REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu
Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na alkohol ponoszone w celach związanych z organizacją szkoleń integracyjnych czy produktowych są szczególnie wrażliwą kategorią kosztów. Czy poczęstunek zawierający napoje alkoholowe stanowi zawsze reprezentację? Naczelny Sąd Administracyjny uznał niedawno, że tak.

Wydatki na alkohol nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, gdyż wykazują znamiona reprezentacji i nie są istotnym elementem szkoleń.

REKLAMA

REKLAMA

Tak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 kwietnia 2012 r. – sygn. II FSK 2101/10.

Sprawa dotyczyła spółki, która organizowała różnego rodzaju konferencje i szkolenia, m.in.

- szkolenia integracyjne pracowników;

REKLAMA

- szkolenia produktowe połączone z elementami integracyjno-rozrywkowymi dla przedstawicieli handlowych, z którymi współpracuje oraz pracowników;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- szkolenia produktowe lub spotkania okolicznościowe dla klientów strategicznych.

W trakcie tych spotkań spółka zapewniała uczestnikom obsługę cateringową, a w przypadku wyjazdów kilkudniowych – wyżywienie przez okres pobytu. Catering obejmował m.in. serwowanie napojów, w tym alkoholowych.

Zdarzało się, że wybór trunków był zawężony do określonych rodzajów (głównie: piwo i wino). Niekiedy zaś, uczestnicy spotkań mogą korzystać z usługi tzw. open bar, czyli wybierać dowolne alkohole, w nielimitowanej ilości.

Na tle powyższego spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym wnosiła o potwierdzenie, że wydatki na napoje alkoholowe mogą być kosztem uzyskania przychodu, jeżeli zawierający je poczęstunek nie ma charakteru wystawnego i okazałego, a więc nie nosi znamion reprezentacji. 

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że żaden rodzaj alkoholu nabywanego dla potrzeb konferencji i szkoleń nie przyczyni się do osiągnięcia przychodów lub zachowania/zabezpieczenia ich źródła.

Również wydatki na alkohol kupiony na szkolenia produktowe lub spotkania okolicznościowe dla klientów strategicznych, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jako posiadające znamiona reprezentacji. 

NSA: alkohol dostarcza rozrywki, a nie zabezpiecza źródła przychodów

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który ją oddalił. Sąd uznał, że wydatki na napoje alkoholowe, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli ponoszone są w związku z działaniami skierowanymi do klientów i kontrahentów, stanowią koszty reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, w którym wprost zostały wymienione. Spółka złożyła skargę kasacyjną. Również ona została oddalona.

NSA stwierdził, że wydatki na alkohol nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, gdyż wykazują znamiona reprezentacji i nie są istotnym elementem szkoleń. W opinii sądu, reprezentację należy rozumieć także jako przedstawicielstwo w celu kreowania wizerunku spółki, co miało miejsce w przedmiotowej sprawie.

W konsekwencji, zastosowanie znajdzie wyłączenie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Nie ma przy tym znaczenia stopień wystawności czy okazałości udostępnianych napojów alkoholowych. W każdym przypadku służą one bowiem przede wszystkim dostarczeniu rozrywki, a nie zabezpieczeniu źródła przychodów.

Na marginesie NSA wskazał, że w razie zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należałoby rozważyć czy napoje alkoholowe nie stanowią przychodu uczestników takich spotkań.

Nie ma szans na zmianę wykładni

Generalnie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. do kosztów uzyskania przychodów zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ustawy.

Wśród wydatków podatnika, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wymienione zostały koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Częstym problemem jest ustalenie czy dany wydatek należy traktować jak koszt reprezentacji, gdyż ustawy o CIT nie definiuje terminu „reprezentacja”. 

Wszystko jest reprezentacją?

Reprezentacja i reklama a koszty podatkowe

W związku z tym, w doktrynie powszechnie przyjmuje się, że należy się odnieść do definicji słownikowej tego pojęcia, która mówi, iż reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Odnosząc ją do relacji biznesowych, można uznać iż, reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy.

W związku z tym „okazałość” i „wystawność” mają wpływ na odróżnienie wydatków na reprezentację od ogólnych wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Odnosząc się do komentowanego wyroku, należy się zgodzić ze stanowiskiem sądu wydającego orzeczenie, iż spółka nie miała prawa zaliczyć wydatków z tytułu zakupu napojów alkoholowych do kosztów uzyskania przychodów.

 Przede wszystkim trudno uzasadnić, iż takie wydatki przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia ich źródła. Poza tym wydatki na zakup napojów alkoholowych noszą znamiona wystawności, czy okazałości i mają na celu utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku spółki na zewnątrz, a przez to spełniają słownikową definicję pojęcia „reprezentacja”.

Należy wskazać, że opinia Naczelnego Sądu Administracyjnego wpisuje się w powszechny nurt interpretacji organów podatkowych, które potwierdzają, że wydatki na napoje alkoholowe bez względu na to, czy są ponoszone w celach związanych z organizacją szkoleń integracyjnych czy produktowych powinny być traktowane jako reprezentacja.

Podobnie traktowane są zwyczajowe prezenty w formie alkoholu, bądź przysłowiowa lampka szampana wznoszona przez kontrahentów przy okazji podpisania kontraktu. Nie należy się spodziewać, aby organy podatkowe lub sądy administracyjne zmieniły swoje podejście w tej sprawie.

Paulina Góra - konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA