REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na windykację należności można zaliczyć do kosztów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA


W związku z opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów wobec naszej firmy, prowadzimy działania windykacyjne w celu ściągnięcia należności. Poniesione koszty windykacyjne dotyczą: korespondencji z dłużnikami, opłat firm windykacyjnych, honorariów prawników, opłat sądowych itp. Powstaje pytanie, czy takie wydatki windykacyjne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w PIT?

Mając na uwadze obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych możliwość zaliczenia wydatków na windykację należności do kosztów uzyskania przychodów, nie powinno budzić wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sposób windykacji należności, tzn. prowadzonej przez samego wierzyciela lub też przez firmę windykacyjną nie ma znaczenia co do powstałych z tego tytułu wydatków. Wierzyciel ażeby mógł zaliczyć wszelkie wydatki windykacyjne do kosztów uzyskania przychodów powinien przedtem zadbać o to żeby spełnić pewne warunki. 

Generalną zasadą wynikającą z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów nieuznanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodu, a zostały one określone w art. 23 ustawy o PIT. 

Jak wynika z treści art. 23 ustawy o PIT wydatki na usługi firm windykacyjnych nie zostały ujęte w katalogu wydatków, więc mogą one pomniejszać przychód podatnika po spełnieniu ogólnych wymogów warunkujących zaliczenie ich do kosztów podatkowych. 

REKLAMA

Dlatego też jeśli podjęte przez przedsiębiorcę czynności będą wpływać na odzyskanie należności i będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i osiągniętymi z tego tytułu przychodami, a ponadto wydatki na usługi firmy windykacyjnej są odpowiednio uzasadnione i udokumentowane, to takie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną sprawa jest właściwe udokumentowanie wydatków windykacyjnych, tu mogą być pewne problemy z uwagi na to, że tego rodzaju usługi zaliczane są do usług niematerialnych. A takie usługi zawsze budziły większe zainteresowanie fiskusa. 

Dlatego też podatnik powinien szczególnie zadbać o odpowiednie udokumentowanie tych wydatków.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

W związku z tym oprócz samych faktur czy rachunków należy zadbać o inne dokumenty tj.:

- umowy z firmami windykacyjnymi, z których wynikałby zakres świadczonych usług i stawki, (zgodne zresztą z kwotami na rachunkach i fakturach),
- dokumenty świadczące o powstałej zaległości i świadczące o wykonaniu określonych czynności windykacyjnych itp. 

Fakt posiadania przez przedsiębiorcę zgodnej z fakturami czy rachunkami umowy, powinien wykluczyć podejrzenia i wątpliwości organu podatkowego co do słuszności zaliczenia danych wydatków windykacyjnych do kosztów.

Pomimo wszystko należy jeszcze zwrócić uwagę na ważną kwestię, a mianowicie na to, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wierzytelności odpisanych wcześniej jako nieściągalne. 

Pewien wyjątek przewidziano w art. 23 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT, wynika z niego, że do kosztów można zaliczyć wierzytelności, które uprzednio zostały zarachowane jako przychody należne i których nieściągalność została uprawdopodobniona. 

Wierzytelność nieściągalna to taka, która została udokumentowana postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela, który odpowiada stanowi faktycznemu, wydanym przez organ egzekucyjny lub postanowieniem sądu o:

1. oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub,
2. umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy zachodzi okoliczność wymieniona w pkt 1, lub
3. ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo
4. protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacjach organów podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in.: nadal aktualne wyjaśnienie Ministerstwa Finansów z 11 marca 2004 r. znak: PB3-530/8214-56/HR/04, czy wyrok NSA z 15 października 1998 r., sygn. I SA /Po 173/98.

Więcej na temat zaliczania do kosztów nieściągalnych należności

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA