REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
jednorazowa amortyzacja samochodu
jednorazowa amortyzacja samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Historia amortyzacji jednorazowej jest krótka. Zaledwie przed trzema laty wprowadzono to pojęcie do ustawy o PIT. Jest to jeden z rodzajów pomocy zwanej „de minimis”. Bardzo szybko zyskała popularność wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Wielu małych podatników korzysta z możliwości jednorazowego odliczenia środka trwałego. Bardzo często jest to pojazd o ładowności do 3,5 tony.

Niestety samochód osobowy zakupiony na potrzeby firmy nie może być amortyzowany jednorazowo!

Limit dla amortyzacji jednorazowej na 2011 r. zmniejszył się w stosunku do roku poprzedniego i wynosi: 50 000 euro, czyli 197 000 zł (w 2012 r. będzie 222.000 zł). Jest to łączna wartość wszystkich odpisów amortyzacyjnych w roku.

Prześledzimy przykłady dwóch przedsiębiorców:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.Pan Paweł Nowak jest małym podatnikiem i prowadzi hurtownię materiałów budowlanych. Pod koniec roku chciał skorzystać z pomocy "de minimis". Postanowił kupić samochód ciężarowy Ford Transit do przewożenia towaru dla odbiorców.

2.Pan Jacek Kot, który jest również małym podatnikiem i prowadzi sklep internetowy zakupił samochód z homologacją ciężarową Hondę CR-V z kratką oddzielającą część bagażową również z myślą o amortyzacji jednorazowej.

Mały podatnik 2011 / 2012

Limit jednorazowej amortyzacji w 2011 r. i w 2012 r.

Odliczenie podatku VAT

W 2011 r. pierwszy przedsiębiorca może odliczyć VAT w całości, natomiast drugi może odliczyć podatek VAT tylko w wysokości 60% nie więcej niż 6000,00 zł.

Obydwa samochody są pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, jednak:
- Ford Transit jest pojazdem, który w oparciu o kryteria określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy VAT, można uznać za pojazd służący do przewozu ładunków, tzn. część przeznaczona do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu. Na potwierdzenie tego pan Paweł Nowak uzyskał oświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.
- Honda CR-V powyższych kryteriów nie spełnia i dlatego pan Jacek Kot nie otrzymał takiego oświadczenia.

Amortyzacja jednorazowa

Amortyzacji jednorazowej obie firmy mogą dokonać tylko wtedy, jeśli spełnione są warunki o uznaniu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za ciężarowy zgodnie z art. 5a pkt 19 ustawy o PIT.

Zgodnie z ustawą o PIT (art. 5a pkt 19) samochodem ciężarowym  jest m.in. pojazd samochodowy:
- o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony,
- który ma więcej niż jeden rząd siedzeń, oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i
- u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu.

W podanym przykładzie samochód Ford Transit spełnia warunki samochodu ciężarowego, ponieważ część bagażowa zajmuje 70% długości pojazdu.

Honda CR-V nie spełnia tych warunków, gdyż część bagażowa stanowi tylko 30% długości samochodu.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Warunki dokonania amortyzacji jednorazowej

Po pierwsze: zgodnie z przepisami ustawy o PIT (art. 5c), obydwaj panowie udali się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, Po przeprowadzonym badaniu technicznym pan Paweł Nowak otrzymał potrzebne zaświadczenie, że badany samochód spełnia warunki samochodu ciężarowego zgodnie z art 5a ustawy o PIT, natomiast pan Jacek Kot takiego zaświadczenia nie otrzymał.

Po drugie: potrzebna jest adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań do uznania pojazdu za ciężarowy; W tym celu pan Paweł Nowak udał się do odpowiedniego organu uprawnionego do wydawania dowodów rejestracyjnych. Adnotacja została wpisana w dowodzie na podstawie przedstawionego zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów.

Po trzecie: pan Paweł Nowak ma obowiązek przechowywania w/w zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów w swojej dokumentacji (od 2011 nie trzeba już dostarczać go do Urzędu Skarbowego w ciągu 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia ze stacji kontroli.)

Powyższe trzy warunki muszą być spełnione łącznie!

Każda firma, która planuje dokonać amortyzacji jednorazowej powinna zwrócić uwagę na to, jaki samochód poddaje tej amortyzacji, ponieważ samochód poniżej 3,5 tony uznany jest przez ustawę o PIT za ciężarowy jeśli spełnia warunki określone w art. 5a. Ponadto bez zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym nie można korzystać z tego rodzaju amortyzacji. 

REKLAMA

Pan Paweł Nowak spełnił warunki art. 5a pkt 19 i 5c ustawy o PIT i na podstawie otrzymanego zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów może jednorazowo wliczyć w koszty kwotę za zakupiony samochód, natomiast pan Jacek Kot nie ma prawa do przeprowadzenia amortyzacji jednorazowej. 

Dokonując jednorazowej amortyzacji, podatnik zalicza całą kwotę netto za zakupiony samochód do kosztów uzyskania przychodu (kol.13 kpir). W ten sposób dochód ulega znacznemu zmniejszeniu a co za tym idzie również podatek dochodowy jest dużo mniejszy.

Kasy fiskalne 2011

Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć np. na zakup kolejnych środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy. To ogromna korzyść zwłaszcza dla początkujących podatników, którzy potrzebują inwestować w rozwój swojej firmy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA