Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT
REKLAMA
REKLAMA
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o CIT), opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce podlegają m.in. przychody z tytułu usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze. Należy wskazać, że katalog świadczeń objętych regulacją ww. przepisu jest katalogiem otwartym, jednakże ograniczenie stanowi stopień podobieństwa pomiędzy świadczeniami wprost wymienionymi w tym przepisie, a świadczeniami będącymi przedmiotem analizy w każdym konkretnym przypadku.
REKLAMA
W świetle powyższego, rozważenia wymaga, czy oddelegowanie pracowników podlega regulacji art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT jako usługa rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze. Ustawa o CIT nie zawiera definicji powyższych pojęć, jednakże warto przywołać stanowisko organów podatkowych, które wskazują, że usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu zasadniczo mają na celu przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30.10.2014 r., znak IPPB5/423-780/14-2/PS).
Ponadto należy przywołać stanowisko organów podatkowych bezpośrednio odnoszące się do kwalifikacji usług oddelegowania pracowników przez zagraniczne podmioty w świetle przepisów w zakresie podatku u źródła. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 22.11.2012 r., znak IBPBI/2/423-1064/12/BG, usługa oddelegowania pracowników mieści się w katalogu świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, w istocie jest to bowiem usługa pozyskiwania personelu. Pozyskiwanie personelu obejmuje bowiem zbiór celowo wyodrębnionych i odpowiednio skonfigurowanych działań w obszarze funkcji personalnej przedsiębiorstwa, które są ukierunkowane na zapewnienie firmie odpowiedniej liczby kompetentnych osób świadczących pracę.
Przy czym jak zaznaczył organ, osobą świadczącą pracę nie zawsze musi być pracownik, gdyż personel jest pojęciem szerszym. Powyższe stanowisko odnośnie usług oddelegowania pracowników można znaleźć także w starszych interpretacjach. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził w interpretacji z 27.04.2010 r., znak ILPB3/423-323/10-3/MM, że w przypadku umowy na delegowanie pracowników zatrudnionych w zagranicznej spółce do pracy przy produkcji w polskim podmiocie, usługi nią objętą stanowią w myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT usługi pozyskania personelu lub świadczenia o podobnym charakterze.
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Podsumowując, oddelegowanie pracownika przez zagranicznego kontrahenta – w świetle przywołanych interpretacji indywidualnych - może zostać potraktowane jako usługa pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze, a wynagrodzenie wypłacone na rzecz zagranicznego podmiotu z tego tytułu może skutkować dla polskiego podmiotu ryzykiem powstania obowiązku w zakresie podatku u źródła. Należy jednak podkreślić, że decydujące znaczenie dla stwierdzenia, czy dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma charakter rzeczywiście realizowanych świadczeń. Każdorazowo należy więc zidentyfikować rzeczywisty zakres przedmiotowy świadczeń realizowanych w ramach usługi oddelegowania pracownika.
Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat