REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo przejść z ryczałtu na zasady ogólne przy opodatkowaniu przychodów z najmu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Podatnicy osiągający dochody z najmu (którzy nie wybrali ryczałtu lub z niego zrezygnowali) są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h updof. Zaliczki te uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Ponadto podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku wykazując w nim dochody z wszystkich uzyskanych w ciągu roku źródeł.

KOMENTARZ EKSPERTA
Istotą rozliczania przychodów z najmu według skali podatkowej (tzw. zasady ogólne) jest opłacanie podatku w oparciu o rzeczywiście osiągnięty dochód, czyli różnicę między uzyskanym przychodem, a poniesionymi kosztami uzyskania przychodów. Do takich kosztów zalicza się przede wszystkim wszelkie wydatki poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem wydatków wymienionych w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do kosztów uzyskania można np. zaliczyć opłacenie usług prawnika, koszty remontów, koszty administrowania budynku (postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 9 lutego 2006 r., nr Pdf-415/9/2006), czy też wydatki na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości przeznaczonej na wynajem (postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Śremie z dnia 7 kwietnia 2006 r., nr PD/415-7/06).

Podatnicy rozliczający się z najmu według skali podatkowej, wysokość osiągniętego dochodu określają na podstawie posiadanych dowodów dokumentujących uzyskane przychody i poniesione wydatki. Podatnik też winien pamiętać, że ciężar dowodu, co do poniesienia wydatku z reguły spoczywa na nich. Dodać tu należy, iż tak ogólnie przyjęty pogląd powoli ulega zmianie, gdyż linia orzecznicza w tym zakresie dąży do stwierdzenia, że to na organie podatkowym ciąży obowiązek udowodnienia, iż dany koszt został poniesiony.

W sytuacji, gdy podatnik nie korzysta z opodatkowania swoich przychodów uzyskanych z najmu lokalu w formie ryczałtu, wysokość podatku określana jest na podstawie obowiązującej skali podatkowej, która w zależności od wielkości dochodu przewiduje podatek w wysokości 19%, 30% lub 40% dochodu. W trakcie roku podatnik obowiązany jest płacić zaliczki na poczet podatku. Zaliczki za okres od stycznia do listopada, regulowane są w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień podatnik obowiązany jest wpłacić w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

Obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym osiągnięte przez podatnika dochody przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku (w 2007 r. od miesiąca, w którym dochody z najmu przekroczą 3.015 zł). Zaliczkę za grudzień uiszcza się w wysokości zaliczki należnej za listopad. Po zakończeniu roku, w terminie do końca kwietnia, podatnik obowiązany jest złożyć zeznanie, w którym oprócz dochodu z najmu ujmuje wszystkie inne dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej np. przychody ze stosunku pracy lub przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zatem z punktu widzenia podatnika, „tańszą” formą zapłaty podatku z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego jest opodatkowanie tychże dochodów według ogólnej skali podatkowej, według zasad przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż podstawą opodatkowania jest dochód, czyli przychód pomniejszony o poniesione koszty jego uzyskania. Natomiast w przypadku wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania jest pomijanie do celów podatkowych kosztów ponoszonych w związku z uzyskiwaniem przychodów. Podstawą opodatkowania jest, co do zasady, wysokość opłaty czynszowej, jaką podatnik otrzymuje (bądź, jaką najemca stawia do jego dyspozycji) z tytułu zawarcia umowy najmu.

Interpretację skomentowała
Agnieszka Dziekan-Arasimowicz
pracownik jednego z urzędów skarbowych

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatnik nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Lokal ten przeznaczył na wynajem. Jako sposób opodatkowania Podatnik wybrał ryczałt, jednakże od przyszłego roku zamierza zrezygnować z tej formy opodatkowania. W opinii Podatnika rezygnując z ryczałtu będzie on zobowiązany tylko do składania rocznego zeznania podatkowego, natomiast zaliczki będzie odprowadzał co miesiąc do dnia 20 miesiąca następującego po uzyskaniu dochodu.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) w związku z wnioskiem w sprawie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego postanowił potwierdzić stanowisko Podatnika zawarte we wniosku.

W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście stwierdził co następuje. W przedstawionym stanie faktycznym mają zastosowanie następujące przepisy prawa: art. 44 ust. 1, 3 i 6, art. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr. 14 poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 44 ust. 1 updof podatnicy osiągający dochody:
1) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
2) z najmu lub dzierżawy,
są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób: obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku, zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b, zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Natomiast art. 44 ust. 6 updof stanowi, że zaliczki miesięczne, od dochodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Zgodnie z treścią art. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku wykazując w nim dochody z wszystkich uzyskanych w ciągu roku źródeł. Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Źródło: Interpretacja Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z 22 maja 2007 r.,
nr 1435/FB2/415/3D/07/ES

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA