REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
jednorazowa amortyzacja samochodu
jednorazowa amortyzacja samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Historia amortyzacji jednorazowej jest krótka. Zaledwie przed trzema laty wprowadzono to pojęcie do ustawy o PIT. Jest to jeden z rodzajów pomocy zwanej „de minimis”. Bardzo szybko zyskała popularność wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wielu małych podatników korzysta z możliwości jednorazowego odliczenia środka trwałego. Bardzo często jest to pojazd o ładowności do 3,5 tony.

Niestety samochód osobowy zakupiony na potrzeby firmy nie może być amortyzowany jednorazowo!

Limit dla amortyzacji jednorazowej na 2011 r. zmniejszył się w stosunku do roku poprzedniego i wynosi: 50 000 euro, czyli 197 000 zł (w 2012 r. będzie 222.000 zł). Jest to łączna wartość wszystkich odpisów amortyzacyjnych w roku.

REKLAMA

Prześledzimy przykłady dwóch przedsiębiorców:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.Pan Paweł Nowak jest małym podatnikiem i prowadzi hurtownię materiałów budowlanych. Pod koniec roku chciał skorzystać z pomocy "de minimis". Postanowił kupić samochód ciężarowy Ford Transit do przewożenia towaru dla odbiorców.

2.Pan Jacek Kot, który jest również małym podatnikiem i prowadzi sklep internetowy zakupił samochód z homologacją ciężarową Hondę CR-V z kratką oddzielającą część bagażową również z myślą o amortyzacji jednorazowej.

Mały podatnik 2011 / 2012

Limit jednorazowej amortyzacji w 2011 r. i w 2012 r.

Odliczenie podatku VAT

W 2011 r. pierwszy przedsiębiorca może odliczyć VAT w całości, natomiast drugi może odliczyć podatek VAT tylko w wysokości 60% nie więcej niż 6000,00 zł.

Obydwa samochody są pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, jednak:
- Ford Transit jest pojazdem, który w oparciu o kryteria określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy VAT, można uznać za pojazd służący do przewozu ładunków, tzn. część przeznaczona do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu. Na potwierdzenie tego pan Paweł Nowak uzyskał oświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.
- Honda CR-V powyższych kryteriów nie spełnia i dlatego pan Jacek Kot nie otrzymał takiego oświadczenia.

Amortyzacja jednorazowa

Amortyzacji jednorazowej obie firmy mogą dokonać tylko wtedy, jeśli spełnione są warunki o uznaniu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za ciężarowy zgodnie z art. 5a pkt 19 ustawy o PIT.

Zgodnie z ustawą o PIT (art. 5a pkt 19) samochodem ciężarowym  jest m.in. pojazd samochodowy:
- o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony,
- który ma więcej niż jeden rząd siedzeń, oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i
- u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu.

W podanym przykładzie samochód Ford Transit spełnia warunki samochodu ciężarowego, ponieważ część bagażowa zajmuje 70% długości pojazdu.

Honda CR-V nie spełnia tych warunków, gdyż część bagażowa stanowi tylko 30% długości samochodu.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Warunki dokonania amortyzacji jednorazowej

Po pierwsze: zgodnie z przepisami ustawy o PIT (art. 5c), obydwaj panowie udali się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, Po przeprowadzonym badaniu technicznym pan Paweł Nowak otrzymał potrzebne zaświadczenie, że badany samochód spełnia warunki samochodu ciężarowego zgodnie z art 5a ustawy o PIT, natomiast pan Jacek Kot takiego zaświadczenia nie otrzymał.

Po drugie: potrzebna jest adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań do uznania pojazdu za ciężarowy; W tym celu pan Paweł Nowak udał się do odpowiedniego organu uprawnionego do wydawania dowodów rejestracyjnych. Adnotacja została wpisana w dowodzie na podstawie przedstawionego zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów.

Po trzecie: pan Paweł Nowak ma obowiązek przechowywania w/w zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów w swojej dokumentacji (od 2011 nie trzeba już dostarczać go do Urzędu Skarbowego w ciągu 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia ze stacji kontroli.)

Powyższe trzy warunki muszą być spełnione łącznie!

Każda firma, która planuje dokonać amortyzacji jednorazowej powinna zwrócić uwagę na to, jaki samochód poddaje tej amortyzacji, ponieważ samochód poniżej 3,5 tony uznany jest przez ustawę o PIT za ciężarowy jeśli spełnia warunki określone w art. 5a. Ponadto bez zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym nie można korzystać z tego rodzaju amortyzacji. 

Pan Paweł Nowak spełnił warunki art. 5a pkt 19 i 5c ustawy o PIT i na podstawie otrzymanego zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów może jednorazowo wliczyć w koszty kwotę za zakupiony samochód, natomiast pan Jacek Kot nie ma prawa do przeprowadzenia amortyzacji jednorazowej. 

Dokonując jednorazowej amortyzacji, podatnik zalicza całą kwotę netto za zakupiony samochód do kosztów uzyskania przychodu (kol.13 kpir). W ten sposób dochód ulega znacznemu zmniejszeniu a co za tym idzie również podatek dochodowy jest dużo mniejszy.

Kasy fiskalne 2011

Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć np. na zakup kolejnych środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy. To ogromna korzyść zwłaszcza dla początkujących podatników, którzy potrzebują inwestować w rozwój swojej firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA