REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo podatkowo potraktować przychody i koszty z tytułu umowy o roboty budowlane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. W grudniu wygraliśmy przetarg o wartości 2 200 000 zł. W umowie z inwestorem mamy zapis o fakturowaniu częściowym, z czego na zakup materiałów w 2007 r. jesteśmy zobowiązani do wystawienia faktury VAT dla inwestora na kwotę 1 200 000 zł. W związku z tym dokonaliśmy zakupu materiałów (faktura kosztowa) na kwotę 700 000 zł. Ze względu na duży zakres przedmiotu umowy roboty budowlane potrwają ok. 6 miesięcy. W bieżącym roku nie ma więc fizycznej możliwości, aby całość zakupionego materiału wbudować w inwestycje. Jak prawidłowo podatkowo potraktować nasze przychody i koszty na koniec 2007 r. i na początek 2008 r.?

RADA

REKLAMA

Czytelnik powinien zaliczyć kwotę 1 200 000 zł do przychodu 2007 r. Jest to bowiem rok, w którym wystawił fakturę z tytułu częściowego wykonania usługi. Oznacza to, że do 2007 r. powinni też Państwo przypisać odpowiadający temu przychodowi koszt zakupu materiałów w kwocie 700 000 zł, pomimo że materiały te nie „zdążą” być w całości wykorzystane (użyte) przed upływem roku podatkowego 2007.

UZASADNIENIE

Zawarli Państwo z inwestorem umowę o roboty budowlane, w której przewidziano wystawianie faktur przez wykonawcę stosownie do postępów poszczególnych etapów inwestycji. Jest to częsta praktyka tego typu umów z uwagi na ich złożoność oraz kompleksowość. Umowa o roboty budowlane jest umową nazwaną, uregulowaną przepisami Kodeksu cywilnego. Kodeks cywilny stanowi m.in., że w braku odmiennego postanowienia umowy inwestor obowiązany jest na żądanie wykonawcy przyjmować wykonane roboty częściowo, w miarę ich ukończenia, za zapłatą odpowiedniej części wynagrodzenia (art. 654 k.c.).

Zaliczka czy częściowe wykonanie usługi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia z zapłatą zaliczki, która zgodnie z przepisami updop nie byłaby u Państwa przychodem. Można tu posłużyć się interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który w decyzji z 21 maja 2007 r., nr BI/4218-0013/07, zauważa:

Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa i doktryną prawa użyte w przytoczonym przepisie sformułowanie „pobrane wpłaty lub zarachowane należności” odnosi się do pobranych przez podatnika przedpłat i zaliczek na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie. O kwalifikacji zaś otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako zaliczki decyduje nie tylko treść umowy na wykonanie określonych usług zawartej między stronami. Każdorazowo należy bowiem ustalić również, czy w danym przypadku zapłata dotyczy (lub nie) usług wykonanych (lub częściowo wykonanych. (...) W sytuacji gdy w trakcie realizacji umowy wykonawca przedłoży zamawiającemu rozliczenie kwot, do których uważa się za uprawnionego (są mu należne za dotychczas wykonane roboty), i rozliczenie to zostanie zaakceptowane przez zamawiającego, to kwoty należne z takiego rozliczenia są przychodem z tytułu częściowego wykonania usługi.

W Państwa sytuacji nie mamy zatem do czynienia z zaliczką w myśl updop, lecz z częściowym wykonaniem usługi.

Kiedy rozpoznać przychód

Przychodami związanymi z działalnością gospodarczą (a z taką sytuacją mamy tu bezsprzecznie do czynienia) są także osiągnięte w roku podatkowym należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop). Z kolei datą powstania przychodu jest, co do zasady, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Oznacza to, że w sytuacji wykonywania usługi „na raty” (tak jak dzieje się to często w przypadku umów budowlanych) momentem powstania przychodu z działalności gospodarczej jest właśnie dzień częściowego wykonania usługi. Chyba że podatnik otrzymał wcześniej płatność lub wystawił fakturę (wówczas pierwszeństwo ma odpowiednio dzień płatności lub wystawienia).

Dniem częściowego wykonania w przypadku umów budowlanych jest uznany powszechnie dzień podpisania protokołu odbioru umówionej części robót przez strony umowy.

WAŻNE!

Dniem częściowego wykonania w przypadku umów budowlanych jest dzień podpisania protokołu odbioru umówionej części robót przez strony umowy.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego potwierdził zasadność takiej kwalifikacji przychodów z częściowego wykonania usługi (umowy budowlanej) w postanowieniu z 20 czerwca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/81/07/JB:

REKLAMA

Po dokonanej od 01.01.2007 r. nowelizacji tego przepisu ogólną zasadą ustalania momentu powstania przychodu jest, że przychód w przypadku usług powstaje w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Zatem wcześniejsze wystawienie faktury albo wcześniejsze uregulowanie należności, niż wystąpienie pozostałych okoliczności, również spowoduje powstanie przychodu. W związku z powyższym tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym z dniem 01.01 2007 r., mimo zmiany treści art. 12 ust. 3a ustawy, nadal za datę powstania przychodu z tyt. częściowego wykonania poszczególnych etapów usług budowlanych uznaje daty protokołów ich odbioru, bez względu na okres wykonywanych robót, których dotyczą, przy założeniu, że wcześniej nie wystawiono faktury ani nie uregulowano należności.

Z tego wynika, że ze względu na wystawienie faktury dla inwestora kwota 1 200 000 zł będzie dla Państwa przychodem 2007 r., bez względu na okoliczność, że np. faktyczny termin jej wypłaty przypadnie już w 2008 r. Oznacza to także, że pozostała do zapłaty kwota wynikająca z umowy (1 000 000 zł) nie stanowi przychodu 2007 r. Nie jest ona bowiem jeszcze ani przychodem faktycznie otrzymanym, ani też przychodem należnym (stanie się takim bowiem dopiero wraz z zamknięciem kolejnego etapu prac i wystawieniem stosownej faktury). Kwota 1 000 000 zł będzie przychodem najwcześniej w 2008 r.

Kiedy potrącać koszty

Odnośnie do daty kwalifikacji kosztów podatkowych ustawa stanowi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (za takie można uznać opisane wydatki na zakup materiałów budowlanych), poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4 updop).

Skoro zakupione materiały miały posłużyć i były konieczne do wykonania pierwszej części prac, udokumentowanych fakturą na kwotę 1 200 000 zł stanowiącą dla Państwa przychód 2007 r., to koszty zakupu materiałów w kwocie 700 000 zł również powinni Państwo zaliczyć do kosztów 2007 r. W tym właśnie roku uzyskał przychód związany bezpośrednio z tymi wydatkami. Dla takiej kwalifikacji bez znaczenia pozostaje fakt, że nie wszystkie zakupione materiały „zdążyły” być użyte w 2007 r.

Z pytania nie wynika, niestety, w sposób dostatecznie jednoznaczny, czy dokonane zakupy dotyczą tylko zakresu prac objętych fakturą opiewającą na kwotę 1 200 000 zł, czy też całości prac objętych całościową umową o roboty budowlane. W powyższej części odpowiedzi przyjęto za słuszną pierwszą wersję. Gdyby się jednak okazało, że zakupione materiały posłużą realizacji całej umowy, a nie tylko jej części udokumentowanej fakturą, należałoby dokonać proporcjonalnego podziału kosztów pomiędzy rok podatkowy 2007 a rok 2008. Podziału należy dokonać według następującego wyliczenia:

• przychody całkowite - 2 200 000 zł

• przychody roku 2007 - 1 200 000 zł

• przychody roku 2008 - 1 000 000 zł

• udział przychodu w 2007 r. w całkowitym przychodzie - 1 200 000 / 2 200 000 = 0,5455

• część kosztów odnosząca się do 2007 r. - 700 000 × 0,5455 = 381 850 zł

• część kosztów odnosząca się do 2008 r. - 700 000 - 381 850 = 318 150 zł

Kwota 318 150 zł byłaby w takiej sytuacji kosztem podatkowym już 2008 r., jako związana z przychodami kwalifikowanymi do tego roku. Wynika to z faktu, że koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Skoro w 2008 r. otrzymają Państwo pozostałą część zapłaty wynikającą z umowy i uzyskają w związku z tym przychód, to związane z tym przychodem koszty należy zakwalifikować jako poniesione w 2008 r., mimo iż „fizycznie” poniesiono je w poprzednim (tj. 2007) roku podatkowym.

Powyższa odpowiedź zakłada także, że nie istnieją dokumentacje (ustalenia), z których wynika w precyzyjny sposób, jaka dokładnie część zakupionych materiałów (a więc także, jaka ich wartość) zostałaby przypisana do wykorzystania w pierwszym etapie wykonania umowy udokumentowanym fakturą na kwotę 1 200 000 zł. Wobec możliwości dokładnego ustalenia wartości nie należy posługiwać się wyliczonym powyżej wskaźnikiem stosunkowym.

• art. 12 ust. 1, 3 i 3a, art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 647-658 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA