REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo przejść z ryczałtu na zasady ogólne przy opodatkowaniu przychodów z najmu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Podatnicy osiągający dochody z najmu (którzy nie wybrali ryczałtu lub z niego zrezygnowali) są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h updof. Zaliczki te uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Ponadto podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku wykazując w nim dochody z wszystkich uzyskanych w ciągu roku źródeł.

KOMENTARZ EKSPERTA
Istotą rozliczania przychodów z najmu według skali podatkowej (tzw. zasady ogólne) jest opłacanie podatku w oparciu o rzeczywiście osiągnięty dochód, czyli różnicę między uzyskanym przychodem, a poniesionymi kosztami uzyskania przychodów. Do takich kosztów zalicza się przede wszystkim wszelkie wydatki poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem wydatków wymienionych w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do kosztów uzyskania można np. zaliczyć opłacenie usług prawnika, koszty remontów, koszty administrowania budynku (postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 9 lutego 2006 r., nr Pdf-415/9/2006), czy też wydatki na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości przeznaczonej na wynajem (postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Śremie z dnia 7 kwietnia 2006 r., nr PD/415-7/06).

Podatnicy rozliczający się z najmu według skali podatkowej, wysokość osiągniętego dochodu określają na podstawie posiadanych dowodów dokumentujących uzyskane przychody i poniesione wydatki. Podatnik też winien pamiętać, że ciężar dowodu, co do poniesienia wydatku z reguły spoczywa na nich. Dodać tu należy, iż tak ogólnie przyjęty pogląd powoli ulega zmianie, gdyż linia orzecznicza w tym zakresie dąży do stwierdzenia, że to na organie podatkowym ciąży obowiązek udowodnienia, iż dany koszt został poniesiony.

W sytuacji, gdy podatnik nie korzysta z opodatkowania swoich przychodów uzyskanych z najmu lokalu w formie ryczałtu, wysokość podatku określana jest na podstawie obowiązującej skali podatkowej, która w zależności od wielkości dochodu przewiduje podatek w wysokości 19%, 30% lub 40% dochodu. W trakcie roku podatnik obowiązany jest płacić zaliczki na poczet podatku. Zaliczki za okres od stycznia do listopada, regulowane są w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień podatnik obowiązany jest wpłacić w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

Obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym osiągnięte przez podatnika dochody przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku (w 2007 r. od miesiąca, w którym dochody z najmu przekroczą 3.015 zł). Zaliczkę za grudzień uiszcza się w wysokości zaliczki należnej za listopad. Po zakończeniu roku, w terminie do końca kwietnia, podatnik obowiązany jest złożyć zeznanie, w którym oprócz dochodu z najmu ujmuje wszystkie inne dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej np. przychody ze stosunku pracy lub przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zatem z punktu widzenia podatnika, „tańszą” formą zapłaty podatku z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego jest opodatkowanie tychże dochodów według ogólnej skali podatkowej, według zasad przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż podstawą opodatkowania jest dochód, czyli przychód pomniejszony o poniesione koszty jego uzyskania. Natomiast w przypadku wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania jest pomijanie do celów podatkowych kosztów ponoszonych w związku z uzyskiwaniem przychodów. Podstawą opodatkowania jest, co do zasady, wysokość opłaty czynszowej, jaką podatnik otrzymuje (bądź, jaką najemca stawia do jego dyspozycji) z tytułu zawarcia umowy najmu.

Interpretację skomentowała
Agnieszka Dziekan-Arasimowicz
pracownik jednego z urzędów skarbowych

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Lokal ten przeznaczył na wynajem. Jako sposób opodatkowania Podatnik wybrał ryczałt, jednakże od przyszłego roku zamierza zrezygnować z tej formy opodatkowania. W opinii Podatnika rezygnując z ryczałtu będzie on zobowiązany tylko do składania rocznego zeznania podatkowego, natomiast zaliczki będzie odprowadzał co miesiąc do dnia 20 miesiąca następującego po uzyskaniu dochodu.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) w związku z wnioskiem w sprawie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego postanowił potwierdzić stanowisko Podatnika zawarte we wniosku.

W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście stwierdził co następuje. W przedstawionym stanie faktycznym mają zastosowanie następujące przepisy prawa: art. 44 ust. 1, 3 i 6, art. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr. 14 poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 44 ust. 1 updof podatnicy osiągający dochody:
1) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
2) z najmu lub dzierżawy,
są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób: obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku, zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b, zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Natomiast art. 44 ust. 6 updof stanowi, że zaliczki miesięczne, od dochodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Zgodnie z treścią art. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku wykazując w nim dochody z wszystkich uzyskanych w ciągu roku źródeł. Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Źródło: Interpretacja Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 22 maja 2007 r.,
nr 1435/FB2/415/3D/07/ES
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA