REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można opłacać zaliczki kwartalnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik

REKLAMA

Spółka rozpoczęła działalność w 2006 r. Jej rok podatkowy (przesunięty) trwa od 1 czerwca do 31 maja. Spółka rozważa wpłacanie zaliczek za okresy kwartalne. Czy jest możliwe przejście na takie rozliczanie w drugim roku działalności? Czy spółka rozpoczynająca działalność ma w każdym przypadku możliwość wyboru takiego systemu wpłacania zaliczek?

RADA

Państwa spółka od 1 czerwca rozpocznie drugi rok podatkowy. W tej sytuacji, jeśli spełnia wymogi uznania jej za małego podatnika, może wybrać kwartalną formę zapłaty zaliczek. Spółka musi pisemnie zawiadomić o swym wyborze właściwy organ podatkowy w terminie do 20 lipca (20. dzień drugiego miesiąca roku podatkowego). Spółka rozpoczynająca działalność ma, co do zasady, prawo wyboru opłacania zaliczek kwartalnie. Przypadki wyłączenia tego prawa opisujemy poniżej.

UZASADNIENIE

Kwartalną metodę opłacania zaliczek mogą wybrać:

l podatnicy rozpoczynający działalność w pierwszym roku podatkowym oraz

l mali podatnicy w każdym czasie (tj. bez względu na fakt, czy jest to ich pierwszy, czy którykolwiek z kolei rok podatkowy).

Warunkiem stosowania metody kwartalnej jest pisemne poinformowanie właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego o jej wyborze w terminie do 20. dnia drugiego miesiąca roku podatkowego. Wyraźne wskazanie formy pisemnej przez ustawę wyklucza więc „poinformowanie” urzędu samym działaniem podatnika w postaci dokonywania wpłat kwartalnych. Warto pamiętać, że powyższe zawiadomienie jest skuteczne także w latach następnych, chyba że podatnik w tym terminie zawiadomi pisemnie o rezygnacji z opisanej metody albo przestanie być małym podatnikiem w myśl ustawy.

Z opisu wynika, że rok podatkowy spółki zakończył się 31 maja. Oznacza to, że spółka do 20 lipca ma czas na złożenie stosownego zawiadomienia (20. dzień drugiego miesiąca przyjętego przez spółkę roku podatkowego).

Należy się upewnić, czy spółka jest małym podatnikiem zgodnie z ustawą o podatku dochodowym. Za takiego uważa się podatnika, u którego wartość przychodu (wraz z VAT należnym) ze sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro (w 2007 r. to kwota 3 180 000 zł). Do przeliczenia należy zastosować kurs średni NBP z pierwszego dnia roboczego października poprzedniego roku podatkowego, zaokrąglając do 1000 zł.

Jeśli więc spółka spełnia ten warunek (tzn. jest małym podatnikiem zgodnie z art. 4a updop) oraz pisemnie powiadomi właściwego naczelnika, może przejść na kwartalną metodę wpłaty zaliczek. W przypadku spółek rozpoczynających działalność wybór opisanej metody wpłat zaliczek jest w ściśle określonych przypadkach wyłączony. Metody tej nie można stosować, gdy spółka została utworzona:

l w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału albo

l w wyniku przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej (tj. cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej oraz komandytowo-akcyjnej), albo

l przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro (wartość tę przelicza się, stosując kurs średni NBP z pierwszego dnia roboczego października poprzedniego roku podatkowego, zaokrąglając do 1000 zł).

Na koniec należy zauważyć, że kwartał według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to kwartał roku kalendarzowego. Ma to istotne skutki dla spółki, ponieważ będzie ona zmuszona wpłacać zaliczki w terminach odpowiednio do: 20 lipca 2007 r., 20 października 2007 r., 20 grudnia 2007 r. oraz 20 kwietnia 2008 r., czyli za poszczególne kwartały (lub ich części) roku kalendarzowego, a nie za kwartały swojego (przesuniętego względem kalendarzowego) roku podatkowego. Właściwe rozumienie terminu „kwartał” pozwoli uniknąć negatywnych skutków w postaci odsetek za zaległości podatkowe (tj. zaliczki wpłacone po terminie).

Podstawa prawna

l art. 25 ust. 1b-2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA