REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)
Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z 29 sierpnia 2014 r. została podpisana przez Prezydenta 16 września i oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw. Obejmuje ona w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation, dalej: CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników.

Co do zasady, przepisy dotyczące CFC wejdą w życie pierwszego dnia czwartego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia ustawy – jeżeli zatem ustawa zostanie ogłoszona jeszcze we wrześniu 2014 r., to regulacje CFC zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z przepisami przejściowymi, podatnicy podatku dochodowego będą obowiązani stosować regulacje CFC począwszy od roku podatkowego zagranicznej spółki, który rozpocznie się nie wcześniej niż z dniem wejścia w życie tych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej znajdą Państwo komentarz ekspertów Deloitte odnoszący się do głównych założeń oraz praktycznych konsekwencji uchwalonych regulacji dotyczących CFC, jak również krótką listę innych wybranych zmian w przepisach podatkowych objętych nowelizacją.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

I. Główne założenia wprowadzenia regulacji CFC

REKLAMA

  • Regulacja CFC przewiduje 19% opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez tzw. zagraniczne spółki kontrolowane na poziomie „partycypującego” polskiego podmiotu.
  • Nowelizacja nakierowana jest m.in. na przeciwdziałanie przenoszeniu do krajów o preferencyjnych systemach podatkowych aktywów generujących tzw. przychody pasywne, czyli np. dochody z dywidend, praw autorskich i odsetek.
  • Analogiczne uregulowania CFC obejmą zasadniczo podatników obu ustaw o podatkach dochodowych (CIT, PIT), tak więc zarówno spółki mające siedzibę w Polsce oraz osoby fizyczne będące polskimi rezydentami dla celów podatkowych.
  • Definicja zagranicznej spółki kontrolowanej obejmuje generalnie podmioty, których siedziba znajduje się w (i) kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, (ii) kraju z którym Polska lub Unia Europejska nie zawarły umowy dającej podstawę do uzyskania informacji podatkowych (np. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) oraz (iii) zagraniczne spółki spełniające określone w ustawie warunki, takie jak w uproszczeniu – generowanie w przeważającej części pasywnego przychodu opodatkowanego stawką niższą niż 14,25% (ewentualnie zwolnienie lub wyłączenie tego przychodu z opodatkowania).
  • Możliwe są pewne wyłączenia z opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych, m.in. w przypadku prowadzenia przez nie "rzeczywistej działalności gospodarczej" lub nieprzekroczenia odpowiedniego progu przychodowego (EUR 250 k).
  • Możliwość częściowego odliczenia w Polsce podatku zapłaconego przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w państwie jej siedziby / zarządu oraz inne dostępne preferencje / odliczenia.

II. Praktyczne konsekwencje wprowadzenia przepisów o CFC

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pragniemy zaznaczyć, iż praktyczne konsekwencje będą zależały m.in od praktyki organów podatkowych, która ukształtuje się po nowelizacji. Na obecnym etapie warto jednak:

  • Przeprowadzić analizę struktury grupy kapitałowej z perspektywy występowania w grupie spółek o statusie zagranicznych spółek kontrolowanych w rozumieniu nowych przepisów (możliwe trudności w zaklasyfikowaniu podmiotu na potrzeby CFC wynikające ze specyfiki zagranicznych podmiotów / niejasności wprowadzanych przepisów).
  • W przypadku identyfikacji takiego podmiotu w strukturze grupy należy zastanowić się nad potencjalnymi konsekwencjami, tj. w szczególności koniecznością zapłaty dodatkowego podatku, nowymi obciążeniami administracyjnymi (m.in. obowiązek prowadzenia rejestru / ewidencji na potrzeby CFC oraz przedstawienia ich na żądanie organu w terminie 7 dni) oraz możliwymi problemami związanymi z określeniem podstawy opodatkowania.
  • Dodatkowo, mogą Państwo rozważyć sposoby modyfikacji struktury grupy, które mogłyby doprowadzić do ewentualnego zmniejszenia / wyeliminowania obciążeń fiskalnych i administracyjnych wynikających z proponowanych przepisów.

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

III. Inne wybrane zmiany proponowane w nowelizacji

Poza wskazanymi wyżej regulacjami dotyczącymi CFC nowelizacja obejmuje inne liczne zmiany w ustawach o podatkach dochodowych. Przykładowo nowelizacja reguluje również m.in.:

  • zmianę przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji, w tym m.in. objęcie regulacją odsetek od pożyczek udzielonych przez udziałowców z udziałem pośrednim, wprowadzenie nowego współczynnika zadłużenia do kapitału zakładowego, a także wprowadzenie alternatywnej metody zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania przychodów,
  • zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania m.in. przychodów dywidendowych,
  • regulacje dotyczące wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci tzw. komercjalizowanej własności intelektualnej (nowa definicja ustawowa),
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących rozpoznania przychodów z tytułu niepodzielonego zysku przy przekształceniu formy prawnej podatnika,
  • wskazanie sposobu określenia wartości przychodów i kosztów w przypadku świadczeń niepieniężnych (m.in. przychód przy przekazaniu dywidendy rzeczowej),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów stosowanych w przypadku przeprowadzania restrukturyzacji (dotyczące m.in. mechanizmu „wymiany udziałów”),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej (również w zakresie obowiązków nakładanych m.in. na podmioty prowadzące wspólne przedsięwzięcie),
  • ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku dochodowego, jak również określenie zasad stosowania certyfikatów rezydencji niezawierających okresu ważności.

Wprowadzenie powyższych regulacji może mieć wpływ na sytuację podatkową danego podmiotu w zależności od charakterystyki zdarzeń gospodarczych występujących w prowadzonej działalności bądź planowanych do wdrożenia. Z tych względów przepisy te powinny zostać gruntownie przeanalizowane w celu zabezpieczenia się przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi oraz dostosowania struktury/działalności do zmieniającego stanu prawnego.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

Zobacz także: Webcast: Ordynacja podatkowa - najważniejsze zmiany

Łukasz Madej , Deloitte, Partner, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: +48 (61) 882 42 30

Email: lmadej@deloittece.com

Robert Nowak, Deloitte, Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: + 48 (22) 511 05 20

Email: rnowak@deloitteCE.com

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA