REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu – skutki uchwały NSA

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu
Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (skład 7 sędziów) z 12 grudnia 2011 r. (sygn. II FPS 2/11) wydatki na odsetki związane z zaciągniętym przez spółkę z o.o. kredytem na wypłatę dywidendy nie mogą stanowić kosztów podatkowych. Uchwałę komentuje Witold Adamowicz, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

Uchwała NSA z 12 grudnia jest niewątpliwie niekorzystna dla podatników. Czy NSA ma rację?

Witold Adamowicz: Trudno zgodzić się z poglądem NSA. Sprawa jest od dłuższego czasu kontrowersyjna, warto jednak przypomnieć argumenty opowiadające się za możliwością zaliczenia spornych wydatków w poczet kosztów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Moim zdaniem, ponoszone przez spółkę wydatki związane z obsługą kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy należy traktować jako wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą

Jest ona bowiem podejmowana z myślą o osiągnięciu zysku. Ten sam cel przyświeca udziałowcom, których kapitał zaangażowany jest w funkcjonowanie spółki.

Tak więc w sytuacji, gdy spółka zobowiązana do wypłaty dywidendy nie jest w posiadaniu wystarczających środków własnych na uregulowanie tego zobowiązania, to zaciągnięty kredyt nie tylko zabezpieczy źródło przychodów, jakim jest prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza, ale również zapobiegnie utracie płynności finansowej.

REKLAMA

Chciałbym zwrócić uwagę, że poniesiony przez spółkę wydatek podatnika należy oceniać w szerszym kontekście, biorąc pod uwagę zasady racjonalności, ekonomii działania, czy właśnie związek z działalnością gospodarczą spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Dywidenda w formie niepieniężnej

Polecamy: Koszty uzyskania przychodów bezpośrednie i pośrednie

Czy uchwała jednoznacznie rozstrzygnie problem na niekorzyść podatników?

Na to pytanie trudno odpowiedzieć. Jednak w mojej opinii restrykcyjna interpretacja przepisów podatkowych nie jest uzasadniona. Nie budzi bowiem wątpliwości praktyka zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od kredytów, zaciąganych w związku z bieżącą działalnością gospodarczą spółki.

Możliwe jest więc odwrócenie sytuacji - spółka, dysponująca ograniczonymi własnymi środkami finansowymi, przeznacza je na wypłatę dywidendy wspólnikom, zaś bieżącą działalność finansuje z kredytu. W takiej sytuacji nie byłoby podstaw do kwestionowania kosztów z tytułu płaconych odsetek.

W sytuacji przeznaczenia środków z kredytu na sfinansowanie dywidendy, istnieje natomiast realne ryzyko zakwestionowania zaliczenia kosztów odsetek jako kosztów podatkowych. Teoretycznie bezpieczniej byłoby zatem przesunąć środki będące w posiadaniu spółki na wypłatę dywidendy.

Jednak planowanie tego typu operacji jedynie ze względu na ewentualne ryzyko podatkowe wydaje się godzić w zasady racjonalności. Ponadto, co podkreślała spółka w postępowaniu interpretacyjnym w sprawie, na tle której zapadła uchwała, wycofywanie kapitału zaangażowanego już w działalność gospodarczą mogłoby spowodować po jej stronie niepożądane konsekwencje w postaci obowiązku uiszczenia kar umownych, odszkodowań wobec kontrahentów itp. Generują się więc niepotrzebne koszta.

Zajęcie przez poszerzony skład NSA stanowiska negatywnego dla podatnika dziwi tym bardziej, że linia orzecznicza w tym zakresie wydawała się być już ugruntowana.

Jako przykłady pozytywnych dla podatników rozstrzygnięć można przytoczyć wyroki zarówno sądów wojewódzkich, (np. WSA Wrocław z 3 lutego 2011 r. I SA/Wr 1422/10, WSA Warszawa z 28 listopada 2008 r., III SA/Wa 1976/08 oraz z 13 lipca 2007 r.; III SA/Wa 382/07 i 14 grudnia 2010 r., III SA/Wa 2524/10; WSA Poznań 18 listopada 2010 r., I SA/Po 750/10; WSA Gdańsk 8 grudnia 2009 r., I SA/Gd 733/09), jak i samego NSA (np. wyroki z 10 czerwca 2009 r., II FSK 234/08; z 14 lipca 2010 r., II FSK 490/09;  z 21 września 2010 r., II FSK 2118/09).

Również tzw. doktryna dość jednogłośnie opowiadała się za zaliczeniem odsetek od kredytów zaciągniętych na wypłatę dywidendy do kosztów podatkowych. Wydane w ostatnim czasie wyroki NSA, odchodzące od tej wykładni (np. z 2 lutego 2011 r., II FSK 1653/09, z 20 maja 2011 r., II FSK 85/10) stanowiły zapowiedź jej przełamania, co przypieczętowała ostatecznie wczorajsza uchwała NSA.

Póki jednak nie dysponujemy pisemnym uzasadnieniem uchwały, trudno jest definitywnie odnosić się do podniesionych przez sąd argumentów.

Niemniej jednak, istnieją mocne podstawy, by bronić stanowiska przeciwnego. W mojej opinii, sprawa nadal będzie budziła kontrowersje. Nie można też wykluczyć, tak jak stało się to w sprawie uchwały w sprawie tzw. „pakietów” medycznych, że w przyszłości problem zostanie przedstawiony do rozstrzygnięcia pełnemu składowi Izby Finansowej NSA.

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w składzie 7 sędziów z 12 grudnia 2011 r. (sygn. II FPS 2/11).

Witold Adamowicz jest doradcą podatkowym, starszym menedżerem w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA