REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek u źródła od obligacji

EM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatek u źródła, pomyślany głównie jako metoda na skuteczniejsze opodatkowanie podmiotów zagranicznych osiągających przychody z terytorium Polski, utrudnia rodzimym przedsiębiorcom uzyskanie finansowania z zagranicy. W niektórych przypadkach, takich jak pozyskanie środków przez emisję obligacji zaadresowanych do odbiorców zagranicznych, często wręcz uniemożliwia bezpośrednie zaciągnięcie długu. Jak rozliczyć podatek u źródła od obligacji?

MACIEJ KULAWIK

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

radca prawny współpracujący z Allen & Overy, A. Pędzich

Co do zasady, podmiot dokonujący wypłaty odsetek na rzecz nierezydentów będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązany jest pobrać jako płatnik 19-proc. podatek u źródła. Podobnie, w przypadku wypłaty na rzecz osób fizycznych podmiot wypłacający odsetki zobowiązany jest pobrać podatek u źródła w wysokości 20 proc. Jedynie w niektórych przypadkach, gdy zastosowanie ma korzystna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisy o opodatkowaniu odsetek wypłacanych na rzecz niektórych podmiotów powiązanych, wysokość podatku będzie niższa. Wyjątkowo, nieliczne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują zwolnienie odsetek z podatku u źródła. Emitując obligacje na rynek zagraniczny, trudno jednak założyć, że wszyscy obligatariusze będą rezydentami podatkowymi tych nielicznych krajów.

Tymczasem standardem na rynku papierów wartościowych jest wypłata odsetek bez dokonywania potrąceń z jakiegokolwiek tytułu, w tym bez dokonywania potrąceń podatku u źródła.

REKLAMA

Polski przedsiębiorca pobierający podatek u źródła od wypłacanych odsetek z emitowanych przez niego obligacji jest niekonkurencyjny w stosunku do emitentów oferujących to samo oprocentowanie, a niemających tego obowiązku. Aby zagwarantować inwestorom wypłatę odsetek na tym samym poziomie, polski emitent musiałby znacznie podnieść oprocentowanie obligacji, co oznaczałoby dla niego droższy pieniądz. Oczywiście polski fiskus doskonale zdaje sobie z tego sprawę, więc wprowadził zaniechanie poboru podatku od odsetek z obligacji emitowanych na rynki zagraniczne przez Skarb Państwa, nie troszcząc się o pozostałych emitentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji polski przedsiębiorca chcący pozyskać środki z zagranicy, często zmuszony jest skorzystać z pomocy przedsiębiorcy zagranicznego znajdującego się w kraju, który podatku u źródła nie stosuje. Ten zagraniczny podmiot może wyemitować obligacje zgodnie ze standardem o niepobieraniu podatku u źródła, a zebrane w ten sposób pieniądze ulokować w podmiocie polskim, na warunkach zapewniających właściwą obsługę obligacji. Ponieważ odsetki wypłacane z Polski muszą - co najmniej - wystarczyć na zapłatę odsetek obligatariuszom, zatem aby nie być zmuszonym do poboru podatku u źródła od wypłacanych odsetek, zwykle polski podmiot będzie współpracował z emitentem będącym rezydentem podatkowym kraju, z którym Polska zawarła odpowiednią umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

EM

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA