REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Domowa produkcja prądu – czy należy zapłacić akcyzę?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
panele słoneczne akcyza
panele słoneczne akcyza

REKLAMA

REKLAMA

Akcyza jest podatkiem pośrednim obciążającym wybrane dobra, w tym energię elektryczną. Prawo przewiduje jednak szereg wyjątków wyłączających obowiązek zapłaty akcyzy.

W jakich przypadkach akcyza obciąża energię elektryczną

Na początku omówmy zagadnienie, co w normalnych warunkach jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. W przypadku energii elektrycznej jest to nabycie, sprzedaż, import, ale także zużycie energii elektrycznej. Nas będzie interesował ostatni punkt.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zużycie energii elektrycznej dzieli się na dwie odmiany- zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który posiada koncesję na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu ustawy Prawo Energetyczne, a także zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający powyższej koncesji. Można wnioskować, że obciążone obowiązkiem płacenia akcyzy są zarówno profesjonalne podmioty zajmujące się obrotem prądem, jak i osoby wytwarzające go w domowych warunkach na własne potrzeby.

Podatek akcyzowy od produkcji energii elektrycznej

Jest to jedna z niewielu sytuacji, gdzie rozporządzenie ministra (i to legalnie!) ulżyło przynajmniej części Polaków. Otóż rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zwolniło od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Jeżeli Twój dom albo Twoja firma posiada instalację produkującą prąd o mocy nieprzekraczającej 1 MW- panele fotowoltaiczne, wiatrak lub mały reaktor jądrowy, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość.  Produkowana w ten sposób energia elektryczna na własny użytek nie jest objęta obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego!

REKLAMA

Czy domową produkcję prądu należy zgłaszać w urzędzie?

Ustawa o podatku akcyzowym nakazuje nie tylko płacić państwu daniny od wspomnianych na wstępie dóbr rozrywkowych, ale rodzi także szereg obowiązków formalnych i ewidencyjnych. Ale i tutaj mali producenci energii elektrycznej mają trochę lżejszą sytuację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady, przed rozpoczęciem produkcji prądu należy dokonać właściwego zgłoszenia rejestracyjnego. Jednakże i tutaj obowiązuje zwolnienie od dokonania tego zgłoszenia, jeżeli energię produkowałyby generatory o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów służących produkcji prądu zapłacono akcyzę w należnej wysokości. Niniejsze zwolnienie dotyczy wszelkich podmiotów spełniających powyższe warunki.

W normalnych warunkach występowałby również obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, ale i tutaj ustawodawca przewidział wyjątek. Zwolnione są podmioty, które analogicznie produkują na własny użytek energię elektryczną o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, ale która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą.

Żeby nie było tak kolorowo, to na produkujących energię elektryczną spoczywa obowiązek, od którego nie ma ucieczki. Otóż podmioty zużywające energię elektryczną, korzystające ze zwolnienia wynikającego z przytoczonego powyżej rozporządzenia są zobowiązane do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ, w której należy wykazać energię elektryczną, która kwalifikuje się do zwolnienia opisanego w rozporządzeniu. Deklaracje należy składać do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, którego deklaracja ta dotyczy.

Akcyza w przypadku wielu instalacji

Zbliżając się do końca, część z Państwa zaciekawi trend interpretacyjny, który zakiełkował kilka miesięcy temu. Po przeczytaniu powyższego artykułu można zakładać, że zwolnieniem objęte są tylko instalacje o mocy nieprzekraczającej 1 MW, a w przypadku, gdy łączna moc instalacji przekracza rzeczony limit, to należy obejść się smakiem i zwolnienie nie będzie obowiązywało.

Kilka miesięcy temu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną opisującą sytuację podatnika, który posiadał dwie instalacje fotowoltaiczne, gdzie każda z nich miała moc wynoszącą 1 MW, ale tylko jedna z nich służyła do produkcji prądu na własne potrzeby, a prąd wyprodukowany przez drugą konstrukcję był w całości sprzedawany. Dyrektor KIS stwierdził, że mimo sumarycznego przekroczenia dostępnej mocy instalacji, to w sytuacji, gdy ta jedna instalacja mieści się w limicie i spełnia ustawowe wymogi, to może być zwolniona z akcyzy. Oznacza to, że przedsiębiorcy posiadający farmy fotowoltaiczne o mocy znacznie przekraczającej 1 MW mogą skorzystać ze zwolnienia z akcyzy, jeżeli moc instalacji, która jest przeznaczona na własne potrzeby nie przekracza 1 MW.

Tomasz Bethke, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA