Czy wydatki na bankiety promocyjne mogą być kosztem podatkowym
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z praktyką rozpowszechnioną na rynku medialnym, spółki wydawnicze często organizują okolicznościowe bankiety, których funkcją jest promowanie należących do nich tytułów prasowych. Wydatki związane z organizacją takich bankietów są wydatkami o charakterze reklamowym, a nie reprezentacyjnym. Dlatego mogą być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
REKLAMA
Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 24 maja 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1905/09).
Konkurs, plebiscyt i bankiet
Wyrok dotyczył spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą znanych ogólnopolskich magazynów i czasopism. W ramach tej działalności organizuje konkursy lub plebiscyty o tematyce związanej ze znanymi osobami, wydarzeniami lub produktami.
Wspomniane konkursy i plebiscyty są ogłaszane w czasopismach wydawanych przez spółkę, a ich wynik często zależy od głosowania czytelników (w wersji alternatywnej, spółka korzysta z pomocy jury, w którym zasiadają znane osobistości). Finałem takich przedsięwzięć jest bankiet, na którym ogłaszane są wyniki konkursu. Czasopisma należące do spółki przedstawiają relację z takiego bankietu; niekiedy, niezależne relacje pojawiają się też w innych mediach.
Polecamy: serwis Urząd skarbowy
Dlatego też konkursy i plebiscyty połączone z bankietami są ważnym elementem strategii marketingowej spółki, zaś ich celem jest promowanie wydawanych przez nią czasopism. Każda taka impreza jest ściśle powiązana z określonym czasopismem. Ten marketingowy aspekt jest zawsze wzmacniany obecnością znanych osób ze świata kultury, sztuki, sportu itd.
W związku z organizacją takich przedsięwzięć, spółka ponosi rozmaite koszty, takie jak m.in. wydatki na najem i przygotowanie sali, wydatki na organizację bankietu, koszty podróży i/lub zakwaterowania części zaproszonych gości oraz koszty stylizacji dla gwiazd lub osób prowadzących uroczystość.
Polecamy: serwis VAT
Reprezentacja czy reklama: granica jest płynna
Nawiązując do przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS. We wniosku tym zapytała, czy wydatki związane z organizacją opisanych powyżej imprez mogą być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W odpowiedzi na wniosek, dyrektor uznał, że nie jest to dopuszczalne w przypadku kosztów ściśle powiązanych z bankietem.
Zdaniem Dyrektora, są to koszty o charakterze reprezentacyjnym, a nie reklamowym. Tymczasem, koszty reprezentacji powinny być usunięte z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Spółka nie zgodziła się ze stanowiskiem dyrektora i wniosła skargę do WSA w Warszawie.
Po rozpatrzeniu skargi, sąd uznał, że jest ona zasadna i uchylił zaskarżoną interpretację. W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd przyznał, że granica między pojęciami reprezentacji i reklamy, jest płynna. Niemniej jednak uznał, że wszystkie wydatki, o których była mowa we wniosku spółki, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, bowiem organizacja bankietów ma – w całości – charakter reklamowy. Służy reklamowaniu tytułów wydawniczych spółki.
Źródło: taxonline.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat