REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe rozliczenie wydatków na utwardzenie podłoża

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma użytkuje na podstawie umowy najmu przenośne hale magazynowe i kontenery biurowe, postawione na gruncie będącym naszą własnością. Stoją tam również budynki i budowle będące własnością firmy. W związku z ich postawieniem, zwłaszcza hal magazynowych, firma poniosła znaczne nakłady.

Nakłady te można podzielić na:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) prace budowlane w celu przygotowania podłoża,

2) projekty budowlane i opłaty urzędowe,

3) przywóz i montaż hal przez firmę wynajmującą.

REKLAMA

1. Poniesione wydatki na przygotowanie podłoża zostały zaksięgowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle i są amortyzowane stawką 2,5 proc. Czy taka kwalifikacja księgowo-podatkowa była prawidłowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jak postąpić z wartością niezamortyzowaną po zakończeniu użytkowania tych obiektów i ich zwrocie firmie wynajmującej?

3. Czy wartość tak przygotowanego terenu można potraktować jako podwyższenie wartości budynku lub parkingu lub jako osobną budowlę? Zaznaczam, że po demontażu takich hal nie pozostają żadne elementy konstrukcyjne, tylko równa betonowa powierzchnia „zintegrowana” z resztą placu.

1. Wydatki poniesione przez Państwa na przygotowanie podłoża zostały prawidłowo sklasyfikowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle. Powinny być jednak amortyzowane stawką właściwą dla tego typu środków trwałych (obiekty inżynierii lądowej i wodnej), czyli 4,5 proc. rocznie.

2. W przypadku rozwiązania umowy z wynajmującym, w sytuacji gdy podłoże w ogóle nie będzie wykorzystywane przez spółkę, odpisy należy zawiesić (zawieszenie oznacza tu zaprzestanie odpisów).

3. W sytuacji gdy wykorzystają Państwo podłoże na parking, to o niezamortyzowaną wartość podłoża należy powiększyć wartość początkową parkingu.

Sytuacja przedstawiona przez Państwa w pytaniu jest dość specyficzna. Przygotowane podłoże (posadzka) stanowi bowiem odrębny twór, w swojej pierwotnej postaci nieposiadający przymiotów drogi czy parkingu. Takie podłoże może zatem zostać zaklasyfikowane jako budowla. Aby jednak skutecznie zaklasyfikować wykonane przez Państwa podłoże, należy odnieść się do art. 3 ustawy - Prawo budowlane, w którym przedstawiono definicje poszczególnych obiektów budowlanych.

Wykonane przez Państwa podłoże spełnia warunki przewidziane dla budowli. Stanowi bowiem obiekt budowlany, którego nie można uznać za budynek lub obiekt małej architektury (art. 3 ustawy - Prawo budowlane). Punktem wyjścia dla klasyfikacji podatkowej (kosztowej) w przedmiotowym przykładzie jest docelowe przeznaczenie i wykorzystywanie podłoża. Będzie ono początkowo użytkowane w związku z eksploatacją hal magazynowych. Zatem wydatek poniesiony na wytworzenie tego środka trwałego będzie spełniać przesłanki określone dla kosztów podatkowych i środków trwałych wymienione w art. 15 ust. 1 i art. 16a ust. 1 u.p.d.o.p. Oznacza to, że wydatki poniesione na wytworzenie tego środka trwałego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Stawką właściwą dla tej budowli będzie 4,5 proc. rocznie (załącznik nr 1 do u.p.d.o.p. - grupa 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”). Odrębnemu zaklasyfikowaniu będą natomiast podlegać koszty przywiezienia hal i ich montażu. Należy je zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.). W sytuacji rozwiązania umowy z wynajmującym hale należy zawiesić amortyzację utwardzonego podłoża - jeżeli nie będą go Państwo wykorzystywać w prowadzonej działalności. Jeżeli jednak podłoże zostanie wykorzystane na parking, to będzie ono nadal spełniać użyteczność gospodarczą. W takim przypadku niezamortyzowana wartość tego podłoża powinna zwiększyć wartość początkową parkingu.

Sebastian Woźniak

księgowy z licencją MF

Podstawa prawna:

• art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623),

• art. 15 ust. 1 i 4d, art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA