REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy są kosztem uzyskania przychodów odsetki od kredytu zapłacone w czasie realizacji inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością buduje magazyn. Zamierza wykorzystywać go przez dłuższy okres na składowanie własnych towarów, a w części przeznaczyć pod wynajem. Na realizację inwestycji spółka zaciągnęła kredyt, od którego płaci miesięczne odsetki. Czy może je zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w momencie zapłaty?

Nie jest to możliwe. Wybudowany magazyn spółka zamierza przez wiele lat wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej, dlatego budowę należy potraktować jako realizację inwestycji. 

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W takim przypadku nie obowiązuje zasada bezpośredniego uznawania za koszty podatkowe odsetek zapłaconych od kredytów (odsetek) zaciągniętych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Odsetki od kredytu naliczone i zapłacone w czasie budowy magazynu nie zwiększą więc kosztów uzyskania przychodów już w momencie zapłaty.

Z przepisów regulujących podatki dochodowe (zarówno podatek dochodowy od osób prawnych, który płaci spółka z ograniczona odpowiedzialnością jak i podatek dochodowy od osób fizycznych) wynika, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się odsetek, prowizji, różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Przyjęte regulacje nie oznaczają jednak, że koszty realizacji inwestycji (również zapłacone odsetki) w ogóle nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Inne są jedynie zasady zaliczania ich do kosztów podatkowych. A więc musimy „wstrzymać się” z zaliczeniem odsetek do kosztów podatkowych do czasu przekazania magazynu (jako środka trwałego) do używania. 

W czasie budowy magazynu odsetki będą zwiększać jego wartość początkową, którą w przypadku wytwarzania środka trwałego we własnym zakresie stanowi tzw. koszt wytworzenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do kosztów wytworzenia ustawodawca zaliczył między innymi odsetki i prowizje naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Zapłacone w czasie budowy magazynu odsetki od kredytu zwiększą więc jego wartość początkową. Podatnik zaliczy je do kosztów podatkowych pośrednio, poprzez odpisy amortyzacyjne, a więc amortyzując wybudowany magazyn. 

Warto pamiętać, że za dzień przekazania do używania środka trwałego należy traktować dzień, w którym faktycznie przekazano środek trwały do używania. Nie jest to dzień, w którym wprowadziliśmy środek trwały do ewidencji środków trwałych.

Zauważmy również, że opisane zasady dotyczą nie tylko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ale również podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. A więc podobnie rozliczą odsetki zapłacone od kredytu w czasie realizacji inwestycji również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (samodzielnie albo w innych formach).

Podstawa prawna:
- art. 16 ust.1 pkt 12, art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 23 ust.1 pkt 33, art. 22g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA