REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie zamortyzowanego budynku – czy na nowo naliczać odpisy amortyzacyjne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Ulepszenie zamortyzowanego budynku – czy na nowo naliczać odpisy amortyzacyjne?
Ulepszenie zamortyzowanego budynku – czy na nowo naliczać odpisy amortyzacyjne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulepszenie zamortyzowanego budynku – czy na nowo naliczać odpisy amortyzacyjne?

Odpisy amortyzacyjne

REKLAMA

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

REKLAMA

Zgodnie zaś z art. 16h ust. 2 ustawy o CIT podatnicy, co do zasady, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji dla danego środka trwałego przed rozpoczęciem jego amortyzacji, a wybraną w ten sposób metodę stosują aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego. Należy przy tym podkreślić, że przepisy art. 16h ust. 2 ustawy o CIT nie mogą być interpretowane w oderwaniu od norm prawnych zapisanych w pozostałych artykułach ustawy o CIT, również art. 16g ust. 13, w którym ustawodawca wskazał w jaki sposób powinien zachować się podatnik, który ulepszył środek trwały.

Natomiast, jak stanowi art. 16g ust. 13 ustawy o CIT, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł.

Czytając literalnie wyżej wskazane przepisy, dochodzimy do wniosku, że amortyzacja tego samego środka trwałego w przypadku jego ulepszenia, nie może być rozpoczynana jako nowa, lecz w kontekście ww. art. 16g ust. 13 w zw. z art. 16h ust. 2 ustawy o CIT musi być ona kontynuowana do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego, na wcześniej przyjętych zasadach, a więc przy zastosowaniu uprzednio wykorzystywanej metody i stawki amortyzacyjnej.

Stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych

REKLAMA

Zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt. 4 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji dla budynków (lokali) niemieszkalnych, dla których stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 2,5% - 40 lat pomniejszone o pełną liczbę lat, które upłynęły od dnia ich oddania po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli więc podatnik – pewna osoba prawna skorzystała z dyspozycji wyżej wymienionego przepisu i dokonała amortyzacji budynku w okresie 10 lat, stosując tym samym stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% i przyjmując liniową metodę amortyzacji, to tak ustaloną stawkę stosuje się do pełnego zamortyzowania środka trwałego. Dotyczy to w takim samym zakresie środków trwałych ulepszonych i bez znaczenia w takim przypadku pozostaje fakt, czy dany środek trwały jest częściowo, czy nawet już całkowicie zamortyzowany.

Powyższe potwierdza także wydana już jakiś czas temu interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 czerwca 2011 r., nr IBPBI/1/415-298/11/ZK - przepisy prawa podatkowego dotyczące amortyzacji i ulepszenia środka trwałego nie uległy od tego czasu zmianie, dlatego też pozostaje ona aktualna. W interpretacji tej organ podatkowy wskazał: „(…) W takim przypadku poniesione nakłady zwiększą jego (ich) wartość początkową i od tak ustalonej wartości początkowej Wnioskodawca będzie mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych według wskazanej we wniosku 10% stawki amortyzacyjnej, o ile stosowanie tej stawki zgodne było z obowiązującymi przepisami prawa. Przy czym, amortyzacja winna zostać zakończona, gdy wartość odpisów amortyzacyjnych po podwyższeniu wartości początkowej zrówna się z wysokością nakładów poniesionych na rozbudowę środka (ów) trwałego (ych). Pamiętać bowiem należy, iż środek trwały został już w okresie wcześniejszym zamortyzowany.

W wyniku ulepszenia zmianie (zwiększeniu) ulega więc wartość początkowa ulepszanego budynku, a w konsekwencji wysokość przyszłych odpisów amortyzacyjnych. Natomiast bez zmian pozostaje dotychczasowa metoda amortyzacji oraz stawka amortyzacyjna. Odpisów amortyzacyjnych od podwyższonej wartości początkowej środka trwałego dokonuje się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ulepszono środek trwały. Przy czym ważne jest, że ulepszenie nie tworzy oddzielnego środka trwałego. W związku z tym odpisy amortyzacyjne od ulepszenia środka trwałego należy obliczać od wartości początkowej całkowicie zamortyzowanego środka trwałego, jedynie powiększonej o wartość ulepszenia. Nieprawidłowe byłoby bowiem naliczanie odpisów amortyzacyjnych tylko od wartości dokonanego ulepszenia. Co za tym idzie, w przytoczonym przykładzie ulepszenie nie będzie amortyzowane przez kolejne 10 lat zgodnie ze stawką 10%, a jedynie do momentu zrównania nowo ustalonej wartości początkowej z sumą odpisów amortyzacyjnych.

Powyższe warto zobrazować także na konkretnych liczbach:

Załóżmy, że pewna spółka z o.o. we wrześniu br. dokonała ulepszenia budynku o wartości początkowej 1.000.000 zł, który został już w 100% zamortyzowany według stawki amortyzacyjnej 10%. Wartość ulepszenia budynku wyniosła np. 15.000 zł.

Przy powyższym założeniu, jeżeli budynek był amortyzowany 10 lat według stawki 10%, to:

  • roczna kwota odpisów amortyzacyjnych wynosiła – 100.000 zł
  • miesięczna kwota odpisu amortyzacyjnego wynosiła – 8.333 zł.

Z uwagi na ulepszenie, od października powinno rozpocząć się ponowne naliczanie odpisów amortyzacyjnych od nowej wartości początkowej równej teraz 1.015.000 zł i do pełnego zamortyzowania budynku powinna być stosowana w dalszym ciągu metoda liniowa oraz stawka równa 10%.

Zatem odpis miesięczny wyniesie obecnie 8.417 zł, według wyliczenia:

  • roczny odpis amortyzacyjny: 1.010.000 zł × 10% = 101.500 zł,
  • miesięczny odpis amortyzacyjny: 101.000 zł : 12 miesięcy = 8.458 zł.

Amortyzacja zostanie więc zakończona już w 2 miesiącu (1 miesiąc – 8.458 zł, 2 miesiąc – 6.542 zł), czyli w momencie zrównania wartości początkowej (tj. 1.015.000 zł) z sumą odpisów amortyzacyjnych (1.000.000 zł umorzenie naliczone przed ulepszeniem + 15.000 zł umorzenie naliczone od wartości podwyższonej o nakłady ulepszeniowe).

Sandra Przybylska – Pałka: starszy konsultant podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego dr Ewelina Skwierczyńska.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA