REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów
Organizacja spotkania świątecznego (Wigilia, Wielkanoc) dla pracowników a koszt uzyskania przychodów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty organizacji spotkania świątecznego o charakterze motywacyjnym i integracyjnym dla pracowników podatnika, będą mogły być uznane za koszty podatkowe, gdyż mają związek z osiąganiem przychodów przez pracodawcę oraz zabezpieczeniem ich źródeł. Zaliczenie do kosztów podatkowych przedmiotowych wydatków powinno być poparte stosowną dokumentacją świadczącą o dominującym integracyjnym oraz motywacyjnym aspekcie spotkania. Konieczne jest dysponowanie nie tylko fakturami potwierdzającymi zakup towarów i usług, ale również dokumentami określającymi przebieg spotkania, np. program lub agendę, który wskazywałby na jego cel i charakter.

W okolicach Świąt Bożego Narodzenia wielu pracodawców planuje zorganizowanie dla swoich pracowników spotkania wigilijnego. W niektórych przedsiębiorstwach tego typu spotkania stały się tradycją, a ich przebieg obejmuje nie tylko wspólne kolędowanie i składanie życzeń bożonarodzeniowych oraz noworocznych, ale zakłada również przeprowadzenie różnego rodzaju gier i zabaw. W związku z organizacją spotkania wigilijnego pracodawca ponosi szereg kosztów, związanych głównie z zapewnieniem obsługi gastronomicznej, wynajęciem lokalu oraz przygotowaniem drobnych upominków. Podobne spotkania mają miejsce również z okazji Wielkanocy, czy innych świąt.

REKLAMA

REKLAMA

Rozstrzygając, czy koszty wygenerowane w związku z organizacją świątecznego spotkania mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na cel spotkania oraz krąg jego uczestników. Zasadniczo, uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z możliwością osiągnięcia przychodu, jak również prawidłowym udokumentowaniem. Należy ponadto pamiętać, że nie każdy wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł, z uwagi na treść art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), może zostać zaliczony do kosztów podatkowych pracodawcy.

Podkreślić należy, że spotkania świąteczne kierowane są zazwyczaj do pracowników podatnika. Niekiedy jednak udział w organizowanym wydarzeniu mogą brać również członkowie ich najbliższej rodziny, tj. małżonkowie i dzieci bądź partnerzy życiowi pracowników.

Monitor Księgowego

REKLAMA

W celu zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów podatkowych, pracodawca powinien udowodnić, iż intencją przyświecającą organizacji spotkania wigilijnego czy wielkanocnego jest przede wszystkim zintegrowanie pracowników z zakładem pracy oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, a także zmotywowanie pracowników do efektywnego wykonywania powierzonych im obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania mające na celu budowanie zespołu oraz usprawnienie wzajemnych relacji mogą bowiem przyczynić się do wydajności wykonywanej pracy, a tym samym zmierzają do osiągnięcia zysku w ramach działalności gospodarczej pracodawcy. Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z 17.02.2014 r., znak ITPB3/423-559/13/PST): "z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie". W związku z tym, koszty organizacji spotkania świątecznego o charakterze motywacyjnym, w zakresie obejmującym pracowników podatnika, będą mogły być uznane za koszty podatkowe, gdyż mają związek z osiąganiem przychodów przez pracodawcę oraz zabezpieczeniem ich źródeł.

Zgodnie z ostatnio prezentowanymi poglądami, jako tzw. "koszty pracownicze" podatnik będzie miał prawo rozliczyć także te wydatki, odnoszące się do organizacji spotkania, które dotyczyć będą członków rodziny pracownika. Uczestnictwo rodzin pracowników w spotkaniach świątecznych sprzyja bowiem zapewnieniu dobrych relacji z pracodawcą oraz umocnieniu więzi łączących go z pracownikami (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2.10.2015 r., znak ILPB3/4510-1-338/15-2/KS).

W wydawanych interpretacjach podatkowych zauważyć można także pogląd, zgodnie z którym wydatki na organizację różnego rodzaju imprez integracyjnych, w tym również spotkań wigilijnych, czy wielkanocnych w części dotyczącej osób towarzyszących pracownikom niebędących członkami ich rodzin nie mogą zostać zakwalifikowane do kategorii kosztów podatkowych. Argumentacja przytaczana przez organy podatkowe opiera się wyłącznie na lakonicznym stwierdzeniu, iż wydatki te nie przejawiają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, co wyklucza możliwość uznania ich za koszty podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28.08.2015 r., znak IBPB-1-3/4510-128/15/AW). Rozróżnianie skutków podatkowych z uwagi na istnienie więzi rodzinnej pomiędzy pracownikiem a osobą mu towarzyszącą wydaje się jednak być zabiegiem sztucznym, wymagającym nadmiernej ingerencji pracodawcy w sprawy osobiste swoich pracowników.


Zaliczenie do kosztów podatkowych przedmiotowych wydatków powinno być poparte stosowną dokumentacją. Przede wszystkim podatnik powinien zgromadzić dokumenty świadczące o dominującym integracyjnym oraz motywacyjnym aspekcie spotkania (zob. interpretację indywidualną Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z 13.02.2015 r., znak ILPB3/423-610/14-4/JG). Dlatego też konieczne jest dysponowanie nie tylko fakturami potwierdzającymi zakup towarów i usług, ale również dokumentami określającymi przebieg spotkania, np. program lub agendę, który wskazywałby na jego cel i charakter.

Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA