REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?
Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy podatek minimalny, uregulowany w art. 24ca ustawy o CIT, to obciążenie nakładane na przedsiębiorców wykazujących straty podatkowe lub bardzo niską rentowność. Dotyczy to spółek posiadających siedzibę lub zarząd w Polsce, będących podatnikami CIT i podatkowych grup kapitałowych. Obejmuje również nierezydentów prowadzących działalność w Polsce poprzez zakład podatkowy.

Kto zapłaci podatek minimalny?

Podatnikami są przedsiębiorstwa, które: 
- poniosły stratę ze źródła przychodów innego niż z zysków kapitałowych (z działalności operacyjnej),
- albo osiągnęły udział dochodów z działalności operacyjnej, w przychodach z działalności operacyjnej w wysokości nie większej niż 2% (rentowność).

Uwaga: zarówno strata, jaki i rentowność liczona jest na szczególnych zasadach. 

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Podatek płacony jest jednorazowo, po zakończeniu roku podatkowego. Po raz pierwszy przedsiębiorcy zapłacą go do 31 marca 2025 r. w rozliczeniu CIT-8 za 2024 r.

Wyłączenia z podatku minimalnego

Niektóre podmioty są zwolnione z obowiązku płacenia podatku, w tym:

  • podatnicy rozpoczynający działalność (do 3 lat podatkowych od jej rozpoczęcia), z wyłączeniem spółek powstałych w wyniku różnego rodzaju reorganizacji,
  • przedsiębiorstwa finansowe,
  • firmy notujące spadek przychodów o 30% względem roku poprzedniego,
  • mali podatnicy CIT,
  • podatnicy postawieni w stan upadłości, likwidacji lub objęci postępowaniem restrukturyzacyjnym,
  • podatnicy, którzy osiągnęli rentowność w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który płacony jest podatek minimalny, w wysokości co najmniej 2%,
  • spółki o prostej strukturze organizacyjno-prawnej, bez rozbudowanych powiązań, których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.

Jak oblicza się podatek minimalny?

Minimalny podatek wynosi 10% podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania oblicza się na dwa sposoby:

 1) sumując 3 składniki: 
- 1,5% wartości przychodów operacyjnych spółki,
- poniesione na rzecz podmiotów powiązanych koszty finansowania dłużnego przekraczające wartość 30%, tzw. EBITDA podatnika, 
- kwota poniesionych kosztów usług na rzecz podmiotów powiązanych (m.in. doradczych, badania rynku, reklamowych) lub praw niematerialnych – przekraczających wartość 3 mln zł plus 5% podatkowej EBITDA;

2) stosując składnik 3% wartości przychodów z działalności operacyjnej (przychody podatkowe inne niż przychód z zysków kapitałowych) osiągniętych przez podatnika w danym roku.

Czy podatek minimalny oznacza podwójne opodatkowanie?

Podatek minimalny występuje obok CIT. Powstanie obowiązku w zakresie podatku minimalnego i podatku CIT nie oznacza podwójnego opodatkowania – kwota podatku minimalnego będzie mogła zostać pomniejszona o należny podatek CIT.

Zapłacony podatek minimalny może zostać odliczony od podatku CIT w zeznaniach składanych za kolejne 3 lata podatkowe.

Dlaczego wprowadzono podatek minimalny – podsumowanie

Wprowadzenie podatku minimalnego ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Przepisy mogą objąć firmy działające w branżach charakteryzujących się niską dochodowością lub okresowymi stratami. Ponieważ są dość skomplikowane, a kalkulacja jest odmienna niż przy podatku CIT – w praktyce każda spółka powinna zweryfikować, czy spełnia przesłanki opodatkowania.

Autorka: Agnieszka Gliwińska, Senior Associate, doradca podatkowy, Rödl & Partner w Polsce

*****
Szukasz dodatkowych informacji, z ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ jakimi wyzwaniami borykają się firmy działające w branży nieruchomości zarówno pod względem bilansowym, jak i podatkowym? Pobierz bezpłatną broszurę „Spółki nieruchomościowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA