REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów
Upominki dla kontrahentów jako koszt uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej dosyć często zdarza się, że przedsiębiorcy w celu nawiązania bądź utrzymania istniejących relacji biznesowych, obdarowują swoich kontrahentów upominkami. Choć podejmowane działania wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wartość wydatków poniesionych na nabycie prezentów przeznaczonych do przekazania partnerom biznesowym nie zawsze może być uznana za koszt uzyskania przychodów.

Na mocy przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione przez siebie wydatki, jeżeli służą one osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródeł. Rozważając dopuszczalność kwalifikacji określonego wydatku do kosztów podatkowych, należy przy tym mieć na uwadze wskazany przez ustawodawcę katalog kosztów, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Dokonując oceny, w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na zakup upominków przekazywanych kontrahentom, należy zwrócić szczególną uwagę na przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP. W świetle przywołanej regulacji, kosztów podatkowych nie stanowią tzw. koszty reprezentacji, w tym zwłaszcza koszty usług gastronomicznych, zakupu żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Obecnie uznaje się, że celem wydatków na reprezentację jest stworzenie oraz utrwalenie odpowiedniego wizerunku podatnika, uwypuklenie jego profesjonalizmu oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (zob. wyrok NSA w składzie siedmiu sędziów z 17.06.2013 r., sygn. akt II FSK 702/11).

Poruszane zagadnienie dotyka również problemu reklamy, gdyż rozdawanie gadżetów bądź innych drobnych upominków może posiadać walory promocyjne, wpływając na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez podatnika produktami lub usługami. Kwestia ta jest o tyle istotna, że wydatki o charakterze reklamowym mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów podatnika, o ile tylko spełniają przesłanki celowości z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, ocena charakteru kosztów związanych z zakupem upominków dla kontrahentów powinna być oparta o całokształt prowadzonej przez podatnika działalności, okoliczności wręczenia upominków, wartość tych upominków oraz docelowy krąg podmiotów obdarowanych. Uznaje się bowiem, że za koszty podatkowe można uznać wyłącznie wydatki poniesione na zakup prezentów o niewielkiej wartości, które jednocześnie posiadają oznaczenie identyfikujące markę, firmę lub produkt podatnika. Drobnym gadżetom nie przypisuje się bowiem charakteru reprezentacyjnego, gdyż stanowią powszechnie stosowaną praktykę w stosunkach gospodarczych oraz nie przyczyniają się do budowy wizerunku podatnika.

Dodatkowo, oznakowanie prezentu symbolem firmowym przyciąga uwagę oraz stanowi element rozpoznawczy firmy podatnika, co wpływa na wymiar reklamowy podjętych działań. Jako przykład tego rodzaju prezentu można wskazać drobne gadżety biurowe, takie jak długopisy, notatniki bądź kalendarze, które zostały w sposób trwały opatrzone logo firmy. Podkreśla się jednakże, że wspomniane cechy upominku powinny występować łącznie, gdyż przekazywanie prezentów o dużej wartości, nawet jeśli będą one opatrzone logo firmy, stanowi uhonorowanie kontrahenta, co decyduje o uznaniu podjętych działań za działania o charakterze reprezentacyjnym (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8.07.2015 r., znak IBPB-1-3/4510-55/15/MO).

Podobnie, w przypadku braku oznaczenia upominku za pomocą firmowego logo, podatnik może mieć trudności z wykazaniem, że obdarowanie kontrahentów zmierza do osiągnięcia przychodów bądź zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł (zob. wyrok NSA z 1.10.2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12). Podkreślenia również wymaga, że w celu wykluczenia reprezentacyjnego charakteru wydatków, wręczanie prezentów powinno odbywać się na skalę masową, co oznacza, że podatnik nie może przekazywać upominków jedynie wybranym, kluczowym partnerom biznesowym (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12.10.2012 r., znak ILPB3/423-307/11/12-S/EK). Dokonywanie selekcji podmiotów, do których skierowane są upominki, na przykład w oparciu o wartość realizowanych na ich rzecz usług, bądź rodzaj współpracy, powoduje uznanie ponoszonych wydatków za wydatki na reprezentację.

Aleksandra Kołc

Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA