REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkie koszty podatkowe w grudniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szybkie koszty podatkowe w grudniu
Szybkie koszty podatkowe w grudniu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorców grudzień to czas inwestycji. Dzięki nim chcą zaoszczędzić na podatku za rok 2014. Najlepszym sposobem na szybką redukcję podatku są zakupy środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3 500 zł.

Przedsiębiorcy powoli przygotowują się do zamknięcia roku. Część z nich już  tej chwili jest w stanie oszacować, ile podatku będą musieli oddać fiskusowi, więc zastanawiają się, co można zrobić, aby obniżyć daninę. Jak co roku więc Tax Care rozpoczyna akcję TAX TIME. Będziemy podpowiadać przedsiębiorcom, jak w ostatnich dniach 2014 roku można zainwestować, aby zredukować podatek.

REKLAMA

Autopromocja

Jak szybko, to nie za drogo

Taką szybką inwestycją jest zakup środka trwałego o wartości nieprzekraczającej 3 500 tys. zł. Jak wynika bowiem z przepisów podatkowych, taki zakup można odliczyć jednorazowo i na dodatek już w miesiącu oddania takiego środka trwałego do używania (ewentualnie w miesiącu kolejnym).

Co można uznać za środek trwały? Wszystko, co będzie służyć przedsiębiorcy przez dłużej niż rok. Kupować więc można komputery i inne urządzenia, wyposażenie biura itd.

Wysokość odliczenia od takiego zakupu uzależniona jest od tego, czy przedsiębiorca płaci VAT czy też nie. W pierwszym przypadku odpisuje sobie całą wartość zakupionego towaru, w drugim zaś – cenę pomniejszoną o VAT.

Innym rozwiązaniem jest zakup rzeczy, której czas życia w firmie jest krótszy niż rok. W takim przypadku można dokonać zakupu za kwotę większa niż 3 500 zł. Tyle, że jeśli ten zakupiony towar przetrwa dłużej, a więc ponad rok, przedsiębiorca będzie musiał skorygować swoje zeznanie za 2014 r., dokonać amortyzacji oraz zapłacić podatek z odsetkami od kwoty, będącej różnicą między ceną zakupu a sumą wynikającą z amortyzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Mali odpiszą jednorazowo nawet 211 000 zł

Rozwiązanie, obejmujące szybki zakup środka trwałego za nie więcej niż 3 500 zł, jest dostępne dla wszystkich przedsiębiorców. Ale początkujący oraz ci, którzy zaliczani są do kategorii małych podatników (czyli firmy, których przychody w roku poprzednim nie przekroczyły kwoty 1 200 000 euro, co w przypadku roku 2014 daje kwotę 5 068 000 zł), mogą dodatkowo dokonać inwestycji na większą skalę.

Ustawodawca dał takim przedsiębiorcom możliwość jednorazowego odliczania inwestycji o wartości nieprzekraczającej 50 000 euro, czyli 211 000 zł (dla roku 2014). W tym przypadku chodzi o inwestycje dokonywane w ciągu całego roku, obejmujące zarówno środki trwałe jak i wartości niematerialne i prawne, zaś kwota 211 000 zł to górny limit. Oznacza to, że jeśli ktoś dokonał w roku bieżącym inwestycji o wartości równej lub mniejszej niż ta kwota, może ich wartość odpisać w całości. Jeśli jednak inwestycje były większe, to przy wydatkach przekraczających tę kwotę trzeba będzie stosować już standardowe zasady odliczeń, czyli uzależnione od przyjętych stawek amortyzacji.

Warto pamiętać, że odliczeń w ramach limitu 50 000 euro (211 000 zł) można dokonać najwcześniej w miesiącu, w którym zakupione rzeczy czy wartości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Mnóstwo ograniczeń przy samochodach

Jednorazowy odpis wydatków na inwestycje o wartości do 211 000 zł wydaje się idealny, aby skorzystać zeń przy zakupie samochodu dla firmy. Niestety, ustawodawca zakazał odliczania wydatków na samochód w tym trybie. Zgodnie z przepisami, odliczenie można wykorzystać jedynie przy zakupie rzeczy zaliczanych do grupy 3–8 Klasyfikacji Śródków Trwałych (np. specjalistyczne maszyny i urządzenia oraz auta ciężarowe) – ale z wyłączeniem samochodów osobowych.

Wydatki na zakup tych ostatnich można bowiem odliczać tylko przy użyciu odpisów amortyzacyjnych, przy czym pierwszego można dokonać dopiero w następnym miesiącu po wpisaniu auta do ewidencji środków trwałych w firmie. To oznacza, że grudniowa inwestycja w samochód zacznie się podatkowo „zwracać” dopiero od stycznia.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oczywiście, zostaje jeszcze możliwość odpisania VAT zapłaconego przy zakupie samochodu. Obecnie istnieje możliwość odzyskania 50% podatku. Do niedawna kwota odpisu była ograniczona kwotowo, lecz teraz nie ma już takiej „czapy”.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA