REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów
Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej dosyć często zdarza się, że przedsiębiorcy w celu nawiązania bądź utrzymania istniejących relacji biznesowych, obdarowują swoich kontrahentów upominkami. Choć podejmowane działania wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wartość wydatków poniesionych na nabycie prezentów przeznaczonych do przekazania partnerom biznesowym nie zawsze może być uznana za koszt uzyskania przychodów.

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez siebie wydatki, jeżeli służą one osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródeł. Rozważając dopuszczalność kwalifikacji określonego wydatku do kosztów podatkowych, należy przy tym mieć na uwadze wskazany przez ustawodawcę katalog kosztów, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Dokonując oceny, w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na zakup upominków przekazywanych kontrahentom, należy zwrócić szczególną uwagę na przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP. W świetle przywołanej regulacji, kosztów podatkowych nie stanowią tzw. koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza koszty usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Obecnie uznaje się, że celem wydatków na reprezentację jest stworzenie oraz utrwalenie odpowiedniego wizerunku podatnika, uwypuklenie jego profesjonalizmu oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (zob. wyrok NSA w składzie siedmiu sędziów z 17.06.2013 r., sygn. akt II FSK 702/11).

Poruszane zagadnienie dotyka również problemu reklamy, gdyż rozdawanie gadżetów bądź innych drobnych upominków może posiadać walory promocyjne, wpływając na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez podatnika produktami lub usługami. Kwestia ta jest o tyle istotna, że wydatki o charakterze reklamowym mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów podatnika, o ile tylko spełniają przesłanki celowości z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, ocena charakteru kosztów związanych z zakupem upominków dla kontrahentów powinna być oparta o całokształt prowadzonej przez podatnika działalności, okoliczności wręczenia upominków, wartość tych upominków oraz docelowy krąg podmiotów obdarowanych. Uznaje się bowiem, że za koszty podatkowe można uznać wyłącznie wydatki poniesione na zakup prezentów o niewielkiej wartości, które jednocześnie posiadają oznaczenie identyfikujące markę, firmę lub produkt podatnika. Drobnym gadżetom nie przypisuje się bowiem charakteru reprezentacyjnego, gdyż stanowią powszechnie stosowaną praktykę w stosunkach gospodarczych oraz nie przyczyniają się do budowy wizerunku podatnika.

Dodatkowo, oznakowanie prezentu symbolem firmowym przyciąga uwagę oraz stanowi element rozpoznawczy firmy podatnika, co wpływa na wymiar reklamowy podjętych działań. Jako przykład tego rodzaju prezentu można wskazać drobne gadżety biurowe, takie jak długopisy, notatniki bądź kalendarze, które zostały w sposób trwały opatrzone logo firmy. Podkreśla się jednakże, że wspomniane cechy upominku powinny występować łącznie, gdyż przekazywanie prezentów o dużej wartości, nawet jeśli będą one opatrzone logo firmy, stanowi uhonorowanie kontrahenta, co decyduje o uznaniu podjętych działań za działania o charakterze reprezentacyjnym (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8.07.2015 r., znak IBPB-1-3/4510-55/15/MO).

Podobnie, w przypadku braku oznaczenia upominku za pomocą firmowego logo, podatnik może mieć trudności z wykazaniem, że obdarowanie kontrahentów zmierza do osiągnięcia przychodów bądź zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł (zob. wyrok NSA z 1.10.2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12). Podkreślenia również wymaga, że w celu wykluczenia reprezentacyjnego charakteru wydatków, wręczanie prezentów powinno odbywać się na skalę masową, co oznacza, że podatnik nie może przekazywać upominków jedynie wybranym, kluczowym partnerom biznesowym (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12.10.2012 r., znak ILPB3/423-307/11/12-S/EK). Dokonywanie selekcji podmiotów, do których skierowane są upominki, na przykład w oparciu o wartość realizowanych na ich rzecz usług, bądź rodzaj współpracy, powoduje uznanie ponoszonych wydatków za wydatki na reprezentację.

Aleksandra Kołc

Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA