REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urządzenie terenów zielonych może pomniejszyć przychód

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Urządzenie terenów zielonych może pomniejszyć przychód; park; plac zabaw
Urządzenie terenów zielonych może pomniejszyć przychód; park; plac zabaw

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wydatki na rewitalizację terenów zielonych są częścią wydatków ponoszonych na całą inwestycję, która będzie przynosić przychód, należy je uznać za koszt związany z uzyskaniem przychodu.

Tak orzekł WSA w Poznaniu w ustnym uzasadnieniu wyroku z 20 czerwca 2013 r., I SA/Po 271/13.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki osobowej, która na podstawie umowy z miastem nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkami, w celu zrealizowania inwestycji centrum biurowego. Spółka zobowiązała się przekazania ukończonej inwestycji na rzecz miasta po zakończeniu okresu obowiązywania umowy.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała m.in., czy prawidłowe jest jej stanowisko, zgodnie z którym wydatki poniesione przez nią na budowę ogólnodostępnego parku wraz ze ścieżkami, chodnikami, ogrodzeniami, ławkami, ekranami akustycznymi, placem zabaw, oświetleniem i systemem monitoringu na gruncie użyczonym przez miasto, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT w tej części, w jakiej jest on określany (przyporządkowany podatnikowi) proporcjonalnie do udziału w zysku posiadanym przez niego w spółce. Spółka chciała również wiedzieć, czy przedmiotowe wydatki mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia, czy też po zakończeniu budowy.

Uzasadniając swoje stanowisko podatnik wskazał, że w braku odpowiedniej infrastruktury na użyczonym gruncie w ogóle nie byłoby możliwe uzyskanie zgody miasta na realizację planowanej inwestycji. Wytworzone obiekty infrastrukturalne parku, (jak np. ciągi komunikacyjne - ścieżki i chodniki), będą ułatwiały dotarcie do centrum potencjalnym klientom, wpływając tym samym na generowane przez centrum przychody.

Z tego względu możliwe jest wskazanie związku między nakładami poniesionymi przez spółkę na budowę infrastruktury parku (również w razie jej późniejszego przekazania miastu), a planowanymi przychodami z realizowanej przez spółkę inwestycji komercyjnej. W zakresie momentu zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych podatnik wskazał, że powinny być ujęte w kosztach w momencie ich poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz ograniczenie poboru zaliczek

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2014 - grzywny

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe, wskazując na brak związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. W opinii organu spółka nie będzie czerpała korzyści finansowych z przeprowadzonych inwestycji.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego podatnik wniósł skargę do WSA.  Sąd uwzględnił ją, w ustnym uzasadnieniu wytykając organowi zbyt wąskie ujęcie „związku przyczynowo - skutkowego” między kosztem a przychodem. W opinii sądu przedmiotowe wydatki należało oceniać kompleksowo i uznać za część całej inwestycji, bowiem przeprowadzona rewitalizacja ma związek pośredni z przyszłym przychodem, który podatnik będzie uzyskiwać z wynajmu powierzchni centrum.

Wyrok nie jest prawomocny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA