REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłatę targową nie zawsze trzeba płacić

REKLAMA

Przedsiębiorcy handlujący towarami na targowiskach lub bazarach powinni liczyć się z koniecznością wniesienia opłaty targowej. Wynika to z zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w myśl której od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, pobierana jest opłata targowa.


Przedsiębiorca powinien jednakże pamiętać, że regulacja ta nie dotyczy transakcji sprzedaży odbywającej się w budynkach lub ich częściach, ponieważ w myśl art. 16 omawianej ustawy, zwalnia się od opłaty targowej osoby i jednostki wymienione wyżej, będące podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

REKLAMA

Autopromocja


Ile wynosi opłata targowa?


Wysokość opłaty zależy od rady gminy, która w drodze uchwały podejmuje decyzję w zakresie jej wysokości. Nie znaczy to jednak, że jej wysokość nie jest regulowana ustawowo. Ustawa określa maksymalną wysokość opłaty, a gmina może ją obniżyć. W rzeczywistości jednak gminy przyjmują poziom ustawowy ze względu na to, że opłata stanowi dochód budżetu gminy, a więc ma bezpośredni wpływ na wpływy gminy. Maksymalna wysokość opłaty na 2011 rok wynosi 699,27zł dziennie. Poziom ustawowy na 2012r., wynosi natomiast 728,64zł dziennie.

Zobacz także: Zmiany w opłacie targowej - nie zapłaci tylko handlujący w budynku


Problemy z opłatą targową


Ze względu na niejednoznaczność przepisów regulujących kwestie prawne związane z omawianą opłatą targową, koniecznym było znowelizowanie prawa.

Warto podkreślić, że w świetle przepisów przed nowelizacją, opłacie targowej nie podlegała sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków. Wyjątek stanowiły jedynie zadaszone targowiska oraz hale używane do targów, aukcji i wystaw. Problematyczne wydawało się zatem, ustalenie jakiego rodzaju obiekty można zakwalifikować do wymienionych wyżej kategorii. Ciężko było ustalić, czy obiekty te podlegały, czy też były zwolnione z opłaty targowej, zwłaszcza w sytuacji, jeżeli były jednocześnie budynkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie, przepisy jednoznacznie stwierdzają, że opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Ponadto, od dnia 19 czerwca 2011 r. kupcy prowadzący sprzedaż z pawilonów, kiosków, kontenerów i "szczęk" niespełniających kryteriów niezbędnych do uznania obiektu za budynek, zobowiązani są do poniesienia opłaty targowej, niezależnie od tego, czy uiszczają dodatkowo podatek od nieruchomości. Podatnik powinien pamiętać, że regulację tą stosuje się nawet w przypadku, gdy np. pawilon lub inny zbliżony obiekt był wcześniej uznawany za budowlę dla celów podatkowych.

Warto tutaj podkreślić, że w myśl ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w definicji udynku mieszczą się jedynie obiekty stale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz mające fundamenty i dach.


Kwestia sporna, o której przedsiębiorca powinien pamiętać


Przedsiębiorca, handlujący towarami na terenie bazaru lub targowiska, dokonując sprzedaży w pawilonie, teoretycznie zwolniony jest z ponoszenia opłaty targowej. Niestety, w tej kwestii bardzo często pojawiają się wątpliwości, dotyczące tego, czy towar wystawiony na półkach przymocowanych do ścian budynku lub też wyłożony przed samą nieruchomością powinien osobnej opłacie lokalnej, czy też może być traktowany jako reklama w formie ekspozycji. Kontrowersyjność sprawy potęgowana jest dodatkowo sprzecznymi interpretacjami indywidualnymi, wydawanymi przez organy podatkowe, a także wyrokami sądów administracyjnych. Jednakże w obliczu powyższego, zasadnym wydaje się stanowisko, że teren przeznaczony na ekspozycję towaru nie może być utożsamiany z miejscem jego sprzedaży. Pogląd ten podzielają też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 lutego 2011 r. (sygn. akt II FSK 1504/09) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 26 maja 2009 r. (sygn. akt I SA/Bd 180/09).

Adam Bujalski, Elżbieta Węcławik

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box po nowemu. Ministerstwo Finansów potwierdza, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

REKLAMA

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

REKLAMA

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

REKLAMA