REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od gier – co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podatek od gier
podatek od gier

REKLAMA

REKLAMA

Gra w pokera jest formą rozrywki lub zarobku. W zależności od rodzaju gry przewidziane są różne podatki i stawki. Możliwa jest również odpowiedzialność karnoskarbowa.

Gra w pokera – możliwe różne wersje

W kontekście opodatkowania gry w pokera należy przeanalizować zarówno formę gry, jak i miejsce, w którym się ona odbywa.

REKLAMA

Poker może być rozgrywany w formie stacjonarnej, a także w formie zdalnej. Z uwagi na możliwość organizacji turnieju online, w grze mogą uczestniczyć gracze także z innych państw. Oznacza to, że w pokera można grać zarówno w Polsce, jak i za granicą – i to zarówno “na miejscu”, jak i poprzez serwer internetowy. W tym miejscu zaznaczmy, że pomijamy kwestię legalności takiego działania – będzie o tym mowa w dalszej części artykułu.

Turniej gry w pokera na terytorium Polski

W Polsce zgodne z prawem jest organizowanie turnieju gry w pokera w formie stacjonarnej, jak i online. Według przepisów ustawy o grach hazardowych, poker jest jedną z gier w karty. Grami w karty są gry black jack, poker i baccarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe. Poker może być organizowany w kasynach gry lub poza kasynem gry przez podmioty urządzające gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyna gry. W szczególnych przypadkach możliwe jest zorganizowanie turnieju pokera jedynie na podstawie zgłoszenia złożonego przez organizatora turnieju do dyrektora izby administracji skarbowej – przez podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyna gry (np. poker sportowy).

Tak szeroka możliwość uczestnictwa w turnieju pokera pojawiła się na skutek zmian przepisów wskazanej ustawy w 2017 r. Jednak nie jest ona nieograniczona, bowiem podmiot organizujący grę musi posiadać odpowiednie koncesje, złożyć stosowne zgłoszenie (gdy wymagają tego przepisy), jak i spełnić dodatkowe warunki, np. co do zatwierdzenia regulaminu gry przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a także nagród za wygraną w przypadku podmiotów bez koncesji (nagrodą może być wyłącznie nagroda rzeczowa o określonej wartości). Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na fakt, że organizacja turnieju pokera przez Internet została objęta monopolem państwa i pozostawiona przede wszystkim w gestii Totalizatora Sportowego. Oznacza to, że nie każdy turniej online będzie legalny – jedynie ten organizowany przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa utworzone przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Warto wspomnieć, że prowadzony jest rejestr stron internetowych, poprzez które gra w pokera jest nielegalna. Ponadto istotny jest fakt, że na terytorium Polski legalna jest gra w pokera online organizowanego na terytorium Polski.

Opodatkowaniu podlega udział w grze – oczywiście w legalnej grze. Skutki podatkowe mogą pojawić się na gruncie dwóch podatków: podatku od gier hazardowych, jak i podatku dochodowego. Zasadą jest, że wystąpi opodatkowanie podatkiem od gier, zaś nie będzie podatku dochodowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry. Jednak obowiązek zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe) powstanie dopiero w przypadku wygranej. Podatek jest odprowadzany przez płatnika (organizatora turnieju) od kwoty wygranej pomniejszonej o kwotę wpisowego za udział w turnieju. Stawka podatku to 25%. Podkreślmy, że opodatkowanie nie pojawi się w przypadku turnieju organizowanego wyłącznie na podstawie zgłoszenia (bez koncesji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Turniej gry w pokera za granicą

Gra w pokera za granicą ma miejsce wówczas, gdy odbywa się ona poza terytorium Polski. Jednak nie oznacza to, że miejscem gry będzie automatycznie miejsce (państwo), w którym organizator turnieju ma siedzibę/miejsce zamieszkania. Istotne będzie miejsce, w którym znajduje się uczestnik turnieju. Zatem gry gracz uczestniczy w grze organizowanej przez podmiot zagraniczny, ale z serwera polskiego, wówczas przyjmuje się, że miejscem gry jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże z uwagi na fakt, że podmiot zagraniczny organizujący turniej działa na podstawie przepisów prawa innego państwa, a więc nie posiada stosownych koncesji i nie spełnia warunków przewidzianych polskimi przepisami, taka gra byłaby nielegalna, a uczestnictwo podlegało sankcji karnej. Obrazując tę zależność na przykładzie:

Pan X mieszka na co dzień w Polsce. Od czasu do czasu uczestniczy w turniejach gry w pokera. Turnieje te są organizowane zarówno przez podmioty polskie, jak i zagraniczne (odpowiednio na serwerach polskich i zagranicznych). Pan X uczestniczy w grze z serwera polskiego, przebywając w tym czasie w Polsce. W przypadku pokera organizowanego na serwerze zagranicznym gra będzie nielegalna. Natomiast w razie gry organizowanej na polskim serwerze, jeśli organizator spełnia wszystkie wymogi przewidziane w przepisach polskiej ustawy o grach hazardowych, wówczas uczestnictwo w grze będzie zgodne z przepisami prawa.

Gra w pokera za granicą nie podlega pod polską ustawę o grach hazardowych – nie ma więc w tym przypadku obowiązku zapłaty podatku od gier. Pojawi się za to podatek dochodowy. Jednak wygrana w legalnej grze będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest to by gra została urządzona i przeprowadzona przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ponadto musi istnieć podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych pomiędzy Polską, a państwem, w którym uzyskano wygraną. W przeciwieństwie chociażby do wygranych w grach liczbowych czy w loteriach pieniężnych, wygrana w pokera korzysta ze zwolnienia z opodatkowania bez względu na wysokość wygranej (dla innych wskazanych przykładowo gier zwolnienie stosuje się, jeśli jednorazowa wartość wygranej nie przekracza 2 280 złotych. Może jednak okazać się, że skorzystanie ze zwolnienia nie będzie możliwe – np. turniej pokera odbył się poza obszarem UE czy EOG. W takim przypadku żadnego zwolnienia czy wyłączenia z opodatkowania niestety nie przewidziano. Dlatego polski rezydent podatkowy będzie musiał zapłacić od wygranej 10% podatek dochodowypodatek jest naliczany od wartości wygranej lub nagrody (do skarbówki odprowadza go płatnik).

Odpowiedzialność karnoskarbowa

W pewnych przypadkach turniej pokera może wiązać się z odpowiedzialnością, w tym również karnoskarbową.

Turniej pokera może zostać zorganizowany po spełnieniu warunków określonych przepisami prawa. W przypadku, gdy ktoś organizuje grę w sposób niezgodny z przepisami ustawy o grach hazardowych, jak i wtedy, gdy ktoś uczestniczy w takiej grze, wówczas przewidziana jest kara pieniężna. Jako przesłanki zastosowania sankcji można wskazać urządzanie gry bez uzyskania koncesji lub dokonania zgłoszenia, a także organizację pokera online objętego monopolem państwa przez podmiot nieuprawniony. Karę nakłada właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego – nie jest więc to kara w rozumieniu prawa karnego wymierzana przez sąd. Wysokość kary jest zróżnicowana – przykładowo w przypadku braku koncesji to pięciokrotność opłaty za wydanie koncesji. Natomiast w przypadku uczestnictwa w takiej grze kara wyniesie 100% uzyskanej wygranej (bez żadnych pomniejszeń).

Poza karą pieniężną trzeba też mieć na uwadze potencjalną odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym, urządzanie turnieju pokera wbrew przepisom ustawy o grach hazardowych, jak i niezgodnie z udzieloną koncesją, podlega karze grzywny (do 720 stawek dziennych), karze pozbawienia wolności do lat 3 (potoczne “więzienie”), albo obu tym karom łącznie. Uczestnik takiej gry podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Z kolei uczestnictwo w zagranicznej grze hazardowej jest zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych. Kodeks karny skarbowy przewiduje też przypadki zaostrzenia lub złagodzenia kary. Trzeba też w tym miejscu przypomnieć, że w pokera nie mogą grać osoby poniżej 18 roku życia – umożliwienie udziału takiej osobie w grze stanowi wykroczenie skarbowe (kara grzywny od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia). W przypadku wygranej w nielegalnej grze, nie wystąpi opodatkowanie, ponieważ takie zachowania są sankcjonowane karnie.

Natalia Majewska, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA