REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów
Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty organizacji spotkania świątecznego o charakterze motywacyjnym i integracyjnym dla pracowników podatnika, będą mogły być uznane za koszty podatkowe, gdyż mają związek z osiąganiem przychodów przez pracodawcę oraz zabezpieczeniem ich źródeł. Zaliczenie do kosztów podatkowych przedmiotowych wydatków powinno być poparte stosowną dokumentacją świadczącą o dominującym integracyjnym oraz motywacyjnym aspekcie spotkania. Konieczne jest dysponowanie nie tylko fakturami potwierdzającymi zakup towarów i usług, ale również dokumentami określającymi przebieg spotkania, np. program lub agendę, który wskazywałby na jego cel i charakter.

W okolicach Świąt Bożego Narodzenia wielu pracodawców planuje zorganizowanie dla swoich pracowników spotkania wigilijnego. W niektórych przedsiębiorstwach tego typu spotkania stały się tradycją, a ich przebieg obejmuje nie tylko wspólne kolędowanie i składanie życzeń bożonarodzeniowych oraz noworocznych, ale zakłada również przeprowadzenie różnego rodzaju gier i zabaw. W związku z organizacją spotkania wigilijnego pracodawca ponosi szereg kosztów, związanych głównie z zapewnieniem obsługi gastronomicznej, wynajęciem lokalu oraz przygotowaniem drobnych upominków. Podobne spotkania mają miejsce również z okazji Wielkanocy, czy innych świąt.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozstrzygając, czy koszty wygenerowane w związku z organizacją świątecznego spotkania mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na cel spotkania oraz krąg jego uczestników. Zasadniczo, uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z możliwością osiągnięcia przychodu, jak również prawidłowym udokumentowaniem. Należy ponadto pamiętać, że nie każdy wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł, z uwagi na treść art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), może zostać zaliczony do kosztów podatkowych pracodawcy.

Podkreślić należy, że spotkania świąteczne kierowane są zazwyczaj do pracowników podatnika. Niekiedy jednak udział w organizowanym wydarzeniu mogą brać również członkowie ich najbliższej rodziny, tj. małżonkowie i dzieci bądź partnerzy życiowi pracowników.

Monitor Księgowego

REKLAMA

W celu zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów podatkowych, pracodawca powinien udowodnić, iż intencją przyświecającą organizacji spotkania wigilijnego czy wielkanocnego jest przede wszystkim zintegrowanie pracowników z zakładem pracy oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, a także zmotywowanie pracowników do efektywnego wykonywania powierzonych im obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania mające na celu budowanie zespołu oraz usprawnienie wzajemnych relacji mogą bowiem przyczynić się do wydajności wykonywanej pracy, a tym samym zmierzają do osiągnięcia zysku w ramach działalności gospodarczej pracodawcy. Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z 17.02.2014 r., znak ITPB3/423-559/13/PST): "z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie". W związku z tym, koszty organizacji spotkania świątecznego o charakterze motywacyjnym, w zakresie obejmującym pracowników podatnika, będą mogły być uznane za koszty podatkowe, gdyż mają związek z osiąganiem przychodów przez pracodawcę oraz zabezpieczeniem ich źródeł.

Zgodnie z ostatnio prezentowanymi poglądami, jako tzw. "koszty pracownicze" podatnik będzie miał prawo rozliczyć także te wydatki, odnoszące się do organizacji spotkania, które dotyczyć będą członków rodziny pracownika. Uczestnictwo rodzin pracowników w spotkaniach świątecznych sprzyja bowiem zapewnieniu dobrych relacji z pracodawcą oraz umocnieniu więzi łączących go z pracownikami (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2.10.2015 r., znak ILPB3/4510-1-338/15-2/KS).

W wydawanych interpretacjach podatkowych zauważyć można także pogląd, zgodnie z którym wydatki na organizację różnego rodzaju imprez integracyjnych, w tym również spotkań wigilijnych, czy wielkanocnych w części dotyczącej osób towarzyszących pracownikom niebędących członkami ich rodzin nie mogą zostać zakwalifikowane do kategorii kosztów podatkowych. Argumentacja przytaczana przez organy podatkowe opiera się wyłącznie na lakonicznym stwierdzeniu, iż wydatki te nie przejawiają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, co wyklucza możliwość uznania ich za koszty podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28.08.2015 r., znak IBPB-1-3/4510-128/15/AW). Rozróżnianie skutków podatkowych z uwagi na istnienie więzi rodzinnej pomiędzy pracownikiem a osobą mu towarzyszącą wydaje się jednak być zabiegiem sztucznym, wymagającym nadmiernej ingerencji pracodawcy w sprawy osobiste swoich pracowników.


Zaliczenie do kosztów podatkowych przedmiotowych wydatków powinno być poparte stosowną dokumentacją. Przede wszystkim podatnik powinien zgromadzić dokumenty świadczące o dominującym integracyjnym oraz motywacyjnym aspekcie spotkania (zob. interpretację indywidualną Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z 13.02.2015 r., znak ILPB3/423-610/14-4/JG). Dlatego też konieczne jest dysponowanie nie tylko fakturami potwierdzającymi zakup towarów i usług, ale również dokumentami określającymi przebieg spotkania, np. program lub agendę, który wskazywałby na jego cel i charakter.

Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA