REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie silosów podatkiem od nieruchomości

TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Opodatkowanie silosów podatkiem od nieruchomości
Opodatkowanie silosów podatkiem od nieruchomości
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie silosów. Obiekt budowlany będący budowlą może być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznany za budynek - orzekł NSA.

Opodatkowanie silosów

Wieloletni spór dotyczący opodatkowania silosów podatkiem od nieruchomości został 29 września 2021 r. rozstrzygnięty uchwałą siedmioosobowego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. III FPS 1/21.

REKLAMA

REKLAMA

Tytułem wstępu warto wskazać, że przez wiele lat nie było jasne, czy silosy, elewatory zboża i podobne obiekty powinny być kwalifikowane na gruncie podatku od nieruchomości jako budowle czy też jako budynki.

Problem ten był wynikiem niejasnych definicji zawartych w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: „u.p.o.l.”), a prawidłowa kwalifikacja była i jest o tyle ważna, że podatek wyliczony dla budynków liczy się od ich powierzchni użytkowej, a więc jest on zazwyczaj dużo niższy, niż kiedy obiekt taki kwalifikowany jest, jako budowla i podstawę jego opodatkowania stanowi 2% wartości.

Powyższe wynika z brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l., zgodnie z którym podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości dla budynków lub ich części stanowi bowiem powierzchnia użytkowa tego budynku. Z kolei stosownie do art. 4 ust. 1 pkt. 3 u.p.o.l. podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z wyjątkiem budowli będących przedmiotem ulepszenia lub leasingu, jest ich wartość ustalona na dzień 1 stycznia dla celów amortyzacji według przepisów o podatkach dochodowych. Jeśli budowla jest całkowicie zamortyzowana podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości stanowi wartość przyjęta z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

REKLAMA

Swego czasu w orzecznictwie dominował pogląd, zgodnie z którym nawet, gdy dany obiekt budowlany posiadał wszystkie cechy budynku (tj. był trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadał fundamenty i dach), to nie oznaczało to jeszcze, że automatycznie mógł zostać zakwalifikowany, jako budynek dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Przy kwalifikacji brano bowiem także pod uwagę jego elementy funkcjonalne czyli przeznaczenie, wyposażenie, a nawet sposób i możliwości wykorzystania obiektu, jako całości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełomowy w powyżej sprawie miał się okazać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2017 r., sygn. akt SK 48/15, w którym stwierdzono, że funkcja obiektu nie ma znaczenia przy dokonywaniu kwalifikacji podatkowej, ponieważ jeżeli dany obiekt budowlany posiada dach, ściany, fundament i jest trwale związany z gruntem, to w ocenie Trybunału, należy go traktować jako budynek i to niezależnie od funkcji jaką pełni.

Pomimo początkowego entuzjazmu podatników szybko okazało się, że podejście sądów administracyjnych do opodatkowania silosów nie zmieniło się i nie doszło do stworzenia linii orzeczniczej zgodnej z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Dlatego też w lipcu 2021 r. NSA postanowił wystąpić z wnioskiem do siedmioosobowego składu orzekającego o podjęcie uchwały, której celem miało być udzielenie odpowiedzi na pytanie czy obiekt budowlany, będący budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, może być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Rozstrzygana sprawa dotyczyła opodatkowania silosów cementu, należących do spółki będącej producentem materiałów budowlanych. W ocenie spółki, jej silosy spełniały przesłanki określone w art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., bowiem są trwale związane z gruntem, są wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadają fundamenty i dach, a tym samym powinny być opodatkowane jako budynki. Natomiast w ocenie Spółki, urządzenia techniczne i instalacje znajdujące się na dachu silosów oraz w tunelach nie stanowiły odrębnych obiektów budowlanych. Z kolei zdaniem organów, silosy z tunelami oraz górnymi obudowami podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, jako budowle, a nie – jak uznała Spółka – jako budynki.

Opodatkowanie silosów - wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale wydanej 29 września 2021 r., sygn. akt III FPS 1/21 powołał się na zasadę autonomii prawa podatkowego, a także na konieczność realizacji przez ustawę podatkową celu fiskalnego.

Uchwała Sądu zapadła w oparciu o stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich. NSA uwzględnił w szczególność argumenty RPO, że w procesie kwalifikacji danego obiektu budowlanego, jako budynku na cele podatkowe, należy uwzględnić przede wszystkim parametr jakim jest podstawa opodatkowania, co w przypadku budynków stanowi powierzchnia użytkowa.

Pomimo, że w ustawie Prawo budowlane istnieje taka sama definicja budynku jak w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, to jednak Sąd orzekł, że na potrzeby opodatkowania można dokonywać ich odmiennej interpretacji. W ślad za Rzecznikiem Praw Obywatelskich NSA przyjął więc, że identyfikowanie budynku na gruncie prawa podatkowego następować powinno przede wszystkim z uwzględnieniem podstawy opodatkowania, która nie występuje w Prawie budowlanym.

Dlatego też NSA wskazał, że poddane analizie silosy nie mogą być uznawane za obiekt budowlany, będący budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. Silosy mogą być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznane za budynek w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., o ile spełniają kryteria bycia budynkiem wymienione w tym przepisie, a ich wyróżniającą cechą jest powierzchnia użytkowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Przy czym, wczytując się w treść uchwały - w szczególności we fragment dotyczący tego, że aby uznać obiekt za budynek, to jego wyróżniającą się cechą powinna być powierzchnia użytkowa – zwrócić warto uwagę na wyjątkową specyfikację takich budowli jak m.in. zbiorniki, których podstawowym parametrem technicznym i użytkowym nie jest powierzchnia użytkowa tego obiektu, tylko przestrzeń i pojemność. Powyższe może zatem determinować ich traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości jako budowli, nawet jeżeli posiadają cechy budynku wymienione w ustawie.

Podsumowując, uchwała wskazuje podatnikom, przede wszystkim że:

  • silosy są budowlami dla celów podatku od nieruchomości,
  • zaś inne obiekty budowlane, które mają cechy budynku i są jednocześnie wskazane w katalogu budowli z ustawy Prawo budowlane, powinny być kwalifikowane
    do jednej z tych kategorii (budynku lub budowli) za pomocą dodatkowej przesłanki – tj. tego, czy wyróżniającą cechą jest powierzchnia użytkowa, czy też pojemność.

W praktyce zatem uchwała wprowadziła nowe kryterium oceny tego, czy dany obiekt jest budynkiem czy budowlą dla potrzeb podatkowych. Mianowicie każdorazowo konieczna będzie ocena, jaki parametr jest wyróżniający dla danego obiektu, czy jest to jego powierzchnia użytkowa czy może np. jego pojemność. NSA wskazał, że taka interpretacja uwzględnia cel ustawy podatkowej. Jednak z uwagi na to, że nie wynika ona w sposób oczywisty z treści przepisów, to może budzić wątpliwości podatników.

Autor: Sandra Przybylska – Pałka : starszy konsultant podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego dr Ewelina Skwierczyńska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA