REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć domek kempingowy trzy razy szybciej
Jak rozliczyć domek kempingowy trzy razy szybciej

REKLAMA

REKLAMA

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

REKLAMA

Zakup domku kempingowego nie może być zaliczony jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów. Jest to środek trwały, co oznacza, że wymagana jest amortyzacja (czyli stopniowe zaliczenie wydatku do kosztów, w określonym przepisami czasie). Przedsiębiorca może jednak mieć wpływ na okres, w jakim będzie dokonywał amortyzacji, ustalając indywidualne stawki. Wybierając metodę amortyzacji, konieczne jest jednak szersze spojrzenie i analiza zarówno spodziewanych przychodów, jak też i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak metodę amortyzacji wybiera się oddzielnie dla każdego środka trwałego, a to oznacza, że w przypadku inwestycji w większą liczbę domków kempingowych można zdecydować się na różne metody amortyzacji, co może być rozwiązaniem bardziej elastycznym.

REKLAMA

Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu ale też meble czy sprzęt biurowy, na przykład komputer, kserokopiarka czy telefon. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

Wymagany związek z działalnością

Trzeba pamiętać, że możliwość amortyzacji dotyczy tylko takich zakupów, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W żadnym przypadku nie można rozpocząć amortyzacji kupionego na prywatne potrzeby domku, chyba że przedsiębiorca postanowi  rozszerzyć profil swojej działalności i wykorzystać do celów biznesowych atrakcyjnie położoną działkę wraz z domkiem używanym wcześniej do celów prywatnych. By domek kempingowy mógł być środkiem trwałym, wprowadzonym do ewidencji, musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu oddania do użytkowania.

Punkt wyjścia to metoda liniowa

Podstawową metodą amortyzacji  jest metoda liniowa. Jest ona dostępna dla wszystkich przedsiębiorców bez względu na ich status podatkowy. Dokonując amortyzacji liniowej rozkładamy ciężar zakupu domku kempingowego równomiernie na 10 lat, czyli stosujemy stawkę 10%. Jeżeli w danym roku przedsiębiorca ponosi znaczne koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, to może powstać strata podatkowa (czyli sytuacja, w której koszty są wyższe niż przychody). Co prawda można ją rozliczyć w ciągu 5 kolejnych lat, jednak ujemny wynik finansowy może osłabić zdolność kredytową przedsiębiorcy, który planuje dalsze inwestycje. Bank rozpatrując wniosek kredytowy bez wątpienia weźmie pod uwagę rentowność firmy. Nie oznacza to, że zawsze wynik finansowy musi być na plusie – gdy w związku ze znaczącymi inwestycjami firma w jednym roku poniosła stratę podatkową, ale w następnych latach, dzięki dobrym przychodom, strata ta się zmniejszy, to łatwiej będzie uzyskać kredyt, niż w sytuacji, gdy strata z roku na rok będzie się powiększała. Dlatego w takiej sytuacji warto zastanowić się nad wolniejszą amortyzacją liniową.

Jaką metodę amortyzacji wybrać

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Do używanego domku można indywidualnie dobrać stawkę amortyzacji

Przedsiębiorca, który jest w innej sytuacji – jego działalność nie generuje znacznych kosztów, może skrócić czas amortyzacji domku kempingowego, zwiększając jednocześnie wartość odpisów dokonanych w jednym roku, czyli podnosząc roczne koszty uzyskania przychodu. Taka sytuacja jest możliwa, w przypadku domków używanych lub ulepszonych, które przedsiębiorca pierwszy raz wprowadza do ewidencji środków trwałych.

Domek kempingowy uznaje się za:

  1. używany – jeżeli podatnik wykaże, że przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez 60 miesięcy, lub
  2. ulepszony – jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

REKLAMA

Jednak i w tym przypadku, chociaż przepisy pozwalają na ustalenie indywidualnej stawki amortyzacji, to wymagają jednocześnie by okres ten nie był krótszy niż 3 lata. Oznacza to, że maksymalnie można dokonywać odpisów ze stawką ok. 33-proc. (stosuje się ją do wartości początkowej, którą w przypadku zakupu jest cena nabycia).  Tak szybkiej amortyzacji przy zastosowaniu stawek indywidualnych nie przeprowadzi już właściciel np. pensjonatu. Nawet gdy nabędzie budynek używany lub dokona w nim ulepszeń, ustalając indywidualne stawki na amortyzację będzie potrzebował co najmniej 10 lat.

Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności np. koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Amortyzacja domku kempingowego używanego o wartości 50 tys. zł

Rok

Amortyzacja przy zastosowaniu indywidualnych stawek  – wartość odpisów

Amortyzacja liniowa – wartość odpisów

I

16 667 zł

5 000 zł

II

16 667 zł

5 000 zł

III

16 666 zł

5 000 zł

IV

-

5 000 zł

V

-

5 000 zł

VI

-

5 000 zł

VII

-

5 000 zł

VIII

-

5 000 zł

IX

-

5 000 zł

X

-

5 000 zł

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA