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich będzie musiała odbywać się w składzie podatkowym. Spowoduje to, że na podmiotach działających w  branży e-papierosów spoczywać będą dodatkowe obowiązki formalne (jak uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – po spełnieniu szeregu wymagań, stosowanie systemu EMCS, składanie zabezpieczenia akcyzowego). Przewidziana zostanie również możliwość produkcji płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich poza składem podatkowym, w systemie przedpłaty akcyzy. Projekt przewiduje także objęcie płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wskazać należy, że zdaniem Autora projektodawca zaproponował, bardzo wysoką stawkę akcyzy na płyny do papierosów elektronicznych – kształtując ją na poziomie 70 groszy za mililitr. W związku z czym znacznie wzrosną ceny ww. wyrobów. Spowodować to może powstanie szarej strefy i w konsekwencji pojawienie się płynów do papierosów wytwarzanych domowymi sposobami. Przyniesie to odwrotny do planowanego skutek -  w postaci zmniejszenia wpływów do budżetu. Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie natomiast 141,29 zł za każdy kilogram i 31,41% średniej ważonej detalicznej sprzedaży tytoniu do palenia.

Negatywnie zdaniem Autora należy ocenić także fakt, że akcyzą objęte zostaną również płyny do e-papierosów nie zawierające w swym składzie tytoniu. W tej sytuacji o tym czy dany produkt ma być opodatkowany czy nie decydować będzie deklarowane przeznaczenie. Biorąc pod uwagę, że większość składników płynów beznikotynowych są powszechnie dostępne i używane w wielu branżach (np. chemicznej, kosmetycznej, spożywczej) niemożliwe będzie rozgraniczenie które mieszaniny chemiczne opodatkować. 

Reasumując, planowana nowelizacja nałoży na podmioty produkujące czy tez dokonuje obrotu  wskazanymi wyrobami szereg nowych obowiązków administracyjnych. W wyniku czego wzrosną koszty działalności tych przedsiębiorstw. Małe podmioty często nie posiadają zasobów ludzkich dysponujących specjalistyczną wiedzą podatkową, w konsekwencji trudno im będzie samodzielnie sprostać nowym wymaganiom. 

Trzeba również zaznaczyć, że w wielu państwach europejskich podobne reformy nie dały spodziewanych efektów. Rozwinęła się szara strefa, która zdominowała rynek, duża część legalnie funkcjonujących firm wypadła z rynku a wiele osób straciło pracę. Wpływy to budżetu okazały się znacznie niższe niż zakładano.

Niemniej omawiane regulacje stanowią w chwili obecnej jedynie projekt, zatem istnieje spora szansa, że projektodawca wsłuchując się w głosy przedsiębiorców zaproponuje korzystniejsze rozwiązania.

Projekt zakłada, że nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2018r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o. 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA