REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w woj. zachodniopomorskim w 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2013 r. mieszańcy woj. zachodniopomorskiego mogą się spodziewać wyższych czynszów, podatków od nieruchomości czy opłat za wodę i ścieki.

Według informacji służb prasowych szczecińskiego magistratu, w mieście w 2013 r. wzrośnie podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z 0,82 zł do 0,88 zł za metr kwadratowy powierzchni, nieznacznie wyższy będzie także podatek od pozostałych gruntów w tym wykorzystywanych na prowadzenie działalności przez organizacje pożytku publicznego. Podatek od budynków mieszkalnych ma się utrzymać na tym samym poziomie co w 2012 r., czyli 0,67 zł za metr kwadratowy.

REKLAMA

REKLAMA

O 1,25 zł wzrośnie natomiast podatek od budynków lub ich części wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej; w u.br. było to 21,57 zł za metr kwadratowy, w 2013 już 22,82 zł. Większy podatek od nieruchomości zapłacą także podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych z 4,38 zł do 4,63 zł.

W kwietniu br. zmienią się także stawki czynszów komunalnych. Jakie będą jeszcze nie wiadomo, ponieważ system ich naliczania zależny jest od wielu czynników. np. stanu kamienic czy wyposażenia.

Nowe zasady zawierają rozbudowany system ulg. Obniżki będą udzielane np. najemcom, którzy mają najniższe dochody.

REKLAMA

Kwota obniżki może wynieść 40, 30 lub 15 proc. i będzie zróżnicowana w zależności od wysokości dochodu najemcy i liczby osób w rodzinie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W połowie 2013 r. zmieni się także w Szczecinie system gospodarowania odpadami. Radni zdecydowali, że w Szczecinie stawka wyliczana będzie w oparciu o ilość zużytej wody; ustalono że będzie to 6,43 zł rocznie za metr sześcienny zużytej wody i 4,94 zł, jeśli odpady będą zbierane i odbierane w sposób selektywny. Czy w efekcie mieszkańcy zapłacą więcej niż dotychczas będzie wiadomo dopiero po wejściu nowych zasad w życie.

Podatki i opłaty lokalne 2013 - stawki maksymalne

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r.

O blisko 10 proc. wyższe będą także opłaty za dostawę wody i odbiór ścieków w mieście. Opłaty po podwyżce to 10,78 zł brutto za zużycie jednego metra sześciennego wody i odprowadzenie metra sześciennego ścieków.

Uchwała dotycząca podatku od środków transportu zakłada - wzorem lat ubiegłych - utrzymanie w 2013 r. wysokości stawek na średnim poziomie 44 proc. stawek maksymalnych ogłoszonych przez ministra finansów.

Opłata od posiadania psa nie zmieniła się i wynosi 50 zł. W mieście nie będzie w 2013 r. podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej.

Mieszkańcy Koszalina od 1 stycznia 2013 więcej zapłacą za wodę i ścieki. Wyższy jest też podatek od nieruchomości i środków transportu.

 

Ceny wody i ścieków w porównaniu z rokiem 2012 wzrosły w mieście o 14 proc. W ub.r. dostarczenie 1 m sześć. wody i odbiór 1 m sześć. ścieków dla gospodarstwa domowego kosztowało 6,86 zł. W tym roku jest to 7,84 zł.

Mimo podwyżki Koszalin i tak należy do jednego z najtańszych miast w województwie pod względem cen wody i ścieków. W 2012 r. - jak wynika z zestawienia przygotowanego przez spółkę Miejskie Wodociągi i Kanalizacja - na 105 gmin Koszalin zajmował 102. miejsce. Taniej było tylko w Suchaniu, Boleszkowicach i Dolicach.

Podatek od nieruchomości wzrósł w Koszalinie średnio o 6 proc. Podatek od środków transportu o 4 proc.

Również w Kołobrzegu o niemal 4 proc. wzrosły stawki podatku od nieruchomości. Mieszkańcy muszą się też liczyć z wyższą ceną biletów autobusowych. Uchwała w tej sprawie trafi na styczniową sesję rady. Jeśli zostanie przegłosowana od 1 marca br. pełnopłatny bilet zamiast 2,40 zł będzie kosztował 2,80 zł.

Podatek od nieruchomości również podwyższono w Szczecinku. Miasto podniosło także ceny biletów autobusowych. Pełnopłatny przejazd z 2,80 zł, wzrósł do 3 zł. Prawo do bezpłatnych przejazdów w nowej taryfie stracili m.in. mieszkańcy powyżej 70.roku życia. Seniorzy muszą kupować specjalny bilet za 80 gr. Mogą też wykupić za 30 zł miesięczny bilet sieciowy.

Wyższe kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2013 r.

W 2012 roku wpływy do budżetu miasta Świnoujście z tytułu podatków i opłat lokalnych wyniosły ponad 35 mln. W 2013 roku miasto planuje, że będzie to kwota blisko 38 mln zł - poinformował rzecznik prezydenta tego miasta Robert Karelus.

W bieżącym roku nie wzrośnie podatek za posiadanie psa. Od 2010 roku wynosi on 48 zł rocznie. To dużo poniżej maksymalnej kwoty dopuszczonej przez resort finansów, czyli 119 zł. W 2013 roku planowany dochód z tytułu tego podatku to kwota 80 tys. złotych. W ubiegłym roku było to 90 tys. 674 złotych, ale to kwota razem z zaległościami, które udało się ściągnąć w 2012 roku - dodaje rzecznik.

W tym roku o 4 procent wzrasta w Świnoujściu natomiast podatek od nieruchomości. Dla przykładu właściciel wolnostojącego garażu w ubiegłym roku płacił 7,36 zł za metr kwadratowy powierzchni użytkowej, teraz będzie to kwota 7,66 złotych. Jednocześnie miasto utrzymało osobną, niższą stawkę podatku za przydomowe pomieszczenia gospodarcze (komórki, różnego typu przydomowe składziki itp.). Ich właściciele zamiast 7,66 zł za każdy metr powierzchni użytkowej płacą tylko 3,83 zł.

W 2012 roku z tytułu podatku od nieruchomości do budżetu miasta wpłynęło 26 mln 806 tys. zł. W tym planuje się, że będzie to kwota 30 mln 550 tys. zł.

 

Od tego roku wzrasta także podatek od środków transportu. Kwota podwyżki jest różna w zależności od rodzaju pojazdu. Średnio podatek będzie wyższy o 38 proc. W 2012 roku z tytułu tego podatku wpłynęło do miejskiej kasy 465 tys. 670 zł. W tym miasto planuje, że będzie to kwota 520 tys. złotych.

Świnoujście od 10 lat dopłaca do ceny wody i ścieków. Tak też będzie w tym roku - twierdzi Karelus. "Dzięki temu, w porównaniu z innymi miastami i mimo trudności z pozyskaniem wody, jakie ma Świnoujście z racji swojego położenia na wyspach, ceny te utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie" - przekonuje rzecznik.

W ubiegłym roku stawki za metr sześcienny wody wynosiły 3,44 zł dla gospodarstw domowych i 4,24 zł dla pozostałych odbiorców. Natomiast cena metra sześciennego ścieków - 3,57 zł dla gospodarstw domowych i 4,77 zł dla pozostałych odbiorców. W 2013 roku stawki wzrosły o 15 procent i wynoszą: dla gospodarstw domowych 3,96 złotych (woda) i 4,11 złotych (ścieki) , a dla pozostałych odbiorców odpowiednio 4,35 zł i 4,87 zł.

Ewentualna podwyżka czynszów w mieszkaniach komunalnych i socjalnych może nastąpić w III kwartale tego roku. Ale nawet jeśli tak się stanie, to wyższe ceny nie muszą objąć wszystkich najemców - dodał rzecznik.

Nastąpi bowiem porównanie wielkości ponoszonych kosztów na dany budynek i lokal. Jeżeli wysokość dotychczasowego czynszu pokrywać będzie wyżej wymienione koszty utrzymania, inflację i zysk, to podwyżki nie będzie. A jeżeli nawet podwyżka wystąpi, to będzie ograniczona do nie więcej niż 10 proc. w stosunku do czynszu przed podwyżką - tłumaczy.

W niektórych, udowodnionych sytuacjach związanych z pauperyzacją, czynsz może być nawet okresowo zmniejszony. W minionym 2012 roku stawka czynszu w lokalach socjalnych wynosiła 1,72 zł. miesięcznie za metr powierzchni użytkowej. Natomiast w mieszkaniach komunalnych wahała się od 4,11 do 8,90 zł za metr powierzchni użytkowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA