REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe rozliczenie wydatków na utwardzenie podłoża

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma użytkuje na podstawie umowy najmu przenośne hale magazynowe i kontenery biurowe, postawione na gruncie będącym naszą własnością. Stoją tam również budynki i budowle będące własnością firmy. W związku z ich postawieniem, zwłaszcza hal magazynowych, firma poniosła znaczne nakłady.

Nakłady te można podzielić na:

REKLAMA

Autopromocja

1) prace budowlane w celu przygotowania podłoża,

2) projekty budowlane i opłaty urzędowe,

3) przywóz i montaż hal przez firmę wynajmującą.

1. Poniesione wydatki na przygotowanie podłoża zostały zaksięgowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle i są amortyzowane stawką 2,5 proc. Czy taka kwalifikacja księgowo-podatkowa była prawidłowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jak postąpić z wartością niezamortyzowaną po zakończeniu użytkowania tych obiektów i ich zwrocie firmie wynajmującej?

REKLAMA

3. Czy wartość tak przygotowanego terenu można potraktować jako podwyższenie wartości budynku lub parkingu lub jako osobną budowlę? Zaznaczam, że po demontażu takich hal nie pozostają żadne elementy konstrukcyjne, tylko równa betonowa powierzchnia „zintegrowana” z resztą placu.

1. Wydatki poniesione przez Państwa na przygotowanie podłoża zostały prawidłowo sklasyfikowane jako środki trwałe z grupy budynki i budowle. Powinny być jednak amortyzowane stawką właściwą dla tego typu środków trwałych (obiekty inżynierii lądowej i wodnej), czyli 4,5 proc. rocznie.

2. W przypadku rozwiązania umowy z wynajmującym, w sytuacji gdy podłoże w ogóle nie będzie wykorzystywane przez spółkę, odpisy należy zawiesić (zawieszenie oznacza tu zaprzestanie odpisów).

3. W sytuacji gdy wykorzystają Państwo podłoże na parking, to o niezamortyzowaną wartość podłoża należy powiększyć wartość początkową parkingu.

REKLAMA

Sytuacja przedstawiona przez Państwa w pytaniu jest dość specyficzna. Przygotowane podłoże (posadzka) stanowi bowiem odrębny twór, w swojej pierwotnej postaci nieposiadający przymiotów drogi czy parkingu. Takie podłoże może zatem zostać zaklasyfikowane jako budowla. Aby jednak skutecznie zaklasyfikować wykonane przez Państwa podłoże, należy odnieść się do art. 3 ustawy - Prawo budowlane, w którym przedstawiono definicje poszczególnych obiektów budowlanych.

Wykonane przez Państwa podłoże spełnia warunki przewidziane dla budowli. Stanowi bowiem obiekt budowlany, którego nie można uznać za budynek lub obiekt małej architektury (art. 3 ustawy - Prawo budowlane). Punktem wyjścia dla klasyfikacji podatkowej (kosztowej) w przedmiotowym przykładzie jest docelowe przeznaczenie i wykorzystywanie podłoża. Będzie ono początkowo użytkowane w związku z eksploatacją hal magazynowych. Zatem wydatek poniesiony na wytworzenie tego środka trwałego będzie spełniać przesłanki określone dla kosztów podatkowych i środków trwałych wymienione w art. 15 ust. 1 i art. 16a ust. 1 u.p.d.o.p. Oznacza to, że wydatki poniesione na wytworzenie tego środka trwałego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Stawką właściwą dla tej budowli będzie 4,5 proc. rocznie (załącznik nr 1 do u.p.d.o.p. - grupa 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”). Odrębnemu zaklasyfikowaniu będą natomiast podlegać koszty przywiezienia hal i ich montażu. Należy je zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.). W sytuacji rozwiązania umowy z wynajmującym hale należy zawiesić amortyzację utwardzonego podłoża - jeżeli nie będą go Państwo wykorzystywać w prowadzonej działalności. Jeżeli jednak podłoże zostanie wykorzystane na parking, to będzie ono nadal spełniać użyteczność gospodarczą. W takim przypadku niezamortyzowana wartość tego podłoża powinna zwiększyć wartość początkową parkingu.

Sebastian Woźniak

księgowy z licencją MF

Podstawa prawna:

• art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623),

• art. 15 ust. 1 i 4d, art. 16a ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA