REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
jednorazowa amortyzacja samochodu
jednorazowa amortyzacja samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Historia amortyzacji jednorazowej jest krótka. Zaledwie przed trzema laty wprowadzono to pojęcie do ustawy o PIT. Jest to jeden z rodzajów pomocy zwanej „de minimis”. Bardzo szybko zyskała popularność wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu małych podatników korzysta z możliwości jednorazowego odliczenia środka trwałego. Bardzo często jest to pojazd o ładowności do 3,5 tony.

Niestety samochód osobowy zakupiony na potrzeby firmy nie może być amortyzowany jednorazowo!

Limit dla amortyzacji jednorazowej na 2011 r. zmniejszył się w stosunku do roku poprzedniego i wynosi: 50 000 euro, czyli 197 000 zł (w 2012 r. będzie 222.000 zł). Jest to łączna wartość wszystkich odpisów amortyzacyjnych w roku.

REKLAMA

Prześledzimy przykłady dwóch przedsiębiorców:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.Pan Paweł Nowak jest małym podatnikiem i prowadzi hurtownię materiałów budowlanych. Pod koniec roku chciał skorzystać z pomocy "de minimis". Postanowił kupić samochód ciężarowy Ford Transit do przewożenia towaru dla odbiorców.

2.Pan Jacek Kot, który jest również małym podatnikiem i prowadzi sklep internetowy zakupił samochód z homologacją ciężarową Hondę CR-V z kratką oddzielającą część bagażową również z myślą o amortyzacji jednorazowej.

Mały podatnik 2011 / 2012

Limit jednorazowej amortyzacji w 2011 r. i w 2012 r.

Odliczenie podatku VAT

W 2011 r. pierwszy przedsiębiorca może odliczyć VAT w całości, natomiast drugi może odliczyć podatek VAT tylko w wysokości 60% nie więcej niż 6000,00 zł.

Obydwa samochody są pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, jednak:
- Ford Transit jest pojazdem, który w oparciu o kryteria określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy VAT, można uznać za pojazd służący do przewozu ładunków, tzn. część przeznaczona do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu. Na potwierdzenie tego pan Paweł Nowak uzyskał oświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.
- Honda CR-V powyższych kryteriów nie spełnia i dlatego pan Jacek Kot nie otrzymał takiego oświadczenia.

Amortyzacja jednorazowa

Amortyzacji jednorazowej obie firmy mogą dokonać tylko wtedy, jeśli spełnione są warunki o uznaniu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za ciężarowy zgodnie z art. 5a pkt 19 ustawy o PIT.

Zgodnie z ustawą o PIT (art. 5a pkt 19) samochodem ciężarowym  jest m.in. pojazd samochodowy:
- o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony,
- który ma więcej niż jeden rząd siedzeń, oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i
- u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu.

W podanym przykładzie samochód Ford Transit spełnia warunki samochodu ciężarowego, ponieważ część bagażowa zajmuje 70% długości pojazdu.

Honda CR-V nie spełnia tych warunków, gdyż część bagażowa stanowi tylko 30% długości samochodu.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Warunki dokonania amortyzacji jednorazowej

Po pierwsze: zgodnie z przepisami ustawy o PIT (art. 5c), obydwaj panowie udali się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, Po przeprowadzonym badaniu technicznym pan Paweł Nowak otrzymał potrzebne zaświadczenie, że badany samochód spełnia warunki samochodu ciężarowego zgodnie z art 5a ustawy o PIT, natomiast pan Jacek Kot takiego zaświadczenia nie otrzymał.

Po drugie: potrzebna jest adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań do uznania pojazdu za ciężarowy; W tym celu pan Paweł Nowak udał się do odpowiedniego organu uprawnionego do wydawania dowodów rejestracyjnych. Adnotacja została wpisana w dowodzie na podstawie przedstawionego zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów.

Po trzecie: pan Paweł Nowak ma obowiązek przechowywania w/w zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów w swojej dokumentacji (od 2011 nie trzeba już dostarczać go do Urzędu Skarbowego w ciągu 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia ze stacji kontroli.)

Powyższe trzy warunki muszą być spełnione łącznie!

Każda firma, która planuje dokonać amortyzacji jednorazowej powinna zwrócić uwagę na to, jaki samochód poddaje tej amortyzacji, ponieważ samochód poniżej 3,5 tony uznany jest przez ustawę o PIT za ciężarowy jeśli spełnia warunki określone w art. 5a. Ponadto bez zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym nie można korzystać z tego rodzaju amortyzacji. 

Pan Paweł Nowak spełnił warunki art. 5a pkt 19 i 5c ustawy o PIT i na podstawie otrzymanego zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów może jednorazowo wliczyć w koszty kwotę za zakupiony samochód, natomiast pan Jacek Kot nie ma prawa do przeprowadzenia amortyzacji jednorazowej. 

Dokonując jednorazowej amortyzacji, podatnik zalicza całą kwotę netto za zakupiony samochód do kosztów uzyskania przychodu (kol.13 kpir). W ten sposób dochód ulega znacznemu zmniejszeniu a co za tym idzie również podatek dochodowy jest dużo mniejszy.

Kasy fiskalne 2011

Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć np. na zakup kolejnych środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy. To ogromna korzyść zwłaszcza dla początkujących podatników, którzy potrzebują inwestować w rozwój swojej firmy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA