REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można opłacać zaliczki kwartalnie

Marcin Gawlik

REKLAMA

Spółka rozpoczęła działalność w 2006 r. Jej rok podatkowy (przesunięty) trwa od 1 czerwca do 31 maja. Spółka rozważa wpłacanie zaliczek za okresy kwartalne. Czy jest możliwe przejście na takie rozliczanie w drugim roku działalności? Czy spółka rozpoczynająca działalność ma w każdym przypadku możliwość wyboru takiego systemu wpłacania zaliczek?

RADA

Państwa spółka od 1 czerwca rozpocznie drugi rok podatkowy. W tej sytuacji, jeśli spełnia wymogi uznania jej za małego podatnika, może wybrać kwartalną formę zapłaty zaliczek. Spółka musi pisemnie zawiadomić o swym wyborze właściwy organ podatkowy w terminie do 20 lipca (20. dzień drugiego miesiąca roku podatkowego). Spółka rozpoczynająca działalność ma, co do zasady, prawo wyboru opłacania zaliczek kwartalnie. Przypadki wyłączenia tego prawa opisujemy poniżej.

UZASADNIENIE

Kwartalną metodę opłacania zaliczek mogą wybrać:

l podatnicy rozpoczynający działalność w pierwszym roku podatkowym oraz

l mali podatnicy w każdym czasie (tj. bez względu na fakt, czy jest to ich pierwszy, czy którykolwiek z kolei rok podatkowy).

Warunkiem stosowania metody kwartalnej jest pisemne poinformowanie właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego o jej wyborze w terminie do 20. dnia drugiego miesiąca roku podatkowego. Wyraźne wskazanie formy pisemnej przez ustawę wyklucza więc „poinformowanie” urzędu samym działaniem podatnika w postaci dokonywania wpłat kwartalnych. Warto pamiętać, że powyższe zawiadomienie jest skuteczne także w latach następnych, chyba że podatnik w tym terminie zawiadomi pisemnie o rezygnacji z opisanej metody albo przestanie być małym podatnikiem w myśl ustawy.

Z opisu wynika, że rok podatkowy spółki zakończył się 31 maja. Oznacza to, że spółka do 20 lipca ma czas na złożenie stosownego zawiadomienia (20. dzień drugiego miesiąca przyjętego przez spółkę roku podatkowego).

Należy się upewnić, czy spółka jest małym podatnikiem zgodnie z ustawą o podatku dochodowym. Za takiego uważa się podatnika, u którego wartość przychodu (wraz z VAT należnym) ze sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro (w 2007 r. to kwota 3 180 000 zł). Do przeliczenia należy zastosować kurs średni NBP z pierwszego dnia roboczego października poprzedniego roku podatkowego, zaokrąglając do 1000 zł.

Jeśli więc spółka spełnia ten warunek (tzn. jest małym podatnikiem zgodnie z art. 4a updop) oraz pisemnie powiadomi właściwego naczelnika, może przejść na kwartalną metodę wpłaty zaliczek. W przypadku spółek rozpoczynających działalność wybór opisanej metody wpłat zaliczek jest w ściśle określonych przypadkach wyłączony. Metody tej nie można stosować, gdy spółka została utworzona:

l w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału albo

l w wyniku przekształcenia spółki lub spółek niemających osobowości prawnej (tj. cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej oraz komandytowo-akcyjnej), albo

l przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro (wartość tę przelicza się, stosując kurs średni NBP z pierwszego dnia roboczego października poprzedniego roku podatkowego, zaokrąglając do 1000 zł).

Na koniec należy zauważyć, że kwartał według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to kwartał roku kalendarzowego. Ma to istotne skutki dla spółki, ponieważ będzie ona zmuszona wpłacać zaliczki w terminach odpowiednio do: 20 lipca 2007 r., 20 października 2007 r., 20 grudnia 2007 r. oraz 20 kwietnia 2008 r., czyli za poszczególne kwartały (lub ich części) roku kalendarzowego, a nie za kwartały swojego (przesuniętego względem kalendarzowego) roku podatkowego. Właściwe rozumienie terminu „kwartał” pozwoli uniknąć negatywnych skutków w postaci odsetek za zaległości podatkowe (tj. zaliczki wpłacone po terminie).

Podstawa prawna

l art. 25 ust. 1b-2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA