REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć odsetki od wypłaconej z opóźnieniem dywidendy

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna nie wypłaciła w 2007 r. dywidendy za 2006 r. uchwalonej przez zgromadzenie wspólników. Dywidenda zostanie wypłacona w lipcu lub sierpniu 2008 r. Jak zakwalifikować odsetki od opóźnienia w wypłacie dywidendy dla akcjonariuszy będących osobami fizycznymi?

Czy są to przychody:

REKLAMA

REKLAMA

1) z innych źródeł,

2) z kapitałów pieniężnych czy

3) z tytułu odszkodowania dla akcjonariuszy?

REKLAMA

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowa kwalifikacja otrzymanych przez akcjonariuszy odsetek to „przychody z innych źródeł”. Od odsetek tych nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Takie stanowisko najczęściej zajmują obecnie organy podatkowe. W rozliczeniu za 2008 r. będą Państwo zobowiązani do wystawienia PIT-8C z wykazaniem wysokości wypłaconych odsetek. Należy jednak pamiętać, że organy podatkowe zajmowały w tej sprawie sprzeczne stanowiska. Szczegóły - w uzasadnieniu. Taki sposób rozliczeń dotyczy wypłaty dywidendy osobom fizycznym zarówno przez spółki akcyjne, jak i spółki z o.o.

UZASADNIENIE

Akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, które zostało zbadane przez biegłego rewidenta. Zysk musi być przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom (art. 347 k.s.h.). Na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych zysk należy rozdzielić w stosunku do liczby akcji. Jeżeli spółka - mimo powzięcia uchwały - nie wypłaciła dywidendy, akcjonariuszom przysługuje prawo do odsetek z tytułu opóźnienia wypłaty.

Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Nawet jeżeli nie poniósł szkody i chociaż opóźnienie byłoby następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi (art. 481 Kodeksu cywilnego). Wysokość odsetek mogą Państwo ustalić w dwojaki sposób:

1) może ona wynikać ze statutu spółki lub uchwały zgromadzenia akcjonariuszy,

2) przy braku określenia przed wypłatą dywidendy stopy odsetek - należy przyjąć je w wysokości odsetek ustawowych. Obecnie odsetki ustawowe wynoszą 11,5% (art. 359 § 2 k.c.).

Tabela. Wypłata dywidendy oraz odsetek z tytułu opóźnionej dywidendy - obowiązki spółek akcyjnych i spółek z o.o.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Spółka akcyjna uchwaliła wypłatę dywidendy za 2006 r. w kwocie 4 mln zł. Akcjonariuszami spółki są 4 osoby fizyczne posiadające po 25% akcji każda. Planowany termin wypłaty - maj 2007 r. Spółka wypłaciła dywidendę z rocznym opóźnieniem w maju 2008 r. Odsetki obliczono według stopy 11,5%. Odsetki wyniosły 0,46 mln zł. Spółka pobrała 19% podatku od 4 mln dywidendy (19% z 4 mln zł = 0,76 mln zł). Ostatecznie akcjonariusze otrzymali z tytułu dywidendy 3,24 mln zł (każdy po 0,81 mln zł). Pobranie podatku od wypłaconej dywidendy spółka akcyjna wykaże w rubryce 107 PIT-8AR za 2008 r. W rubrykę tę wpisze 0,76 mln zł pobranego podatku, bez podziału tej kwoty na poszczególnych akcjonariuszy. Od wypłaconych odsetek w kwocie 0,46 mln zł nie pobierze zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kwota ta zostanie wykazana w czterech PIT-8C dla akcjonariuszy złożonych do końca lutego 2009 r.

Czasami spółki akcyjne/spółki z o.o. jako płatnicy popełniają błąd, uznając wypłatę odsetek za odszkodowanie. Cechą odszkodowania jest naprawienie szkody. Natomiast wypłata odsetek ma miejsce niezależnie od tego, czy akcjonariusz/udziałowiec poniósł szkodę. Nie można więc utożsamiać odsetek z odszkodowaniem. Błędem jest też doliczenie przez spółkę kwoty odsetek do wartości dywidendy i opodatkowanie ich przez spółkę jako element dywidendy. Odsetki są bowiem świadczeniem ubocznym w stosunku do długu podstawowego, jakim jest należna dywidenda.

 

W poprzednich latach część organów podatkowych stosowała inną interpretację przepisów. Niektóre urzędy skarbowe uznawały, że odsetki od nieterminowej wypłaty dywidendy należy zaliczać do tego samego źródła przychodu co dywidendę. Przykładem może być pismo z 5 października 2006 r. Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego (sygn. DP3/423-66/06/38059).

Pytanie zadała spółka akcyjna, która miała wypłacić dywidendę rozłożoną na trzy raty. Okresowe problemy finansowe spowodowały, że spółka nie dotrzymała terminów wypłat II i III raty. Akcjonariusze zwrócili się do spółki o wypłatę odsetek z tytułu zwłoki. W grudniu 2005 r. spółka naliczyła i wypłaciła odsetki oraz potrąciła podatek zryczałtowany w wysokości 19% naliczonych odsetek. Spółka przyjęła za podstawę prawną art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pobrany podatek spółka zaewidencjonowała w deklaracji PIT-8A, wpłacając jego kwotę na konto urzędu.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy przekazują (...) kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca płatnika. Przedmiotowe odsetki nie stanowią odrębnego tytułu powstania przychodu i kwalifikowane są do przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Roszczenia akcjonariuszy do wypłaty odsetek miały podstawę prawną - uchwałę Walnego Zgromadzenia.

W świetle powyższego właściwym jest zakwalifikowanie przedmiotowych odsetek do przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Stanowią one podstawę do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19%, deklarując go w deklaracji PIT-8A.

Taka kwalifikacja postępowania jest jednak błędna. Wynika to nie tylko z analizy przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego. Również art. 17 updof nie zalicza odsetek za zwłokę w wypłacie dywidendy do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Obecnie odsetki od niewypłaconej dywidendy są kwalifikowane jako przychód z innych źródeł (z perspektywy akcjonariusza). Dlatego rekomenduję Państwu, aby odsetki od wypłaconej z opóźnieniem dywidendy uznali za przychody z innych źródeł i nie pobierali zaliczek od wypłaconych akcjonariuszom kwot. Potwierdzeniem takiej kwalifikacji jest interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2008 r. (sygn. IPPB2/415-566/07-2/IŚ).

• art. 481 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 17, art. 30a, art. 41, art. 42 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA