REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować kontrakt menedżerski zawarty przez polskiego przedsiębiorcę z czeską firmą

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Osoba prowadząca działalność gospodarczą w Polsce na zasadach ogólnych (kpir) podpisała umowę o kontrakt menedżerski (na stanowisku dyrektora ds. sprzedaży) z firmą czeską. Czy przychody z tego kontraktu będą traktowane jako przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce, czy jako przychody z samodzielnej działalności zgodnie z art. 13 pkt 9 updof? Gdzie będą opodatkowane przychody z kontraktu wykonywanego na terenie Czech?

RADA

Przychody polskiego przedsiębiorcy uzyskiwane na podstawie kontraktu menedżerskiego są kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, nawet jeśli umowa jest zawierana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przychody z kontraktu menedżerskiego z firmą czeską będą opodatkowane wyłącznie w Polsce, jeśli w Czechach nie są one osiągane za pośrednictwem stałej placówki w znaczeniu umowy polsko-czeskiej.

UZASADNIENIE

Kontrakt menedżerski jest typem umowy nienazwanej, opartej na umowie zlecenia zgodnie z art. 750 k.c. Na podstawie tego przepisu do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się bowiem odpowiednio przepisy o zleceniu.

Przez zawarcie kontraktu menedżerskiego przyjmujący zlecenie zobowiązuje się za wynagrodzeniem do stałego wykonywania czynności zarządzania przedsiębiorstwem zleceniodawcy w jego imieniu i na jego rzecz.

Zasady opodatkowania kontraktów menedżerskich reguluje art. 13 pkt 9 updof. Na podstawie tego przepisu przychody uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej są kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście. Wyjątkiem są przychody, o których mowa w pkt 7, tj. przychody otrzymywane przez osoby (niezależnie od sposobu ich powoływania) należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. W konsekwencji przychody z kontraktów menedżerskich dla celów podatku dochodowego należy zawsze kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, również wtedy, gdy są zawierane z osobą prowadzącą działalność gospodarczą.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Przychody z kontraktu menedżerskiego są uznawane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet gdy umowa zostanie zawarta w ramach działalności gospodarczej. Taka kwalifikacja wynika wprost z obowiązujących przepisów.

Takie samo stanowisko co do kwalifikacji przychodów z kontraktów menedżerskich jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście zajmują organy podatkowe. Przykładem jest pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 25 października 2006 r. nr PF-I/4180-0019/06/KK, w którym stwierdzono, że:

Kontrakty menedżerskie w prawie cywilnym zaliczane są do tzw. umów nienazwanych, nieuregulowanych w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 13 pkt 9 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, tj. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Z powyższych przepisów wynika, że przychody z kontraktów menedżerskich dla celów podatku dochodowego należy zawsze kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, także wtedy, gdy zawierane są z podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą.

Z pytania wynika, że prowadząc działalność gospodarczą w Polsce, zawarł Pan kontrakt menedżerski z firmą czeską. Dlatego rozpatrując kwestie opodatkowania przychodu uzyskanego z tego tytułu, należy wziąć pod uwagę postanowienia polsko-czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponieważ kontrakt menedżerski jest kwalifikowany do działalności wykonywanej osobiście, zastosowanie znajdzie art. 14 tej umowy. Na jego podstawie dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie (w Polsce) osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym państwie (w Polsce), chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim umawiającym się państwie (w Czechach) dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim państwie (w Czechach), jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Oznacza to, że dochody wypłacane Panu przez czeską firmę z tytułu kontraktu menedżerskiego powinny być opodatkowane wyłącznie w Polsce, chyba że dla wykonywania tego kontraktu dysponuje Pan w Czechach stałą placówką.

Należy podkreślić, że w umowie nie zostało zdefiniowane pojęcie stałej placówki. Pojęcie to ma jednak w tym przypadku podobne znaczenie do pojęcia „zakład” przy osiąganiu dochodów z działalności gospodarczej. Generalnie za stałą placówkę jest uznawane każde miejsce wykorzystywane przez daną osobę w sposób regularny do wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności.

Dlatego jeżeli w ramach realizacji tego kontraktu wykonywał Pan czynności z wykorzystaniem stałej placówki, to wówczas Pana dochody z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu w Czechach. Natomiast w Polsce będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 1 lit. a) umowy. Z przepisu tego wynika jednak, że jeśli osiągnie Pan również inne dochody podlegające w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, to do ich rozliczenia będzie miała zastosowanie metoda wyłączenia z progresją.

Oznacza to, że wykonując kontrakt menedżerski na rzecz czeskiej firmy z wykorzystaniem placówki i równocześnie uzyskując w Polsce dochody z działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach ogólnych, w rozliczeniu rocznym uwzględni Pan dochody z Czech do wyliczenia stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych w Polsce.

Przykład

Pan Jerzy Kwiatkowski prowadzi w Polsce działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, z której dochód za 2007 r. wyniósł 85 000 zł. Dodatkowo pan Kwiatkowski osiągnął przychody z kontraktu menedżerskiego zawartego ze spółką czeską w wysokości 30 000 euro. Przychody z tego tytułu otrzymywał na rachunek bankowy. W związku z tym na podstawie art. 11 ust. 3 updof przychody te powinien przeliczyć na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Po przeliczeniu równowartość tych przychodów w złotych wyniosła brutto 117 000 zł. Przychód ten pan Kwiatkowski powinien uwzględnić przy ustalaniu stopy procentowej podatku mającej zastosowanie do opodatkowania osiągniętych przez niego w Polsce dochodów z działalności gospodarczej.

Od przychodu z kontraktu z Czech pan Kwiatkowski ma prawo odliczyć koszty uzyskania przychodu, które w 2007 r. wynoszą 108,50 zł miesięcznie, a za rok podatkowy - nie więcej niż 1302 zł. Ponieważ pan Kwiatkowski czynności na podstawie kontraktu wykonywał przez cały 2007 r., odliczy koszty w maksymalnej wysokości, czyli 1302 zł.

Jego dochód z kontraktu z czeską firmą wyniesie zatem 115 698 zł.

Rozliczenie podatku z zastosowaniem stopy procentowej będzie wyglądało następująco:

1) suma dochodów: 85 000 zł + 115 698 zł = 200 698 zł

2) podatek według skali: (200 698 zł - 85 528 zł) × 40% + 20 311,31 zł = 66 379,31

3) stopa procentowa: (66 379,31 : 200 698 zł) × 100 = 33%

4) należny podatek od dochodów z działalności osiągniętych w Polsce:

  85 000 zł × 33% = 28 050 zł.

Stosując powyższą metodę, pan Kwiatkowski niestety nie może odliczyć podatku zapłaconego w Czechach.

Należy zwrócić uwagę, że gdyby dochody z działalności były opodatkowane stawką liniową, a oprócz nich nie zostałyby osiągnięte inne dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, to dochody z Czech tam opodatkowane, a w Polsce zwolnione z opodatkowania, nie byłyby w ogóle uwzględniane w zeznaniu rocznym.

l art. 14 art. 24 ust. 1 lit. a) umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie 24 czerwca 1993 r. - Dz.U. z 1994 r. Nr 47, poz. 189

l art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 11 ust. 3, art. 13 pkt 9, art. 27 ust. 8, art. 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA