REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabycie usług magazynowych w Polsce skutkuje powstaniem zakładu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
magazyn zakład
magazyn zakład
Trilux Polska
Trilux Polska

REKLAMA

REKLAMA

Między podatnikami i organami podatkowymi trwa spór: czy nabywanie usług magazynowych przez spółkę spoza Polski należy na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania rozumieć jako powstanie zakładu zagranicznego takiej spółki?

Niemiecka spółka (dalej: Spółka) złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie, ponieważ jej zamiarem było korzystanie z usług magazynowych w Polsce i chciała wiedzieć, czy stanie się podatnikiem CIT z tego tytułu. Spółka wskazała, iż polski podmiot realizujący usługi magazynowe na terenie kraju nie posiada i nie wykonuje pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu Spółki, sprzedaży produktów, jak i do podejmowania innych decyzji. Poza tym całość procesów jest realizowana na terenie Niemiec.

REKLAMA

Stanowisko podatnika: nabycie usług magazynowych nie prowadzi do powstania zakładu

W związku  z powyższym podatnik wskazał, iż w rozumieniu art. 5 polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (UPO) nabycie usług magazynowych nie prowadzi do powstania zakładu. Fiskus nie podzielił stanowiska podatnika i stwierdził, że polski podmiot będzie zależnym przedstawicielem spółki niemieckiej, ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 5 UPO, jeżeli dana osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów, to uważa się, że przedsiębiorstwo to posiada zagraniczny zakład.

Stanowisko WSA: powierzchnia magazynowa to nie stała placówka

REKLAMA

Stanowisko fiskusa zostało zaskarżone przez Spółkę. WSA w wyroku z dnia 27 listopada 2019 r. (sygn. akt. III SA/Wa 1113/19) wskazał, że z powołanego art. 5 ust. 7 UPO wynika, iż sam fakt, iż polska spółka jest podmiotem zależnym od Spółki nie wystarczy, aby doszło do ukonstytuowania się zakładu w Polsce. Zgodnie z art. 5 ust. 1 UPO Spółka musiałaby posiadać stałą placówkę, która byłaby pozostawiona do jej faktycznej dyspozycji. Nie jest zaś taką placówką kontrolowana przez polską spółkę powierzchnia magazynowa, wytyczona na potrzeby świadczenia usług na rzecz Spółki. O powstaniu zakładu decydować powinno faktyczne dysponowanie pomieszczeniami.

Magazyn polskiego podmiotu mógłby stanowić zakład Spółki w świetle art. 5 ust. 2 UPO, gdyby doszło do faktycznego przekazania jej nad nim pieczy i kontroli, np. poprzez wpuszczenie tam pracowników, aby wykonywali czynności magazynowe i logistyczne, zaś Spółka miałaby stały dostęp do przydzielonych jej pomieszczeń. Ponadto, zastosowanie znajdzie wyłączenie spod pojęcia zakładu przewidziane w art. 5 ust. 4 lit. b UPO, czyli utrzymywanie zapasów towarów wyłącznie w celu składowania i dostarczania.

NSA: składowanie towarów to za mało, aby powstał zakład

REKLAMA

NSA w swym orzeczeniu z dnia 16 listopada 2022 r. (sygn. akt. II FSK 549/20) w sposób jednoznaczny odniósł się do tego zagadnienia i podzielił stanowisko prezentowane przez podatnika oraz sąd pierwszej instancji. NSA stwierdził, że polski podmiot będzie wykonywał usługi logistyczne samoistnie, a zależność ekonomiczna między usługodawcą a usługobiorcą nie ma znaczenia. Stanowisko fiskusa wskazujące na to, iż polska spółka działa w imieniu i na rzecz spółki niemieckiej w powyższej sytuacji stanowi błędne założenie. Polska spółka działała zatem w charakterze usługodawcy usług magazynowych i logistycznych, a nie jako przedstawiciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA zwrócił przy tym uwagę na wyłączenia zawarte w art. 5 ust. 4 UPO. Zgodnie z tym przepisem, utrzymywanie zapasów towarów wyłącznie w celu ich składowania i dostarczania stanowi przesłankę wyłączającą możliwość powstania zakładu. Polski podmiot odpowiada za powierzone jej towary i jedynie organizuje ich wydanie lub transport do odbiorców końcowych w ramach własnej działalności gospodarczej, niepolegającej na reprezentowaniu Spółki w stosunkach zewnętrznych. Należy traktować zatem te czynności jako działania o charakterze technicznym, a nie jako przedstawicielstwo w ujęciu prawnym.

Podzielenie podejścia fiskusa do spornych przepisów prowadziłoby do wniosku, że  w zasadzie każde centrum logistyczne można uznać za zakład zagraniczny przedsiębiorcy. Należy jednak rozróżnić posiadanie zakładu zagranicznego od nabywania usług magazynowych na terenie innego państwa. W tym drugim przypadku, w normalnych warunkach świadczenia usługi magazynowej, w ramach której usługodawca odpowiada za powierzony mu towar i sam decyduje gdzie i jak ów towar będzie magazynowany, nie można twierdzić, że usługobiorca prowadzi działalność za pośrednictwem podmiotu, któremu zleca wspomniane usługi. Wygląda jednak na to, że podatnicy wciąż muszą szukać w tej kwestii zrozumienia dopiero w sądach administracyjnych, a spory w tym zakresie wciąż często znajdują swój finał na szczeblu TSUE.

Autor: Marek Gwóźdź – Counsel / Ekspert ds. podatków bezpośrednich ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA