REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe rozliczenie wydatków na utwardzenie podłoża

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma użytkuje na podstawie umowy najmu przenośne hale magazynowe i kontenery biurowe, postawione na gruncie będącym naszą własnością. Stoją tam również budynki i budowle będące własnością firmy. W związku z ich postawieniem, zwłaszcza hal magazynowych, firma poniosła znaczne nakłady.

Nakłady te można podzielić na:

REKLAMA

Autopromocja

1) prace budowlane w celu przygotowania podłoża,

2) projekty budowlane i opłaty urzędowe,

3) przywóz i montaż hal przez firmę wynajmującą.

1. Poniesione wydatki na przygotowanie podłoża zostały zaksięgowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle i są amortyzowane stawką 2,5 proc. Czy taka kwalifikacja księgowo-podatkowa była prawidłowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jak postąpić z wartością niezamortyzowaną po zakończeniu użytkowania tych obiektów i ich zwrocie firmie wynajmującej?

3. Czy wartość tak przygotowanego terenu można potraktować jako podwyższenie wartości budynku lub parkingu lub jako osobną budowlę? Zaznaczam, że po demontażu takich hal nie pozostają żadne elementy konstrukcyjne, tylko równa betonowa powierzchnia „zintegrowana” z resztą placu.

1. Wydatki poniesione przez Państwa na przygotowanie podłoża zostały prawidłowo sklasyfikowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle. Powinny być jednak amortyzowane stawką właściwą dla tego typu środków trwałych (obiekty inżynierii lądowej i wodnej), czyli 4,5 proc. rocznie.

2. W przypadku rozwiązania umowy z wynajmującym, w sytuacji gdy podłoże w ogóle nie będzie wykorzystywane przez spółkę, odpisy należy zawiesić (zawieszenie oznacza tu zaprzestanie odpisów).

3. W sytuacji gdy wykorzystają Państwo podłoże na parking, to o niezamortyzowaną wartość podłoża należy powiększyć wartość początkową parkingu.

Sytuacja przedstawiona przez Państwa w pytaniu jest dość specyficzna. Przygotowane podłoże (posadzka) stanowi bowiem odrębny twór, w swojej pierwotnej postaci nieposiadający przymiotów drogi czy parkingu. Takie podłoże może zatem zostać zaklasyfikowane jako budowla. Aby jednak skutecznie zaklasyfikować wykonane przez Państwa podłoże, należy odnieść się do art. 3 ustawy - Prawo budowlane, w którym przedstawiono definicje poszczególnych obiektów budowlanych.

Wykonane przez Państwa podłoże spełnia warunki przewidziane dla budowli. Stanowi bowiem obiekt budowlany, którego nie można uznać za budynek lub obiekt małej architektury (art. 3 ustawy - Prawo budowlane). Punktem wyjścia dla klasyfikacji podatkowej (kosztowej) w przedmiotowym przykładzie jest docelowe przeznaczenie i wykorzystywanie podłoża. Będzie ono początkowo użytkowane w związku z eksploatacją hal magazynowych. Zatem wydatek poniesiony na wytworzenie tego środka trwałego będzie spełniać przesłanki określone dla kosztów podatkowych i środków trwałych wymienione w art. 15 ust. 1 i art. 16a ust. 1 u.p.d.o.p. Oznacza to, że wydatki poniesione na wytworzenie tego środka trwałego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Stawką właściwą dla tej budowli będzie 4,5 proc. rocznie (załącznik nr 1 do u.p.d.o.p. - grupa 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”). Odrębnemu zaklasyfikowaniu będą natomiast podlegać koszty przywiezienia hal i ich montażu. Należy je zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.). W sytuacji rozwiązania umowy z wynajmującym hale należy zawiesić amortyzację utwardzonego podłoża - jeżeli nie będą go Państwo wykorzystywać w prowadzonej działalności. Jeżeli jednak podłoże zostanie wykorzystane na parking, to będzie ono nadal spełniać użyteczność gospodarczą. W takim przypadku niezamortyzowana wartość tego podłoża powinna zwiększyć wartość początkową parkingu.

Sebastian Woźniak

księgowy z licencją MF

Podstawa prawna:

• art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623),

• art. 15 ust. 1 i 4d, art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

REKLAMA