REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy strata nie jest kosztem uzyskania przychodów

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych przewidują takie same rozwiązania w zakresie nieuznawania strat za koszty uzyskania przychodów. Przyjmijmy, że strata oznacza utratę, zmniejszenie wartości składników majątkowych podatnika, na skutek wystąpienia zdarzeń losowych.
Poniżej prezentujemy przypadki, w których ustawodawca nie uznaje straty za koszt uzyskania przychodów.

Strata w środkach trwałych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na nabycie środków trwałych zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów stopniowo, poprzez odpisy amortyzacyjne. Dlatego podatnik nie może uznać za koszt podatkowy np. skradzionego samochodu, w części już zaliczonej do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne, ponieważ dwa razy zaliczyłby do kosztów podatkowych te same kwoty.

Straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności

Nie zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów zlikwidowanego środka trwałego, jeżeli:
- zlikwidowaliśmy środek trwały niezamortyzowany,
- likwidacja jest związana ze zmianą rodzaju prowadzonej działalności,
- na skutek zmiany rodzaju działalności likwidowany środek trwały utracił przydatność gospodarczą,

Warto zauważyć, że strata powstała na skutek likwidacji może być kosztem podatkowym, w przypadku gdy, nie wystąpi którykolwiek z podanych warunków.

REKLAMA

Straty z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności, chyba że wierzytelność ta uprzednio, została zarachowana jako przychód należny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli mamy prawo żądać od drugiej osoby spełnienia określonego świadczenia pieniężnego (np. zapłaty pieniędzy) lub rzeczowego przysługuje nam wobec niej wierzytelność. Wierzytelności mogą być przedmiotem obrotu (np. sprzedaży).

Co do zasady, jeżeli wierzytelność sprzedamy poniżej jej nominalnej wartości, poniesiemy na tej operacji stratę, która nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
Wierzytelność będzie jednak kosztem, jeżeli wcześniej zaliczyliśmy ją do przychodów.

Straty powstałe w wyniku nieobjętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ubytków wyrobów akcyzowych

Tym wyłączeniem powinni się zainteresować podatnicy podatku akcyzowego. W ustawie regulującej ten podatek znajdziemy definicję ubytków wyrobów akcyzowych.

Jeśli nie obejmuje je zwolnienie podatkowe, podlegają one opodatkowaniu. Do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczymy ubytków wyrobów akcyzowych nie objętych zwolnieniem oraz ubytków przekraczających zakres zwolnienia (przekraczających normy dopuszczalnych ubytków ustalonych decyzją organu celnego dla konkretnego podatnika).

Straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym

Musimy pamiętać, że brak ubezpieczenia AC samochodu wyłącza uznanie za koszt uzyskania przychodu straty z tytułu jego utraty, likwidacji oraz kosztów poniesionych w związku z remontami powypadkowymi.

Straty powstałe w wyniku utraty dokonanych przedpłat, zaliczek, zadatków w związku z niewykonaniem umowy

Przypadek ten dotyczy sytuacji, gdy na poczet zawartej umowy podatnik dokonał przedpłaty, uiścił zaliczkę albo zadatek, ale nie wykonał umowy. Jeśli w wyniku niewykonania umowy podatnik utracił zapłaconą na poczet umowy kwotę, to nie zaliczy tej straty do kosztów podatkowych.

Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 23 ust. 1 pkt 34, art. 23 ust.1 pkt 44, art. 23 ust.1 pkt 48, art. 23 ust.1 pkt 54 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- art. 15 ust.1, art. 16 ust.1 pkt 5 i 6, art. 16 ust.1 pkt 39, art. 16 ust.1 pkt 47, art. 16 ust. 1 pkt 50, art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA