REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów
Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty organizacji spotkania świątecznego o charakterze motywacyjnym i integracyjnym dla pracowników podatnika, będą mogły być uznane za koszty podatkowe, gdyż mają związek z osiąganiem przychodów przez pracodawcę oraz zabezpieczeniem ich źródeł. Zaliczenie do kosztów podatkowych przedmiotowych wydatków powinno być poparte stosowną dokumentacją świadczącą o dominującym integracyjnym oraz motywacyjnym aspekcie spotkania. Konieczne jest dysponowanie nie tylko fakturami potwierdzającymi zakup towarów i usług, ale również dokumentami określającymi przebieg spotkania, np. program lub agendę, który wskazywałby na jego cel i charakter.

W okolicach Świąt Bożego Narodzenia wielu pracodawców planuje zorganizowanie dla swoich pracowników spotkania wigilijnego. W niektórych przedsiębiorstwach tego typu spotkania stały się tradycją, a ich przebieg obejmuje nie tylko wspólne kolędowanie i składanie życzeń bożonarodzeniowych oraz noworocznych, ale zakłada również przeprowadzenie różnego rodzaju gier i zabaw. W związku z organizacją spotkania wigilijnego pracodawca ponosi szereg kosztów, związanych głównie z zapewnieniem obsługi gastronomicznej, wynajęciem lokalu oraz przygotowaniem drobnych upominków. Podobne spotkania mają miejsce również z okazji Wielkanocy, czy innych świąt.

REKLAMA

Autopromocja

Rozstrzygając, czy koszty wygenerowane w związku z organizacją świątecznego spotkania mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na cel spotkania oraz krąg jego uczestników. Zasadniczo, uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z możliwością osiągnięcia przychodu, jak również prawidłowym udokumentowaniem. Należy ponadto pamiętać, że nie każdy wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł, z uwagi na treść art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), może zostać zaliczony do kosztów podatkowych pracodawcy.

Podkreślić należy, że spotkania świąteczne kierowane są zazwyczaj do pracowników podatnika. Niekiedy jednak udział w organizowanym wydarzeniu mogą brać również członkowie ich najbliższej rodziny, tj. małżonkowie i dzieci bądź partnerzy życiowi pracowników.

Monitor Księgowego

W celu zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów podatkowych, pracodawca powinien udowodnić, iż intencją przyświecającą organizacji spotkania wigilijnego czy wielkanocnego jest przede wszystkim zintegrowanie pracowników z zakładem pracy oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, a także zmotywowanie pracowników do efektywnego wykonywania powierzonych im obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania mające na celu budowanie zespołu oraz usprawnienie wzajemnych relacji mogą bowiem przyczynić się do wydajności wykonywanej pracy, a tym samym zmierzają do osiągnięcia zysku w ramach działalności gospodarczej pracodawcy. Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z 17.02.2014 r., znak ITPB3/423-559/13/PST): "z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie". W związku z tym, koszty organizacji spotkania świątecznego o charakterze motywacyjnym, w zakresie obejmującym pracowników podatnika, będą mogły być uznane za koszty podatkowe, gdyż mają związek z osiąganiem przychodów przez pracodawcę oraz zabezpieczeniem ich źródeł.

REKLAMA

Zgodnie z ostatnio prezentowanymi poglądami, jako tzw. "koszty pracownicze" podatnik będzie miał prawo rozliczyć także te wydatki, odnoszące się do organizacji spotkania, które dotyczyć będą członków rodziny pracownika. Uczestnictwo rodzin pracowników w spotkaniach świątecznych sprzyja bowiem zapewnieniu dobrych relacji z pracodawcą oraz umocnieniu więzi łączących go z pracownikami (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2.10.2015 r., znak ILPB3/4510-1-338/15-2/KS).

W wydawanych interpretacjach podatkowych zauważyć można także pogląd, zgodnie z którym wydatki na organizację różnego rodzaju imprez integracyjnych, w tym również spotkań wigilijnych, czy wielkanocnych w części dotyczącej osób towarzyszących pracownikom niebędących członkami ich rodzin nie mogą zostać zakwalifikowane do kategorii kosztów podatkowych. Argumentacja przytaczana przez organy podatkowe opiera się wyłącznie na lakonicznym stwierdzeniu, iż wydatki te nie przejawiają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, co wyklucza możliwość uznania ich za koszty podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28.08.2015 r., znak IBPB-1-3/4510-128/15/AW). Rozróżnianie skutków podatkowych z uwagi na istnienie więzi rodzinnej pomiędzy pracownikiem a osobą mu towarzyszącą wydaje się jednak być zabiegiem sztucznym, wymagającym nadmiernej ingerencji pracodawcy w sprawy osobiste swoich pracowników.


Zaliczenie do kosztów podatkowych przedmiotowych wydatków powinno być poparte stosowną dokumentacją. Przede wszystkim podatnik powinien zgromadzić dokumenty świadczące o dominującym integracyjnym oraz motywacyjnym aspekcie spotkania (zob. interpretację indywidualną Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z 13.02.2015 r., znak ILPB3/423-610/14-4/JG). Dlatego też konieczne jest dysponowanie nie tylko fakturami potwierdzającymi zakup towarów i usług, ale również dokumentami określającymi przebieg spotkania, np. program lub agendę, który wskazywałby na jego cel i charakter.

Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA