REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoba fizyczna nie jest profesjonalistą

Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna, inaczej niż przedsiębiorca, który wystawia faktury VAT, nie musi wiedzieć, jakie elementy powinna zawierać faktura. Nie może też ponosić negatywnych konsekwencji działań podmiotu, którego obowiązkiem jest wystawianie prawidłowych pod względem formalnym dokumentów, w sytuacji gdy odbiorca faktury ponosi wydatki na zakup materiałów budowlanych.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu 2006 r. podatnik zwrócił się o zwrot niektórych wydatków związanych z rozpoczętą w 2004 roku budową budynku mieszkalnego. Jako załącznik przedłożył 65 faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki. Ostatecznie podatnik wykazał podatek do zwrotu na 7262 zł. Organy podatkowe określiły wysokość zwrotu na mniejszą kwotę - 5769 zł. Powodem odmowy zwrotu części podatku była m.in. nieodpowiednia zdaniem organów dokumentacja. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków związanych z zakupem materiałów budowlanych są faktury wystawione dla osoby fizycznej.

UZASADNIENIE

Spór ostatecznie trafił do sądu, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę podatnika. Sąd co prawda podzielił stanowisko organów podatkowych, że dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia zwrotu wydatków na materiały budowlane jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Niemniej jednak sąd zwrócił uwagę, że zgodnie z ustawą o zwrocie VAT faktura stanowi punkt wyjścia do obliczania kwoty do zwrotu.

REKLAMA

W ocenie sądu w przypadku wątpliwości co do pewnych elementów faktury wystawionej osobie fizycznej, zgodnie z wymogami zawartymi w obowiązujących przepisach, możliwe jest dopuszczenie innych dowodów, które pozwalają zobrazować przebieg operacji gospodarczej w sposób niebudzący wątpliwości, zwłaszcza że chodzi o osobę, której zazwyczaj nie wystawia się faktur, z powodu braku obowiązku, i która wielokrotnie zdaje się na wiedzę podmiotu fachowego przedsiębiorcy, który powinien wystawiać dokumenty dla potrzeb VAT. Faktura ma bowiem obrazować w sposób dostateczny przebieg operacji gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ odwoławczy uznał stanowisko podatnika, że na spornych fakturach w sposób prawidłowy zostały uwzględnione zarówno usługi, jak i materiały budowlane, zauważył sąd. Strona przed wydaniem decyzji organu pierwszej instancji przedłożyła też dodatkowe źródła. Dlatego w ocenie sądu należało dowody uwzględnić przy wydawaniu rozstrzygnięcia o zwrocie podatku VAT. Pozwalały one zbadać, co kryło się pod zbiorczo określonymi w spornych fakturach pojęciami materiały, w sytuacji gdy faktury przedłożone przez stronę zawierały wartość netto i brutto materiałów w łącznej kwocie oraz łączną kwotę podatku, która podlegała wpłacie do budżetu. Pozwalały również na weryfikację, czy są podstawy do zwrotu VAT, czy też odmowy zwrotu VAT.

W ocenie sądu choć wszystkie podmioty, które mają obowiązek wystawiania faktur, powinny czynić to zgodnie z wymogami prawa, a w szczególności stosownie do wymagań przewidzianych w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Jednak osoba fizyczna, która otrzymuje fakturę zbiorczą za zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie VAT, ma możliwość - w sytuacji, gdy nie otrzymała faktury prawidłowej pod względem formalnym, tj. zawierającej wszystkie elementy wskazane w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, a dowiedziała się o tym w trakcie postępowania podatkowego przed organem podatkowym - przedłożyć inne dowody pozwalające na odtworzenie stanu faktycznego. Osoba fizyczna, inaczej niż przedsiębiorca, który wystawia faktury VAT, nie musi wiedzieć, jakie elementy powinna zawierać faktura. Nie może też ponosić negatywnych konsekwencji działań podmiotu, którego obowiązkiem jest wystawianie prawidłowych pod względem formalnym dokumentów, w sytuacji gdy odbiorca faktury ponosi wydatki na zakup materiałów.

Wyrok WSA w Warszawie z 28 lutego 2007 r., niepublikowany

SYGN. AKT III SA/Wa 3759/06

ALEKSANDRA TARKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA