REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na bankiety promocyjne mogą być kosztem podatkowym

Rafał Kacprowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny wyrok dotyczący wydatków spółki, która jest wydawcą czasopism i magazynów. Spółka ta organizuje bankiety, których funkcją jest promowanie poszczególnych tytułów. Istotą sprawy było pytanie, czy wydatki związane z organizacją takich bankietów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z praktyką rozpowszechnioną na rynku medialnym, spółki wydawnicze często organizują okolicznościowe bankiety, których funkcją jest promowanie należących do nich tytułów prasowych. Wydatki związane z organizacją takich bankietów są wydatkami o charakterze reklamowym, a nie reprezentacyjnym. Dlatego mogą być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. 

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 24 maja 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1905/09). 

Konkurs, plebiscyt i bankiet

Wyrok dotyczył spółki, która zajmuje się wydawaniem i sprzedażą znanych ogólnopolskich magazynów i czasopism. W ramach tej działalności organizuje konkursy lub plebiscyty o tematyce związanej ze znanymi osobami, wydarzeniami lub produktami.

Wspomniane konkursy i plebiscyty są ogłaszane w czasopismach wydawanych przez spółkę, a ich wynik często zależy od głosowania czytelników (w wersji alternatywnej, spółka korzysta z pomocy jury, w którym zasiadają znane osobistości). Finałem takich przedsięwzięć jest bankiet, na którym ogłaszane są wyniki konkursu. Czasopisma należące do spółki przedstawiają relację z takiego bankietu; niekiedy, niezależne relacje pojawiają się też w innych mediach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Dlatego też konkursy i plebiscyty połączone z bankietami są ważnym elementem strategii marketingowej spółki, zaś ich celem jest promowanie wydawanych przez nią czasopism. Każda taka impreza jest ściśle powiązana z określonym czasopismem. Ten marketingowy aspekt jest zawsze wzmacniany obecnością znanych osób ze świata kultury, sztuki, sportu itd.

W związku z organizacją takich przedsięwzięć, spółka ponosi rozmaite koszty, takie jak m.in. wydatki na najem i przygotowanie sali, wydatki na organizację bankietu, koszty podróży i/lub zakwaterowania części zaproszonych gości oraz koszty stylizacji dla gwiazd lub osób prowadzących uroczystość.

Polecamy: serwis VAT

Reprezentacja czy reklama: granica jest płynna

Nawiązując do przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS. We wniosku tym zapytała, czy wydatki związane z organizacją opisanych powyżej imprez mogą być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W odpowiedzi na wniosek, dyrektor uznał, że nie jest to dopuszczalne w przypadku kosztów ściśle powiązanych z bankietem.

Zdaniem Dyrektora, są to koszty o charakterze reprezentacyjnym, a nie reklamowym. Tymczasem, koszty reprezentacji powinny być usunięte z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Spółka nie zgodziła się ze stanowiskiem dyrektora i wniosła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpatrzeniu skargi, sąd uznał, że jest ona zasadna i uchylił zaskarżoną interpretację. W ustnym uzasadnieniu wyroku sąd przyznał, że granica między pojęciami reprezentacji i reklamy, jest płynna. Niemniej jednak uznał, że wszystkie wydatki, o których była mowa we wniosku spółki, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, bowiem organizacja bankietów ma – w całości – charakter reklamowy. Służy reklamowaniu tytułów wydawniczych spółki.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA