REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
jednorazowa amortyzacja samochodu
jednorazowa amortyzacja samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Historia amortyzacji jednorazowej jest krótka. Zaledwie przed trzema laty wprowadzono to pojęcie do ustawy o PIT. Jest to jeden z rodzajów pomocy zwanej „de minimis”. Bardzo szybko zyskała popularność wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Wielu małych podatników korzysta z możliwości jednorazowego odliczenia środka trwałego. Bardzo często jest to pojazd o ładowności do 3,5 tony.

Niestety samochód osobowy zakupiony na potrzeby firmy nie może być amortyzowany jednorazowo!

Limit dla amortyzacji jednorazowej na 2011 r. zmniejszył się w stosunku do roku poprzedniego i wynosi: 50 000 euro, czyli 197 000 zł (w 2012 r. będzie 222.000 zł). Jest to łączna wartość wszystkich odpisów amortyzacyjnych w roku.

Prześledzimy przykłady dwóch przedsiębiorców:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.Pan Paweł Nowak jest małym podatnikiem i prowadzi hurtownię materiałów budowlanych. Pod koniec roku chciał skorzystać z pomocy "de minimis". Postanowił kupić samochód ciężarowy Ford Transit do przewożenia towaru dla odbiorców.

2.Pan Jacek Kot, który jest również małym podatnikiem i prowadzi sklep internetowy zakupił samochód z homologacją ciężarową Hondę CR-V z kratką oddzielającą część bagażową również z myślą o amortyzacji jednorazowej.

Mały podatnik 2011 / 2012

Limit jednorazowej amortyzacji w 2011 r. i w 2012 r.

Odliczenie podatku VAT

W 2011 r. pierwszy przedsiębiorca może odliczyć VAT w całości, natomiast drugi może odliczyć podatek VAT tylko w wysokości 60% nie więcej niż 6000,00 zł.

Obydwa samochody są pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, jednak:
- Ford Transit jest pojazdem, który w oparciu o kryteria określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy VAT, można uznać za pojazd służący do przewozu ładunków, tzn. część przeznaczona do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu. Na potwierdzenie tego pan Paweł Nowak uzyskał oświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.
- Honda CR-V powyższych kryteriów nie spełnia i dlatego pan Jacek Kot nie otrzymał takiego oświadczenia.

Amortyzacja jednorazowa

Amortyzacji jednorazowej obie firmy mogą dokonać tylko wtedy, jeśli spełnione są warunki o uznaniu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za ciężarowy zgodnie z art. 5a pkt 19 ustawy o PIT.

Zgodnie z ustawą o PIT (art. 5a pkt 19) samochodem ciężarowym  jest m.in. pojazd samochodowy:
- o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony,
- który ma więcej niż jeden rząd siedzeń, oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i
- u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu.

W podanym przykładzie samochód Ford Transit spełnia warunki samochodu ciężarowego, ponieważ część bagażowa zajmuje 70% długości pojazdu.

Honda CR-V nie spełnia tych warunków, gdyż część bagażowa stanowi tylko 30% długości samochodu.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Warunki dokonania amortyzacji jednorazowej

REKLAMA

Po pierwsze: zgodnie z przepisami ustawy o PIT (art. 5c), obydwaj panowie udali się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, Po przeprowadzonym badaniu technicznym pan Paweł Nowak otrzymał potrzebne zaświadczenie, że badany samochód spełnia warunki samochodu ciężarowego zgodnie z art 5a ustawy o PIT, natomiast pan Jacek Kot takiego zaświadczenia nie otrzymał.

Po drugie: potrzebna jest adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań do uznania pojazdu za ciężarowy; W tym celu pan Paweł Nowak udał się do odpowiedniego organu uprawnionego do wydawania dowodów rejestracyjnych. Adnotacja została wpisana w dowodzie na podstawie przedstawionego zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów.

Po trzecie: pan Paweł Nowak ma obowiązek przechowywania w/w zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów w swojej dokumentacji (od 2011 nie trzeba już dostarczać go do Urzędu Skarbowego w ciągu 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia ze stacji kontroli.)

Powyższe trzy warunki muszą być spełnione łącznie!

Każda firma, która planuje dokonać amortyzacji jednorazowej powinna zwrócić uwagę na to, jaki samochód poddaje tej amortyzacji, ponieważ samochód poniżej 3,5 tony uznany jest przez ustawę o PIT za ciężarowy jeśli spełnia warunki określone w art. 5a. Ponadto bez zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym nie można korzystać z tego rodzaju amortyzacji. 

REKLAMA

Pan Paweł Nowak spełnił warunki art. 5a pkt 19 i 5c ustawy o PIT i na podstawie otrzymanego zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów może jednorazowo wliczyć w koszty kwotę za zakupiony samochód, natomiast pan Jacek Kot nie ma prawa do przeprowadzenia amortyzacji jednorazowej. 

Dokonując jednorazowej amortyzacji, podatnik zalicza całą kwotę netto za zakupiony samochód do kosztów uzyskania przychodu (kol.13 kpir). W ten sposób dochód ulega znacznemu zmniejszeniu a co za tym idzie również podatek dochodowy jest dużo mniejszy.

Kasy fiskalne 2011

Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć np. na zakup kolejnych środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy. To ogromna korzyść zwłaszcza dla początkujących podatników, którzy potrzebują inwestować w rozwój swojej firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA