REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na bankiety promocyjne mogą być kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Kacprowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny wyrok dotyczący wydatków spółki, która jest wydawcą czasopism i magazynów. Spółka ta organizuje bankiety, których funkcją jest promowanie poszczególnych tytułów. Istotą sprawy było pytanie, czy wydatki związane z organizacją takich bankietów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z praktyką rozpowszechnioną na rynku medialnym, spółki wydawnicze często organizują okolicznościowe bankiety, których funkcją jest promowanie należących do nich tytułów prasowych. Wydatki związane z organizacją takich bankietów są wydatkami o charakterze reklamowym, a nie reprezentacyjnym. Dlatego mogą być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. 

REKLAMA

Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 24 maja 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1905/09). 

Konkurs, plebiscyt i bankiet

REKLAMA

Wyrok dotyczył spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą znanych ogólnopolskich magazynów i czasopism. W ramach tej działalności organizuje konkursy lub plebiscyty o tematyce związanej ze znanymi osobami, wydarzeniami lub produktami.

Wspomniane konkursy i plebiscyty są ogłaszane w czasopismach wydawanych przez spółkę, a ich wynik często zależy od głosowania czytelników (w wersji alternatywnej, spółka korzysta z pomocy jury, w którym zasiadają znane osobistości). Finałem takich przedsięwzięć jest bankiet, na którym ogłaszane są wyniki konkursu. Czasopisma należące do spółki przedstawiają relację z takiego bankietu; niekiedy, niezależne relacje pojawiają się też w innych mediach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Dlatego też konkursy i plebiscyty połączone z bankietami są ważnym elementem strategii marketingowej spółki, zaś ich celem jest promowanie wydawanych przez nią czasopism. Każda taka impreza jest ściśle powiązana z określonym czasopismem. Ten marketingowy aspekt jest zawsze wzmacniany obecnością znanych osób ze świata kultury, sztuki, sportu itd.

W związku z organizacją takich przedsięwzięć, spółka ponosi rozmaite koszty, takie jak m.in. wydatki na najem i przygotowanie sali, wydatki na organizację bankietu, koszty podróży i/lub zakwaterowania części zaproszonych gości oraz koszty stylizacji dla gwiazd lub osób prowadzących uroczystość.

Polecamy: serwis VAT

Reprezentacja czy reklama: granica jest płynna

REKLAMA

Nawiązując do przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS. We wniosku tym zapytała, czy wydatki związane z organizacją opisanych powyżej imprez mogą być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W odpowiedzi na wniosek, dyrektor uznał, że nie jest to dopuszczalne w przypadku kosztów ściśle powiązanych z bankietem.

Zdaniem Dyrektora, są to koszty o charakterze reprezentacyjnym, a nie reklamowym. Tymczasem, koszty reprezentacji powinny być usunięte z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Spółka nie zgodziła się ze stanowiskiem dyrektora i wniosła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpatrzeniu skargi, sąd uznał, że jest ona zasadna i uchylił zaskarżoną interpretację. W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd przyznał, że granica między pojęciami reprezentacji i reklamy, jest płynna. Niemniej jednak uznał, że wszystkie wydatki, o których była mowa we wniosku spółki, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, bowiem organizacja bankietów ma – w całości – charakter reklamowy. Służy reklamowaniu tytułów wydawniczych spółki.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA