REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w spółce koszty związane z używaniem prywatnego samochodu jednego ze wspólników

Teresa Kamińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Na potrzeby spółki używam swojego prywatnego samochodu i prowadzę ewidencję przebiegu pojazdu. Czy wydatki na użytkowanie tego samochodu (benzyna, oleje, naprawy, OC itp.) można księgować do wspólnej księgi jako koszt spółki? Drugi wspólnik nie użytkuje tego samochodu.

rada

Tak, wydatki związane z używaniem i eksploatacją tego samochodu należy księgować do księgi prowadzonej dla spółki. Będą one kosztem spółki, czyli obu wspólników proporcjonalnie do posiadanych udziałów w zysku.

uzasadnienie

W przedstawionym problemie Czytelnik ma wątpliwości, czy koszty użytkowania prywatnego samochodu przez jednego ze wspólników można zaksięgować do księgi prowadzonej dla spółki. Tym samym koszty te byłyby kosztami obu wspólników. Budzi to wątpliwości Czytelnika, ponieważ drugi wspólnik nie używa samochodu.

W przypadku spółki cywilnej obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczy spółki. Jedynie zawiadomienie o prowadzeniu księgi muszą złożyć wszyscy wspólnicy (do naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania każdego z nich). Oznacza to, że koszty związane z eksploatacją samochodu wspólnika należy zaksięgować do księgi prowadzonej dla spółki.

Jeśli chodzi o kwestie rozliczania kosztów związanych z używaniem samochodu w spółce, to należy posłużyć się art. 8 updof. Na jego podstawie koszty z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego wspólnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

W tym przypadku, pomimo że tylko jeden ze wspólników używa swego „prywatnego” samochodu, robi to na potrzeby spółki. W związku z tym koszty związane z używaniem tego samochodu, jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, będą bez wątpienia kosztem spółki, tzn. obu wspólników proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów w zysku.

Wysokość wydatków na ten samochód, która może być zaliczona do kosztów, zależy od tego, czy jest to samochód osobowy, czy ciężarowy. W tym przypadku mamy do czynienia z samochodem osobowym, ponieważ w pytaniu zaznaczono, że wspólnik prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu. Oznacza to, że wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego będą kosztem spółki, ale w ograniczonym zakresie, tzn. w limicie wynikającym z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu oraz stawki za 1 km przebiegu. Podkreślę, że od 2007 r. zmieniła się definicja samochodu osobowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, na co Czytelnik powinien zwrócić uwagę.

Należy pamiętać o prawidłowym udokumentowaniu kosztów związanych z używaniem samochodu. Podstawą do zaliczenia w ciężar kosztów wydatków związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu, kosztami ubezpieczenia itp., są dowody dokumentujące fakt ich poniesienia. Będą to faktury VAT, rachunki, dowody opłat składek na ubezpieczenie.

W przypadku używania samochodu (zarówno osobowego, jak i ciężarowego) dokumenty kosztowe na zakup paliwa, remonty, części zamienne, ubezpieczenie powinny być wystawione na spółkę cywilną, aby wydzielić koszty poniesione na cele spółki i na cele „prywatne”.

WAŻNE!

W przypadku używania „prywatnego” samochodu w spółce dokumenty potwierdzające koszty poniesione na cele spółki powinny być wystawione na spółkę.

Spółka powinna także zawrzeć umowę z właścicielem pojazdu na okoliczność używania samochodu do działalności gospodarczej. Udostępnienie spółce samochodu do odpłatnego lub nieodpłatnego używania powoduje również skutki w zakresie przychodów i kosztów wspólników (pisaliśmy o nich w dodatku: „Wspólnik w spółce osobowej - praktyczne rozwiązania najczęstszych problemów”, Mk nr 20/2006, str. 14-16).

Dodam, że w przypadku samochodu ciężarowego nie byłoby potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Koszty związane z używaniem samochodu byłyby w całości kosztami podatkowymi.

l art. 5a pkt 19, art. 8 ust. 1 i 2, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 46, art. 24a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l § 10 ust. 3, § 12 ust. 3, § 13 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229


Teresa Kamińska

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA