REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe rozliczenie wydatków na utwardzenie podłoża

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma użytkuje na podstawie umowy najmu przenośne hale magazynowe i kontenery biurowe, postawione na gruncie będącym naszą własnością. Stoją tam również budynki i budowle będące własnością firmy. W związku z ich postawieniem, zwłaszcza hal magazynowych, firma poniosła znaczne nakłady.

Nakłady te można podzielić na:

REKLAMA

1) prace budowlane w celu przygotowania podłoża,

2) projekty budowlane i opłaty urzędowe,

3) przywóz i montaż hal przez firmę wynajmującą.

1. Poniesione wydatki na przygotowanie podłoża zostały zaksięgowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle i są amortyzowane stawką 2,5 proc. Czy taka kwalifikacja księgowo-podatkowa była prawidłowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jak postąpić z wartością niezamortyzowaną po zakończeniu użytkowania tych obiektów i ich zwrocie firmie wynajmującej?

3. Czy wartość tak przygotowanego terenu można potraktować jako podwyższenie wartości budynku lub parkingu lub jako osobną budowlę? Zaznaczam, że po demontażu takich hal nie pozostają żadne elementy konstrukcyjne, tylko równa betonowa powierzchnia „zintegrowana” z resztą placu.

1. Wydatki poniesione przez Państwa na przygotowanie podłoża zostały prawidłowo sklasyfikowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle. Powinny być jednak amortyzowane stawką właściwą dla tego typu środków trwałych (obiekty inżynierii lądowej i wodnej), czyli 4,5 proc. rocznie.

2. W przypadku rozwiązania umowy z wynajmującym, w sytuacji gdy podłoże w ogóle nie będzie wykorzystywane przez spółkę, odpisy należy zawiesić (zawieszenie oznacza tu zaprzestanie odpisów).

3. W sytuacji gdy wykorzystają Państwo podłoże na parking, to o niezamortyzowaną wartość podłoża należy powiększyć wartość początkową parkingu.

Sytuacja przedstawiona przez Państwa w pytaniu jest dość specyficzna. Przygotowane podłoże (posadzka) stanowi bowiem odrębny twór, w swojej pierwotnej postaci nieposiadający przymiotów drogi czy parkingu. Takie podłoże może zatem zostać zaklasyfikowane jako budowla. Aby jednak skutecznie zaklasyfikować wykonane przez Państwa podłoże, należy odnieść się do art. 3 ustawy - Prawo budowlane, w którym przedstawiono definicje poszczególnych obiektów budowlanych.

Wykonane przez Państwa podłoże spełnia warunki przewidziane dla budowli. Stanowi bowiem obiekt budowlany, którego nie można uznać za budynek lub obiekt małej architektury (art. 3 ustawy - Prawo budowlane). Punktem wyjścia dla klasyfikacji podatkowej (kosztowej) w przedmiotowym przykładzie jest docelowe przeznaczenie i wykorzystywanie podłoża. Będzie ono początkowo użytkowane w związku z eksploatacją hal magazynowych. Zatem wydatek poniesiony na wytworzenie tego środka trwałego będzie spełniać przesłanki określone dla kosztów podatkowych i środków trwałych wymienione w art. 15 ust. 1 i art. 16a ust. 1 u.p.d.o.p. Oznacza to, że wydatki poniesione na wytworzenie tego środka trwałego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Stawką właściwą dla tej budowli będzie 4,5 proc. rocznie (załącznik nr 1 do u.p.d.o.p. - grupa 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”). Odrębnemu zaklasyfikowaniu będą natomiast podlegać koszty przywiezienia hal i ich montażu. Należy je zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.). W sytuacji rozwiązania umowy z wynajmującym hale należy zawiesić amortyzację utwardzonego podłoża - jeżeli nie będą go Państwo wykorzystywać w prowadzonej działalności. Jeżeli jednak podłoże zostanie wykorzystane na parking, to będzie ono nadal spełniać użyteczność gospodarczą. W takim przypadku niezamortyzowana wartość tego podłoża powinna zwiększyć wartość początkową parkingu.

Sebastian Woźniak

księgowy z licencją MF

Podstawa prawna:

• art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623),

• art. 15 ust. 1 i 4d, art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA