REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty usług niematerialnych w CIT - usługi handlowe nie są podobne do doradczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Koszty usług niematerialnych w CIT - usługi handlowe nie są podobne do doradczych
Koszty usług niematerialnych w CIT - usługi handlowe nie są podobne do doradczych
Własne

REKLAMA

REKLAMA

Tematyka limitowanych kosztów uzyskania przychodów z tytułu niektórych usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych budzi wiele sporów podatników z organami podatkowymi. W wyroku z 16 marca 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który usługi handlowe uznał za podobne do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. W uzasadnieniu wyroku NSA trafnie stwierdził, że „(…) gdyby usługi doradcze odnosić do innych usług w taki sposób, jak czyni to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, to byłyby do nich podobne wszystkie profesjonalne usługi, których świadczenie opiera się na wiedzy i doświadczeniu.”. Co ważne, wyrok ten pozostanie aktualny nawet w przypadku uchylenia art. 15e ustawy o CIT, co zakłada projekt nowelizacji ustawy o CIT przygotowany w ramach Polskiego Ładu.

Problematyczne usługi niematerialne w CIT

Przepis artykułu 15e ustawy o CIT zobowiązuje podatników do limitowania kosztów uzyskania przychodów, poniesionych m.in. z tytułu niektórych tzw. usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych.  Z jego stosowaniem i interpretacją są jednak ogromne problemy. Przez ponad trzy lata obowiązywania przepisu liczba wydanych interpretacji podatkowych sięgnęła prawie 1,5 tysiąca, a sądowych wyroków jest już ponad 200.

REKLAMA

Autopromocja

W katalogu usług niematerialnych objętych omawianym ograniczeniem znajdziemy usługi zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczenia o podobnym charakterze. I właśnie to ostatnie sformułowanie budzi w praktyce największe wątpliwości.

NSA przyznał rację doradcom podatkowym - usługi handlowe nie są podobne do doradczych

REKLAMA

W ostatnim czasie pojawiają się w tym zakresie wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego. W jednym z nich NSA oddalił wykładnię organu podatkowego, który usługi handlowe uznał za podobne do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. W uzasadnieniu wyroku NSA trafnie stwierdził, że „(…) gdyby usługi doradcze odnosić do innych usług w taki sposób, jak czyni to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, to byłyby do nich podobne wszystkie profesjonalne usługi, których świadczenie opiera się na wiedzy i doświadczeniu.”

Komentarz Piotra Adamskiego, starszego konsultanta ds. podatków z firmy Business Tax Professionals (należącej do Grupy Impel), której doradcy podatkowi wygrali spór z organem przed NSA:

REKLAMA

– Problemy ze stosowaniem artykułu 15e ustawy o CIT wynikają przede wszystkim z braku definicji legalnych pojęć użytych w przepisie, a także z tego, że katalog usług objętych ograniczeniami jest otwarty. Przepis wymienia wprawdzie kilka konkretnych usług, które musimy limitować, ale jednocześnie stanowi, że ograniczenie dotyczy również świadczeń o podobnym charakterze. Niestety ustawodawca nie zdecydował się na wyjaśnienie, jak to pojęcie rozumieć w praktyce, przez co pojawiło się wiele wątpliwości interpretacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce oznacza to, że musimy analizować, czy określona usługa nabywana przez podatnika, a niewymieniona wprost w tym przepisie, ma cechy charakterystyczne dla usług wymienionych w artykule 15e ustawy o CIT i czy cechy te przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń.

Część podatników stosuje bardzo ostrożne podejście do tej regulacji i nadmiernie ogranicza koszty uzyskania przychodów. Widzimy taką praktykę. Wynika to z obaw przed sporem z organem podatkowym.

Inna strategia polega na zabezpieczeniu swoich rozliczeń podatkowych poprzez uzyskanie np. interpretacji indywidualnej. Tak właśnie postąpił nasz klient, w którego imieniu złożyliśmy wniosek do Dyrektora KIS. Pytanie dotyczyło możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi (nabywane od spółki z tej samej grupy kapitałowej) w zakresie pośrednictwa w sprzedaży i obsługi handlowej, mających na celu pozyskiwanie kontraktów handlowych wraz z obsługą handlową tych kontraktów.

Otrzymaliśmy negatywne rozstrzygnięcie. Organ interpretacyjny uznał, że usługi handlowe, w opisanym modelu, są usługami o podobnym charakterze do usług, które zostały wymienione w przywołanym przepisie - w szczególności do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. Z tego wynika, że nasz klient musiałby limitować tego rodzaju wydatki zgodnie z art. 15e ustawy o CIT.

Innego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który uchylił wydaną interpretację i wprost wskazał, że organ błędnie wywodzi, że przedmiotowe usługi pozyskiwania kontrahentów i obsługi handlowej miały być usługami podobnymi do usług doradczych. Realizacja takich usług w modelu, o jakim mówimy, to forma outsourcingu, ponieważ spółka powiązana w całości przejmuje określone zadania, a nie tylko doradza w tym zakresie. Poza tym WSA uznał, że usług handlowych nie można uznać również za podobne do usług badania rynku oraz reklamowych.

Organ podatkowy skierował skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ostatecznie ją oddalił zarzucając organowi podatkowemu uproszczoną i pełną uogólnień interpretację. Jednocześnie NSA zwrócił uwagę, by odnosić się ściśle do przepisów, a nie uznaniowo rozszerzać ich znaczenie (Wyrok NSA z 16 marca 2021 r.; sygn. II FSK 135/21).

Polski Ład ma usunąć art. 15e ustawy o CIT. Przepis zniknie, wątpliwości pozostaną?

Na początku września do Sejmu wpłynął Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada m.in. uchylenie art. 15e ustawy o CIT. W uzasadnieniu proponowanych zmian czytamy, że (…) stosowanie tego przepisu wzbudza na przestrzeni ponad 3 lat obowiązywania pewne wątpliwości, a także nałożyło na podatników i organy skarbowe liczne dodatkowe obowiązki. (…) Proponowana zmiana wynika z doświadczeń polskiej administracji podatkowej w stosowaniu art. 15e i ma na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych jakie powstawały w tym zakresie.

W świetle powyższego moglibyśmy powiedzieć, że omawiany wyrok i płynące z niego wnioski i wskazówki interpretacyjne w najbliższym czasie stracą na aktualności. Nic bardziej mylnego. Okazuje się bowiem, że projektodawca zdecydował się na (jak czytamy w uzasadnieniu) włączenie dotychczasowej regulacji w sposób odpowiedni do przepisów definiujących minimalny podatek dochodowy (art. 24ca), którego podstawą opodatkowania ma być m. in. część kosztów usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze…

To oznacza, że wypracowany dotychczas dorobek orzeczniczy może się okazać pomocny przy prawidłowej interpretacji zakresu usług niematerialnych, tym razem uregulowanych już nie w art. 15e ustawy o CIT. Zatem problematyczny artykuł 15e ustawy o CIT  (najprawdopodobniej) zniknie, ale wątpliwości pozostaną.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA