REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu – skutki uchwały NSA

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu
Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (skład 7 sędziów) z 12 grudnia 2011 r. (sygn. II FPS 2/11) wydatki na odsetki związane z zaciągniętym przez spółkę z o.o. kredytem na wypłatę dywidendy nie mogą stanowić kosztów podatkowych. Uchwałę komentuje Witold Adamowicz, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

Uchwała NSA z 12 grudnia jest niewątpliwie niekorzystna dla podatników. Czy NSA ma rację?

Witold Adamowicz: Trudno zgodzić się z poglądem NSA. Sprawa jest od dłuższego czasu kontrowersyjna, warto jednak przypomnieć argumenty opowiadające się za możliwością zaliczenia spornych wydatków w poczet kosztów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Moim zdaniem, ponoszone przez spółkę wydatki związane z obsługą kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy należy traktować jako wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą

Jest ona bowiem podejmowana z myślą o osiągnięciu zysku. Ten sam cel przyświeca udziałowcom, których kapitał zaangażowany jest w funkcjonowanie spółki.

Tak więc w sytuacji, gdy spółka zobowiązana do wypłaty dywidendy nie jest w posiadaniu wystarczających środków własnych na uregulowanie tego zobowiązania, to zaciągnięty kredyt nie tylko zabezpieczy źródło przychodów, jakim jest prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza, ale również zapobiegnie utracie płynności finansowej.

REKLAMA

Chciałbym zwrócić uwagę, że poniesiony przez spółkę wydatek podatnika należy oceniać w szerszym kontekście, biorąc pod uwagę zasady racjonalności, ekonomii działania, czy właśnie związek z działalnością gospodarczą spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Dywidenda w formie niepieniężnej

Polecamy: Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Czy uchwała jednoznacznie rozstrzygnie problem na niekorzyść podatników?

Na to pytanie trudno odpowiedzieć. Jednak w mojej opinii restrykcyjna interpretacja przepisów podatkowych nie jest uzasadniona. Nie budzi bowiem wątpliwości praktyka zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od kredytów, zaciąganych w związku z bieżącą działalnością gospodarczą spółki.

Możliwe jest więc odwrócenie sytuacji - spółka, dysponująca ograniczonymi własnymi środkami finansowymi, przeznacza je na wypłatę dywidendy wspólnikom, zaś bieżącą działalność finansuje z kredytu. W takiej sytuacji nie byłoby podstaw do kwestionowania kosztów z tytułu płaconych odsetek.

W sytuacji przeznaczenia środków z kredytu na sfinansowanie dywidendy, istnieje natomiast realne ryzyko zakwestionowania zaliczenia kosztów odsetek jako kosztów podatkowych. Teoretycznie bezpieczniej byłoby zatem przesunąć środki będące w posiadaniu spółki na wypłatę dywidendy.

Jednak planowanie tego typu operacji jedynie ze względu na ewentualne ryzyko podatkowe wydaje się godzić w zasady racjonalności. Ponadto, co podkreślała spółka w postępowaniu interpretacyjnym w sprawie, na tle której zapadła uchwała, wycofywanie kapitału zaangażowanego już w działalność gospodarczą mogłoby spowodować po jej stronie niepożądane konsekwencje w postaci obowiązku uiszczenia kar umownych, odszkodowań wobec kontrahentów itp. Generują się więc niepotrzebne koszta.

Zajęcie przez poszerzony skład NSA stanowiska negatywnego dla podatnika dziwi tym bardziej, że linia orzecznicza w tym zakresie wydawała się być już ugruntowana.

Jako przykłady pozytywnych dla podatników rozstrzygnięć można przytoczyć wyroki zarówno sądów wojewódzkich, (np. WSA Wrocław z 3 lutego 2011 r. I SA/Wr 1422/10, WSA Warszawa z 28 listopada 2008 r., III SA/Wa 1976/08 oraz z 13 lipca 2007 r.; III SA/Wa 382/07 i 14 grudnia 2010 r., III SA/Wa 2524/10; WSA Poznań 18 listopada 2010 r., I SA/Po 750/10; WSA Gdańsk 8 grudnia 2009 r., I SA/Gd 733/09), jak i samego NSA (np. wyroki z 10 czerwca 2009 r., II FSK 234/08; z 14 lipca 2010 r., II FSK 490/09;  z 21 września 2010 r., II FSK 2118/09).

Również tzw. doktryna dość jednogłośnie opowiadała się za zaliczeniem odsetek od kredytów zaciągniętych na wypłatę dywidendy do kosztów podatkowych. Wydane w ostatnim czasie wyroki NSA, odchodzące od tej wykładni (np. z 2 lutego 2011 r., II FSK 1653/09, z 20 maja 2011 r., II FSK 85/10) stanowiły zapowiedź jej przełamania, co przypieczętowała ostatecznie wczorajsza uchwała NSA.

Póki jednak nie dysponujemy pisemnym uzasadnieniem uchwały, trudno jest definitywnie odnosić się do podniesionych przez sąd argumentów.

Niemniej jednak, istnieją mocne podstawy, by bronić stanowiska przeciwnego. W mojej opinii, sprawa nadal będzie budziła kontrowersje. Nie można też wykluczyć, tak jak stało się to w sprawie uchwały w sprawie tzw. „pakietów” medycznych, że w przyszłości problem zostanie przedstawiony do rozstrzygnięcia pełnemu składowi Izby Finansowej NSA.

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w składzie 7 sędziów z 12 grudnia 2011 r. (sygn. II FPS 2/11).

Witold Adamowicz jest doradcą podatkowym, starszym menedżerem w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA