REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od gier – co warto wiedzieć?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, audyty, księgowość
podatek od gier
podatek od gier

REKLAMA

REKLAMA

Gra w pokera jest formą rozrywki lub zarobku. W zależności od rodzaju gry przewidziane są różne podatki i stawki. Możliwa jest również odpowiedzialność karnoskarbowa.

Gra w pokera – możliwe różne wersje

W kontekście opodatkowania gry w pokera należy przeanalizować zarówno formę gry, jak i miejsce, w którym się ona odbywa.

Autopromocja

Poker może być rozgrywany w formie stacjonarnej, a także w formie zdalnej. Z uwagi na możliwość organizacji turnieju online, w grze mogą uczestniczyć gracze także z innych państw. Oznacza to, że w pokera można grać zarówno w Polsce, jak i za granicą – i to zarówno “na miejscu”, jak i poprzez serwer internetowy. W tym miejscu zaznaczmy, że pomijamy kwestię legalności takiego działania – będzie o tym mowa w dalszej części artykułu.

Turniej gry w pokera na terytorium Polski

W Polsce zgodne z prawem jest organizowanie turnieju gry w pokera w formie stacjonarnej, jak i online. Według przepisów ustawy o grach hazardowych, poker jest jedną z gier w karty. Grami w karty są gry black jack, poker i baccarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe. Poker może być organizowany w kasynach gry lub poza kasynem gry przez podmioty urządzające gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyna gry. W szczególnych przypadkach możliwe jest zorganizowanie turnieju pokera jedynie na podstawie zgłoszenia złożonego przez organizatora turnieju do dyrektora izby administracji skarbowej – przez podmiot nieposiadający koncesji na prowadzenie kasyna gry (np. poker sportowy).

Tak szeroka możliwość uczestnictwa w turnieju pokera pojawiła się na skutek zmian przepisów wskazanej ustawy w 2017 r. Jednak nie jest ona nieograniczona, bowiem podmiot organizujący grę musi posiadać odpowiednie koncesje, złożyć stosowne zgłoszenie (gdy wymagają tego przepisy), jak i spełnić dodatkowe warunki, np. co do zatwierdzenia regulaminu gry przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a także nagród za wygraną w przypadku podmiotów bez koncesji (nagrodą może być wyłącznie nagroda rzeczowa o określonej wartości). Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na fakt, że organizacja turnieju pokera przez Internet została objęta monopolem państwa i pozostawiona przede wszystkim w gestii Totalizatora Sportowego. Oznacza to, że nie każdy turniej online będzie legalny – jedynie ten organizowany przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa utworzone przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Warto wspomnieć, że prowadzony jest rejestr stron internetowych, poprzez które gra w pokera jest nielegalna. Ponadto istotny jest fakt, że na terytorium Polski legalna jest gra w pokera online organizowanego na terytorium Polski.

Opodatkowaniu podlega udział w grze – oczywiście w legalnej grze. Skutki podatkowe mogą pojawić się na gruncie dwóch podatków: podatku od gier hazardowych, jak i podatku dochodowego. Zasadą jest, że wystąpi opodatkowanie podatkiem od gier, zaś nie będzie podatku dochodowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry. Jednak obowiązek zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe) powstanie dopiero w przypadku wygranej. Podatek jest odprowadzany przez płatnika (organizatora turnieju) od kwoty wygranej pomniejszonej o kwotę wpisowego za udział w turnieju. Stawka podatku to 25%. Podkreślmy, że opodatkowanie nie pojawi się w przypadku turnieju organizowanego wyłącznie na podstawie zgłoszenia (bez koncesji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Turniej gry w pokera za granicą

Gra w pokera za granicą ma miejsce wówczas, gdy odbywa się ona poza terytorium Polski. Jednak nie oznacza to, że miejscem gry będzie automatycznie miejsce (państwo), w którym organizator turnieju ma siedzibę/miejsce zamieszkania. Istotne będzie miejsce, w którym znajduje się uczestnik turnieju. Zatem gry gracz uczestniczy w grze organizowanej przez podmiot zagraniczny, ale z serwera polskiego, wówczas przyjmuje się, że miejscem gry jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże z uwagi na fakt, że podmiot zagraniczny organizujący turniej działa na podstawie przepisów prawa innego państwa, a więc nie posiada stosownych koncesji i nie spełnia warunków przewidzianych polskimi przepisami, taka gra byłaby nielegalna, a uczestnictwo podlegało sankcji karnej. Obrazując tę zależność na przykładzie:

Pan X mieszka na co dzień w Polsce. Od czasu do czasu uczestniczy w turniejach gry w pokera. Turnieje te są organizowane zarówno przez podmioty polskie, jak i zagraniczne (odpowiednio na serwerach polskich i zagranicznych). Pan X uczestniczy w grze z serwera polskiego, przebywając w tym czasie w Polsce. W przypadku pokera organizowanego na serwerze zagranicznym gra będzie nielegalna. Natomiast w razie gry organizowanej na polskim serwerze, jeśli organizator spełnia wszystkie wymogi przewidziane w przepisach polskiej ustawy o grach hazardowych, wówczas uczestnictwo w grze będzie zgodne z przepisami prawa.

Gra w pokera za granicą nie podlega pod polską ustawę o grach hazardowych – nie ma więc w tym przypadku obowiązku zapłaty podatku od gier. Pojawi się za to podatek dochodowy. Jednak wygrana w legalnej grze będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest to by gra została urządzona i przeprowadzona przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ponadto musi istnieć podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych pomiędzy Polską, a państwem, w którym uzyskano wygraną. W przeciwieństwie chociażby do wygranych w grach liczbowych czy w loteriach pieniężnych, wygrana w pokera korzysta ze zwolnienia z opodatkowania bez względu na wysokość wygranej (dla innych wskazanych przykładowo gier zwolnienie stosuje się, jeśli jednorazowa wartość wygranej nie przekracza 2 280 złotych. Może jednak okazać się, że skorzystanie ze zwolnienia nie będzie możliwe – np. turniej pokera odbył się poza obszarem UE czy EOG. W takim przypadku żadnego zwolnienia czy wyłączenia z opodatkowania niestety nie przewidziano. Dlatego polski rezydent podatkowy będzie musiał zapłacić od wygranej 10% podatek dochodowy – podatek jest naliczany od wartości wygranej lub nagrody (do skarbówki odprowadza go płatnik).

Odpowiedzialność karnoskarbowa

W pewnych przypadkach turniej pokera może wiązać się z odpowiedzialnością, w tym również karnoskarbową.

Turniej pokera może zostać zorganizowany po spełnieniu warunków określonych przepisami prawa. W przypadku, gdy ktoś organizuje grę w sposób niezgodny z przepisami ustawy o grach hazardowych, jak i wtedy, gdy ktoś uczestniczy w takiej grze, wówczas przewidziana jest kara pieniężna. Jako przesłanki zastosowania sankcji można wskazać urządzanie gry bez uzyskania koncesji lub dokonania zgłoszenia, a także organizację pokera online objętego monopolem państwa przez podmiot nieuprawniony. Karę nakłada właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego – nie jest więc to kara w rozumieniu prawa karnego wymierzana przez sąd. Wysokość kary jest zróżnicowana – przykładowo w przypadku braku koncesji to pięciokrotność opłaty za wydanie koncesji. Natomiast w przypadku uczestnictwa w takiej grze kara wyniesie 100% uzyskanej wygranej (bez żadnych pomniejszeń).

Poza karą pieniężną trzeba też mieć na uwadze potencjalną odpowiedzialność karnoskarbową. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym, urządzanie turnieju pokera wbrew przepisom ustawy o grach hazardowych, jak i niezgodnie z udzieloną koncesją, podlega karze grzywny (do 720 stawek dziennych), karze pozbawienia wolności do lat 3 (potoczne “więzienie”), albo obu tym karom łącznie. Uczestnik takiej gry podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Z kolei uczestnictwo w zagranicznej grze hazardowej jest zagrożone karą grzywny do 120 stawek dziennych. Kodeks karny skarbowy przewiduje też przypadki zaostrzenia lub złagodzenia kary. Trzeba też w tym miejscu przypomnieć, że w pokera nie mogą grać osoby poniżej 18 roku życia – umożliwienie udziału takiej osobie w grze stanowi wykroczenie skarbowe (kara grzywny od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia). W przypadku wygranej w nielegalnej grze, nie wystąpi opodatkowanie, ponieważ takie zachowania są sankcjonowane karnie.

Natalia Majewska, Kancelaria Mentzen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA