REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt /Fot. Fotolia
Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu prowadzenia działalności często niezbędne okazuje się posiadanie przystosowanego do tego pomieszczenia. Natomiast proces przystosowywania danego pomieszczenia do profilu działalności generuje wydatki po stronie przedsiębiorcy. Jakie zatem wydatki na pomieszczenie gospodarcze mogą zostać zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty uzyskania przychodów

Jak wynika z tekstów ustaw podatkowych, kosztami uzyskania przychodu są co do zasady koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, czy też zabezpieczenia źródła przychodów. Dla możliwości zaliczenia wydatku jako koszt uzyskania przychodu podstawową kwestią jest wykazanie bezpośredniego związki pomiędzy kosztami, które są ponoszone, a osiąganymi przychodami. Oznacza to, iż warunkiem koniecznym do tego, by uznać wydatek poniesiony przez podatnika jako koszt uzyskania przychodu, wydatek musiał zostać poniesiony przez podatnika, co oznacza iż w końcowym podsumowaniu wykazane jest, że został on pokryty z majątku należącego do podatnika.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi w polskich przepisach podatkowych regulacjami kosztu uzyskania przychodu nie stanowią wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik. Ponadto wydatek musi znajdować się w bezpośrednim bądź też pośrednim związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a także być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

Ponadto, aby po stronie podatnika powstała możliwość zaliczenia danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów istotne jest także, aby dany wydatek nie znajdował się w katalogu wydatków, które na gruncie ustaw podatkowych nie są uważane za koszty uzyskania przychodu.

REKLAMA

Lokal wykorzystywany w celu działalności gospodarczej

Zasadniczo, jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w lokalu, który jest przedmiotem jego własności, współwłasności bądź ograniczonego prawa rzeczowego, jako koszt uzyskania przychodu może zaliczyć sobie jego amortyzację – czyli sukcesywnie zaliczany do kosztów uzyskania przychodów wydatek, który ponoszony jest w celu nabycia lub wybudowania środka trwałego niezbędnego do uzyskania przychodów lub zabezpieczenia i zachowania ich źródła. Odpis amortyzacyjny wyliczyć należy jako iloczyn wartości początkowej środka trwałego oraz stawki amortyzacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomieszczenie w domu mieszkalnym

Często wybieranym przez przedsiębiorców rozwiązaniem jest wydzielenie w zajmowanym lokalu przestrzeni czy też pomieszczenia, które będzie użytkowane na potrzeby działalności gospodarczej. Takie rozwiązanie również daje możliwość skorzystania z możliwości zaliczenia poniesionych wydatków jako kosztu uzyskania przychodu.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Warto jednakże odnotować, iż ze względu na to, że tylko część lokalu czy budynku wykorzystywana jest dla celów prowadzonej działalności, nie wszystkie ponoszone na nieruchomość wydatki mogą zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów. Z pewnością jednak można tak zaliczyć wydatki na czynsz, opłaty za wodę, gaz, energię elektryczną, ogrzewanie, wywóz śmieci czy ochronę – ustalając procentowy wskaźnik udziału powierzchni wykorzystywanej na potrzeby działalności w ogólnej powierzchni lokalu czy budynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA