REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

polisa ubezpieczenia AC jest niezbędna dla zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów napraw powypadkowych samochodu
polisa ubezpieczenia AC jest niezbędna dla zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów napraw powypadkowych samochodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

Zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych (art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT) kosztami uzyskania przychodów nie są straty, jakie przedsiębiorca ponosi z tytułu utraty lub likwidacji samochodu, a także koszty remontów powypadkowych, w przypadku, gdy samochód nie podlegał dodatkowemu, nieobowiązkowemu ubezpieczeniu.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku, kiedy przedsiębiorca, który posiada AC, po zaistniałej szkodzie otrzymuje od ubezpieczyciela odszkodowanie, stanowi ono w całości przychód podatkowy. Wydatki zaś, jakie ponosi z tego tytułu rozliczone zostaną w kosztach podatkowych.

Wymóg dobrowolnego posiadania AC pozostaje obowiązujący w każdym przypadku – nie będzie miało znaczenia, z czyjej winy do wypadku doszło, bądź też, czy odszkodowanie wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe trafiło do podatnika czy też bezpośrednio do wykonującego naprawę warsztatu samochodowego.

Odszkodowanie z AC nie zmienia VAT-u

Wątpliwości mogą się pojawić przy rozliczeniu podatku od towarów i usług. Przedsiębiorcy zastanawiają się często, czy będą musieli dokonać korekty wysokości VAT-u naliczonego, po tym, jak otrzymają odszkodowanie lub czy będą mieli prawo do odliczenia od VAT-u należnego podatku zawartego w koszcie naprawy, jeśli pokrył ją ubezpieczyciel.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym odliczenie podatku VAT jest nadal posiadanie wykupionego ubezpieczenia AC. Wypłata odszkodowania nie skutkuje koniecznością dokonania korekty podatku. VAT przedsiębiorca rozlicza nawet wtedy, gdy koszty naprawy pokrył ubezpieczyciel, a momentem rozliczenia podatku będzie miesiąc otrzymania faktury za powypadkową naprawę lub dwa kolejne miesiące. W przypadku gdy przedsiębiorca rozlicza VAT kwartalnie VAT z faktury za naprawę odliczy odpowiednio w kwartale jej otrzymania lub dwóch kolejnych kwartałach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Właściciele przyczep wydatków nie rozliczą

REKLAMA

Nie należy z rozpędu traktować, iż dla każdego innego rodzaju pojazdu zastosowanie będą miały zasady właściwe dla samochodu. Chodzi tu o przyczepy, traktory, kombajny i wszelkie inne pojazdy niebędące samochodem. W tej sytuacji, wydatki poniesione na remont uszkodzonych w wypadku pojazdów nie będącym pojazdami samochodowymi, przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć podatkowo nie zależnie od tego, czy wykupił dla takiego pojazdu wcześniej dobrowolne ubezpieczenie AC.

Warto jednak zauważyć, iż ustawodawca posługuje się w przepisach samym słowem "samochód", a co za tym idzie, prawo ujęcia wydatków związanych z powypadkową naprawą pojazdu w koszty uzyskania przychodu dotyczy zarówno posiadaczy samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA