REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?
Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy podatek minimalny, uregulowany w art. 24ca ustawy o CIT, to obciążenie nakładane na przedsiębiorców wykazujących straty podatkowe lub bardzo niską rentowność. Dotyczy to spółek posiadających siedzibę lub zarząd w Polsce, będących podatnikami CIT i podatkowych grup kapitałowych. Obejmuje również nierezydentów prowadzących działalność w Polsce poprzez zakład podatkowy.

Kto zapłaci podatek minimalny?

Podatnikami są przedsiębiorstwa, które: 
- poniosły stratę ze źródła przychodów innego niż z zysków kapitałowych (z działalności operacyjnej),
- albo osiągnęły udział dochodów z działalności operacyjnej, w przychodach z działalności operacyjnej w wysokości nie większej niż 2% (rentowność).

Uwaga: zarówno strata, jaki i rentowność liczona jest na szczególnych zasadach. 

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Podatek płacony jest jednorazowo, po zakończeniu roku podatkowego. Po raz pierwszy przedsiębiorcy zapłacą go do 31 marca 2025 r. w rozliczeniu CIT-8 za 2024 r.

Wyłączenia z podatku minimalnego

Niektóre podmioty są zwolnione z obowiązku płacenia podatku, w tym:

  • podatnicy rozpoczynający działalność (do 3 lat podatkowych od jej rozpoczęcia), z wyłączeniem spółek powstałych w wyniku różnego rodzaju reorganizacji,
  • przedsiębiorstwa finansowe,
  • firmy notujące spadek przychodów o 30% względem roku poprzedniego,
  • mali podatnicy CIT,
  • podatnicy postawieni w stan upadłości, likwidacji lub objęci postępowaniem restrukturyzacyjnym,
  • podatnicy, którzy osiągnęli rentowność w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który płacony jest podatek minimalny, w wysokości co najmniej 2%,
  • spółki o prostej strukturze organizacyjno-prawnej, bez rozbudowanych powiązań, których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.

Jak oblicza się podatek minimalny?

Minimalny podatek wynosi 10% podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania oblicza się na dwa sposoby:

 1) sumując 3 składniki: 
- 1,5% wartości przychodów operacyjnych spółki,
- poniesione na rzecz podmiotów powiązanych koszty finansowania dłużnego przekraczające wartość 30%, tzw. EBITDA podatnika, 
- kwota poniesionych kosztów usług na rzecz podmiotów powiązanych (m.in. doradczych, badania rynku, reklamowych) lub praw niematerialnych – przekraczających wartość 3 mln zł plus 5% podatkowej EBITDA;

2) stosując składnik 3% wartości przychodów z działalności operacyjnej (przychody podatkowe inne niż przychód z zysków kapitałowych) osiągniętych przez podatnika w danym roku.

Czy podatek minimalny oznacza podwójne opodatkowanie?

Podatek minimalny występuje obok CIT. Powstanie obowiązku w zakresie podatku minimalnego i podatku CIT nie oznacza podwójnego opodatkowania – kwota podatku minimalnego będzie mogła zostać pomniejszona o należny podatek CIT.

Zapłacony podatek minimalny może zostać odliczony od podatku CIT w zeznaniach składanych za kolejne 3 lata podatkowe.

Dlaczego wprowadzono podatek minimalny – podsumowanie

Wprowadzenie podatku minimalnego ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Przepisy mogą objąć firmy działające w branżach charakteryzujących się niską dochodowością lub okresowymi stratami. Ponieważ są dość skomplikowane, a kalkulacja jest odmienna niż przy podatku CIT – w praktyce każda spółka powinna zweryfikować, czy spełnia przesłanki opodatkowania.

Autorka: Agnieszka Gliwińska, Senior Associate, doradca podatkowy, Rödl & Partner w Polsce

*****
Szukasz dodatkowych informacji, z ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ jakimi wyzwaniami borykają się firmy działające w branży nieruchomości zarówno pod względem bilansowym, jak i podatkowym? Pobierz bezpłatną broszurę „Spółki nieruchomościowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA