REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić dochód w przypadku sprzedaży zamortyzowanego samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaka będzie podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży samochodu osobowego, jeśli:1) wartość początkowa wynosi 160 000 zł,2) odpisy amortyzacyjne zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wyniosły 72 000 zł,3) odpisy amortyzacyjne niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wyniosły 88 000 zł,4) wartość sprzedaży - 80 000 zł.Moje wątpliwości dotyczą kwoty amortyzacji niestanowiącej kosztów uzyskania przychodów.

RADA

REKLAMA

Będący podstawą opodatkowania dochód wyniesie w sytuacji Czytelnika 80 000 zł. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wydatki na nabycie środków trwałych (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) updop). Wydatki takie, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

W przywołanym przepisie mowa jest o pomniejszeniu wydatków na nabycie środków trwałych o „sumę odpisów amortyzacyjnych”, nie zaś o „sumę odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów”. W konsekwencji wydatki na nabycie środków trwałych pomniejsza się również o odpisy amortyzacyjne, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to między innymi odpisów amortyzacyjnych, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 4 updop. Przepis ten wyłącza możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących samochodów osobowych w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski te potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach. Jako przykład można wskazać postanowienie Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 16 lutego 2007 r., nr 1472/ROP1/423-2/07/KM, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/), w którym czytamy, że:

w przypadku sprzedaży (...) środka trwałego (samochodu) koszt uzyskania przychodu stanowią wydatki na jego nabycie pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, tj. również o odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 Spółka nie uznawała za koszty uzyskania przychodów (z tytułu rozliczenia od wartości przekraczającej 20 000 euro).

Podobnie postanowił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2007 r., nr IBPB3/423-250/07/BG/KAN-263/08/07, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/):

REKLAMA

w przypadku sprzedaży samochodu osobowego o wartości początkowej przekraczającej 20 000 euro kosztem uzyskania przychodu są wydatki poniesione na jego nabycie pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych. Przy czym suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje całość dokonanych odpisów amortyzacyjnych, czyli zarówno te, które były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak i te, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując, w omawianej sytuacji przychodem jest kwota 80 000 zł, zaś kosztem jego uzyskania - kwota 0 zł (wydatki na nabycie są bowiem równe sumie odpisów amortyzacyjnych). W konsekwencji dochód (podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód podatników - art. 18 ust. 1 updop) z tytułu zbycia przedmiotowego samochodu będzie równy przychodowi uzyskanemu z jego sprzedaży, a więc wyniesie 80 000 zł.

• art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA