REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu
Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na alkohol ponoszone w celach związanych z organizacją szkoleń integracyjnych czy produktowych są szczególnie wrażliwą kategorią kosztów. Czy poczęstunek zawierający napoje alkoholowe stanowi zawsze reprezentację? Naczelny Sąd Administracyjny uznał niedawno, że tak.

Wydatki na alkohol nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, gdyż wykazują znamiona reprezentacji i nie są istotnym elementem szkoleń.

REKLAMA

REKLAMA

Tak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 kwietnia 2012 r. – sygn. II FSK 2101/10.

Sprawa dotyczyła spółki, która organizowała różnego rodzaju konferencje i szkolenia, m.in.

- szkolenia integracyjne pracowników;

REKLAMA

- szkolenia produktowe połączone z elementami integracyjno-rozrywkowymi dla przedstawicieli handlowych, z którymi współpracuje oraz pracowników;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- szkolenia produktowe lub spotkania okolicznościowe dla klientów strategicznych.

W trakcie tych spotkań spółka zapewniała uczestnikom obsługę cateringową, a w przypadku wyjazdów kilkudniowych – wyżywienie przez okres pobytu. Catering obejmował m.in. serwowanie napojów, w tym alkoholowych.

Zdarzało się, że wybór trunków był zawężony do określonych rodzajów (głównie: piwo i wino). Niekiedy zaś, uczestnicy spotkań mogą korzystać z usługi tzw. open bar, czyli wybierać dowolne alkohole, w nielimitowanej ilości.

Na tle powyższego spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym wnosiła o potwierdzenie, że wydatki na napoje alkoholowe mogą być kosztem uzyskania przychodu, jeżeli zawierający je poczęstunek nie ma charakteru wystawnego i okazałego, a więc nie nosi znamion reprezentacji. 

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że żaden rodzaj alkoholu nabywanego dla potrzeb konferencji i szkoleń nie przyczyni się do osiągnięcia przychodów lub zachowania/zabezpieczenia ich źródła.

Również wydatki na alkohol kupiony na szkolenia produktowe lub spotkania okolicznościowe dla klientów strategicznych, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jako posiadające znamiona reprezentacji. 

NSA: alkohol dostarcza rozrywki, a nie zabezpiecza źródła przychodów

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który ją oddalił. Sąd uznał, że wydatki na napoje alkoholowe, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli ponoszone są w związku z działaniami skierowanymi do klientów i kontrahentów, stanowią koszty reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, w którym wprost zostały wymienione. Spółka złożyła skargę kasacyjną. Również ona została oddalona.

NSA stwierdził, że wydatki na alkohol nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, gdyż wykazują znamiona reprezentacji i nie są istotnym elementem szkoleń. W opinii sądu, reprezentację należy rozumieć także jako przedstawicielstwo w celu kreowania wizerunku spółki, co miało miejsce w przedmiotowej sprawie.

W konsekwencji, zastosowanie znajdzie wyłączenie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Nie ma przy tym znaczenia stopień wystawności czy okazałości udostępnianych napojów alkoholowych. W każdym przypadku służą one bowiem przede wszystkim dostarczeniu rozrywki, a nie zabezpieczeniu źródła przychodów.

Na marginesie NSA wskazał, że w razie zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należałoby rozważyć czy napoje alkoholowe nie stanowią przychodu uczestników takich spotkań.

Nie ma szans na zmianę wykładni

Generalnie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. do kosztów uzyskania przychodów zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ustawy.

Wśród wydatków podatnika, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wymienione zostały koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Częstym problemem jest ustalenie czy dany wydatek należy traktować jak koszt reprezentacji, gdyż ustawy o CIT nie definiuje terminu „reprezentacja”. 

Wszystko jest reprezentacją?

Reprezentacja i reklama a koszty podatkowe

W związku z tym, w doktrynie powszechnie przyjmuje się, że należy się odnieść do definicji słownikowej tego pojęcia, która mówi, iż reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Odnosząc ją do relacji biznesowych, można uznać iż, reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy.

W związku z tym „okazałość” i „wystawność” mają wpływ na odróżnienie wydatków na reprezentację od ogólnych wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Odnosząc się do komentowanego wyroku, należy się zgodzić ze stanowiskiem sądu wydającego orzeczenie, iż spółka nie miała prawa zaliczyć wydatków z tytułu zakupu napojów alkoholowych do kosztów uzyskania przychodów.

 Przede wszystkim trudno uzasadnić, iż takie wydatki przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia ich źródła. Poza tym wydatki na zakup napojów alkoholowych noszą znamiona wystawności, czy okazałości i mają na celu utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku spółki na zewnątrz, a przez to spełniają słownikową definicję pojęcia „reprezentacja”.

Należy wskazać, że opinia Naczelnego Sądu Administracyjnego wpisuje się w powszechny nurt interpretacji organów podatkowych, które potwierdzają, że wydatki na napoje alkoholowe bez względu na to, czy są ponoszone w celach związanych z organizacją szkoleń integracyjnych czy produktowych powinny być traktowane jako reprezentacja.

Podobnie traktowane są zwyczajowe prezenty w formie alkoholu, bądź przysłowiowa lampka szampana wznoszona przez kontrahentów przy okazji podpisania kontraktu. Nie należy się spodziewać, aby organy podatkowe lub sądy administracyjne zmieniły swoje podejście w tej sprawie.

Paulina Góra - konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA