REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów
Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej dosyć często zdarza się, że przedsiębiorcy w celu nawiązania bądź utrzymania istniejących relacji biznesowych, obdarowują swoich kontrahentów upominkami. Choć podejmowane działania wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wartość wydatków poniesionych na nabycie prezentów przeznaczonych do przekazania partnerom biznesowym nie zawsze może być uznana za koszt uzyskania przychodów.

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez siebie wydatki, jeżeli służą one osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródeł. Rozważając dopuszczalność kwalifikacji określonego wydatku do kosztów podatkowych, należy przy tym mieć na uwadze wskazany przez ustawodawcę katalog kosztów, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

REKLAMA

Dokonując oceny, w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na zakup upominków przekazywanych kontrahentom, należy zwrócić szczególną uwagę na przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP. W świetle przywołanej regulacji, kosztów podatkowych nie stanowią tzw. koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza koszty usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Obecnie uznaje się, że celem wydatków na reprezentację jest stworzenie oraz utrwalenie odpowiedniego wizerunku podatnika, uwypuklenie jego profesjonalizmu oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (zob. wyrok NSA w składzie siedmiu sędziów z 17.06.2013 r., sygn. akt II FSK 702/11).

Poruszane zagadnienie dotyka również problemu reklamy, gdyż rozdawanie gadżetów bądź innych drobnych upominków może posiadać walory promocyjne, wpływając na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez podatnika produktami lub usługami. Kwestia ta jest o tyle istotna, że wydatki o charakterze reklamowym mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów podatnika, o ile tylko spełniają przesłanki celowości z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, ocena charakteru kosztów związanych z zakupem upominków dla kontrahentów powinna być oparta o całokształt prowadzonej przez podatnika działalności, okoliczności wręczenia upominków, wartość tych upominków oraz docelowy krąg podmiotów obdarowanych. Uznaje się bowiem, że za koszty podatkowe można uznać wyłącznie wydatki poniesione na zakup prezentów o niewielkiej wartości, które jednocześnie posiadają oznaczenie identyfikujące markę, firmę lub produkt podatnika. Drobnym gadżetom nie przypisuje się bowiem charakteru reprezentacyjnego, gdyż stanowią powszechnie stosowaną praktykę w stosunkach gospodarczych oraz nie przyczyniają się do budowy wizerunku podatnika.

Dodatkowo, oznakowanie prezentu symbolem firmowym przyciąga uwagę oraz stanowi element rozpoznawczy firmy podatnika, co wpływa na wymiar reklamowy podjętych działań. Jako przykład tego rodzaju prezentu można wskazać drobne gadżety biurowe, takie jak długopisy, notatniki bądź kalendarze, które zostały w sposób trwały opatrzone logo firmy. Podkreśla się jednakże, że wspomniane cechy upominku powinny występować łącznie, gdyż przekazywanie prezentów o dużej wartości, nawet jeśli będą one opatrzone logo firmy, stanowi uhonorowanie kontrahenta, co decyduje o uznaniu podjętych działań za działania o charakterze reprezentacyjnym (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8.07.2015 r., znak IBPB-1-3/4510-55/15/MO).

Podobnie, w przypadku braku oznaczenia upominku za pomocą firmowego logo, podatnik może mieć trudności z wykazaniem, że obdarowanie kontrahentów zmierza do osiągnięcia przychodów bądź zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł (zob. wyrok NSA z 1.10.2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12). Podkreślenia również wymaga, że w celu wykluczenia reprezentacyjnego charakteru wydatków, wręczanie prezentów powinno odbywać się na skalę masową, co oznacza, że podatnik nie może przekazywać upominków jedynie wybranym, kluczowym partnerom biznesowym (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12.10.2012 r., znak ILPB3/423-307/11/12-S/EK). Dokonywanie selekcji podmiotów, do których skierowane są upominki, na przykład w oparciu o wartość realizowanych na ich rzecz usług, bądź rodzaj współpracy, powoduje uznanie ponoszonych wydatków za wydatki na reprezentację.

Aleksandra Kołc

Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA