REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na windykację należności można zaliczyć do kosztów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA


W związku z opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów wobec naszej firmy, prowadzimy działania windykacyjne w celu ściągnięcia należności. Poniesione koszty windykacyjne dotyczą: korespondencji z dłużnikami, opłat firm windykacyjnych, honorariów prawników, opłat sądowych itp. Powstaje pytanie, czy takie wydatki windykacyjne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w PIT?

Mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych możliwość zaliczenia wydatków na windykację należności do kosztów uzyskania przychodów, nie powinno budzić wątpliwości.

REKLAMA

Autopromocja

Sposób windykacji należności, tzn. prowadzonej przez samego wierzyciela lub też przez firmę windykacyjną nie ma znaczenia co do powstałych z tego tytułu wydatków. Wierzyciel ażeby mógł zaliczyć wszelkie wydatki windykacyjne do kosztów uzyskania przychodów powinien przedtem zadbać o to żeby spełnić pewne warunki. 

REKLAMA

Generalną zasadą wynikającą z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów nieuznanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodu, a zostały one określone w art. 23 ustawy o PIT. 

Jak wynika z treści art. 23 ustawy o PIT wydatki na usługi firm windykacyjnych nie zostały ujęte w katalogu wydatków, więc mogą one pomniejszać przychód podatnika po spełnieniu ogólnych wymogów warunkujących zaliczenie ich do kosztów podatkowych. 

Dlatego też jeśli podjęte przez przedsiębiorcę czynności będą wpływać na odzyskanie należności i będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i osiągniętymi z tego tytułu przychodami, a ponadto wydatki na usługi firmy windykacyjnej są odpowiednio uzasadnione i udokumentowane, to takie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną sprawa jest właściwe udokumentowanie wydatków windykacyjnych, tu mogą być pewne problemy z uwagi na to, że tego rodzaju usługi zaliczane są do usług niematerialnych. A takie usługi zawsze budziły większe zainteresowanie fiskusa. 

Dlatego też podatnik powinien szczególnie zadbać o odpowiednie udokumentowanie tych wydatków.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

REKLAMA

W związku z tym oprócz samych faktur czy rachunków należy zadbać o inne dokumenty tj.:

- umowy z firmami windykacyjnymi, z których wynikałby zakres świadczonych usług i stawki, (zgodne zresztą z kwotami na rachunkach i fakturach),
- dokumenty świadczące o powstałej zaległości i świadczące o wykonaniu określonych czynności windykacyjnych itp. 

Fakt posiadania przez przedsiębiorcę zgodnej z fakturami czy rachunkami umowy, powinien wykluczyć podejrzenia i wątpliwości organu podatkowego co do słuszności zaliczenia danych wydatków windykacyjnych do kosztów.

Pomimo wszystko należy jeszcze zwrócić uwagę na ważną kwestię, a mianowicie na to, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wierzytelności odpisanych wcześniej jako nieściągalne. 

Pewien wyjątek przewidziano w art. 23 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT, wynika z niego, że do kosztów można zaliczyć wierzytelności, które uprzednio zostały zarachowane jako przychody należne i których nieściągalność została uprawdopodobniona. 

Wierzytelność nieściągalna to taka, która została udokumentowana postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela, który odpowiada stanowi faktycznemu, wydanym przez organ egzekucyjny lub postanowieniem sądu o:

1. oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub,
2. umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona w pkt 1, lub
3. ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo
4. protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacjach organów podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in.: nadal aktualne wyjaśnienie Ministerstwa Finansów z 11 marca 2004 r. znak: PB3-530/8214-56/HR/04, czy wyrok NSA z 15 października 1998 r., sygn. I SA /Po 173/98.

Więcej na temat zaliczania do kosztów nieściągalnych należności

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - o czym warto wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA