REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zaliczki otrzymane na poczet dostaw krajowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Stanowisko podatnika zawarte we wniosku - że obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania zaliczki - jest prawidłowe, ale na podstawie art. 21 ust. 1,  a nie na podstawie art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jak wskazał podatnik.

KOMENTARZ EKSPERTA
Dla małych podatników rozliczających się metodą kasową obowiązek podatkowy postaje na specjalnych zasadach określonych w art. 21 ust.  1 ustawy o VAT, tj. z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Uregulowanie należności w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Oznacza to, że również otrzymanie zaliczki powoduje postanie obowiązku podatkowego, tak jak w przypadku rozliczenia na zasadach ogólnych.

Nie zawsze jednak podatnicy rozliczający się metodą kasową będą ustalali obowiązek na specjalnych zasadach. Według art. 21 ust. 6 ustawy o VAT szczególne zasady nie będą miały zastosowania w przypadku:
• eksportu towarów - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty;
• importu towarów  - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powstania długu celnego;
• objęcia towarów procedurą celną: uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, przetwarzania pod kontrolą celną - obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą;
• objęcia towarów procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat;
• zaliczek na poczet eksportu - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności;
• dokonywania dostawy towarów za pośrednictwem automatów - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wyjęcia pieniędzy lub żetonów z automatów, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca.
• świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek.
• importu usług - obowiązek podatkowy powstaje na zasadach przewidzianych dla świadczenia usług krajowych
• dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - obowiązek podatkowy powstaje na zasadach przewidzianych dla dostaw krajowych
• otrzymania na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.
• wewnątrwspólotowy dostawy - 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu kiedy dokonano dostawy, chyba że przed tym terminem została wystawiona faktura
• wewnątrzwspólnotowego nabycia -- 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu kiedy dokonano dostawy, chyba że przed tym terminem została wystawiona faktura.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej - jako mały podatnik stosuje metodę kasową i rozlicza się kwartalnie. Podatnik wystawia fakturę pro-forma, na podstawie której klient wpłaca zaliczkę w wysokości 100 % wartości zamówienia. W dniu otrzymania zaliczki lub w ciągu 7 dni podatnik wystawia fakturę zaliczkową. Następnie jest realizowane zamówienie, czyli wydany towar w 2 częściach ( 40 % i 60 % ) po jakimś czasie od otrzymania zaliczki.

Zdaniem podatnika w dniu otrzymania zaliczki powstaje obowiązek podatkowy (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT ). Faktura zaliczkowa jest księgowana do rejestru sprzedaży VAT w tym dniu. Po wydaniu całości zamówienia nie jest już wystawiana żadna faktura (art. 106 ust. 3 ustawy o VAT).

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żyrardowie stwierdził co następuje.
W opisanej sytuacji mają zastosowanie następujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm. ) :
- art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem , podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- art. 21 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym (...) obowiązek podatkowy powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (...). Uregulowanie należności w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części;
- art. 29 ust. 2 w/w ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (...);
- art. 106 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...);
- art. 106 ust. 3 wym. ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi;
- § 14 ust. 1 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności : przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy (...);
- § 14 ust. 5 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik stosuje metodę kasową i składa deklaracje podatkowe za okresy kwartalne. Na podstawie wystawionej faktury pro-forma z tytułu dostawy krajowej podatnik otrzymuje przed wydaniem towaru zaliczkę w wysokości 100 % wartości zamówienia. W dniu otrzymania zaliczki lub w ciągu 7 dni podatnik wystawia fakturę zaliczkową. Wydanie towaru następuje w dwóch częściach ( 40 % i 60 % ), po jakimś czasie od otrzymania zaliczki.

W art. 5 ust. 1 pkt 1 wym. ustawy o podatku od towarów i usług, zawarto zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 29 ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (...).
W świetle art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Stosownie do art. 106 ust. 3 w/w ustawy, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Zasady wystawiania faktur dokumentujących transakcje, gdzie występują płatności w formie zaliczek regulują przepisy w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. W sytuacji opisanej przez podatnika zastosowanie znajdują unormowania zawarte w § 14 ust. 1 i 5 powołanego rozporządzenia, zachodzi tu bowiem przypadek otrzymania należności za towar w formie zaliczki w wartości stanowiącej 100 % zamówienia. W myśl przepisu § 14 ust. 1 w/w rozporządzenia, w przypadku jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności : przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy (...). 
Z kolei w myśl § 14 ust. 5 w/w rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13.

Jak wynika z wniosku podatnik otrzymał w formie zaliczki zapłatę całej należnej ceny za towar, co daje podstawę do wystawienia faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę - § 14 ust. 5 w/w rozporządzenia. Obowiązek podatkowy od otrzymanej zaliczki powstanie z dniem jej uregulowania - art. 21 ust. 1 w/w ustawy.
Reasumując organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku - że obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania zaliczki - jest prawidłowe, ale na podstawie art. 21 ust. 1, a nie na podstawie art. 19 ust. 11 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak wskazał podatnik. Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Żyrardowie z 27 kwietnia 2007 r., nr 1446/PP/443/3/07/IT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA