REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w zeznaniu wykazać dochody nieobjęte zwolnieniem

Sławomir Liżewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organizacje pozarządowe korzystają zwykle ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego. Jak wiadomo, możliwość skorzystania ze zwolnienia jest uzależniona od spełnienia określonych warunków, tj. przede wszystkim od przekazania i wydatkowania dochodu na cele statutowe objęte zwolnieniem. Wydatkowanie dochodu na cele nieobjęte zwolnieniem spowoduje powstanie dochodu podlegającego opodatkowaniu, który należy rozliczyć w zeznaniu CIT-8.

Dochody z działalności statutowej podlegające zwolnieniu

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy, że organizacje pozarządowe mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, o ile przeznaczą dochody na określone cele statutowe, które zostały objęte takim zwolnieniem. Cele te wymieniono w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop:

Działalność statutowa organizacji objęta zwolnieniem

• naukowa i naukowo-techniczna,

REKLAMA

• oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kulturalna oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu,

ochrona środowiska,

• wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

• dobroczynność,

ochrona zdrowia i pomoc społeczna,

• rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów,

• kult religijny.

Zwolnienie to ma zastosowanie wówczas, gdy dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele objęte zwolnieniem, w tym także:

• na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz

• na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b updop).

UWAGA!

Przepisy podatkowe nie określają terminu, w jakim środki te powinny zostać wydatkowane na cel korzystający ze zwolnienia od podatku.

Dochód organizacji będzie zwolniony od podatku tylko w tej części, która zostanie przeznaczona na wymienione wyżej cele statutowe.

Warto też pamiętać, że zwolnienie, określone w art. 17 ust. 1 updop, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

• wyemitowanych po 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po 1 stycznia 1997 r.,

• papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych (o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot,

• jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

Oczywiście zwolnienie od podatku ma zastosowanie tylko w przypadku, jeżeli dochód (kapitał i odsetki) zostanie przeznaczony i wydatkowany, bez względu na termin, na cele objęte zwolnieniem (art. 17 ust. 1e i 1f updop).

Musimy pamiętać tu również o kilku zasadach:

1. Cele podlegające zwolnieniu muszą wynikać wprost ze statutu organizacji.

Potwierdza to m.in. orzecznictwo. W jednym z wyroków sąd stwierdził, że cele fundacji, będące jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia, „muszą wynikać wprost ze statutu fundacji; nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni, do której organy te nie są uprawnione” (wyrok WSA z 10 marca 2004 r., sygn. akt III SA 1968/02).

2. Samo zamieszczenie wskazania danej działalności w statucie nie decyduje o zwolnieniu.

Jeśli organizacja określi w statucie działalność, którą będzie wykonywała, nie oznacza to, że będzie ona automatycznie zwolniona od podatku. Trzeba bowiem pamiętać, że zwolnienia muszą wynikać przede wszystkim z przepisów podatkowych. Zatem statutowa działalność dodatkowo musi pokrywać się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

3. Statut powinien określać nie tylko ogólnie sformułowane cele.

Istotne jest również, aby w statucie znalazło się nie tylko wskazanie danej działalności (zwykle objętej zwolnieniem) jako celu organizacji, ale także dość szczegółowo określony sposób realizacji tego celu. Chodzi tu o wskazanie np. narzędzi, osób odpowiedzialnych za wykonanie danych zadań, składników majątku wykorzystanych do realizacji zadań, sposobów finansowania itp.

4. Cele statutowe organizacji nie muszą być głównymi celami jej działalności.

Takie stanowisko zajął NSA, stwierdzając, że art. 17 ust. 1 pkt 4 updop nie zawiera wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy wręcz jedynymi celami działalności osoby prawnej. Prawa do tego zwolnienia „nie są uzależnione od intensywności działalności gospodarczej osoby prawnej” (wyrok NSA z 28 lutego 1996 r., sygn. akt SA/Łd 1997/95).

Na co można przeznaczyć dochód, aby nie utracić zwolnienia

Lokaty kapitałowe

Nie ma wątpliwości, że w razie przeznaczenia przez organizację dochodu na lokatę kapitałową nie utraci ona możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Stanowisko to potwierdził jednocześnie Sąd Najwyższy, stwierdzając, że dochód przeznaczony na cele statutowe będzie korzystał ze zwolnienia także wówczas, gdy zostanie wykorzystany na lokatę kapitału przez nabycie papierów wartościowych (wyrok SN z 4 czerwca 2002 r., sygn. akt III RN 127/01).

Nabycie składników majątku służących bezpośrednio realizacji celów statutowych

Wynika to wprost z przepisów art. 17 ust. 1b updop.

Ponadto np. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie z 26 stycznia 2007 r. (sygn. USI/406-3/602/JM/07) możemy przeczytać, że „dochody uzyskane ze składek członkowskich, z działalności statutowej i gospodarczej Stowarzyszenia oraz z darowizn lub dotacji, przeznaczone na inwestycję, tj. budowę siedziby Stowarzyszenia, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4. Zwolnienie dotyczy również tej części budynku przeznaczonej w przyszłości na działalność gospodarczą, jeżeli dochody z tej działalności będą przeznaczone na działalność statutową korzystającą ze zwolnienia”.

Przy czym w sytuacji gdy dochód zostanie przeznaczony na nabycie środka trwałego, który nie służy w danym momencie realizacji celów statutowych objętych zwolnieniem, nie może on podlegać zwolnieniu.

Nie zmienia tego fakt, że nabyty środek trwały będzie w przyszłości w całości przeznaczony na działalność zwolnioną od podatku (patrz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z 28 lutego 2006 r., sygn. PBII423/4/2/2006).

Wynika więc z tego, że zwolnieniem będzie objęty tylko dochód przeznaczony na nabycie środka trwałego, który już w momencie wydatkowania służy celom statutowym zwolnionym od podatku.

Zapłata podatku

Uznaje się (na podstawie art. 17 ust. 1b updop), że organizacja nie utraci zwolnienia, przeznaczając i wydatkując dochód na opłacenie podatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z tym „zapłacony podatek od nieruchomości stanowi koszty uzyskania przychodów, gdyż nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1. Wobec tego wydatki na opłacenie podatku od nieruchomości będą miały wpływ na zmniejszenie wartości dochodu przeznaczonego na cele statutowe i tak ustalony dochód będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych” (postanowienie Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z 21 grudnia 2005 r., sygn. US.PD/423-58/JG/05).

Odpis aktualizujący wartość należności

Może się zdarzyć, że organizacja dokona odpisu aktualizującego wartość należności, której nieściągalność nie została uprawdopodobniona. Odpisy takie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów i wpływają na zwiększenie dochodu.

Jednak z uwagi na fakt, że odpisy aktualizujące wartość należności wiążą się bezpośrednio z realizacją zadań statutowych, powodują zwiększenie dochodu, który jako przekazany na cele statutowe korzysta ze zwolnienia od podatku. Stanowisko takie zajęło m.in. Ministerstwo Finansów (pismo z 19 listopada 2002 r., nr PB3-IP-8214-256/2002).

Kiedy wydatkowany dochód nie będzie korzystał ze zwolnienia

W działalności organizacji zdarzają się wydatki, których poniesienie spowoduje brak możliwości skorzystania ze zwolnienia. Wystąpi wówczas obowiązek opodatkowania równowartości tych wydatków.

Odsetki za nieterminowe wpłaty należności budżetowych

W odniesieniu do odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowego wpłacania należności budżetowych, tj. przede wszystkim podatków i składek ZUS, trudno uznać, że wydatkowanie dochodu na ten cel jest przeznaczeniem go na cele statutowe organizacji. Oznacza to, że dochód w tej części będzie podlegał opodatkowaniu.

Wpłaty na PFRON

W razie przekazania dochodu lub jego części na PFRON zdecydowana większość organów podatkowych, a także sądy administracyjne uznają, że równowartość tych wydatków nie może korzystać ze zwolnienia.

Przypomnijmy, że zwolnienie ma zastosowanie także wtedy, gdy dochód zostanie przeznaczony m.in. na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Natomiast podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (art. 6 Ordynacji podatkowej). Z tej definicji wynika więc, że wpłaty na PFRON nie mogą być uznane za świadczenia równorzędne z podatkiem.

Potwierdził to m.in. NSA, stwierdzając, że: „celem statutowym Stowarzyszenia (...) jest ochrona praw autorskich twórców i popieranie twórczości. Wobec tego nie można uznać wpłaty na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako wydatku poniesionego na cele statutowe. Nie można też uznać, że powyższa wpłata jest podatkiem. Skoro normodawca w art. 17 ust. 1b zwolnił od podatku dochody przeznaczone na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, to w żaden sposób nie można uznać, że dotyczy to również wpłat na PFRON” (wyrok NSA z 23 listopada 2006 r., sygn. akt II FSK 1308/05).

Możemy jednak spotkać się też z odmiennym poglądem, zgodnie z którym definicję podatku należy rozszerzyć, uznając, że w tym przypadku należy posłużyć się nie definicją podatku, lecz określeniem dochodów publicznych zawartym w ustawie o finansach publicznych. Za dochody publiczne uznaje się bowiem daniny publiczne, do których zalicza się podatki, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia wynika z odrębnych przepisów.

Zatem „na równi (...) z podatkami, w świetle przytoczonego przepisu, należy traktować obowiązkowe, bezzwrotne i nieodpłatne świadczenie pieniężne uiszczane na rzecz PFRON” (patrz: wyrok WSA z 15 czerwca 2004 r., sygn. akt III SA/Wa 388/2003).

Jednak jest to stanowisko odosobnione. W większości opinii wpłaty na PFRON dokonywane przez podmioty korzystające ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop podlegają opodatkowaniu. Przesądzają o tym dwa argumenty:

n nie sposób uznać, że dokonanie tych wpłat spełnia warunki przeznaczenia dochodu na cele statutowe organizacji - w tym przypadku wpłaty zwiększają zasoby funduszu, a trudno przecież wyobrazić sobie, że stowarzyszenie określi w statucie, jako cel swojej działalności, wspomaganie PFRON,

n wpłata na PFRON, będąca co prawda świadczeniem obowiązkowym, nie może być potraktowana jako podatek - świadczenie to nie odpowiada definicji podatku określonej w Ordynacji podatkowej - tymczasem w przepisach updop dotyczących zwolnienia mowa jest wprost o podatku, a nie daninie publicznej.

Organizacje pożytku publicznego

Zwolnieniem od podatku dochodowego objęto również dochody organizacji pożytku publicznego - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).

Warto podkreślić, że zwolnienie to odnosi się do dochodów organizacji pożytku publicznego, a nie do jej działalności, a także jest uzależnione od przeznaczenia uzyskanego dochodu, a nie od źródła, z jakiego dochód uzyskano. Zwolnieniem nie są więc objęte dochody przeznaczone na prowadzoną przez taką organizację działalność gospodarczą (patrz: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 3 sierpnia 2007 r., sygn. PDI/4270-0014/07/AB).

Organizacje pożytku publicznego mogą prowadzić działalność nieodpłatną i odpłatną. Natomiast w określonych sytuacjach może się zdarzyć, że działalność odpłatna będzie uznana za działalność gospodarczą (patrz tabela str. 27).

Uwaga!

Organizacja będzie mogła skorzystać z tego zwolnienia, jeśli:

1) będzie posiadała status organizacji pożytku publicznego,

2) przeznaczy dochody na swoją działalność statutową, a nie gospodarczą.

Inne zwolnienia przedmiotowe

Przepisy podatkowe przewidują też inne zwolnienia od podatku. Możemy tu wymienić np.:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czego nie dotyczą zwolnienia od podatku

Warto pamiętać, że zwolnienia przedmiotowe określone w art. 17 ust. 1 updop, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczą:

• dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami,

• dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu,

• dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a updop).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wystąpienie dochodu do opodatkowania - obowiązki organizacji

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku, mają obowiązek składać urzędom skarbowym zeznanie, na formularzu CIT-8, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku (art. 27 ust. 1 updop).

Ponadto podatnicy zobowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego powinni również przekazać do urzędu skarbowego to sprawozdanie w terminie 10 dni od daty jego zatwierdzenia. Jeśli sprawozdanie podlegało badaniu, składa się także raport i opinię biegłego rewidenta (art. 27 ust. 2 updop).

Uwaga!

Jeżeli podatnicy określeni w art. 17 ust. 1 updop uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na określone w tych przepisach cele objęte zwolnieniem, a dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b updop (art. 25 ust. 4 updop).

Podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

• jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop, tj. m.in. którego celem statutowym jest działalność objęta zwolnieniem,

• nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 updop, tj. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami, oraz

• nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f updop

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany wpłacać zaliczki na podatek dochodowy (art. 25 ust. 5 pkt 2 updop).

A zatem w przypadku wystąpienia dochodu nieobjętego zwolnieniem przedmiotowym organizacja ma obowiązek zapłaty zaliczek na podatek dochodowy i rozliczenia podatku dochodowego w zeznaniu CIT-8.

Przykład

Celem statutowym stowarzyszenia jest działalność naukowa i oświatowa. Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy.

W 2007 r. stowarzyszenie uzyskało przychody w wysokości 85 000 zł. Koszty poniesione w trakcie roku podatkowego wyniosły 70 000 zł. Wśród poniesionych wydatków znalazły się również:

• wpłaty na PFRON - 8000 zł,

odsetki za zwłokę od nieterminowej płatności składek ZUS - 700 zł.

Wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, stanowią natomiast dochód podlegający opodatkowaniu - nie został on bowiem przeznaczony na cele statutowe.

W związku z tym kwotę 8700 zł (8000 + 700 zł) należy wykazać w zeznaniu i opodatkować.

W tym celu stowarzyszenie powinno złożyć zeznanie CIT-8 za 2007 r. wraz z załącznikiem CIT-O.

Zapisy w zeznaniu CIT-8 (do momentu obliczenia podatku):

1) przychody - poz. 27 i 30 (CIT-8) 85 000 zł

2) koszty uzyskania przychodów - poz. 31 i 34 (CIT-8) 70 000 - 8700 = 61 300 zł

3) dochód - poz. 35 i 38 (CIT-8) 85 000 - 61 300 = 23 700 zł

4) dochód wolny od podatku - poz. 9 i 20 (CIT-O) 23 700 - 8700 = 15 000 zł

5) dochód wolny od podatku - poz. 40 i 43 (CIT-8) 15 000 zł

6) podstawa opodatkowania - poz. 44 i 51 (CIT-8) 23 700 - 15 000 = 8700 zł

7) podatek - poz. 54 i 56 (CIT-8) 8700 × 19% = 1653 zł

W związku z tym, że rok podatkowy stowarzyszenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zeznanie należy złożyć do 31 marca 2008 r.

Podstawy prawne:

• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz.U. Nr 96, poz. 873; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 94, poz. 651

• ustawa z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi - Dz.U. Nr 183, poz. 1538

• ustawa z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych - Dz.U. Nr 146, poz. 1546

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA