REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe

Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe /Fot. Fotolia
Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poza istotnymi zmianami w cenach transferowych, które zostały wprowadzone do ustaw podatkowych Ministerstwo Finansów zaproponowało szereg przepisów wykonawczych, które mają doprecyzować pewne instytucje charakterystyczne dla przedmiotu cen transferowych wskazywane również w wytycznych OECD. Jedno z rozporządzeń zakłada, że organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych.

REKLAMA

Autopromocja

Warunki rekalkulacji ceny

Jednym z nowych założeń, które wprowadza rozporządzenie jest umożliwienie kalkulowania przez organ podatkowy ceny transferowej ex post w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych. Prawo fiskusa do rekalkulacji ceny znajduje jednak zastosowanie tylko wtedy, gdy rozbieżność pomiędzy danymi prognozowanymi i rzeczywistymi wyniesie co najmniej 20 proc.

Co oznacza to w praktyce? Jeżeli w momencie przeniesienia wartości niematerialnych między podmiotami powiązanymi nie istnieją wiarygodne dane porównawcze, a cena tych wartości zostaje ustalona na podstawie prognoz finansowych, to następczo należy sprawdzić, czy przyjęte w momencie przeniesienia dane finansowe nie odbiegają od rzeczywistych danych i informacji finansowych. Jeżeli rozbieżność ta przekroczy 20%, organ podatkowy będzie miał prawo zrekalkulować cenę zastosowaną w tej transakcji.

Fiskus pozwala na kompensatę warunków transakcji

Rozszerzone zostały także przepisy w zakresie kompensaty warunków transakcji. Rozporządzenie zakłada możliwość skompensowania niższego dochodu uzyskanego z transakcji kontrolowanych w jednym roku obrotowym z wyższym dochodem z transakcji kontrolowanych w następnym roku obrotowym. Realizacja tego zapisu będzie możliwa w sytuacji, gdzie transakcja zawarta między podmiotami powiązanymi będzie zakładała jej realizację przez kilka lat, jednak na początku nie będzie przynosiła ona korzyści w pierwszym roku jej trwania, za to w kolejnych latach podatkowych podmiot uzyskuje z tego tytułu zysk.

Ważną dla podatników nowością jest także zdefiniowanie tzw. szóstej metody wyceny, czyli metody wybranej przez podatnika oraz określenie metody dla wyceny exit fee. Ponadto uproszczone zostały obecne definicje metod cen transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedno rozporządzenie – wiele zmian

Wśród najważniejszych zmian twórcy rozporządzenia wymieniają również: uporządkowanie etapów i sposobu przeprowadzenia badania porównywalności, zakaz używania secret comparables, czyli zakaz wykorzystywania w badaniu porównywalności danych nieujawnionych drugiej stronie oraz uproszczenie definicji poszczególnych metod weryfikacji cen transferowych. Warto podkreślić, że chodzi tutaj o dwie strony – podatnika i organ. Zasada ta pozostaje to w ścisłym związku z wyrokiem II FSK 1665/16, w którym Naczelny Sąd Administracyjny krytycznie odniósł się do stosowania w postępowaniach podatkowych w celu oszacowania marży transakcyjnej danych podmiotów, których nie ujawnia się podatnikowi. Zastosowanie w badaniu marży transakcyjnej secret comparables ogranicza możliwość zweryfikowania prawidłowości przedstawionych danych.

Jak wyjaśnił resort finansów w uzasadnieniu projektu roporządzenia: „Rozporządzenie stanowi niejako instrukcję zarówno dla podatników jak i organów podatkowych w jaki sposób przeprowadzić proces badania rynkowości transakcji” (uzasadnienie rządowego projektu z 16 listopada 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych).

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Rozporządzenie zwraca uwagę w analizie rynkowości transakcji na ogół warunków, które zostały ustalone lub narzucone przez podmioty powiązane biorące udział w transakcji, w ten sposób, że analiza porównawcza nie może polegać wyłącznie na badaniu ceny transferowej, ale ma uwzględniać warunki panujące na rynku, tzn. czy podmiot niepowiązany zawarłby taką transakcję z innym podmiotem niepowiązanym na określonych warunkach. Dość istotna zmiana dotknęła także przepisów w zakresie badania porównywalności transakcji służących do określenia ceny transferowej. Rozporządzenie nie precyzuje zasad prowadzenia badania porównywalności dla transakcji różnego rodzaju, przyznaje za to podatnikom prawo do uwzględnienia najistotniejszych okoliczności. Ważną zmianą w tym zakresie jest określenie pierwszego etapu badania porównywalności – ma on objąć zdefiniowanie okresu objętego badaniem (będzie zależał od faktów i okoliczności i nie musi być to okres jednego roku).

Ceny transferowe w roku 2019 czeka zatem kolejna rewolucja. Czy zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Finansów okażą się pomocne dla podatników?

Podsumowując omówione powyżej rozporządzenie należy uznać, że organy podatkowe jednoznacznie określiły sposób przeprowadzania analiz porównawczych, co stanowi znaczne ułatwienie ze względu na brak uregulowania tej kwestii obecnie. Korzystną zmianą jest także możliwość kompensowania warunków transakcji.

Źródło: Accreo

Zobacz nowe rozporządzenia w zakresie cen transferowych:

1) w podatku dochodowym od osób fizycznych:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW ROZPORZĄDZENIE z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2515

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2509

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2502

2) w podatku dochodowym od osób prawnych:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2491

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2487

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2479

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

REKLAMA

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Już w 2025 r. będzie drożej? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Ile można uzyskać? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA