REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek u źródła od obligacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatek u źródła, pomyślany głównie jako metoda na skuteczniejsze opodatkowanie podmiotów zagranicznych osiągających przychody z terytorium Polski, utrudnia rodzimym przedsiębiorcom uzyskanie finansowania z zagranicy. W niektórych przypadkach, takich jak pozyskanie środków przez emisję obligacji zaadresowanych do odbiorców zagranicznych, często wręcz uniemożliwia bezpośrednie zaciągnięcie długu. Jak rozliczyć podatek u źródła od obligacji?

MACIEJ KULAWIK

REKLAMA

radca prawny współpracujący z Allen & Overy, A. Pędzich

Co do zasady, podmiot dokonujący wypłaty odsetek na rzecz nierezydentów będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązany jest pobrać jako płatnik 19-proc. podatek u źródła. Podobnie, w przypadku wypłaty na rzecz osób fizycznych podmiot wypłacający odsetki zobowiązany jest pobrać podatek u źródła w wysokości 20 proc. Jedynie w niektórych przypadkach, gdy zastosowanie ma korzystna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisy o opodatkowaniu odsetek wypłacanych na rzecz niektórych podmiotów powiązanych, wysokość podatku będzie niższa. Wyjątkowo, nieliczne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują zwolnienie odsetek z podatku u źródła. Emitując obligacje na rynek zagraniczny, trudno jednak założyć, że wszyscy obligatariusze będą rezydentami podatkowymi tych nielicznych krajów.

Tymczasem standardem na rynku papierów wartościowych jest wypłata odsetek bez dokonywania potrąceń z jakiegokolwiek tytułu, w tym bez dokonywania potrąceń podatku u źródła.

REKLAMA

Polski przedsiębiorca pobierający podatek u źródła od wypłacanych odsetek z emitowanych przez niego obligacji jest niekonkurencyjny w stosunku do emitentów oferujących to samo oprocentowanie, a niemających tego obowiązku. Aby zagwarantować inwestorom wypłatę odsetek na tym samym poziomie, polski emitent musiałby znacznie podnieść oprocentowanie obligacji, co oznaczałoby dla niego droższy pieniądz. Oczywiście polski fiskus doskonale zdaje sobie z tego sprawę, więc wprowadził zaniechanie poboru podatku od odsetek z obligacji emitowanych na rynki zagraniczne przez Skarb Państwa, nie troszcząc się o pozostałych emitentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji polski przedsiębiorca chcący pozyskać środki z zagranicy, często zmuszony jest skorzystać z pomocy przedsiębiorcy zagranicznego znajdującego się w kraju, który podatku u źródła nie stosuje. Ten zagraniczny podmiot może wyemitować obligacje zgodnie ze standardem o niepobieraniu podatku u źródła, a zebrane w ten sposób pieniądze ulokować w podmiocie polskim, na warunkach zapewniających właściwą obsługę obligacji. Ponieważ odsetki wypłacane z Polski muszą - co najmniej - wystarczyć na zapłatę odsetek obligatariuszom, zatem aby nie być zmuszonym do poboru podatku u źródła od wypłacanych odsetek, zwykle polski podmiot będzie współpracował z emitentem będącym rezydentem podatkowym kraju, z którym Polska zawarła odpowiednią umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

EM

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA