REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?

Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?
Podatek minimalny: pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r. Jak obliczyć? Co musisz wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy podatek minimalny, uregulowany w art. 24ca ustawy o CIT, to obciążenie nakładane na przedsiębiorców wykazujących straty podatkowe lub bardzo niską rentowność. Dotyczy to spółek posiadających siedzibę lub zarząd w Polsce, będących podatnikami CIT i podatkowych grup kapitałowych. Obejmuje również nierezydentów prowadzących działalność w Polsce poprzez zakład podatkowy.

Kto zapłaci podatek minimalny?

Podatnikami są przedsiębiorstwa, które: 
- poniosły stratę ze źródła przychodów innego niż z zysków kapitałowych (z działalności operacyjnej),
- albo osiągnęły udział dochodów z działalności operacyjnej, w przychodach z działalności operacyjnej w wysokości nie większej niż 2% (rentowność).

Uwaga: zarówno strata, jaki i rentowność liczona jest na szczególnych zasadach. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Podatek płacony jest jednorazowo, po zakończeniu roku podatkowego. Po raz pierwszy przedsiębiorcy zapłacą go do 31 marca 2025 r. w rozliczeniu CIT-8 za 2024 r.

Wyłączenia z podatku minimalnego

Niektóre podmioty są zwolnione z obowiązku płacenia podatku, w tym:

  • podatnicy rozpoczynający działalność (do 3 lat podatkowych od jej rozpoczęcia), z wyłączeniem spółek powstałych w wyniku różnego rodzaju reorganizacji,
  • przedsiębiorstwa finansowe,
  • firmy notujące spadek przychodów o 30% względem roku poprzedniego,
  • mali podatnicy CIT,
  • podatnicy postawieni w stan upadłości, likwidacji lub objęci postępowaniem restrukturyzacyjnym,
  • podatnicy, którzy osiągnęli rentowność w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który płacony jest podatek minimalny, w wysokości co najmniej 2%,
  • spółki o prostej strukturze organizacyjno-prawnej, bez rozbudowanych powiązań, których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.

Jak oblicza się podatek minimalny?

Minimalny podatek wynosi 10% podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania oblicza się na dwa sposoby:

 1) sumując 3 składniki: 
- 1,5% wartości przychodów operacyjnych spółki,
- poniesione na rzecz podmiotów powiązanych koszty finansowania dłużnego przekraczające wartość 30%, tzw. EBITDA podatnika, 
- kwota poniesionych kosztów usług na rzecz podmiotów powiązanych (m.in. doradczych, badania rynku, reklamowych) lub praw niematerialnych – przekraczających wartość 3 mln zł plus 5% podatkowej EBITDA;

2) stosując składnik 3% wartości przychodów z działalności operacyjnej (przychody podatkowe inne niż przychód z zysków kapitałowych) osiągniętych przez podatnika w danym roku.

Czy podatek minimalny oznacza podwójne opodatkowanie?

Podatek minimalny występuje obok CIT. Powstanie obowiązku w zakresie podatku minimalnego i podatku CIT nie oznacza podwójnego opodatkowania – kwota podatku minimalnego będzie mogła zostać pomniejszona o należny podatek CIT.

Zapłacony podatek minimalny może zostać odliczony od podatku CIT w zeznaniach składanych za kolejne 3 lata podatkowe.

REKLAMA

Dlaczego wprowadzono podatek minimalny – podsumowanie

Wprowadzenie podatku minimalnego ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Przepisy mogą objąć firmy działające w branżach charakteryzujących się niską dochodowością lub okresowymi stratami. Ponieważ są dość skomplikowane, a kalkulacja jest odmienna niż przy podatku CIT – w praktyce każda spółka powinna zweryfikować, czy spełnia przesłanki opodatkowania.

Autorka: Agnieszka Gliwińska, Senior Associate, doradca podatkowy, Rödl & Partner w Polsce

*****
Szukasz dodatkowych informacji, z ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ jakimi wyzwaniami borykają się firmy działające w branży nieruchomości zarówno pod względem bilansowym, jak i podatkowym? Pobierz bezpłatną broszurę „Spółki nieruchomościowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA