REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprowadzanie pieniędzy do rajów podatkowych - dwa nowe narzędzia fiskusa

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Wyprowadzanie pieniędzy do rajów podatkowych - dwa nowe narzędzia fiskusa
Wyprowadzanie pieniędzy do rajów podatkowych - dwa nowe narzędzia fiskusa
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyprowadzanie pieniędzy do rajów podatkowych. W 2021 r. w związku z realizacją tzw. transakcji jednorodnej o wartości przekraczającej 500 tys. zł netto, po zakończeniu roku obrotowego konieczne będzie zbadanie, czy kontrahent nie dokonywał jakichkolwiek rozliczeń z podmiotem rajowym. Jeżeli tak – powstanie domniemanie nakazujące przyjęcie, że rzeczywisty właściciel jest podmiotem rajowym. Wskutek domniemania przedsiębiorca wejdzie w reżim przepisów o cenach transferowych. Oznacza to konieczność wypełnienia szeregu obowiązków sprawozdawczych.

Transakcje z podmiotami z rajów podatkowych - obowiązki podatników

Jak informowaliśmy we wcześniejszych publikacjach, przepisy, które weszły w życie z początkiem 2021 roku istotnie rozszerzyły zakres obowiązków TP dla transakcji z podmiotami z tzw. „rajów podatkowych”.
Obecnie fakt, że podatnik nie dokonuje transakcji z kontrahentami znajdującymi się w raju podatkowym już nie wystarczy, aby nie wpaść w reżim surowych regulacji dotyczących cen transferowych, które nakładają na podatników znaczne obciążenia administracyjne, a także powodują powstanie osobistej odpowiedzialności członków zarządu na gruncie Kodeksu karnego skarbowego, o czym pisała szerzej Agata Hinderer w artykule Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność.

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzone regulacje nałożyły obowiązki sprawozdawcze w obszarze cen transferowych na podmioty realizujące transakcje, w ramach których rzeczywisty właściciel funkcjonuje w jurysdykcji raju podatkowego. Tej kwestii przyjrzała się dokładniej Marta Pabjańska w artykule Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych, w którym przypomniała kim jest rzeczywisty właściciel w ogólnym rozumieniu Ustawy o CIT (koncepcja ta jest została wprowadzona dla celów podatku u źródła). Dotychczasowa praktyka pokazała, że podatnicy mają znaczne problemy z identyfikacją rzeczywistego właściciela: wątpliwości, dotyczące zarówno warunków wskazanych w samej definicji, jak również często ograniczone możliwości ustalenia faktów dotyczących zagranicznych kontrahentów.

Dwa nowe narzędzia fiskusa

Niestety – na tym nie koniec trudności. Specjalnie na potrzeby przepisów dotyczących cen transferowych, ustawodawca zapewnił bowiem organom dodatkowe narzędzie do walki z wyprowadzaniem pieniędzy do rajów podatkowych. Kolejnym elementem omawianego w naszym cyklu przepisu art. 11o ustawy o CIT jest ust. 1 b), który:

  • przewiduje domniemanie rzeczywistego właściciela w raju podatkowym, jeżeli druga strona transakcji dokonuje w roku obrotowym jakichkolwiek rozliczeń z podmiotem funkcjonującym w raju podatkowym;
  • przerzuca ciężar dowodu na podatnika poprzez zobowiązanie go do dochowania należytej staranności przy ustalaniu powyższych okoliczności.

Co to oznacza dla podatników w praktyce?

W związku z realizacją tzw. transakcji jednorodnej o wartości przekraczającej 500 tys. zł netto, po zakończeniu roku obrotowego będzie należało zbadać, czy nasz kontrahent nie dokonywał jakichkolwiek rozliczeń z podmiotem rajowym. Jeżeli tak – powstanie domniemanie nakazujące przyjęcie, że rzeczywisty właściciel jest podmiotem rajowym. Wskutek domniemania przedsiębiorca wejdzie w reżim przepisów o cenach transferowych. Oznacza to konieczność wypełnienia szeregu obowiązków sprawozdawczych, na które wskazywaliśmy w artykule Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność.

Wejście w życie powyższej regulacji, która obowiązuje od początku 2021 roku, wzbudziło spore kontrowersje i wywołało szereg pytań ze strony podatników i doradców podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy podkreślić w szczególności fakt, że przepis dotyczy wszystkich transakcji jednorodnych powyżej 500 tys. zł netto, tj.

  • transakcji z podmiotami powiązanymi i z niepowiązanymi / niezależnymi kontrahentami,
  • transakcji krajowych i zagranicznych,

oprócz transakcji dokonywanych bezpośrednio z podmiotami z rajów podatkowych, które podlegają przepisowi art. 11o ust. 1 ustawy o CIT, który omówiliśmy tu.

Zatem przedsiębiorcy, którzy nie mają powiązań z innymi podmiotami i funkcjonują w przekonaniu, że przepisy dotyczące cen transferowych ich nie dotyczą, będą zmuszeni do bardzo dokładnego przyjrzenia się rozliczeniom w swoich firmach.

Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że nowe regulacje mogą mieć wpływ na progi dla transakcji z podmiotami powiązanymi (np. 500 tys. PLN zamiast 10 mln PLN dla transakcji towarowych, jeżeli jeden z powiązanych kontrahentów dokonuje jakichkolwiek rozliczeń z „rajem podatkowym”).

W kolejnym artykule wskażemy, jakie dodatkowe prace będą musieli wykonać przedsiębiorcy w 2022 r. w związku z art. 11o ust. 1b ustawy o CIT.

Karolina Górniak, Senior Analyst w Enodo Advisors

Więcej na ten temat podczas bezpłatnego webinarium "Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo", na które serdecznie zapraszamy 24 czerwca 2021 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA