REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w spółce koszty związane z używaniem prywatnego samochodu jednego ze wspólników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Kamińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Na potrzeby spółki używam swojego prywatnego samochodu i prowadzę ewidencję przebiegu pojazdu. Czy wydatki na użytkowanie tego samochodu (benzyna, oleje, naprawy, OC itp.) można księgować do wspólnej księgi jako koszt spółki? Drugi wspólnik nie użytkuje tego samochodu.

rada

Tak, wydatki związane z używaniem i eksploatacją tego samochodu należy księgować do księgi prowadzonej dla spółki. Będą one kosztem spółki, czyli obu wspólników proporcjonalnie do posiadanych udziałów w zysku.

uzasadnienie

W przedstawionym problemie Czytelnik ma wątpliwości, czy koszty użytkowania prywatnego samochodu przez jednego ze wspólników można zaksięgować do księgi prowadzonej dla spółki. Tym samym koszty te byłyby kosztami obu wspólników. Budzi to wątpliwości Czytelnika, ponieważ drugi wspólnik nie używa samochodu.

W przypadku spółki cywilnej obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczy spółki. Jedynie zawiadomienie o prowadzeniu księgi muszą złożyć wszyscy wspólnicy (do naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania każdego z nich). Oznacza to, że koszty związane z eksploatacją samochodu wspólnika należy zaksięgować do księgi prowadzonej dla spółki.

Jeśli chodzi o kwestie rozliczania kosztów związanych z używaniem samochodu w spółce, to należy posłużyć się art. 8 updof. Na jego podstawie koszty z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego wspólnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

W tym przypadku, pomimo że tylko jeden ze wspólników używa swego „prywatnego” samochodu, robi to na potrzeby spółki. W związku z tym koszty związane z używaniem tego samochodu, jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, będą bez wątpienia kosztem spółki, tzn. obu wspólników proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w zysku.

Wysokość wydatków na ten samochód, która może być zaliczona do kosztów, zależy od tego, czy jest to samochód osobowy, czy ciężarowy. W tym przypadku mamy do czynienia z samochodem osobowym, ponieważ w pytaniu zaznaczono, że wspólnik prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu. Oznacza to, że wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego będą kosztem spółki, ale w ograniczonym zakresie, tzn. w limicie wynikającym z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu oraz stawki za 1 km przebiegu. Podkreślę, że od 2007 r. zmieniła się definicja samochodu osobowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, na co Czytelnik powinien zwrócić uwagę.

Należy pamiętać o prawidłowym udokumentowaniu kosztów związanych z używaniem samochodu. Podstawą do zaliczenia w ciężar kosztów wydatków związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu, kosztami ubezpieczenia itp., są dowody dokumentujące fakt ich poniesienia. Będą to faktury VAT, rachunki, dowody opłat składek na ubezpieczenie.

W przypadku używania samochodu (zarówno osobowego, jak i ciężarowego) dokumenty kosztowe na zakup paliwa, remonty, części zamienne, ubezpieczenie powinny być wystawione na spółkę cywilną, aby wydzielić koszty poniesione na cele spółki i na cele „prywatne”.

WAŻNE!

W przypadku używania „prywatnego” samochodu w spółce dokumenty potwierdzające koszty poniesione na cele spółki powinny być wystawione na spółkę.

Spółka powinna także zawrzeć umowę z właścicielem pojazdu na okoliczność używania samochodu do działalności gospodarczej. Udostępnienie spółce samochodu do odpłatnego lub nieodpłatnego używania powoduje również skutki w zakresie przychodów i kosztów wspólników (pisaliśmy o nich w dodatku: „Wspólnik w spółce osobowej - praktyczne rozwiązania najczęstszych problemów”, Mk nr 20/2006, str. 14-16).

Dodam, że w przypadku samochodu ciężarowego nie byłoby potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Koszty związane z używaniem samochodu byłyby w całości kosztami podatkowymi.

l art. 5a pkt 19, art. 8 ust. 1 i 2, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 46, art. 24a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l § 10 ust. 3, § 12 ust. 3, § 13 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229


Teresa Kamińska

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA