REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe /Fot. Fotolia
Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poza istotnymi zmianami w cenach transferowych, które zostały wprowadzone do ustaw podatkowych Ministerstwo Finansów zaproponowało szereg przepisów wykonawczych, które mają doprecyzować pewne instytucje charakterystyczne dla przedmiotu cen transferowych wskazywane również w wytycznych OECD. Jedno z rozporządzeń zakłada, że organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warunki rekalkulacji ceny

Jednym z nowych założeń, które wprowadza rozporządzenie jest umożliwienie kalkulowania przez organ podatkowy ceny transferowej ex post w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych. Prawo fiskusa do rekalkulacji ceny znajduje jednak zastosowanie tylko wtedy, gdy rozbieżność pomiędzy danymi prognozowanymi i rzeczywistymi wyniesie co najmniej 20 proc.

Co oznacza to w praktyce? Jeżeli w momencie przeniesienia wartości niematerialnych między podmiotami powiązanymi nie istnieją wiarygodne dane porównawcze, a cena tych wartości zostaje ustalona na podstawie prognoz finansowych, to następczo należy sprawdzić, czy przyjęte w momencie przeniesienia dane finansowe nie odbiegają od rzeczywistych danych i informacji finansowych. Jeżeli rozbieżność ta przekroczy 20%, organ podatkowy będzie miał prawo zrekalkulować cenę zastosowaną w tej transakcji.

Fiskus pozwala na kompensatę warunków transakcji

Rozszerzone zostały także przepisy w zakresie kompensaty warunków transakcji. Rozporządzenie zakłada możliwość skompensowania niższego dochodu uzyskanego z transakcji kontrolowanych w jednym roku obrotowym z wyższym dochodem z transakcji kontrolowanych w następnym roku obrotowym. Realizacja tego zapisu będzie możliwa w sytuacji, gdzie transakcja zawarta między podmiotami powiązanymi będzie zakładała jej realizację przez kilka lat, jednak na początku nie będzie przynosiła ona korzyści w pierwszym roku jej trwania, za to w kolejnych latach podatkowych podmiot uzyskuje z tego tytułu zysk.

REKLAMA

Ważną dla podatników nowością jest także zdefiniowanie tzw. szóstej metody wyceny, czyli metody wybranej przez podatnika oraz określenie metody dla wyceny exit fee. Ponadto uproszczone zostały obecne definicje metod cen transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedno rozporządzenie – wiele zmian

Wśród najważniejszych zmian twórcy rozporządzenia wymieniają również: uporządkowanie etapów i sposobu przeprowadzenia badania porównywalności, zakaz używania secret comparables, czyli zakaz wykorzystywania w badaniu porównywalności danych nieujawnionych drugiej stronie oraz uproszczenie definicji poszczególnych metod weryfikacji cen transferowych. Warto podkreślić, że chodzi tutaj o dwie strony – podatnika i organ. Zasada ta pozostaje to w ścisłym związku z wyrokiem II FSK 1665/16, w którym Naczelny Sąd Administracyjny krytycznie odniósł się do stosowania w postępowaniach podatkowych w celu oszacowania marży transakcyjnej danych podmiotów, których nie ujawnia się podatnikowi. Zastosowanie w badaniu marży transakcyjnej secret comparables ogranicza możliwość zweryfikowania prawidłowości przedstawionych danych.

Jak wyjaśnił resort finansów w uzasadnieniu projektu roporządzenia: „Rozporządzenie stanowi niejako instrukcję zarówno dla podatników jak i organów podatkowych w jaki sposób przeprowadzić proces badania rynkowości transakcji” (uzasadnienie rządowego projektu z 16 listopada 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych).

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Rozporządzenie zwraca uwagę w analizie rynkowości transakcji na ogół warunków, które zostały ustalone lub narzucone przez podmioty powiązane biorące udział w transakcji, w ten sposób, że analiza porównawcza nie może polegać wyłącznie na badaniu ceny transferowej, ale ma uwzględniać warunki panujące na rynku, tzn. czy podmiot niepowiązany zawarłby taką transakcję z innym podmiotem niepowiązanym na określonych warunkach. Dość istotna zmiana dotknęła także przepisów w zakresie badania porównywalności transakcji służących do określenia ceny transferowej. Rozporządzenie nie precyzuje zasad prowadzenia badania porównywalności dla transakcji różnego rodzaju, przyznaje za to podatnikom prawo do uwzględnienia najistotniejszych okoliczności. Ważną zmianą w tym zakresie jest określenie pierwszego etapu badania porównywalności – ma on objąć zdefiniowanie okresu objętego badaniem (będzie zależał od faktów i okoliczności i nie musi być to okres jednego roku).

Ceny transferowe w roku 2019 czeka zatem kolejna rewolucja. Czy zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Finansów okażą się pomocne dla podatników?

Podsumowując omówione powyżej rozporządzenie należy uznać, że organy podatkowe jednoznacznie określiły sposób przeprowadzania analiz porównawczych, co stanowi znaczne ułatwienie ze względu na brak uregulowania tej kwestii obecnie. Korzystną zmianą jest także możliwość kompensowania warunków transakcji.

Źródło: Accreo

Zobacz nowe rozporządzenia w zakresie cen transferowych:

1) w podatku dochodowym od osób fizycznych:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW ROZPORZĄDZENIE z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2515

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2509

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2502

2) w podatku dochodowym od osób prawnych:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2491

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2487

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2479

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA