REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od gier – co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podatek od gier
podatek od gier

REKLAMA

REKLAMA

Gra w pokera jest formą rozrywki lub zarobku. W zależności od rodzaju gry przewidziane są różne podatki i stawki. Możliwa jest również odpowiedzialność karnoskarbowa.

Gra w pokera – możliwe różne wersje

W kontekście opodatkowania gry w pokera należy przeanalizować zarówno formę gry, jak i miejsce, w którym się ona odbywa.

REKLAMA

Autopromocja

Poker może być rozgrywany w formie stacjonarnej, a także w formie zdalnej. Z uwagi na możliwość organizacji turnieju online, w grze mogą uczestniczyć gracze także z innych państw. Oznacza to, że w pokera można grać zarówno w Polsce, jak i za granicą – i to zarówno “na miejscu”, jak i poprzez serwer internetowy. W tym miejscu zaznaczmy, że pomijamy kwestię legalności takiego działania – będzie o tym mowa w dalszej części artykułu.

Turniej gry w pokera na terytorium Polski

W Polsce zgodne z prawem jest organizowanie turnieju gry w pokera w formie stacjonarnej, jak i online. Według przepisów ustawy o grach hazardowych, poker jest jedną z gier w karty. Grami w karty są gry black jack, poker i baccarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe. Poker może być organizowany w kasynach gry lub poza kasynem gry przez podmioty urządzające gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyna gry. W szczególnych przypadkach możliwe jest zorganizowanie turnieju pokera jedynie na podstawie zgłoszenia złożonego przez organizatora turnieju do dyrektora izby administracji skarbowej – przez podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyna gry (np. poker sportowy).

Tak szeroka możliwość uczestnictwa w turnieju pokera pojawiła się na skutek zmian przepisów wskazanej ustawy w 2017 r. Jednak nie jest ona nieograniczona, bowiem podmiot organizujący grę musi posiadać odpowiednie koncesje, złożyć stosowne zgłoszenie (gdy wymagają tego przepisy), jak i spełnić dodatkowe warunki, np. co do zatwierdzenia regulaminu gry przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a także nagród za wygraną w przypadku podmiotów bez koncesji (nagrodą może być wyłącznie nagroda rzeczowa o określonej wartości). Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na fakt, że organizacja turnieju pokera przez Internet została objęta monopolem państwa i pozostawiona przede wszystkim w gestii Totalizatora Sportowego. Oznacza to, że nie każdy turniej online będzie legalny – jedynie ten organizowany przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa utworzone przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Warto wspomnieć, że prowadzony jest rejestr stron internetowych, poprzez które gra w pokera jest nielegalna. Ponadto istotny jest fakt, że na terytorium Polski legalna jest gra w pokera online organizowanego na terytorium Polski.

Opodatkowaniu podlega udział w grze – oczywiście w legalnej grze. Skutki podatkowe mogą pojawić się na gruncie dwóch podatków: podatku od gier hazardowych, jak i podatku dochodowego. Zasadą jest, że wystąpi opodatkowanie podatkiem od gier, zaś nie będzie podatku dochodowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry. Jednak obowiązek zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe) powstanie dopiero w przypadku wygranej. Podatek jest odprowadzany przez płatnika (organizatora turnieju) od kwoty wygranej pomniejszonej o kwotę wpisowego za udział w turnieju. Stawka podatku to 25%. Podkreślmy, że opodatkowanie nie pojawi się w przypadku turnieju organizowanego wyłącznie na podstawie zgłoszenia (bez koncesji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Turniej gry w pokera za granicą

Gra w pokera za granicą ma miejsce wówczas, gdy odbywa się ona poza terytorium Polski. Jednak nie oznacza to, że miejscem gry będzie automatycznie miejsce (państwo), w którym organizator turnieju ma siedzibę/miejsce zamieszkania. Istotne będzie miejsce, w którym znajduje się uczestnik turnieju. Zatem gry gracz uczestniczy w grze organizowanej przez podmiot zagraniczny, ale z serwera polskiego, wówczas przyjmuje się, że miejscem gry jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże z uwagi na fakt, że podmiot zagraniczny organizujący turniej działa na podstawie przepisów prawa innego państwa, a więc nie posiada stosownych koncesji i nie spełnia warunków przewidzianych polskimi przepisami, taka gra byłaby nielegalna, a uczestnictwo podlegało sankcji karnej. Obrazując tę zależność na przykładzie:

Pan X mieszka na co dzień w Polsce. Od czasu do czasu uczestniczy w turniejach gry w pokera. Turnieje te są organizowane zarówno przez podmioty polskie, jak i zagraniczne (odpowiednio na serwerach polskich i zagranicznych). Pan X uczestniczy w grze z serwera polskiego, przebywając w tym czasie w Polsce. W przypadku pokera organizowanego na serwerze zagranicznym gra będzie nielegalna. Natomiast w razie gry organizowanej na polskim serwerze, jeśli organizator spełnia wszystkie wymogi przewidziane w przepisach polskiej ustawy o grach hazardowych, wówczas uczestnictwo w grze będzie zgodne z przepisami prawa.

Gra w pokera za granicą nie podlega pod polską ustawę o grach hazardowych – nie ma więc w tym przypadku obowiązku zapłaty podatku od gier. Pojawi się za to podatek dochodowy. Jednak wygrana w legalnej grze będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest to by gra została urządzona i przeprowadzona przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ponadto musi istnieć podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych pomiędzy Polską, a państwem, w którym uzyskano wygraną. W przeciwieństwie chociażby do wygranych w grach liczbowych czy w loteriach pieniężnych, wygrana w pokera korzysta ze zwolnienia z opodatkowania bez względu na wysokość wygranej (dla innych wskazanych przykładowo gier zwolnienie stosuje się, jeśli jednorazowa wartość wygranej nie przekracza 2 280 złotych. Może jednak okazać się, że skorzystanie ze zwolnienia nie będzie możliwe – np. turniej pokera odbył się poza obszarem UE czy EOG. W takim przypadku żadnego zwolnienia czy wyłączenia z opodatkowania niestety nie przewidziano. Dlatego polski rezydent podatkowy będzie musiał zapłacić od wygranej 10% podatek dochodowy – podatek jest naliczany od wartości wygranej lub nagrody (do skarbówki odprowadza go płatnik).

Odpowiedzialność karnoskarbowa

W pewnych przypadkach turniej pokera może wiązać się z odpowiedzialnością, w tym również karnoskarbową.

Turniej pokera może zostać zorganizowany po spełnieniu warunków określonych przepisami prawa. W przypadku, gdy ktoś organizuje grę w sposób niezgodny z przepisami ustawy o grach hazardowych, jak i wtedy, gdy ktoś uczestniczy w takiej grze, wówczas przewidziana jest kara pieniężna. Jako przesłanki zastosowania sankcji można wskazać urządzanie gry bez uzyskania koncesji lub dokonania zgłoszenia, a także organizację pokera online objętego monopolem państwa przez podmiot nieuprawniony. Karę nakłada właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego – nie jest więc to kara w rozumieniu prawa karnego wymierzana przez sąd. Wysokość kary jest zróżnicowana – przykładowo w przypadku braku koncesji to pięciokrotność opłaty za wydanie koncesji. Natomiast w przypadku uczestnictwa w takiej grze kara wyniesie 100% uzyskanej wygranej (bez żadnych pomniejszeń).

Poza karą pieniężną trzeba też mieć na uwadze potencjalną odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym, urządzanie turnieju pokera wbrew przepisom ustawy o grach hazardowych, jak i niezgodnie z udzieloną koncesją, podlega karze grzywny (do 720 stawek dziennych), karze pozbawienia wolności do lat 3 (potoczne “więzienie”), albo obu tym karom łącznie. Uczestnik takiej gry podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Z kolei uczestnictwo w zagranicznej grze hazardowej jest zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych. Kodeks karny skarbowy przewiduje też przypadki zaostrzenia lub złagodzenia kary. Trzeba też w tym miejscu przypomnieć, że w pokera nie mogą grać osoby poniżej 18 roku życia – umożliwienie udziału takiej osobie w grze stanowi wykroczenie skarbowe (kara grzywny od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia). W przypadku wygranej w nielegalnej grze, nie wystąpi opodatkowanie, ponieważ takie zachowania są sankcjonowane karnie.

Natalia Majewska, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA