REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Domowa produkcja prądu – czy należy zapłacić akcyzę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
panele słoneczne akcyza
panele słoneczne akcyza

REKLAMA

REKLAMA

Akcyza jest podatkiem pośrednim obciążającym wybrane dobra, w tym energię elektryczną. Prawo przewiduje jednak szereg wyjątków wyłączających obowiązek zapłaty akcyzy.

W jakich przypadkach akcyza obciąża energię elektryczną

Na początku omówmy zagadnienie, co w normalnych warunkach jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. W przypadku energii elektrycznej jest to nabycie, sprzedaż, import, ale także zużycie energii elektrycznej. Nas będzie interesował ostatni punkt.

REKLAMA

Zużycie energii elektrycznej dzieli się na dwie odmiany- zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który posiada koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu ustawy Prawo Energetyczne, a także zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający powyższej koncesji. Można wnioskować, że obciążone obowiązkiem płacenia akcyzy są zarówno profesjonalne podmioty zajmujące się obrotem prądem, jak i osoby wytwarzające go w domowych warunkach na własne potrzeby.

Podatek akcyzowy od produkcji energii elektrycznej

Jest to jedna z niewielu sytuacji, gdzie rozporządzenie ministra (i to legalnie!) ulżyło przynajmniej części Polaków. Otóż rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zwolniło od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Jeżeli Twój dom albo Twoja firma posiada instalację produkującą prąd o mocy nieprzekraczającej 1 MW- panele fotowoltaiczne, wiatrak lub mały reaktor jądrowy, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość.  Produkowana w ten sposób energia elektryczna na własny użytek nie jest objęta obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego!

Czy domową produkcję prądu należy zgłaszać w urzędzie?

Ustawa o podatku akcyzowym nakazuje nie tylko płacić państwu daniny od wspomnianych na wstępie dóbr rozrywkowych, ale rodzi także szereg obowiązków formalnych i ewidencyjnych. Ale i tutaj mali producenci energii elektrycznej mają trochę lżejszą sytuację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, przed rozpoczęciem produkcji prądu należy dokonać właściwego zgłoszenia rejestracyjnego. Jednakże i tutaj obowiązuje zwolnienie od dokonania tego zgłoszenia, jeżeli energię produkowałyby generatory o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów służących produkcji prądu zapłacono akcyzę w należnej wysokości. Niniejsze zwolnienie dotyczy wszelkich podmiotów spełniających powyższe warunki.

W normalnych warunkach występowałby również obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, ale i tutaj ustawodawca przewidział wyjątek. Zwolnione są podmioty, które analogicznie produkują na własny użytek energię elektryczną o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, ale która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą.

Żeby nie było tak kolorowo, to na produkujących energię elektryczną spoczywa obowiązek, od którego nie ma ucieczki. Otóż podmioty zużywające energię elektryczną, korzystające ze zwolnienia wynikającego z przytoczonego powyżej rozporządzenia są zobowiązane do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ, w której należy wykazać energię elektryczną, która kwalifikuje się do zwolnienia opisanego w rozporządzeniu. Deklaracje należy składać do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, którego deklaracja ta dotyczy.

Akcyza w przypadku wielu instalacji

Zbliżając się do końca, część z Państwa zaciekawi trend interpretacyjny, który zakiełkował kilka miesięcy temu. Po przeczytaniu powyższego artykułu można zakładać, że zwolnieniem objęte są tylko instalacje o mocy nieprzekraczającej 1 MW, a w przypadku, gdy łączna moc instalacji przekracza rzeczony limit, to należy obejść się smakiem i zwolnienie nie będzie obowiązywało.

Kilka miesięcy temu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną opisującą sytuację podatnika, który posiadał dwie instalacje fotowoltaiczne, gdzie każda z nich miała moc wynoszącą 1 MW, ale tylko jedna z nich służyła do produkcji prądu na własne potrzeby, a prąd wyprodukowany przez drugą konstrukcję był w całości sprzedawany. Dyrektor KIS stwierdził, że mimo sumarycznego przekroczenia dostępnej mocy instalacji, to w sytuacji, gdy ta jedna instalacja mieści się w limicie i spełnia ustawowe wymogi, to może być zwolniona z akcyzy. Oznacza to, że przedsiębiorcy posiadający farmy fotowoltaiczne o mocy znacznie przekraczającej 1 MW mogą skorzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli moc instalacji, która jest przeznaczona na własne potrzeby nie przekracza 1 MW.

Tomasz Bethke, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA