REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dywidenda w formie niepieniężnej - dobry wyrok WSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Baraniewicz
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach  wydał 25 marca 2010 r. wyrok dotyczących CIT-owskich implikacji wypłaty dywidendy w formie rzeczowej. W tym precedensowym wyroku – wbrew stanowisku organów podatkowych – uznano, że wypłata takiej dywidendy nie prowadzi do powstania przychodu po stronie wypłacającej spółki.

Jeżeli spółka wypłaca dywidendę w formie rzeczowej (np. przez przeniesienie własności nieruchomości), to po stronie takiej spółki nie powstaje przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy, bowiem nie otrzymuje ona żadnego przysporzenia. Powyższe stwierdzenie to najważniejsza teza wynikająca z wyroku WSA w Kielcach z 25 marca 2010 r. (sygn. I SA/Ke 120/10). 

REKLAMA

Autopromocja

Nieruchomość jako dywidenda

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki z o.o., która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego, detalicznego i wynajmu nieruchomości. Jej Zgromadzenie Wspólników miało zamiar podjąć uchwałę o wypłacie udziałowcom dywidendy w formie rzeczowej; przedmiotem tej dywidendy miała być cześć nieruchomości spółki, o łącznej wartości rynkowej odpowiadającej kwocie zobowiązania z tytułu zysku przeznaczonego do podziału.

W związku z takim stanem faktycznym, spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Celem tego wniosku było ustalenie, czy wypłata dywidendy w formie rzeczowej, w szczególności przekazanie wspólnikom prawa własności nieruchomości, spowoduje po jej stronie powstanie przychodu podatkowego. Pytanie to nawiązywało do kilku interpretacji organów podatkowych, które stwierdzały, że taki przychód powstaje. 

Ten sam pogląd został wyrażony w interpretacji uzyskanej przez spółkę. Dyrektor IS, działając w imieniu Ministra Finansów uznał, że wypłata dywidendy w formie rzeczowej prowadzi – po stronie spółki – do powstania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Podobnie, jak w innych interpretacjach na ten sam temat, teza ta była zwieńczeniem rozumowania, wedle którego przeniesienie własności nieruchomości tytułem wypłaty dywidendy powinno być traktowane tak samo, jak wypłata dywidendy w formie pieniężnej, poprzedzona sprzedażą nieruchomości. Gdyby spółka wybrała ten drugi sposób postępowania, to – bez wątpienia – na sprzedaży nieruchomości musiałaby rozpoznać przychód zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT. 

Nie ma przychodu bez przysporzenia 

Spółka nie zgodziła się z tym stanowiskiem i wniosła skargę do WSA; ten zaś uznał, że skarga była uzasadniona i uchylił zaskarżoną interpretację. W pisemnym uzasadnieniu wyroku sąd uznał, że dla powstania przychodu muszą być spełnione przesłanki wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT. Z przepisu tego można wywnioskować, że nie ma przychodu, jeżeli podatnik nie otrzymuje żadnego przysporzenia.

Odnosząc to do stanu faktycznego sprawy, sąd uznał, że ze względu na cel i charakter dywidendy nie sposób określić, jakie przysporzenie miałoby powstać stronie spółki na skutek wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej. Zdaniem sądu, jednostronna czynność prawna polegająca na przeniesieniu prawa własności nieruchomości na wspólnika uprawnionego do dywidendy nie jest czynnością wzajemną (w szczególności: nie jest czynnością odpłatną).

Polecamy: serwis VAT

REKLAMA

W tym kontekście sąd podkreślił, że świadczeniu spółki wypłacającej rzeczową dywidendę nie odpowiada żadne świadczenie ze strony wspólnika. Sąd zauważył też, że dywidenda jest – co do zasady – opodatkowana po stronie wspólnika, który ją otrzymuje, a nie po stronie spółki, która ją wypłaca.

Wedle naszych informacji, przedstawione powyżej orzeczenie jest pierwszym rozstrzygnięciem sądowym, które dotyczy pytania, czy dywidenda w formie rzeczowej pociąga za sobą powstanie przychodu po stronie spółki, która tę dywidendę wypłaca. Wcześniej były na ten temat wyłącznie interpretacje organów administracji – jednolicie niekorzystne dla podatników.

Wybór przepisów

Ustawa o CIT

Art. 12 ust. 1 Przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności
1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne i różnice kursowe
(…)
Art. 14 ust. 1
Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA