REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa pośrednictwa a podatek u źródła

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Usługa pośrednictwa a podatek u źródła/ Fotolia
Usługa pośrednictwa a podatek u źródła/ Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda usługa pośrednictwa powinna zostać zweryfikowana w świetle zawarcia w niej świadczeń pobocznych mających na celu wykonanie głównej usługi pośrednictwa. Pozwoli to na prawidłowe wykonanie obowiązku w podatku u źródła.

Wszystkie osoby prawne, inne jednostki organizacyjne oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, wypłacające należności na rzecz zagranicznych kontrahentów są każdorazowo zmuszone do weryfikowania, czy dokonywana płatność nie rodzi obowiązku podatkowego. Obowiązek ten polega na pobraniu tzw. podatku u źródła.

REKLAMA

REKLAMA

Pośród należności objętych omawianym podatkiem wymienić należy w szczególności te dotyczące świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania, kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

Wypłacając ww. należności na rzecz zagranicznego podmiotu, podatnik zobowiązany jest do poboru 20% podatku obliczanego od wysokości uiszczanej kwoty. Nadmienić należy, że w przypadku posiadania certyfikatu rezydencji zagranicznego kontrahenta wypłacana kwota będzie opodatkowana niższą stawką podatkową lub nie będzie opodatkowana w ogóle.

Na przestrzeni lat, jak również obecnie, duże wątpliwości wśród podatników rodzi zagadnienie opodatkowania podatkiem u źródła – usług pośrednictwa. Wynika to z dwóch powodów. Pierwszym jest brak wyraźnego ujęcia tych usług w katalogu świadczeń objętych obowiązkiem poboru omawianego podatku. Drugim jest praktyka orzecznicza organów podatkowych traktująca usługi pośrednictwa jako podobne do usług doradczych, badania rynku lub zarządzenia.

REKLAMA

Podatnik argumentuje

Omawiana niepewność stała się przedmiotem szeregu orzeczeń organów podatkowych oraz sądów. W jednym z najnowszych zaprezentowano niekorzystne dla podatników tezy. Zapadły one na kanwie następującego stanu faktycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeden z polskich podatników nabywał kompleksową usługę pośrednictwa w zakupie towarów. Usługa nabywana była od spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii. W ramach transakcji dominującym świadczeniem była usługa pośrednictwa. Niemniej towarzyszyły jej świadczenia akcesoryjne, niezbędne do wykonania usługi głównej. W ramach tych świadczeń polska spółka nabywała usługi projektowania, logistyczne oraz wybór asortymentu itp. Usługi te służyły spełnieniu głównego świadczenia, tj. negocjowania umów na rzecz polskiej spółki. Charakter dodatkowych świadczeń nie zmieniał jednak charakteru usługi głównej. Innymi słowy, dodatkowe czynności miały na celu jedynie umożliwienie wypełnienia świadczenia głównego.

Mając to na uwadze, stanowisko podatnika było jednoznaczne – usługa pośrednictwa nie generowała obowiązków płatnika i tym samym poboru podatku dochodowego.

Fiskus odpowiada

W odniesieniu do argumentacji podatnika, organ zaczął od przypomnienia, że przez „pośrednictwo” (zgodnie ze słownikiem PWN) należy rozumieć działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych i doprowadzenie do zawarcia umowy.

W świetle powyższego Dyrektor KIS uwypuklił, że choć usługa nabywana od kontrahenta składa się w zdecydowanej mierze z pośrednictwa, to jednak obejmuje całość procesu zakupowego, poczynając od wyboru grup asortymentu i poszczególnych produktów, poprzez badanie oczekiwań klientów, zapewnienie efektywności dostaw oraz optymalizacji ilościowej, kończąc zaś na sporządzaniu planu ułożenia produktów na półkach oraz weryfikacji dostawców.

Powoduje to zatem, że zakres znaczeniowy nabywanych usług jest zbliżony do zakresu znaczeniowego usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, w szczególności „usług doradczych”, „usług zarządzania i kontroli”, „usług reklamowych” oraz „usług badania rynku”. Zdaniem organu rozumowanie podatnika okazało się więc chybione, skutkiem czego spółka była zobowiązana do wykonania obowiązków płatnika podatku.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Kompleksowość usługi

W pierwszej kolejności stwierdzić należy, że z orzeczeniem fiskusa należy się zgodzić. W obrocie prawnym konieczne staje się bowiem rozróżnienie jednolitej oraz złożonej usługi pośrednictwa. W przypadku tej pierwszej nabywane świadczenie skupia się wyłączenie na świadczeniu głównym, którym jest skojarzenie kontrahentów. Z kolei złożona usługa pośrednictwa, obok świadczenia głównego, zawiera w sobie elementy dodatkowe. Praktyka gospodarcza pokazuje, że te świadczenia akcesoryjne dość często wpadają do katalogu usług objętych obowiązkiem poboru podatku u źródła. Skutkuje to rozciągnięciem obowiązku poboru podatku również na usługę główną, czyli usługę pośrednictwa albo wyodrębnieniem z wypłacanego wynagrodzenia kwoty przypadającej na usługi dodatkowe, które będą podlegały opodatkowaniu.

Należy zatem nadmienić, że nie każda usługa pośrednictwa nie będzie generować obowiązku poboru podatku u źródła. Jednocześnie każda usługa pośrednictwa powinna zostać zweryfikowana w świetle zawarcia w niej świadczeń pobocznych mających na celu wykonanie głównej usługi pośrednictwa. Pozwoli to na prawidłowe wykonanie obowiązków płatnika. Jest to szczególne istotne w świetle rewolucji, jaka dotknęła przepisy normujące podatek u źródła, które nałożyły na podatników nowy obowiązek w postaci dochowania należytej staranności przy poborze omawianego podatku.

radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA