REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo podatkowo potraktować przychody i koszty z tytułu umowy o roboty budowlane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. W grudniu wygraliśmy przetarg o wartości 2 200 000 zł. W umowie z inwestorem mamy zapis o fakturowaniu częściowym, z czego na zakup materiałów w 2007 r. jesteśmy zobowiązani do wystawienia faktury VAT dla inwestora na kwotę 1 200 000 zł. W związku z tym dokonaliśmy zakupu materiałów (faktura kosztowa) na kwotę 700 000 zł. Ze względu na duży zakres przedmiotu umowy roboty budowlane potrwają ok. 6 miesięcy. W bieżącym roku nie ma więc fizycznej możliwości, aby całość zakupionego materiału wbudować w inwestycje. Jak prawidłowo podatkowo potraktować nasze przychody i koszty na koniec 2007 r. i na początek 2008 r.?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czytelnik powinien zaliczyć kwotę 1 200 000 zł do przychodu 2007 r. Jest to bowiem rok, w którym wystawił fakturę z tytułu częściowego wykonania usługi. Oznacza to, że do 2007 r. powinni też Państwo przypisać odpowiadający temu przychodowi koszt zakupu materiałów w kwocie 700 000 zł, pomimo że materiały te nie „zdążą” być w całości wykorzystane (użyte) przed upływem roku podatkowego 2007.

UZASADNIENIE

Zawarli Państwo z inwestorem umowę o roboty budowlane, w której przewidziano wystawianie faktur przez wykonawcę stosownie do postępów poszczególnych etapów inwestycji. Jest to częsta praktyka tego typu umów z uwagi na ich złożoność oraz kompleksowość. Umowa o roboty budowlane jest umową nazwaną, uregulowaną przepisami Kodeksu cywilnego. Kodeks cywilny stanowi m.in., że w braku odmiennego postanowienia umowy inwestor obowiązany jest na żądanie wykonawcy przyjmować wykonane roboty częściowo, w miarę ich ukończenia, za zapłatą odpowiedniej części wynagrodzenia (art. 654 k.c.).

REKLAMA

Zaliczka czy częściowe wykonanie usługi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia z zapłatą zaliczki, która zgodnie z przepisami updop nie byłaby u Państwa przychodem. Można tu posłużyć się interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który w decyzji z 21 maja 2007 r., nr BI/4218-0013/07, zauważa:

Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa i doktryną prawa użyte w przytoczonym przepisie sformułowanie „pobrane wpłaty lub zarachowane należności” odnosi się do pobranych przez podatnika przedpłat i zaliczek na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie. O kwalifikacji zaś otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako zaliczki decyduje nie tylko treść umowy na wykonanie określonych usług zawartej między stronami. Każdorazowo należy bowiem ustalić również, czy w danym przypadku zapłata dotyczy (lub nie) usług wykonanych (lub częściowo wykonanych. (...) W sytuacji gdy w trakcie realizacji umowy wykonawca przedłoży zamawiającemu rozliczenie kwot, do których uważa się za uprawnionego (są mu należne za dotychczas wykonane roboty), i rozliczenie to zostanie zaakceptowane przez zamawiającego, to kwoty należne z takiego rozliczenia są przychodem z tytułu częściowego wykonania usługi.

W Państwa sytuacji nie mamy zatem do czynienia z zaliczką w myśl updop, lecz z częściowym wykonaniem usługi.

Kiedy rozpoznać przychód

Przychodami związanymi z działalnością gospodarczą (a z taką sytuacją mamy tu bezsprzecznie do czynienia) są także osiągnięte w roku podatkowym należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop). Z kolei datą powstania przychodu jest, co do zasady, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Oznacza to, że w sytuacji wykonywania usługi „na raty” (tak jak dzieje się to często w przypadku umów budowlanych) momentem powstania przychodu z działalności gospodarczej jest właśnie dzień częściowego wykonania usługi. Chyba że podatnik otrzymał wcześniej płatność lub wystawił fakturę (wówczas pierwszeństwo ma odpowiednio dzień płatności lub wystawienia).

Dniem częściowego wykonania w przypadku umów budowlanych jest uznany powszechnie dzień podpisania protokołu odbioru umówionej części robót przez strony umowy.

WAŻNE!

Dniem częściowego wykonania w przypadku umów budowlanych jest dzień podpisania protokołu odbioru umówionej części robót przez strony umowy.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego potwierdził zasadność takiej kwalifikacji przychodów z częściowego wykonania usługi (umowy budowlanej) w postanowieniu z 20 czerwca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/81/07/JB:

Po dokonanej od 01.01.2007 r. nowelizacji tego przepisu ogólną zasadą ustalania momentu powstania przychodu jest, że przychód w przypadku usług powstaje w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Zatem wcześniejsze wystawienie faktury albo wcześniejsze uregulowanie należności, niż wystąpienie pozostałych okoliczności, również spowoduje powstanie przychodu. W związku z powyższym tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym z dniem 01.01 2007 r., mimo zmiany treści art. 12 ust. 3a ustawy, nadal za datę powstania przychodu z tyt. częściowego wykonania poszczególnych etapów usług budowlanych uznaje daty protokołów ich odbioru, bez względu na okres wykonywanych robót, których dotyczą, przy założeniu, że wcześniej nie wystawiono faktury ani nie uregulowano należności.

Z tego wynika, że ze względu na wystawienie faktury dla inwestora kwota 1 200 000 zł będzie dla Państwa przychodem 2007 r., bez względu na okoliczność, że np. faktyczny termin jej wypłaty przypadnie już w 2008 r. Oznacza to także, że pozostała do zapłaty kwota wynikająca z umowy (1 000 000 zł) nie stanowi przychodu 2007 r. Nie jest ona bowiem jeszcze ani przychodem faktycznie otrzymanym, ani też przychodem należnym (stanie się takim bowiem dopiero wraz z zamknięciem kolejnego etapu prac i wystawieniem stosownej faktury). Kwota 1 000 000 zł będzie przychodem najwcześniej w 2008 r.

Kiedy potrącać koszty

Odnośnie do daty kwalifikacji kosztów podatkowych ustawa stanowi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (za takie można uznać opisane wydatki na zakup materiałów budowlanych), poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4 updop).

Skoro zakupione materiały miały posłużyć i były konieczne do wykonania pierwszej części prac, udokumentowanych fakturą na kwotę 1 200 000 zł stanowiącą dla Państwa przychód 2007 r., to koszty zakupu materiałów w kwocie 700 000 zł również powinni Państwo zaliczyć do kosztów 2007 r. W tym właśnie roku uzyskał przychód związany bezpośrednio z tymi wydatkami. Dla takiej kwalifikacji bez znaczenia pozostaje fakt, że nie wszystkie zakupione materiały „zdążyły” być użyte w 2007 r.

Z pytania nie wynika, niestety, w sposób dostatecznie jednoznaczny, czy dokonane zakupy dotyczą tylko zakresu prac objętych fakturą opiewającą na kwotę 1 200 000 zł, czy też całości prac objętych całościową umową o roboty budowlane. W powyższej części odpowiedzi przyjęto za słuszną pierwszą wersję. Gdyby się jednak okazało, że zakupione materiały posłużą realizacji całej umowy, a nie tylko jej części udokumentowanej fakturą, należałoby dokonać proporcjonalnego podziału kosztów pomiędzy rok podatkowy 2007 a rok 2008. Podziału należy dokonać według następującego wyliczenia:

• przychody całkowite - 2 200 000 zł

• przychody roku 2007 - 1 200 000 zł

• przychody roku 2008 - 1 000 000 zł

• udział przychodu w 2007 r. w całkowitym przychodzie - 1 200 000 / 2 200 000 = 0,5455

• część kosztów odnosząca się do 2007 r. - 700 000 × 0,5455 = 381 850 zł

• część kosztów odnosząca się do 2008 r. - 700 000 - 381 850 = 318 150 zł

Kwota 318 150 zł byłaby w takiej sytuacji kosztem podatkowym już 2008 r., jako związana z przychodami kwalifikowanymi do tego roku. Wynika to z faktu, że koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Skoro w 2008 r. otrzymają Państwo pozostałą część zapłaty wynikającą z umowy i uzyskają w związku z tym przychód, to związane z tym przychodem koszty należy zakwalifikować jako poniesione w 2008 r., mimo iż „fizycznie” poniesiono je w poprzednim (tj. 2007) roku podatkowym.

Powyższa odpowiedź zakłada także, że nie istnieją dokumentacje (ustalenia), z których wynika w precyzyjny sposób, jaka dokładnie część zakupionych materiałów (a więc także, jaka ich wartość) zostałaby przypisana do wykorzystania w pierwszym etapie wykonania umowy udokumentowanym fakturą na kwotę 1 200 000 zł. Wobec możliwości dokładnego ustalenia wartości nie należy posługiwać się wyliczonym powyżej wskaźnikiem stosunkowym.

• art. 12 ust. 1, 3 i 3a, art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 647-658 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA