REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w woj. zachodniopomorskim w 2013 r.

REKLAMA

W 2013 r. mieszańcy woj. zachodniopomorskiego mogą się spodziewać wyższych czynszów, podatków od nieruchomości czy opłat za wodę i ścieki.

Według informacji służb prasowych szczecińskiego magistratu, w mieście w 2013 r. wzrośnie podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z 0,82 zł do 0,88 zł za metr kwadratowy powierzchni, nieznacznie wyższy będzie także podatek od pozostałych gruntów w tym wykorzystywanych na prowadzenie działalności przez organizacje pożytku publicznego. Podatek od budynków mieszkalnych ma się utrzymać na tym samym poziomie co w 2012 r., czyli 0,67 zł za metr kwadratowy.

REKLAMA

REKLAMA

O 1,25 zł wzrośnie natomiast podatek od budynków lub ich części wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej; w u.br. było to 21,57 zł za metr kwadratowy, w 2013 już 22,82 zł. Większy podatek od nieruchomości zapłacą także podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych z 4,38 zł do 4,63 zł.

W kwietniu br. zmienią się także stawki czynszów komunalnych. Jakie będą jeszcze nie wiadomo, ponieważ system ich naliczania zależny jest od wielu czynników. np. stanu kamienic czy wyposażenia.

Nowe zasady zawierają rozbudowany system ulg. Obniżki będą udzielane np. najemcom, którzy mają najniższe dochody.

REKLAMA

Kwota obniżki może wynieść 40, 30 lub 15 proc. i będzie zróżnicowana w zależności od wysokości dochodu najemcy i liczby osób w rodzinie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W połowie 2013 r. zmieni się także w Szczecinie system gospodarowania odpadami. Radni zdecydowali, że w Szczecinie stawka wyliczana będzie w oparciu o ilość zużytej wody; ustalono że będzie to 6,43 zł rocznie za metr sześcienny zużytej wody i 4,94 zł, jeśli odpady będą zbierane i odbierane w sposób selektywny. Czy w efekcie mieszkańcy zapłacą więcej niż dotychczas będzie wiadomo dopiero po wejściu nowych zasad w życie.

Podatki i opłaty lokalne 2013 - stawki maksymalne

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r.

O blisko 10 proc. wyższe będą także opłaty za dostawę wody i odbiór ścieków w mieście. Opłaty po podwyżce to 10,78 zł brutto za zużycie jednego metra sześciennego wody i odprowadzenie metra sześciennego ścieków.

Uchwała dotycząca podatku od środków transportu zakłada - wzorem lat ubiegłych - utrzymanie w 2013 r. wysokości stawek na średnim poziomie 44 proc. stawek maksymalnych ogłoszonych przez ministra finansów.

Opłata od posiadania psa nie zmieniła się i wynosi 50 zł. W mieście nie będzie w 2013 r. podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej.

Mieszkańcy Koszalina od 1 stycznia 2013 więcej zapłacą za wodę i ścieki. Wyższy jest też podatek od nieruchomości i środków transportu.

 

Ceny wody i ścieków w porównaniu z rokiem 2012 wzrosły w mieście o 14 proc. W ub.r. dostarczenie 1 m sześć. wody i odbiór 1 m sześć. ścieków dla gospodarstwa domowego kosztowało 6,86 zł. W tym roku jest to 7,84 zł.

Mimo podwyżki Koszalin i tak należy do jednego z najtańszych miast w województwie pod względem cen wody i ścieków. W 2012 r. - jak wynika z zestawienia przygotowanego przez spółkę Miejskie Wodociągi i Kanalizacja - na 105 gmin Koszalin zajmował 102. miejsce. Taniej było tylko w Suchaniu, Boleszkowicach i Dolicach.

Podatek od nieruchomości wzrósł w Koszalinie średnio o 6 proc. Podatek od środków transportu o 4 proc.

Również w Kołobrzegu o niemal 4 proc. wzrosły stawki podatku od nieruchomości. Mieszkańcy muszą się też liczyć z wyższą ceną biletów autobusowych. Uchwała w tej sprawie trafi na styczniową sesję rady. Jeśli zostanie przegłosowana od 1 marca br. pełnopłatny bilet zamiast 2,40 zł będzie kosztował 2,80 zł.

Podatek od nieruchomości również podwyższono w Szczecinku. Miasto podniosło także ceny biletów autobusowych. Pełnopłatny przejazd z 2,80 zł, wzrósł do 3 zł. Prawo do bezpłatnych przejazdów w nowej taryfie stracili m.in. mieszkańcy powyżej 70.roku życia. Seniorzy muszą kupować specjalny bilet za 80 gr. Mogą też wykupić za 30 zł miesięczny bilet sieciowy.

Wyższe kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2013 r.

W 2012 roku wpływy do budżetu miasta Świnoujście z tytułu podatków i opłat lokalnych wyniosły ponad 35 mln. W 2013 roku miasto planuje, że będzie to kwota blisko 38 mln zł - poinformował rzecznik prezydenta tego miasta Robert Karelus.

W bieżącym roku nie wzrośnie podatek za posiadanie psa. Od 2010 roku wynosi on 48 zł rocznie. To dużo poniżej maksymalnej kwoty dopuszczonej przez resort finansów, czyli 119 zł. W 2013 roku planowany dochód z tytułu tego podatku to kwota 80 tys. złotych. W ubiegłym roku było to 90 tys. 674 złotych, ale to kwota razem z zaległościami, które udało się ściągnąć w 2012 roku - dodaje rzecznik.

W tym roku o 4 procent wzrasta w Świnoujściu natomiast podatek od nieruchomości. Dla przykładu właściciel wolnostojącego garażu w ubiegłym roku płacił 7,36 zł za metr kwadratowy powierzchni użytkowej, teraz będzie to kwota 7,66 złotych. Jednocześnie miasto utrzymało osobną, niższą stawkę podatku za przydomowe pomieszczenia gospodarcze (komórki, różnego typu przydomowe składziki itp.). Ich właściciele zamiast 7,66 zł za każdy metr powierzchni użytkowej płacą tylko 3,83 zł.

W 2012 roku z tytułu podatku od nieruchomości do budżetu miasta wpłynęło 26 mln 806 tys. zł. W tym planuje się, że będzie to kwota 30 mln 550 tys. zł.

 

Od tego roku wzrasta także podatek od środków transportu. Kwota podwyżki jest różna w zależności od rodzaju pojazdu. Średnio podatek będzie wyższy o 38 proc. W 2012 roku z tytułu tego podatku wpłynęło do miejskiej kasy 465 tys. 670 zł. W tym miasto planuje, że będzie to kwota 520 tys. złotych.

Świnoujście od 10 lat dopłaca do ceny wody i ścieków. Tak też będzie w tym roku - twierdzi Karelus. "Dzięki temu, w porównaniu z innymi miastami i mimo trudności z pozyskaniem wody, jakie ma Świnoujście z racji swojego położenia na wyspach, ceny te utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie" - przekonuje rzecznik.

W ubiegłym roku stawki za metr sześcienny wody wynosiły 3,44 zł dla gospodarstw domowych i 4,24 zł dla pozostałych odbiorców. Natomiast cena metra sześciennego ścieków - 3,57 zł dla gospodarstw domowych i 4,77 zł dla pozostałych odbiorców. W 2013 roku stawki wzrosły o 15 procent i wynoszą: dla gospodarstw domowych 3,96 złotych (woda) i 4,11 złotych (ścieki) , a dla pozostałych odbiorców odpowiednio 4,35 zł i 4,87 zł.

Ewentualna podwyżka czynszów w mieszkaniach komunalnych i socjalnych może nastąpić w III kwartale tego roku. Ale nawet jeśli tak się stanie, to wyższe ceny nie muszą objąć wszystkich najemców - dodał rzecznik.

Nastąpi bowiem porównanie wielkości ponoszonych kosztów na dany budynek i lokal. Jeżeli wysokość dotychczasowego czynszu pokrywać będzie wyżej wymienione koszty utrzymania, inflację i zysk, to podwyżki nie będzie. A jeżeli nawet podwyżka wystąpi, to będzie ograniczona do nie więcej niż 10 proc. w stosunku do czynszu przed podwyżką - tłumaczy.

W niektórych, udowodnionych sytuacjach związanych z pauperyzacją, czynsz może być nawet okresowo zmniejszony. W minionym 2012 roku stawka czynszu w lokalach socjalnych wynosiła 1,72 zł. miesięcznie za metr powierzchni użytkowej. Natomiast w mieszkaniach komunalnych wahała się od 4,11 do 8,90 zł za metr powierzchni użytkowej.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA