REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłatę targową nie zawsze trzeba płacić

REKLAMA

Przedsiębiorcy handlujący towarami na targowiskach lub bazarach powinni liczyć się z koniecznością wniesienia opłaty targowej. Wynika to z zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w myśl której od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, pobierana jest opłata targowa.


Przedsiębiorca powinien jednakże pamiętać, że regulacja ta nie dotyczy transakcji sprzedaży odbywającej się w budynkach lub ich częściach, ponieważ w myśl art. 16 omawianej ustawy, zwalnia się od opłaty targowej osoby i jednostki wymienione wyżej, będące podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

REKLAMA

REKLAMA


Ile wynosi opłata targowa?


Wysokość opłaty zależy od rady gminy, która w drodze uchwały podejmuje decyzję w zakresie jej wysokości. Nie znaczy to jednak, że jej wysokość nie jest regulowana ustawowo. Ustawa określa maksymalną wysokość opłaty, a gmina może ją obniżyć. W rzeczywistości jednak gminy przyjmują poziom ustawowy ze względu na to, że opłata stanowi dochód budżetu gminy, a więc ma bezpośredni wpływ na wpływy gminy. Maksymalna wysokość opłaty na 2011 rok wynosi 699,27zł dziennie. Poziom ustawowy na 2012r., wynosi natomiast 728,64zł dziennie.

Zobacz także: Zmiany w opłacie targowej - nie zapłaci tylko handlujący w budynku


Problemy z opłatą targową


Ze względu na niejednoznaczność przepisów regulujących kwestie prawne związane z omawianą opłatą targową, koniecznym było znowelizowanie prawa.

REKLAMA

Warto podkreślić, że w świetle przepisów przed nowelizacją, opłacie targowej nie podlegała sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków. Wyjątek stanowiły jedynie zadaszone targowiska oraz hale używane do targów, aukcji i wystaw. Problematyczne wydawało się zatem, ustalenie jakiego rodzaju obiekty można zakwalifikować do wymienionych wyżej kategorii. Ciężko było ustalić, czy obiekty te podlegały, czy też były zwolnione z opłaty targowej, zwłaszcza w sytuacji, jeżeli były jednocześnie budynkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie, przepisy jednoznacznie stwierdzają, że opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Ponadto, od dnia 19 czerwca 2011 r. kupcy prowadzący sprzedaż z pawilonów, kiosków, kontenerów i "szczęk" niespełniających kryteriów niezbędnych do uznania obiektu za budynek, zobowiązani są do poniesienia opłaty targowej, niezależnie od tego, czy uiszczają dodatkowo podatek od nieruchomości. Podatnik powinien pamiętać, że regulację tą stosuje się nawet w przypadku, gdy np. pawilon lub inny zbliżony obiekt był wcześniej uznawany za budowlę dla celów podatkowych.

Warto tutaj podkreślić, że w myśl ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w definicji udynku mieszczą się jedynie obiekty stale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz mające fundamenty i dach.


Kwestia sporna, o której przedsiębiorca powinien pamiętać


Przedsiębiorca, handlujący towarami na terenie bazaru lub targowiska, dokonując sprzedaży w pawilonie, teoretycznie zwolniony jest z ponoszenia opłaty targowej. Niestety, w tej kwestii bardzo często pojawiają się wątpliwości, dotyczące tego, czy towar wystawiony na półkach przymocowanych do ścian budynku lub też wyłożony przed samą nieruchomością powinien osobnej opłacie lokalnej, czy też może być traktowany jako reklama w formie ekspozycji. Kontrowersyjność sprawy potęgowana jest dodatkowo sprzecznymi interpretacjami indywidualnymi, wydawanymi przez organy podatkowe, a także wyrokami sądów administracyjnych. Jednakże w obliczu powyższego, zasadnym wydaje się stanowisko, że teren przeznaczony na ekspozycję towaru nie może być utożsamiany z miejscem jego sprzedaży. Pogląd ten podzielają też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 lutego 2011 r. (sygn. akt II FSK 1504/09) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 26 maja 2009 r. (sygn. akt I SA/Bd 180/09).

Adam Bujalski, Elżbieta Węcławik

  

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA