REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi gastronomiczne, żywność i napoje w kosztach podatkowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi gastronomiczne, żywność i napoje w kosztach podatkowych
Usługi gastronomiczne, żywność i napoje w kosztach podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów wydał dość korzystną dla podatników interpretację ogólną w kwestii możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na usługi gastronomiczne w związku ze spotkaniami biznesowymi. Interpretację tę komentuje Katarzyna Czerkies – Laskowska, doradca podatkowy i menedżer w Dziale Prawno-Podatkowym PwC.

Nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

To teza interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2013 r. (DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521).

Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Czy wydanie interpretacji ogólnej przyczyni się do ujednolicenia stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe?

REKLAMA

Należy mieć taką nadzieję, tym niemniej dotychczas kwestia zaliczania wydatków na usługi gastronomiczne do kosztów podatkowych była bardzo restrykcyjnie traktowana przez organy podatkowe. Zależnie od perspektywy,  rozróżnienie pomiędzy zwykłą realizacją standardów biznesowych, a wyłączoną z kosztów reprezentacją może być w praktyce utrudnione. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie, w zależności od okoliczności, branży, jakiej działa podatnik, specyfiki kontaktów z kontrahentami i innych czynników. Należy natomiast podkreślić, że interpretacja uwzględnia wiele argumentów, zawartych w czerwcowym wyroku 7 sędziów NSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, iż w omawianej interpretacji ogólnej Minister Finansów potwierdza brak uzasadnienia dla różnicowania skutków podatkowych wydatków na usługi gastronomiczne przy zastosowaniu kryterium miejsca spotkania (siedziba podatnika czy restauracja) jak również brak możliwości wprowadzenia jednolitego dla wszystkich podatników kryterium wystawności czy wytworności. 

Tym samym, można zakładać, że nie będą pojawiać się już interpretacje, w których za koszt podatkowy uznawano wydatki na zakup posiłków konsumowanych w siedzibie spółki, zaś wydatki na posiłki serwowane w  lokalach gastronomicznych uznawano za wyłączone z kosztów uzyskania przychodu. Jednakże, nadal kwalifikacja każdego przypadku powinna być poparta stosownym uzasadnieniem warunków i okoliczności poniesienia konkretnego wydatku  z perspektywy celu osiągniecia przychodu lub zachowania jego źródła. Zgodnie z interpretacją ogólną wydatki na poczęstunek czy posiłki podczas spotkań biznesowych z kontrahentami, inwestorami itp. nie powinny być traktowane jako reprezentacja, a w konsekwencji wyłączane z kosztów. Należy podkreślić, że zaprezentowane stanowisko znajduje podstawę w prawidłowej interpretacji przepisów.

Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów

Tym niemniej, w ustawach o podatkach dochodowych nadal brak jest definicji reprezentacji. Rozbieżności prowadziły do formułowania trudnych do zaakceptowania interpretacji, np. tezy, że za wyłączoną z kosztów reprezentację należy uznać każdą działalność w imieniu podatnika (spółki) i utożsamiać ją de facto z przedstawicielstwem. Czy wyrok 7 sędziów, a także interpretacja ogólna wpłyną na uściślenie wykładni tego pojęcia?

Rzeczywiście, w omawianym zakresie pojawiały się różne poglądy. Warto podkreślić, że już w wyroku w składzie 7 sędziów pojawiło się stwierdzenie, zgodnie z którym za reprezentację należy uznać raczej czynności o charakterze faktycznym, nie zaś prawnym. Tym samym sąd zanegował utożsamianie reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT z przedstawicielstwem podatnika. Ponadto, jak słusznie wskazał NSA w powołanym wyroku, rygorystyczne przyjęcie tylko i wyłącznie wykładni językowej prowadziłoby do niedającego się zaakceptować wniosku, iż tylko zakup wody i to niegazowanej na spotkania z kontrahentami mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów.

W konsekwencji, zadanie sformułowania definicji reprezentacji w praktyce spoczywało na sądach administracyjnych i organach podatkowych. Przeważnie formułowano stanowiska utożsamiające reprezentację z wytwornością, wystawnością i poprawą wizerunku podatnika w świadomości kontrahentów. Obecnie, spójna wykładnia dokonana przez poszerzony skład NSA, a następnie przez Ministra Finansów w interpretacji ogólnej powinna ułatwić definiowanie reprezentacji nie tylko sądom czy organom podatkowym, ale i samym podatnikom.


Z oczywistych przyczyn nie było możliwe zawarcie w interpretacji wyczerpującej listy wydatków stanowiących reprezentację, tym  niemniej wskazuje ona na konieczność analizy celu i okoliczności spotkania, co w praktyce powoduje, że za reprezentację należało będzie w tym kontekście uznać np. wydatki na spotkania o charakterze towarzyskim czy czysto rozrywkowym. Zaliczenie wydatków na usługi gastronomiczne do kosztów podatkowych powinno być natomiast możliwe, gdy ponoszone są one w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na spotkania z klientami, podwykonawcami czy partnerami w interesach, gdy spotkania te mają charakter biznesowy, to jest w szczególności dotyczą obecnej lub przyszłej współpracy, która ma na celu osiąganie przychodów przez podatnika.

Ciężko formułować w tym zakresie jakiekolwiek katalogi wydatków, pozytywne czy negatywne, tym niemniej wskazówki zawarte w wyroku 7 sędziów NSA i interpretacji ogólnej, w powiązaniu z konkretnym stanem faktycznym, powinny pozwolić na racjonalną kwalifikację większości wydatków z tej kategorii ponoszonych standardowo przez podatników.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA