REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Domowa produkcja prądu – czy należy zapłacić akcyzę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
panele słoneczne akcyza
panele słoneczne akcyza

REKLAMA

REKLAMA

Akcyza jest podatkiem pośrednim obciążającym wybrane dobra, w tym energię elektryczną. Prawo przewiduje jednak szereg wyjątków wyłączających obowiązek zapłaty akcyzy.

W jakich przypadkach akcyza obciąża energię elektryczną

Na początku omówmy zagadnienie, co w normalnych warunkach jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. W przypadku energii elektrycznej jest to nabycie, sprzedaż, import, ale także zużycie energii elektrycznej. Nas będzie interesował ostatni punkt.

REKLAMA

REKLAMA

Zużycie energii elektrycznej dzieli się na dwie odmiany- zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który posiada koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu ustawy Prawo Energetyczne, a także zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający powyższej koncesji. Można wnioskować, że obciążone obowiązkiem płacenia akcyzy są zarówno profesjonalne podmioty zajmujące się obrotem prądem, jak i osoby wytwarzające go w domowych warunkach na własne potrzeby.

Podatek akcyzowy od produkcji energii elektrycznej

Jest to jedna z niewielu sytuacji, gdzie rozporządzenie ministra (i to legalnie!) ulżyło przynajmniej części Polaków. Otóż rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zwolniło od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Jeżeli Twój dom albo Twoja firma posiada instalację produkującą prąd o mocy nieprzekraczającej 1 MW- panele fotowoltaiczne, wiatrak lub mały reaktor jądrowy, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość.  Produkowana w ten sposób energia elektryczna na własny użytek nie jest objęta obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego!

REKLAMA

Czy domową produkcję prądu należy zgłaszać w urzędzie?

Ustawa o podatku akcyzowym nakazuje nie tylko płacić państwu daniny od wspomnianych na wstępie dóbr rozrywkowych, ale rodzi także szereg obowiązków formalnych i ewidencyjnych. Ale i tutaj mali producenci energii elektrycznej mają trochę lżejszą sytuację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, przed rozpoczęciem produkcji prądu należy dokonać właściwego zgłoszenia rejestracyjnego. Jednakże i tutaj obowiązuje zwolnienie od dokonania tego zgłoszenia, jeżeli energię produkowałyby generatory o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów służących produkcji prądu zapłacono akcyzę w należnej wysokości. Niniejsze zwolnienie dotyczy wszelkich podmiotów spełniających powyższe warunki.

W normalnych warunkach występowałby również obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, ale i tutaj ustawodawca przewidział wyjątek. Zwolnione są podmioty, które analogicznie produkują na własny użytek energię elektryczną o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, ale która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą.

Żeby nie było tak kolorowo, to na produkujących energię elektryczną spoczywa obowiązek, od którego nie ma ucieczki. Otóż podmioty zużywające energię elektryczną, korzystające ze zwolnienia wynikającego z przytoczonego powyżej rozporządzenia są zobowiązane do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ, w której należy wykazać energię elektryczną, która kwalifikuje się do zwolnienia opisanego w rozporządzeniu. Deklaracje należy składać do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, którego deklaracja ta dotyczy.

Akcyza w przypadku wielu instalacji

Zbliżając się do końca, część z Państwa zaciekawi trend interpretacyjny, który zakiełkował kilka miesięcy temu. Po przeczytaniu powyższego artykułu można zakładać, że zwolnieniem objęte są tylko instalacje o mocy nieprzekraczającej 1 MW, a w przypadku, gdy łączna moc instalacji przekracza rzeczony limit, to należy obejść się smakiem i zwolnienie nie będzie obowiązywało.

Kilka miesięcy temu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną opisującą sytuację podatnika, który posiadał dwie instalacje fotowoltaiczne, gdzie każda z nich miała moc wynoszącą 1 MW, ale tylko jedna z nich służyła do produkcji prądu na własne potrzeby, a prąd wyprodukowany przez drugą konstrukcję był w całości sprzedawany. Dyrektor KIS stwierdził, że mimo sumarycznego przekroczenia dostępnej mocy instalacji, to w sytuacji, gdy ta jedna instalacja mieści się w limicie i spełnia ustawowe wymogi, to może być zwolniona z akcyzy. Oznacza to, że przedsiębiorcy posiadający farmy fotowoltaiczne o mocy znacznie przekraczającej 1 MW mogą skorzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli moc instalacji, która jest przeznaczona na własne potrzeby nie przekracza 1 MW.

Tomasz Bethke, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA